Belysning och värme

#1 - 13 maj 2008 14:33
Jag har återstartat ett akvarium efter några års vila. Det är på c:a 50 liter med måtten 75x25x25cm. För att det skulle bli extra snyggt har jag placerat det "inbyggt" i en bokhylla. Som belysning använde jag mig av en halogenramp med dubbla lampor (2x10W). Det blev snyggt, men lite väl varmt (30°C) i akvariet tyckte jag.

Så jag investerade i ny belysning i form av dubbla T5-lysrör (2x24W) som fästes i hyllan över akvariet. Givtvis blev det bra mycket ljusare, men tyvärr medförde det också - mot min förmodan - att det blev ännu något varmare (31-32°C) i akvariet.

Är det normalt att ljusrören (T5) blir så här varma, eller beror det på att det hela är inbyggt i bokhyllan? Kan jag göra något för att sänka temperaturen? Och då menar jag, förutom att flytta ut akvariet eller att återgå till originalrampen med 2x15W kronljus.

Just nu känner jag mig lite "förd bakom ljuset" av försäljaren av lysrörsarmaturen, eftersom jag klargjorde alla omständigheter runt inköpet.
#2 - 13 maj 2008 14:46
Jag tror att både pump, belysning och kanske dålig ytcirkulation drar upp tempen på ditt kar. Har du doppvärmare så dra ur kontakten på den då det även kan vara ett skäl till värmen samt kolla hur lång tid ljuset är på.
Öppna upp täckglaset om du har sådant och försök få mer ytcirkulation så kommer snart tempen att knalla neråt.
Lyser solen in i karet?
#3 - 13 maj 2008 16:08
jag tror det blir svårt att komma tillrätta med värmeproblemet eftersom värmen från lysrören inte har nånstans att ta vägen och värmer då hela utrymmet som karet står i! du bör nog ta bort nåt hyllplan så att du får öppet ovanför karet så värmen från rören har någonstans att ta vägen alt. bygga in fläktar (om det känns som ett alternativ...)
#4 - 13 maj 2008 17:53
Räcker kanske med att borra några ventilationshål i hyllplanet ovanför.
En luftspalt är ju alltid att rekommendera cirka 2-3cm räcker.
#5 - 14 maj 2008 00:05
Tack för svar och förslag.

Har ingen doppvärmare och solen kommer inte åt karet. Beslysningen är tänd 12 timmar (10-22) och är alltså den enda värmekällan. Och i princip rör det sig om ett helt slutet rum. Eller i realiteten om två sluna rum, eftersom jag har täckglas över hela - minus tre mindre hörn.

Så bristande ventilationen är troligen det verkliga problemet. Men jag blev bara så överraskad av att lysrören avgav så mycket värme. Jag får väl börja med att höja hyllan över och/eller göra en luftspalt i den och se'n kanske komplettera med någon fläkt.

Kan jag ha täckglaset kvar eller bör jag ta bort det för att öka luftcirkulationen över vattenytan? Eller det gör kanske inte någon större skillnad?

Under tiden återgår jag till halogenrampen, men växlar ner en spot till 5W. Jag hade först tänkt använda orginalrampen (med kronljus) igen, men jag har troligtvis slängt den. Och i värsta fall får jag väl köpa ett till (fristående) kar som passar till lysrörsarmaturen.
#6 - 15 maj 2008 00:29
Jag hade ju en följdfråga i mitt tidigare inlägg:
Kan jag ha täckglaset kvar eller bör jag ta bort det för att öka luftcirkulationen över vattenytan? Eller det gör kanske inte någon större skillnad?

Under tiden har jag hittat originalrampen och satt dit den med 2x15W kronljus. Och det märkliga är att detta blir den snyggaste kombinationen, när det gäller behaglig belysning i akvariet. Så troligvis fortsätter jag med den. Ev. med någon temperatursänkande åtgärd eftersom karet fortfarande står i byggt i bokhyllan och värmen kan vara ett problem. Jag har hittat en 12v datorfläkt jag kan bygga in.

Återstår vad jag ska göra med lysrörsbelysningen. Kan jag lämna tillbaka den där jag köpte den? Eller ska jag behålla den för framtida behov? Allvarligt talat är 2x24W - förutom värmeutvecklingen - väldigt mycket ljus....
#7 - 15 maj 2008 06:36
Ta bort täckglaset så får du ner tempen lite mer, men du kommer även att få större avdunstning i karet.
Behåll du belysningen då du kanske flyttar karet i framtiden och då kanske vill ha lite mer ljus i karet:).
#8 - 15 maj 2008 10:21
Jag har också ett akvarie inbyggt i en bokhylla, hade samma problem i början. Jag kör nu med 2 st IKEA lågenergilampor (5 eller 7 W), funkar alldeles utmärkt. De ger bra ljus och minimalt med värme. Fiskarna och växterna trivs.

Lasse
#9 - 15 maj 2008 22:22
Tack för svaren!

Jag behåller nog täckglaset på och provar med en fläkt till att börja med. Förslaget med IKEAs lågenergilampor verkar värt att satsa på, speciellt eftersom du har erfarenhet av ett liknande arrangemang. Finns de både med E14 och E27 sockel?

Jag var mycket tveksam till ett framtida behov av lysrörsbelysningen - främst p.g.a. ljusintensiteten - så den har jag lämnat tillbaka. ZooGiganten vid motorvägen i Lomma gjorde ett återköp utan minsta tvekan - heders.
#10 - 16 maj 2008 07:48
Jag har E14-socklar i min armatur, men det finns naturligtvis både E14 och E27. Här kan du se dem:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60060604

Lasse
Bilagor:
#11 - 16 maj 2008 13:34
Bra! Det var E14 jag var ute efter. Tack för hjälpen.

Annons