Belysning

#1 - 27 december 2006 07:07
Är det någon som har erfarenhet av att använda dioder som spotlights?
Halogenspottar har ju den nackdelen att de blir väldigt varma och kräver därför ett visst avstånd till täckglaset. Dioder avger ingen värme men kan man uppnå samma effekt med dessa?
Lasse Lundin
#2 - 27 december 2006 13:35
LED's ger inte någon stark belysning ifall du är ute efter ett alternativ till någon form av spot-belysning i tanken. Har provat med en slinga med dioder, av typen jul-belysning, vilket gav en trevlig "månskenseffekt" med ca 25 st dioder under locket till armaturen. Så jag tror inte du kan få någon större belysningseffekt med dioder iaf.
#3 - 27 december 2006 17:17
Hörde av någon att man kan montera dioder i ett rör för att på så sätt rikta och samla ihop ljuset, som i en ficklampa. Det finns ju sådana idag som är väldigt starka.
#4 - 27 december 2006 17:22
1W led med reflerktor lyser ju jäkligt bra. finns ju sådana i ficklampor som har ett väldigt bra ljus
#5 - 27 december 2006 17:26
Det är ett problem att de är riktade eftersom man då har svårt att få ljus i hela akvariet.
Nästa problem är att det går väldigt många lysdioder (även om de är högeffekts) för att motsvara ett lysrör.
#6 - 28 december 2006 07:59
Det var just en punktbelysning jag eftersökte. Som en solstråle som strålar ner genom vattnet och belyser någon speciell växt eller rot.
Har sett prov på detta på Akvarielagret och det såg jättefint ut men de körde med spotlights monterade en bit ovanför akvariet och inga täckglas.
Självklart kommer jag att komplettera med flera lysrör för allmänbelysning.
#7 - 28 december 2006 08:01
Det var just en punktbelysning jag eftersökte. Som en solstråle som strålar ner genom vattnet och belyser någon speciell växt eller rot.

Har sett prov på detta på Akvarielagret och det såg jättefint ut men de körde med spotlights monterade en bit ovanför akvariet och inga täckglas.

Låter intressant! Har funderat på att göra något liknande... Men har inte plats för fler lampor/spots/rör på mitt täckglas. Redan fullt :(
Återkom med resultat!
#8 - 28 december 2006 10:01

Det är ju en annan sak, det fungerar säkert.....men man får nog ha antingen kraftigt LED-ljus eller svagt övrigt akvarieljus om det ska ge någon trevlig effekt.
#9 - 28 december 2006 14:43
Det finns ju LED-lampor som ersätter Halogen spotar, dvs samma sockel och storlek. Kan kanske vara något.
Tex: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=382816

Annons