Belysning

#1 - 29 mars 2010 18:32
Ska starta upp ett 200 L kar i veckan och funderar nu på belysningen.

Nedanstående alternativ har jag för tillfället, tänkte att den som har någon synpunkt gärna får dela med sig då jag inte kommer fram till något just nu. Men det lutar en aning åt 2x39W T5.

Det kommer att bli ett akvarium med asiatiska fiskar - rasboror, gurami, mm. Mycket växter och tätt. Kanske lite flytväxter i ett hörn.

Som sagt:

4x30W (120W) T8 ?
3x30W (90W) T8 ?
2x30W (60) T8 ?
2x39W (78W) T5 ?
#2 - 29 mars 2010 19:10
Du får jätte gärna starta en egen projekttråd sen när du kommit igång :) och ta MASSA bilder :D
Gillar valet av fiskar du gjort :D
#3 - 29 mars 2010 19:17
Ja! Projekttråd lär det bli, självklart har jag fotat från start. Väntar på att få inbetalnings kort till mitt goldmedlemskap i veckan, enklare att ladda upp bilder så!
#4 - 30 mars 2010 09:30
jag skulle nog köra med 3x30
#5 - 30 mars 2010 09:45
Lånar tråden lite. Ska snart starta upp ett 240L (1200 mm långt) och är rätt sugen på Hagen glo t5 2x54 w, kan det bli bra? Vilka är i så fall de bästa lysrören för normal växtlighet?
#6 - 30 mars 2010 09:48
Jag skulle tveklöst köra på T5 och sen komplettera med så många T8or du får plats med :)
#7 - 30 mars 2010 10:41
Bladh skrev:
Lånar tråden lite. Ska snart starta upp ett 240L (1200 mm långt) och är rätt sugen på Hagen glo t5 2x54 w, kan det bli bra? Vilka är i så fall de bästa lysrören för normal växtlighet?

Du får då 0,45W/liter som man kan se som ett riktmärke vad gäller ljusmängd! Och då är det med reflektorer också - vilket är tillräckligt för normal växtlighet! Hagens Glo T5 armatur är riktigt bra och grymt prisvärd! Har en 2x24 över mitt 50 liter kar och om jag kör på T5 till mitt 200L så blir det en Hagen Glo 2x39W. Den är desutom riktigt vattentät (tappade halva armaturen i ett akvarium:d) Är helt säker på att du kommer att bli nöjd. Den kan desutom hängas i wire, ligga på täckglaset eller fästas med hållarna som finns till.

Vilka lysrör som är bra till växter? Jag skulle vilja lyfta fram Aquarelle och Sylvania Aquastar. Sylvania Grolux ska också vara bra för växter men ljuset blir ganska dovt och lummigt med en rödton, men som sagt - bra för växterna och får dem att växa på höjden. Aquarelle och Aquastar ger ett vitt/blå/röd/lila ljus enligt mig. Sen finns det ett par andra rör men utbudet är inte så stort på T5 fronten än.

Här kan du kolla bilder med olika rör för att få en uppfattning om hur färgerna framhävs med olika rör - http://saurama.aqua-web.org/
#8 - 30 mars 2010 10:43
Marnat skrev:
Jag skulle tveklöst köra på T5 och sen komplettera med så många T8or du får plats med :)

Okey, det blir nog så. Kan inte motstå hagens T5 armatur:d Vad tror du om 0,39W/L (riktmärke)?
#9 - 30 mars 2010 10:48
Sumpan skrev:
Du får då 0,45W/liter som man kan se som ett riktmärke vad gäller ljusmängd! Och då är det med reflektorer också - vilket är tillräckligt för normal växtlighet! Hagens Glo T5 armatur är riktigt bra och grymt prisvärd! Har en 2x24 över mitt 50 liter kar och om jag kör på T5 till mitt 200L så blir det en Hagen Glo 2x39W. Den är desutom riktigt vattentät (tappade halva armaturen i ett akvarium:d) Är helt säker på att du kommer att bli nöjd. Den kan desutom hängas i wire, ligga på täckglaset eller fästas med hållarna som finns till.

Vilka lysrör som är bra till växter? Jag skulle vilja lyfta fram Aquarelle och Sylvania Aquastar. Sylvania Grolux ska också vara bra för växter men ljuset blir ganska dovt och lummigt med en rödton, men som sagt - bra för växterna och får dem att växa på höjden. Aquarelle och Aquastar ger ett vitt/blå/röd/lila ljus enligt mig. Sen finns det ett par andra rör men utbudet är inte så stort på T5 fronten än.

Här kan du kolla bilder med olika rör för att få en uppfattning om hur färgerna framhävs med olika rör - http://saurama.aqua-web.org/

Tusen tack för ett väldigt, väldigt bra svar!
#10 - 30 mars 2010 10:53
Sumpan skrev:
Okey, det blir nog så. Kan inte motstå hagens T5 armatur:d Vad tror du om 0,39W/L (riktmärke)?

Hade jag haft tillgångg på alla de lysrören så hade jag tveklöst satsat på 0.8-1.0W/L :)

Bladh skrev:
Tusen tack för ett väldigt, väldigt bra svar!

Jag kör Hagen Powerglo+LifeGlo i mitt kar och växterna växer på riktigt bra även med dem, LifeGlon är lite gulrödare än de som sumpan rekommenderade vilket ger till exempel en SA biotop snyggare ljussken enligt mig åtminstone.

Bra växtrör ska ju ha en hel del blått i spektrat men även en del rött, detta gör ju onekligen att ljuset de avger blir ganska blått vilket inte alltid är det snyggaste ur en betraktares öga.

Jag ska iofs själv utöka från 2x24W till 4x24W nu och då kommer jag köra 2x Aquarelle, 1x Powerglo samt 1x LifeGlo, liffeglon kommer då sitta längst fram.
#11 - 30 mars 2010 11:06
Har inte skaffat mig några armaturer än men får kompletera med en till om det krävs. Kommer att köra på T5 hagen glo.
#12 - 30 mars 2010 11:25
Sumpan skrev:
Har inte skaffat mig några armaturer än men får kompletera med en till om det krävs. Kommer att köra på T5 hagen glo.

Det är vad jag kör och den fungerar klanderfritt, det enda jag har att klaga på är att de inte har en knapp för att stänga av på.
#13 - 30 mars 2010 12:35
Så där! Nu är den fixad:) Tur att man bor granne med en akvariumbutik, saltvattensbutik visserligen:mad:
#14 - 9 april 2010 15:33
Har själv också fixat en Hagen Glo. Köpte även lysrör idag, lyckades nämligen få tag på Aquarelle-rör i malmö, så det blev ett sådant och ett grolux.
Ska bli spännande att se hur ljuset blir när akvariet väl startas :)
#15 - 9 april 2010 16:08
Bladh skrev:
Har själv också fixat en Hagen Glo. Köpte även lysrör idag, lyckades nämligen få tag på Aquarelle-rör i malmö, så det blev ett sådant och ett grolux.

Ska bli spännande att se hur ljuset blir när akvariet väl startas :)

När jag bytte från 2x 40W T8 Powerglo rör (80W) till 4x 54W T5 (216W) aquarelle rör så har jag fått en algexplosion i akvariet, så jag antar ifall det är väldigt stor skillnad i ljus så lär du få detsamma :)
#16 - 13 april 2010 08:52
Andrém skrev:
När jag bytte från 2x 40W T8 Powerglo rör (80W) till 4x 54W T5 (216W) aquarelle rör så har jag fått en algexplosion i akvariet, så jag antar ifall det är väldigt stor skillnad i ljus så lär du få detsamma :)

Det bästa är att öka lite med tiden och om det finns möjlighet, kanske köra ett rör eller en ramp i början för att sedan gå över till maximal belysning. Någon ökad form av algtillväxt kan man förvänta sig bara genom att byta gammla rör känns det som.

Annons