Belysning 54 liter

#1 - 11 oktober 2007 20:39
Har lite problem med växterna i mitt kar som med några enstaka undantag blir trista ganska fort efter att jag köpt dem. Tillsätter PMDD och vattenvärdena har jag inte haft problem med på länge. Så min fundering nu är om det kan hjälpa med starkare ljus. I dagsläget sitter lysröret som ingick i akvariepaketet i rampen, och det är ett philips 15W lysrör. Är det tillräckligt eller kan det vara så att ljuset är för svagt och att växterna därmed inte trivs riktigt?
#2 - 11 oktober 2007 20:53
Det är ganska troligt att det är för lite ljus för växterna. Har bara 0,28w/l vilket inte direkt är mycket. Dessutom brukar inte de lysrören som följer med ha det allra bästa spectrat.
Fast, det kan även bero på att växterna får brist på något näringsämne. Men jag skulle tippa på ljuset.
#3 - 11 oktober 2007 20:56
De mest ljuskrävande kan vara svåra men de flesta arter ska gå bra om du har ett bra rör sen kan du sätta dit en reflektor för att öka ljusmängden till växterna! Standardröret som följer med är lågbudget och dålig kvalite, philips aquarelle, aquaglo, aquastar är några av de bättre rören!
#4 - 11 oktober 2007 21:04
Tack för svaren, det låter onekligen som att det kan vara en bra idé att åtgärda det här innan man försöker sig på fler växter.

Ett 20W lysrör (hittar inte starkare än så som är 60 cm långa) och en reflektor borde göra susen?
#5 - 12 oktober 2007 06:17
ChristianM skrev:
Tack för svaren, det låter onekligen som att det kan vara en bra idé att åtgärda det här innan man försöker sig på fler växter.

Ett 20W lysrör (hittar inte starkare än så som är 60 cm långa) och en reflektor borde göra susen?

om du hade 15W innen kan det nog bli svårt att få plats med ett 20W. Kommer inte passa.
#6 - 12 oktober 2007 06:51
Räcker nog med ett 15W o bra reflektor.
sylvania, grolux, powerglo.
#7 - 12 oktober 2007 06:59
hambli skrev:
om du hade 15W innen kan det nog bli svårt att få plats med ett 20W. Kommer inte passa.

Okej, där sparade du mig några kronor, även om personalen i affären förhoppningsvis gjort mig uppmärksam på det också :) Nöjer mig med reflektor då, stämmer det att en bra reflektor ökar ljusflödet med 100% eller har jag tolkat texterna på diverse nätsidor fel?
#8 - 13 oktober 2007 14:03
Var på akvarielagret idag och köpte reflektor iaf så nu får jag se om det hjälper, annars får det väl bli till att skapa en ny tråd i växtforumet. Men med dubblat ljus samt det faktum att jag tillsätter PMDD varje vecka så borde det ju funka med några växter tycker man.
#9 - 13 oktober 2007 14:22
Hur gammalt är lysröret? De blir sämre för växterna innan man ser skillnad på ljuset.
Bilagor:
#10 - 13 oktober 2007 14:59
Lysröret är 1 år gammalt, kanske läge att byta?

Har också läst mig till i en tråd i växtforumet om att jag troligen kan dra stor nytta av att öka PMDD-doseringen och dra ner på vattenbytena. Har bytt nästan 20% varje veckan man kan troligen nöja mig med 10-15% en gång i månaden eftersom mitt akvarie är väl inkört nu. (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=85310&highlight=dubbel+dos+pmdd&page=9)

Ska testa det här ett tag nu, med förbättrad belysning och andra vattenbytes-vanor så får vi se hur det går.
#11 - 13 oktober 2007 21:16
Ja jag byter rör en gång om året. Lycka till.

Annons