belysning!!

#1 - 30 januari 2005 10:29
hej jag har sett akvarium med typ blått ljus som ser snygt och fräscht ut så ja undrar hur man gör för att ha ett sånt ljus. är det att man ska ha ett blått lysrör sett att dom kostar typ 100 kr i djuraffärn.... men min lysramp är till för vanliga 25 watts lampor kan man typ måla dom blåa med nån färg för att få ett blått sken elller måste ja köpa lysramp för lysrör??? och hur mycket kostar det????
#2 - 28 februari 2005 11:27
Det finns vanliga lampor med "blått" sken att köpa på zoobutikerna. Har för mig att de koster 70-100:-st
//Camilla
#3 - 28 februari 2005 11:53
Är du säker på att det är blått sken du sett och inte vitt?! Förmodligen har du nån form av gulaktig lampa nu men om du provar med en med "kallt" ljus så kommer du uppleva akvariet mer blått..
#4 - 28 februari 2005 12:51
Man kallar det blått ljus eftersom det är som UV. Det lyser självklart inte blått, mer skarpare sken. Nästan som vitt. Tar du en lampa med "rött" ljus (vet ej om de finns som vanliga lampor) Får du varmare färger. Har dessa ljusrör till min ciklider. Ljusrören heter Grolux.
//Camilla
#5 - 1 mars 2005 16:46
[QUOTE=simpanboycool]hej jag har sett akvarium med typ blått ljus som ser snygt och fräscht ut så ja undrar hur man gör för att ha ett sånt ljus. är det att man ska ha ett blått lysrör sett att dom kostar typ 100 kr i djuraffärn.... men min lysramp är till för vanliga 25 watts lampor kan man typ måla dom blåa med nån färg för att få ett blått sken elller måste ja köpa lysramp för lysrör??? och hur mycket kostar det????[/QUOTE]

HEJ....det finnsuv ljus i affären men jag vet inte om det är på 25watt och det bror på vilken storlek du ska hur mycket det kostar
#6 - 2 mars 2005 12:56
UV ljus används till vissa reptiler som tex. min regnbågsboa. Dessa lampor blir extremt varma och finns i 40 resp. 60W eller mer. Dessa lampor bör man inte ha tänt i ett sträck utan i några omgångar om dagen (är ungefär som solarielampor). Används inte till akvarium. De lampor som jag rekomenderade nedan är till för att öka ljusmättnad och färgerna i akvariet. Med UV ljuset menar jag de färger som blå/lila eller violetta ljus som man i normala fall inte ser med en vanlig gul lammpa kommer fram med dessa "special" lampor/ljusrör. Som sagt de finns att köpa på zooafärer både som lysrör och som vanliga lampor till ljusramp.
//Camilla

Annons