För ett tag sedan läste jag en artikel om belysning eller om det var en tråd här på zoopet som var väldigt bra om alla funderingar kring belysningen. Nu hittar jag inte den tråden och har lite funderingar.
Vet att jag läste att man ska tänka watt/liter vatten eller liknande. Har för mig att det är något annat som man ska tänka på med men kommer inte ihåg vad det är. Den sidan var så väldigt bra men hittar den inte.
Jag har nämligen hittade lysrör på biltema som skulle bli väldigt mycket billigare men är det fel så blir det ju dyrköp därför vill jag uppdatera mig på vad det är man ska tänka på vid val av lysrör. Tyvärr hittar jag inte just den lysrörsamaturen på biltemas hemsida som jag tittade på i affären. Den liknar den här http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=152879 fast med texten: "Lysrörsamatur för montering i tak, väggmontering, eller bärlina. Lämplig i utsatta miljöer som industrier, tvätthallar etc. Av stöttålig polykarbonatplast. För T5 lysrör (ingår ej). 230V. T5 lysrör är 25% energieffektivare än T8 lysrör. Med elektronisk ballast = inga glimtändare. IP65. Avsedd för 2 st lysrör 14W, 549 mm. Mått: 618x116x74 mm."
En del kan ni ju redan men jag citerade hela så att ni verkligen vet vad det står. Om ni har biltemas katalog finns den på sidan 299 och finns även som 28W. Däremot ser t5-amaturen likadan ut som den i länken. Skulle man kunna använda den här till akvarium och i så fall lägga den direkt på täckglaset? Det skulle bli hälften så billigt närmligen även om man får koppla sladden själv.