Belysning

#1 - 6 oktober 2004 17:23
Jag tänkte inreda om mitt akvarie till ett terrarie för eremitkräftor. Nu har jag dock hört att man inte ska ha lysrör då för att det blir för varmt. Men jag tänkte göra om mit 54 liters kar och det har ett lock med inbyggd lysrörsramp om ni förstår hur jag menar. Hur kan man göra för att få dit så man kan sätta vanlig lampa istälet?
Kan man bara skruva av lysröret och fästa lampor där i samma sockel som används till lysrör, eller det är helt olika?
#2 - 6 oktober 2004 17:26
Du kan ju försöka få i en glödlampa i en lysrörs sockel. Du får nog använda MYCKET våld. Det är helt olika hållare.
Men om det skulle bli varmt med lysrör så blir det nog varmare med en glödlampa eftersom de omvandlar mer till värme. Men det beror lite på hur står lampa du ska ha.

/Viggen_l
#3 - 7 oktober 2004 12:31
Som sagt så avger glödlampor mer värme än lysrör, dvs mer ljus per watt om jag fattat det rätt.

Testa att mät temperaturen i terrariet med lysrampen på några dagar så hinner grus och andra saker få en jämn temperatur. Blir det för varmt så kan du ju alltid öpnna upp luftsplater i locket så kan varmen komma upp.

Vilka temperaturer skall en eremit ha?
#4 - 7 oktober 2004 12:38
Ursprungligen skickat av Pär J.

Som sagt så avger glödlampor mer värme än lysrör, dvs mer ljus per watt om jag fattat det rätt.

Mer värme av glödlampor betyder MINDRE ljus per watt! Lysrör är effektivare.
#5 - 7 oktober 2004 13:10
Vad jag skulle kunna tänka mig att H2O frågar om är om de "terrarielysrör" som finns blir förvarma. Dessa är konstruerade för att avge enviss mängd värme strålning för att ormar och likanande gillar detta. Vanliga akvarielysrör lär knappast ge denna effekt...
Så H2O, om du håller kvar vid ditt akvarielysrör så borde det inte vara någon fara

/Mikael
#6 - 7 oktober 2004 13:35
Det jag vill ha är något som inte ger så mkt ljus.. men inte någon betydande värmemängd heller om ni förstår hur jag menar; något som ger lite ljus utan värme.

Finns det?
#7 - 7 oktober 2004 14:14
Ursprungligen skickat av H2O

något som ger lite ljus utan värme.

Finns det?

Lysdioder har exakt den egenskapen!
#8 - 7 oktober 2004 20:30
Vad ska det vara för lysdioder? Hur kopplar man dem?
#9 - 7 oktober 2004 20:57
jag skulle nog inte rekommendera lysdioder dyrt och krångligt ... dessutom blir dom varma om jag inte missminner mig ... allt ljus är strålning som ger värme på en svart yta(absorberar ljus) medans det reflekteras av en vit yta ... det du vill undvika är att få mycket ir-ljus(det som du har i infravämare ses inte av ögat...) och att värmen som bildas i lysrören inte hammnar i terrariumet utan att det ventileras bort... tex genom att du försöker sätta dina lysrör lite högre upp så du får lite ventilation under och bara får strålningen från dom och inte den värmen som akumeleras i lysrören ... sen är det bara att försöka välja ett lysrör som ger ett fint ljus ...

ett annat sätt kan ju vara att montera sånna här halogen spotlights som är populära som vanlig belysning i hem nu (om du inte ska ha växter) rikta några sådana uppifrån taket ner på terrariumet kan troligen ge en mycket häftig effekt ...

lycka till
/Henrik
#10 - 7 oktober 2004 21:10
och sätta in en glödlampa istället är självmål glödlampor ger ca 5gånger mer värme per ljusenhet än vad lysrör ger ...

lysdioder kan kanske vara en av dom mest ljus/värmeeffektiva men du behöver ganska många för att uppnå ett tillräckligt bra ljus ... kolla tex på www.elfa.se (ligger under optokomponenter/lysdioder)... dom är finns i storlekar från 2-10mm och går på 1,8 3,6Volt så du får seriekoppla dom och/eller använda motsånd om du inte vet va du håller på med skulle jag inte rekommendera dig detta och jag skulle använda en transformator så du får 6 eller 12V eller något in i dina kopplingar ... =) detta kan nog bli ganska coolt men det kommer vara krångligt med matte och massa lödande :) dessutom kan du nog inte ha växter med detta ljus men det har jag ingen aning om :)
#11 - 7 oktober 2004 22:12
du skulle ju iofs kanske kunna skaffa en ljusslinga med dioder finns på clasohlsson, bauhhouse dom är dock några-flera meter långa men om du klurar lite kan du säkert göra något knepigt av dom ... dom går iaf att ta på efter att dom varit igång utan att man bränner sig vilket man kommer göra med ett lysrör ...

så nu har jag skrivit nästan allt jag kan komma på här lycka till :)

du kan ju titta på detta ...
http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=31822
/Henrik

/Henrik
#12 - 8 oktober 2004 06:31
Hagens lysrör är ganska svaga och ett av de ljussvagaste är FloraGlo. Annars kan du testa ett vanligt varmvitt som redan används ett par år i exempelvis ett kök...

/Mikael
#13 - 8 oktober 2004 06:48
Du kan ju välja ett lysrör och sen dämpa belysningen från det med hjälp av ett filter, ex bakplåtspapper.

Clas Ohlson säljer en kompakt lysrörsarmartur som jag tror är att det är T5 rör i, finns med 14 eller 28W, de avger inte lika mycket värme som ett vanligt lysrör.
/Viggen_l
#14 - 16 oktober 2004 13:53
en spotlightarmatur från t.ex. IKEA i taket eller på väggen var nog ett bra tips, dimmra den så kan du justera ljuset hur du vill, sitter armaturen i taket så får du ju absolut ingen som helst värme i akvariet/terrariet..

(de flesta IKEA-spottarna har ju flera spröt så då kan du lysa upp ngt annat roligt också :D)

[[att försöka få i en glödlampa i en lysrörssockel är tyvärr dömt att misslyckas, för det första lär de inte passa o sen är det en annan teknik för att tända ett lysrör]]

Annons