belysning malawi.

#1 - 2 februari 2009 20:27
har provat en del olika rör, vilka får fram färgerna bäst på malawi. kör nu med ett floura och ett aqustar i varge akvarium.
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 2 februari 2009 20:39
Vilket rör som är bäst beror ju på vilka färger fiskarna har - de rör som lyfter fram rött är dåliga på blått och tvärtom, har man både röda och blå fiskar så måste man kompromissa och välja ett rör som inte är optimalt för vare sig rött eller blått, men ger ett acceptabelt resultat för bägge.

Om man kollar på fabrikantens hemsida så brukar man kunna se ett ljsuspektra och där se om de innhåller mycket blått eller rött.
#3 - 2 februari 2009 21:04
Snor tråden lite.
Skulle det fungera att ha 2 x 250 W metallhalogen + 4x54 w T5. Metallhalogenen är 10 00 K vet inte helt vad det är för ljusrör men dem ger ett blått sken. Frågan är egentligen om detta skulle bli för mycket ljus för Malawisarna (Röd Zebra och Demasoni)?

Ngn nämnde att för mycket ljus gör att Malawisar tappar färg och blir grådaskiga, stämmer det?
#4 - 3 februari 2009 04:45
asso 2X250 det blir för dyra elräkningar.
#5 - 3 februari 2009 04:50
jo tillbaka till min fråga, jag ser ju när en röd zebra simmar främre i akvariet där floura röret sitter så blir firren lite rödare, men sedan när en zebra maisoni reef simmar på samma ställe blir han mindre färg-gran än när han nyss simmade under aquastar röret som lyser mer blåt. förstår vad du menar. jag är inte missnöjd med ljuset som det är nu.
#6 - 3 februari 2009 04:52
det går kanske att fixa med en ramp till.

Annons