Är det någon som vet var man kan köpa en ny belysningsramp till ett juwel-akvarium?
det jag har har gått sönder, har bytt rör, men den funkar inte ändå.vet inte vad som kan vara felet.
nej, det har jag iofs, inte..kanske ska testa det först, men då undrar jag vart sitter de och vart hittar jag sådana?
detta akvarium är inte använt på ett tag, hade ställt undan det pga, detta problem... har två andra som funkar bra.
Den ser ut som en liten cylinder, ca 1,5 cm i diameter, 4 cm lång. Den sitter med bajonettfattning så det krävs bara att du snurrar den ett halvt varv motsols så släpper den. Ta med den gamla till en belysningsaffär så är du säker på att du får rätt. Man skall alltid byta glimtändaren samtidigt som man byter lysrör.
MVH
magnus
Vill inte svära på det, men det är möjligt att hans juwel belysning är en sån, utan lösa glimtändare, där sitter i så fall permanent monterade "evighets glimetändare" innuti det svarta plast skräpet i mitten, tillsammans med drosslar o skit. allt, för att man ska slippa tackglas och kondensproblem antar jag.
Jag hade ett kar med heltäckande plastlock förut, där satt glimtändarna bakom ett lite tätat skruvlock som ledde in till "skräpet i mitten", hur det ser ut på juwel vet jag dock inte.
jag har inga glimtändare på min ljusramp, allt sitter ihop...så nu vet jag inte alls hur jag ska göra..
kan man lämna in den, i så fall vart, eller finns det någon annan fiffig lösning man kan åstadkomma med billig peng?
Det kallas tydligen för EVG. Vid defekta eller förbrukade lysrör stängs strömmen av automatiskt. Om en defekt uppkommer på multilux så stängs den automatiskt av. Det finns insatsbelysning som reservdel.
Jag ser inte var du bor, men i Göteborg kan t.ex. Herkules ta in en ljusramp till dig om du ej kan lösa det på annat sätt. Alla Juwelåterförsäljare borde rimligen kunna ordna det.