Belysning Juwel, vilken?

#1 - 15 november 2014 10:02
Jag vet att Juwels belysning är känd för att vara dålig, men det har växt bra osv så jag har inte brytt mig så mycket i ärlighetens namn. Men det blir ett tydligt gulgrönt sken.

Igår köpte jag ett nytt kar (Ferplast) och insåg när jag tänt det att jag måste verkligen köpa nya rör till Juwelkaret (de är nästan 2 år gamla så dags med råge...)

Men vilka, jag kan noll om ljus. Vill fiskarnas färger (rött, blått ffa men lite andra och en hel del grå/svart/vit fisk) ska se fina ut och växterna växa bra helt enkelt.

Så vad ska man ha, och vad ska man kombinera för för? Med juwels så ett color och ett daylight antar jag, men om man blandar in andra märkens rör, finns ju några som gör i Juwellängder.

T5 rör, 45 W, 89,5 mm (sitter i ett Rio 180, så plats för två rör)
#2 - 15 november 2014 14:23
Vet inte om jag tycker att Juwels belysning är så himla dålig, det som folk klarar på är väll att man i stort sett är hänvisad till Juwels egna sortiment eftersom det inte finns jätte mycket annat som passar.

Har du reflektorer på? Det gör väldigt stor skillnad.
Jag kör också med ett day och ett color.
#3 - 15 november 2014 14:41
Nej inga reflektorer, funderat på att skaffa men dragit mig lite för de är så rackarns dyra.

Nu måste jag erkänna att jag inte exakt vet vad som sitter i mitt kar, men det är de som det kom med vid köp. Någon som vet vad de brukar levereras med?

Ljuset har alltid varit ganska gulgrönt, förstärker de gröna färgerna hos växterna bra, men gör i övrigt inte mycket för färger. Jag antar en reflektor inte hjälper mot det utan mer ljusstyrkan? Men får bli reflektorer när jag skaffar nya rör.

Dum fråga, om man har ett daylight och ett color (oavsett tillverkare osv), ska man sätta dem på något speciellt vis (typ daylight längst bak och color närmast glaset) eller spelar det ingen roll?
#4 - 15 november 2014 14:45
Aquastar finns ju till Juwel.
Två såna blir ju klockrent.
#5 - 15 november 2014 14:46
Jag har ett RIO 240 och där kör jag ett Juwel Color längst bak och ett Juwel Daylight längst fram. Sylvania lysrör brukar alltid dyka upp i trådar som denna, och de har rör som passar Juwel armaturer.

Då jag inte har mycket växter i mitt akvarium (Malawi) så kör jag på tills mina lysrörs slocknar än att byta varje år vilket rekommendationen är.

EK

EDIT: Där kom det samtidigt i tråden ang. Sylvania.
#6 - 15 november 2014 15:03
Alexia skrev:
Nej inga reflektorer, funderat på att skaffa men dragit mig lite för de är så rackarns dyra.

Nu måste jag erkänna att jag inte exakt vet vad som sitter i mitt kar, men det är de som det kom med vid köp. Någon som vet vad de brukar levereras med?

Ljuset har alltid varit ganska gulgrönt, förstärker de gröna färgerna hos växterna bra, men gör i övrigt inte mycket för färger. Jag antar en reflektor inte hjälper mot det utan mer ljusstyrkan? Men får bli reflektorer när jag skaffar nya rör.

Dum fråga, om man har ett daylight och ett color (oavsett tillverkare osv), ska man sätta dem på något speciellt vis (typ daylight längst bak och color närmast glaset) eller spelar det ingen roll?

Bara prova dig fram vad du gillar .
Reflektor är viktiga för att utnyttja rören, du dubblar nästan ljusutbytet. De går på under hundralappen st. Frakten förvisso en hundring men passa på och samla lite prylar till ett köp på samma frakt.
http://fish.aquaristic.net/en/Aquarium-Lighting/Aquarium-Lighting-Accessories/Reflectors/Juwel-Reflector-High-Lite-45-W-T8-30-W-45-W-T8-30-W.html

Jag gillar Aquastar rören men faktiskt så gillar jag Color och Day bättre
http://fish.aquaristic.net/index.php?stoken=EC1DA63D&force_sid=25d72aeb71d1d70356cb390598491387&lang=1&cnid=15243fb5980657657.66452466&ldtype=line&cl=alist&tpl=&fnc=emexecutefilter&emproductfilter_manufacturer%5B%5D=manufac.585
#7 - 15 november 2014 15:07
Jo en grej till, T5 är fina saker, de slits inte speciellt och varar länge med Ok ljus.

Jag kör mer än två år utan problem.
#8 - 15 november 2014 15:24
Flygrc - oj den sidan hade ju betydligt bättre priser än de jag sett i Sverige. Tre år har mina rör gått insåg jag när jag rotade fram kvittot på karet. Så antar de bör bytas ut ändå. Dessutom är det fult att ha ett kar med "vitt" starkt ljus och ett kar med gulgrönt klenare ljus (även om det ljuset/karet på sitt sätt är ganska mysugt på håll, ombonad känsla liksom) iom att de står i bredd så jämförelsen blir oundviklig. Kanske ska kika vad det sitter för rör i det karet och ev byta ut det trots att de är sprillans nya, lite beroende på pris för rör (det är inget Juwelkar men vet inte om Ferplast har standardrör).

Men de skickar även rör den där sidan du länkade eller, annars verkar få utländska vilja skicka så ömtåliga grejer som rör?
#9 - 15 november 2014 16:39
Du kanske har ett Nature rör i? dom är betydligt gulare.
#10 - 15 november 2014 16:43
Mattias H - jag vet ju inte, texten går inte läsa längre. Däremot tycker jag det är gulare nu än när det var nytt men minns jag rätt gick ljuset i gult då med. Men då ska jag undvika nature =)
#11 - 15 november 2014 18:40
Jag har ett Rio 180l, kör en Aquastar bak och ett daylight fram.. Tycker den kombon fungerat bra..

Jag tycker du ska börja med att investera i reflektorer. Det är det värt.
#12 - 16 november 2014 11:23
Alexia skrev:
Flygrc - oj den sidan hade ju betydligt bättre priser än de jag sett i Sverige. Tre år har mina rör gått insåg jag när jag rotade fram kvittot på karet. Så antar de bör bytas ut ändå. Dessutom är det fult att ha ett kar med "vitt" starkt ljus och ett kar med gulgrönt klenare ljus (även om det ljuset/karet på sitt sätt är ganska mysugt på håll, ombonad känsla liksom) iom att de står i bredd så jämförelsen blir oundviklig. Kanske ska kika vad det sitter för rör i det karet och ev byta ut det trots att de är sprillans nya, lite beroende på pris för rör (det är inget Juwelkar men vet inte om Ferplast har standardrör).

Men de skickar även rör den där sidan du länkade eller, annars verkar få utländska vilja skicka så ömtåliga grejer som rör?

Hmm. Inget Juwel? måste missat något , har Ferplast samma längd på rören Juwel eftersom de har en "udda" längd.
#13 - 16 november 2014 11:41
Alltså jag har ett Juwel Rio 180. Det är det vi talar om rör till, och det är gul/grönt ljus i. Häromdagen köpte jag ett till kar, ett 125 liter Ferplast Dubai. Karen står i bredd, och när jag tänder Ferplastkaret insåg jag verkligen både hur dåligt och hur gult ljuset i Juwelkaret är.

Och då började jag fundera högt på om jag kanske skulle byta rör i Ferplastkaret samtidigt som jag bytte i Juwelkaret, för att få samma sorts ljus (iom att de står i bredd, eller de står baksida mot baksida ut från en vägg) i båda två, av rent estetiska skäl.
#14 - 16 november 2014 12:58
Aha, ja då förstår jag, och jag förstår att du vill ha liknande ljus i dem. Nu jag ställde ett saltvatten med sitt blåa ljus bredvid malawitanken så såg den baljan helt plötsligt dassigt grön ut. Men jag tror inte så mycket på åldern av rören som jag tror det är själva färgtempen från början. Då är jag också med på resonemanget att ta lika rör.
#15 - 16 november 2014 13:32
Mmm, frågan är då om jag vill ha det gula ljuset (som på sitt vis är trist men samtidigt ganska mysigt) eller det kallare vita ljuset i ferplastkaret. Eller nåt annat. Får väl börja se vad det ska vara för rör i ferplasten, kan kanske bli svårt hitta samma sorts rör som juwel har fast annat märke? (Alltså om inte juwelrör råkar funka i Ferplasten menar jag)

I Ferplasten sitter tydligen 2 * 24 W, varav ett "Toplife" och ett "Freshlife" - vilket inte säger ett jäkla nåt..
#16 - 26 november 2014 14:06
Kan inte tycka reflekorer gav +100% ljus, men nog blev det ljusare allt =)
#17 - 26 november 2014 19:40
Alexia skrev:
Kan inte tycka reflekorer gav +100% ljus, men nog blev det ljusare allt =)

98% ? ;) Det kommer märkas på tillväxten
#18 - 27 november 2014 15:57
Nja, snarare 50%. Sen hoppas jag det INTE kommer märkas så värst på tillväxten då den redan är monstruös ;)

Annons