Belysning i Juwel Trigon 190?

#1 - 29 december 2009 12:56
Hej,

håller just nu på att köpa nytt Juwel 190 trigon akvarie. Har haft ett tidigare men ljuset har jag uppfattat som väldigt dåligt och mkt algbildning. Jag hade ett colour rör framtill och ett daylight framtill.

Som sagt tycker jag inte dessa är bra men alla Återförsäljare säljer till mig att de enda lysrören jag kan använda i Juwel karen är de från Juwel. Det verkar dock som att folk har rekommenderat Philips Aquarelle rör till karet för bättre belysning? Stämmer detta???? Och kan de fästas på samma sätt i akvariet?

Tacksam för svar.

MVH.
Peter
#2 - 29 december 2009 13:02
Juwelrör fungerar endast i juwellysrampen. Det är för att juwel har egna längder på sina rör som gör att man låser fast sig vid dom. Har själv ett trigon 190 med colour och day rör i och ingen nämndvärd algblomning. Jag har köpt reflektorer dock som ett komplement för att få ner mer ljus i akvariumet. Ganska dyra(cirka 150kr/st) men ger tillsammans ungefär vad ett ljusrör till skulle ha gett.
#3 - 29 december 2009 13:07
Grottbert skrev:
Juwelrör fungerar endast i juwellysrampen. Det är för att juwel har egna längder på sina rör som gör att man låser fast sig vid dom. Har själv ett trigon 190 med colour och day rör i och ingen nämndvärd algblomning. Jag har köpt reflektorer dock som ett komplement för att få ner mer ljus i akvariumet. Ganska dyra(cirka 150kr/st) men ger tillsammans ungefär vad ett ljusrör till skulle ha gett.

Kan man byta denna rampen på något sätt eller man är helt enkelt låst till Juwels rör?
#4 - 29 december 2009 13:15
Det bör väl gå att byta rampen om man modifierar en normal ramp. Eller så modifierar man juwelrampen på något sätt(flyttar på hållarna och löder dom längre ut osv). Vet dock inte hur man gör då jag inte har den kunskapen tyvärr. Jag är fast med juwels rör just nu och tycker dom fungerar hyfsat. Men ska man pyssla med växtakvarium så bör man nog fundera på att modifiera eller byta ramp.
#5 - 29 december 2009 14:43
Grottbert skrev:
Det bör väl gå att byta rampen om man modifierar en normal ramp. Eller så modifierar man juwelrampen på något sätt(flyttar på hållarna och löder dom längre ut osv). Vet dock inte hur man gör då jag inte har den kunskapen tyvärr. Jag är fast med juwels rör just nu och tycker dom fungerar hyfsat. Men ska man pyssla med växtakvarium så bör man nog fundera på att modifiera eller byta ramp.

Tack för hjälpen :-) Vi får se hur jag löser det ...
#6 - 29 december 2009 15:14
Du kan även försöka att få tag på en ramp för T8 lysrör, d.v.s Juwels gamla ramp. Då kan du använda vilka fabrikat du vill eftersom det är standard 18 watt, 600 mm långa.
http://www.pwss.nu/product.php?productid=4807&cat=1120&page=1
Kolla på blocket
#7 - 29 december 2009 20:55
Guy Palm skrev:
Du kan även försöka att få tag på en ramp för T8 lysrör, d.v.s Juwels gamla ramp. Då kan du använda vilka fabrikat du vill eftersom det är standard 18 watt, 600 mm långa.

http://www.pwss.nu/product.php?productid=4807&cat=1120&page=1

Kolla på blocket

OK, låter bra! Har du ngn erfarenhet av detta? Om det funkar och hur man praktiskt i så fall installerar det?

mvh.
Peter
#8 - 30 december 2009 05:34
Jag har själv T8 ramp och den har samma mått som T5 rampen. Det enda som skiljer är längden mellan lysrörshållarna. På T5 rampen är avståndet kortare så man kan bara använda Juwels egna lysrör. Skiljer 10 mm
Bilagor:
#9 - 30 december 2009 06:48
Jag kör med T8 rampen med 2st Philips Aquarelle med reflektorer och även kompletterat med 1st extra 15w aquarelle med reflektor som jag monterat på den trekantiga bakre luckan, har mycket växter och trycksatt Co2 och inga som helst problem med alger och enorm tillväxt.

Mvh
Hawkmoon
#10 - 30 december 2009 19:57
Guy Palm skrev:
Jag har själv T8 ramp och den har samma mått som T5 rampen. Det enda som skiljer är längden mellan lysrörshållarna. På T5 rampen är avståndet kortare så man kan bara använda Juwels egna lysrör. Skiljer 10 mm

OK, tack för svaret...

mvh.
Peter
#11 - 30 december 2009 19:58
Hawkmoon skrev:
Jag kör med T8 rampen med 2st Philips Aquarelle med reflektorer och även kompletterat med 1st extra 15w aquarelle med reflektor som jag monterat på den trekantiga bakre luckan, har mycket växter och trycksatt Co2 och inga som helst problem med alger och enorm tillväxt.

Mvh

Hawkmoon

Tja,

problemet är att jag har T5 rampen ... verkar inte finnas ngn vettig eller enkel lösning,attan Juwel!

mvh.
Peter
#12 - 31 december 2009 13:52
Du kan ju alltid komplettera med 1st T8 Aquarelle 15W med reflektor på bakersta luckan, gör stor skillnad på belysningen.

Mvh
Hawkmoon

Annons