Belysning

#1 - 30 december 2010 15:02
För närvarande har jag en vanlig ljusramp men det blir ganska varmt när den stått på ett tag. Jag skulle vilja ha belysning som inte avger så mycket värme till min nya tank. Finns det någon som har något förslag? :)
#2 - 30 december 2010 15:08
Lägg distanser under rampen så blir det inte så varmt mellan ramp-akvarium:). Ljusrampen är för akvariebruk, eller?
#3 - 30 december 2010 15:11
det råkar inte vara en ramp för glödlampor ?

isf...byt omedelbart ut mot lågenegrilampor, finns dom som har "daylight", dvs kelvin på 5-6,500 vilket är
hyfsat OK...for the time being....

.
#4 - 30 december 2010 15:20
Ansjo: Tack för svaret! Ja det är till mitt 222l akvarium. Får testa att höja upp rampen då eller se om det går att byta lysrören mot några andra :)
Kensa: Oj jag vet inte vad det är för lampor [:o], jag är ganska nybörjare på sånt här. Det är ganska smala lysrör i rampen. Ska se om det står något på dom :)
#5 - 30 december 2010 15:23
Guu skrev:
Ansjo: Tack för svaret! Ja det är till mitt 222l akvarium. Får testa att höja upp rampen då eller se om det går att byta lysrören mot några andra :)

Då brukar inte det vara något problem, utan de är byggda för att tåla den värmen:).
#6 - 30 december 2010 15:35
Ansjo: Jag är nog lite otydlig, ursäkta. Jag vill undvika att ljusrampen värmer vattnet så långt som möjligt eftersom jag har djur däri som kräver låg temp :)
#7 - 30 december 2010 15:49
Ah, testa då att lägga en distans mellan ramp och kar, det bör hjälpa:).
Bilagor:
#8 - 30 december 2010 16:41
Det går att använda en fläkt som man kyler ytvattnet med men det är väl främst aktuellt om man har heltäckande ramp.
#9 - 30 december 2010 16:43
Vilket lysrör du har spelar ingen roll, de värmer alla i stort sett lika mycket.
#10 - 30 december 2010 17:23
Guu skrev:

Kensa: Oj jag vet inte vad det är för lampor [:o], jag är ganska nybörjare på sånt här. Det är ganska smala lysrör i rampen. Ska se om det står något på dom :)

ahhaaa,,,,222 liter.....

gör som anjso säger...en liten distans,,,,samt kanske öppna lite på täckglaset.....

i somras var jag tvungen att ta väck mina täckglas helt...hade 30 grader i karet.....

.
#11 - 30 december 2010 19:38
Tack för svaren :)

Täckglasen rök direkt jag fick hem tanken, har ett nätat lock över den delen som inte lysrampen täcker. Får göra en hel nätning och så höja upp lysrampen och se om det blir någon skillnad.
#12 - 30 december 2010 22:55
Guu skrev:
Tack för svaren :)

Täckglasen rök direkt jag fick hem tanken, har ett nätat lock över den delen som inte lysrampen täcker. Får göra en hel nätning och så höja upp lysrampen och se om det blir någon skillnad.

Du använder ingen doppvärmare som du kan tabort då?
#13 - 31 december 2010 12:28
Nej, ingen doppvärmare. Det är ju ganska dumt att ha i en sån om man vill kyla akvariet ;)

Har en filterpump, hur mycket kan den påverka? Den är inställd på svag, för de vill ha stillastående vatten.
#14 - 31 december 2010 13:41
Pumpen avger samma värme oavsett vilket flöde den står på.

Annons