Belysning mm?

#1 - 19 oktober 2004 18:21
Hejsan.
Jag har sett på våran djuraffär och på bilder att en del har akvarium som står på en bänk eller så sen från taket hänger det ner en lång lampa med ett eller två lysrör i, och lampan hänger ner med kedjor så det är kanske 40cm mellanrum mellan lampan och akvariumets överdel med täckglas över sen är det ett nät av metall över lysrören.? Tänkte göra så till mitt akvarium jag ska starta upp men kan jag köpa en sån där lampa och hänga upp i taket och sen bara köpa lysrör för akvarium och sätta in i lampan eller är det rätt W i hållarna man sätter in lysrören i eller hur ska man göra? Sen undrar jag om dem här doppvärmarna som heter Sicce scuba är bra?
#2 - 19 oktober 2004 18:37
Jag förstår inte riktigt hur du menar, men varför går du inte in på din djuraffär och frågar hur de har gjort? De är säkert glada av att dela med sig av sina tips. Lycka till!
#3 - 19 oktober 2004 18:49
Så här menar jag fast man har en sån där lampa istället för 2 som händer bredvid varann. Men det jag undrar är om jag köper en sån på typ biltema eller clas olssan om det finns och hänger upp i taket och sen står det att det ska sitta ett 15w lysrör, kan jag då köpa ett 15w lysrör fast avsätt för akvarier istället för ett vanligt lysrör?
#4 - 19 oktober 2004 18:50
Oj glömde länken här kommer den
http://www.dyrebutikkene.no/ezimagecatalogue/catalogue/variations/53-300x300.jpg
#5 - 19 oktober 2004 19:05
MH, MetallHalogen ser det ut som, dyra (från 2000kr och uppåt) men kraftfulla lampor.
#6 - 19 oktober 2004 19:06
Ursprungligen skickat av Akva_myran

Men det jag undrar är om jag köper en sån på typ biltema eller clas olssan om det finns och hänger upp i taket och sen står det att det ska sitta ett 15w lysrör, kan jag då köpa ett 15w lysrör fast avsätt för akvarier istället för ett vanligt lysrör?

Vist finns det 15w för akvarie, dom flesta watt styrkor finns..
#7 - 19 oktober 2004 19:48
Men det e inte riktigt det jag menar, jag menar att man ska köpa sånna där lampor fast inte dem utan sånna man brukar hänga i tak i vanliga hus, men vanliga lysrör, fast istället för att ha dem lysrören tänkte jag köpa lysrör för akvarier, men då undrar jag om man kan sätta in ett akvarielysrör på 15w i en sån lampa som man brukar ha i hus med vanliga lysrör på 15w?
#8 - 19 oktober 2004 20:02
Ursprungligen skickat av Akva_myran

Men det e inte riktigt det jag menar, jag menar att man ska köpa sånna där lampor fast inte dem utan sånna man brukar hänga i tak i vanliga hus, men vanliga lysrör, fast istället för att ha dem lysrören tänkte jag köpa lysrör för akvarier, men då undrar jag om man kan sätta in ett akvarielysrör på 15w i en sån lampa som man brukar ha i hus med vanliga lysrör på 15w?

Som jag redan sagt! Man kan sätta i ett lysrör för akvariebruk i en vanlig armatur som man brukar ha i hus! Ja vist inga problem....
Det kanske är jag som svarar otydligt?
#9 - 19 oktober 2004 20:10
Om det är T5 så har jag för mig att det inte går, men jag är inte helt säker på detta...
#10 - 19 oktober 2004 20:15
Så länge watt-talet och längden är lika kan man välja vilket rör man vill.

(Som tur är så finns inga T5-rör och T8-rör med samma längd så det är inget problem att de inte är utbytbara.)
#11 - 19 oktober 2004 20:24
http://www.saltvattensguiden.se/forumet/forum_posts.asp?TID=1771

#12 - 19 oktober 2004 20:25
Nej det är nog inte du schull som skriver otydligt det e nog jag som läster otydligt.hehe Vad bra då ska jag köpa en armatur för lysrör och köpa lysrör till det. Jag undrar en liten sak till, jag kommer få mitt akvarium snart och det är ett helglasakvarium och det ligger täckglas på ovansidan och jag undrar hur stark ska belysningen vara och hur långt mellanrum mellen ovansidan på karet och lampan ska det vara ungefär?

Annons