Belastning.

#1 - 11 oktober 2013 10:15
På akvariemöbler brukar det ju vara ett antal fötter.
Men är det inte bättre att ta bort dom så att vikten fördelas på större yta?
Det blir ju punktbelastning annars.
#2 - 11 oktober 2013 10:51
Sv: Belastning.

Tänker lite som dig men det är sällan några problem sålänge konstruktionen är bra.
När jag bygger bänkar så har jag aldrig fötter. Känns bäst även om bänken är kraftigt överdimensionerad.
Dock kan det bli stora problem om man har lutande golv som vi har hemma. Då tar det tid att shimsa på rätt ställen etc och få det i lod. Med tex ställbara fötter så är det mycket enkelt att få akvariet i lod. Fötter är kanon men har ännu inte använt mig av sådana :-)

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
#3 - 11 oktober 2013 12:33
Nu tänker inte jag på konstruktionen på möblen utan golvet man har hemma.
#4 - 11 oktober 2013 12:52
wanegardh skrev:
Nu tänker inte jag på konstruktionen på möblen utan golvet man har hemma.

Du kan ju alltid lägga en skiva mellan golvet och möbeln!
Med facit i hand skulle jag också gjort det, 200-litaren fick trägolvet från 20-talet att sätta sig rätt ordentligt... Då har jag visserligen bara ben under hörnen.
Jag har fått justera i efterhand (med karet halvfullt) så att det nu håller sig inom min toleransnivå. Det behöver egentligen justeras mer men då måste jag tillverka ett specialverktyg först och jag är inte så nervös så det är ingen brådska! ;)
#5 - 11 oktober 2013 14:02
Jag hade ben på 600L och där gick parketten ner lite, på 1800L har jag frigolit, skiva, bänk och där har inte golvet rört sig en millimeter.. intressant ändå hur det kan påverka så mycket.. 600 = 140x70x60 1800= 150x150x77 om någon får för sig att räkna tryck per m2..
#6 - 11 oktober 2013 17:40
Jag hade ben på 600L och där gick parketten ner lite, på 1800L har jag frigolit, skiva, bänk och där har inte golvet rört sig en millimeter.. intressant ändå hur det kan påverka så mycket.. 600 = 140x70x60 1800= 150x150x77 om någon får för sig att räkna tryck per m2..

Klart att det påverkar enormt mycket!
En späd liten dam i högklackat skulle ju göra större åverkan på din parkett än en fullvuxen afrikansk elefant, förutsatt att bjälklaget och själva golvet håller.
Det är ju liksom samma grej med mitt kanske 250-kiloskar som står på fyra pyttesmå fötter på brädor vilande på reglar som jag inte har någon aning om var de ligger med bara kutterspån emellan... Med en skiva under ställningen hade det säkert inte rört sig ett dyft!
#7 - 11 oktober 2013 18:16
Sorry. My bad ;)

Hade aldrig bara ställt en ställning på golvet utan att ha skydd på fötterna. Man får ju märken av "bara" stolar som man sitter på.
Man "kan" med fördel köpa maskinfötter som har större diameter och då blir det mycket bättre men det kostar ju också en slant.
Bättre att göra nått snyggt med någon träskiva eller dyligt.
Personligen så hatar jag tex aluställningar, dem hör hemma i källaren där man inte ser dem ;) På betong gör dem ingen skada med sina fötter... :)
#8 - 11 oktober 2013 19:38
Sv: Belastning.

Jag Borrade ur puckar av en träskiva o la under fötterna

Skickat från min C6903 med Tapatalk now Free
#9 - 15 oktober 2013 12:24
Gjut en betongplatta, sedan bygger du huset på det.
#10 - 15 oktober 2013 13:34
Gjut en betongplatta, sedan bygger du huset på det.

Va?
Jag ska väl inte bygga nytt hus.
#11 - 15 oktober 2013 14:55
Capita fötterna från ikea är ju bara AWESOME, skitbra och billiga, men lite väl höga ibland. :)
#12 - 15 oktober 2013 17:10
Nu är karet på plats och står på tre golvreglar.

Annons