belysning

#1 - 17 januari 2005 20:33
Är det någon som vet var man kan köpa en ny belysningsramp till ett juwel-akvarium?
det jag har har gått sönder, har bytt rör, men den funkar inte ändå.vet inte vad som kan vara felet.
#2 - 17 januari 2005 20:37
Hur yttrar sig felet? Har du testat att byta glimtändaren?
#3 - 17 januari 2005 20:37
Bytte du glimtändare samtidigt?
MVH
magnus
#4 - 17 januari 2005 20:39
nej, det har jag iofs, inte..kanske ska testa det först, men då undrar jag vart sitter de och vart hittar jag sådana?
detta akvarium är inte använt på ett tag, hade ställt undan det pga, detta problem... har två andra som funkar bra.
#5 - 17 januari 2005 20:43
Kolla bakom eller inuti rampen, i närheten av drosseln. Tror den ska sitta där om jag inte minns galet.

Nya glimtändare finns i din belysningsaffär, eller säkert på ICA eller Konsum också.
#6 - 18 januari 2005 07:37
Den ser ut som en liten cylinder, ca 1,5 cm i diameter, 4 cm lång. Den sitter med bajonettfattning så det krävs bara att du snurrar den ett halvt varv motsols så släpper den. Ta med den gamla till en belysningsaffär så är du säker på att du får rätt. Man skall alltid byta glimtändaren samtidigt som man byter lysrör.
MVH
magnus
#7 - 18 januari 2005 16:34
Vill inte svära på det, men det är möjligt att hans juwel belysning är en sån, utan lösa glimtändare, där sitter i så fall permanent monterade "evighets glimetändare" innuti det svarta plast skräpet i mitten, tillsammans med drosslar o skit. allt, för att man ska slippa tackglas och kondensproblem antar jag.

B!
#8 - 18 januari 2005 16:44
Jag hade ett kar med heltäckande plastlock förut, där satt glimtändarna bakom ett lite tätat skruvlock som ledde in till "skräpet i mitten", hur det ser ut på juwel vet jag dock inte.
#9 - 18 januari 2005 19:36
Är det ett multilux belysning du har som inte flimrar vid tändning. Har precis köpt ett juwel rio och sitter och tittar i bruksanvisningen.
#10 - 18 januari 2005 19:47
jag har inga glimtändare på min ljusramp, allt sitter ihop...så nu vet jag inte alls hur jag ska göra..
kan man lämna in den, i så fall vart, eller finns det någon annan fiffig lösning man kan åstadkomma med billig peng?
#11 - 18 januari 2005 19:55
Det kallas tydligen för EVG. Vid defekta eller förbrukade lysrör stängs strömmen av automatiskt. Om en defekt uppkommer på multilux så stängs den automatiskt av. Det finns insatsbelysning som reservdel.
#12 - 18 januari 2005 20:08
Jag ser inte var du bor, men i Göteborg kan t.ex. Herkules ta in en ljusramp till dig om du ej kan lösa det på annat sätt. Alla Juwelåterförsäljare borde rimligen kunna ordna det.

En ramp gick lös på ca 800:- har jag för mig.

Mvh Martin
#13 - 18 januari 2005 20:14
I Uppsala kan du prata med akvariehobby där har jag köpt mitt. Gå in på www.gibbon.se som är leverantör så ser du vad som finns dock inga priser.

Annons