Belasta bottenglas i kar med ram, tips

#1 - 24 april 2013 14:09
[ATTACH=CONFIG]61394[/ATTACH]

Jag ska ha en sten stående mitt i akvariet. Nu när jag såg akvariet och stenen bredvid varandra blev jag lite fundersam. Eftersom det är aluram på karet så har jag läst att man inte ska ha frigolit under. Men borde jag i detta fallet försöka stödja upp glaset precis under stenen? Bänken det hela ska stå på har fått ett extra ben precis under. Stenen väger 9,6 kg, men då fördelat på en väldigt liten yta eftersom den står på högkant.Den är limmad på en glasskiva som är 20x20. Det ska dessutom stå två liknande stenar till i de bakre hörnen men de är inte ens hälften så tunga och ska stå nära ramen, så jag tror inte de ska skapa problem. Måtten på botten är ca 85X30

Om jag ska stötta upp under, någon som har tips på en bra metod? Fintrimmad frigolit eller gjuta en puck med gips eller något annat smart?
#2 - 24 april 2013 20:48
Sv: Belasta bottenglas i kar med ram, tips

Bättre du lägger frigolit i karet istället. Så fördelar du trycket från stenen bättre

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#3 - 24 april 2013 21:27
hannesc skrev:
Bättre du lägger frigolit i karet istället. Så fördelar du trycket från stenen bättre

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Det blev både i och under. Så håller vi tummarna. Tack för svar.
#4 - 25 april 2013 15:34
Sv: Belasta bottenglas i kar med ram, tips

Räcker det med bara frigolit? Vi vågade inte chansa och lade stenen på en skärbräda också.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
#5 - 25 april 2013 18:57
Jag vet inte, men nu är det liksom stumt från stenen helt ner i golvet. Stenen är limmad på glasskiva som står på frigolit och med frigolit under akvariet och det står rätt över mittenbenet i skåpet. Bilden är för att visa upplägget.

[ATTACH=CONFIG]61413[/ATTACH]
#6 - 26 april 2013 08:45
asså du behöver inte vara orolig. jag har haft bra mycket mer sten i kar än det där. det håller.
#7 - 26 april 2013 11:07
hannesc skrev:
asså du behöver inte vara orolig. Jag har haft bra mycket mer sten i kar än det där. Det håller.

:d

Annons