Belysning till 40L

#1 - 29 mars 2011 08:58
Har ett kar på ca 40L och jag har ingen aning om vad man skulle ha hittat för någon belysning till det. Det är 51cm långt och jag vet att det finns ramper som är 50långa, så det hade väl kanske varit det bästa men jag hittar ingen begagnad och har inte råd med en ny,,,

Växterna i karet är hornsäv och vattenpest så det är ju inte direkt några krävande växter i det.

Har någon något förslag? Kan det funka med en lågenergilampa?
#2 - 29 mars 2011 09:23
spotligts? funkar för mina småkar
#3 - 29 mars 2011 10:25
Vilken belysning som helst är bättre än ingen alls, ta vad du kan hitta tills du har råd med något "proffsigare", jag använder vanliga hushållsarmaturer , alltså en helt vanlig lampfot ;) med en halogen glödlampa till mina mindre kar och det funkar bra, enda kruxet är att det blir ett ganska "gult" ljus, men med en lågenergi kan du idag välja ljustyp om du letar runt lite.
#4 - 29 mars 2011 11:48
okej, tack!
Vad ska man ha för ljustyp om man ska ha en lågenergilampa?
#5 - 29 mars 2011 15:52
Maethor skrev:
okej, tack!

Vad ska man ha för ljustyp om man ska ha en lågenergilampa?

Dagsljus fär om du kan hitta, annars kallvitt och som nödlösning varmvitt (blir gult och fult ljus).
Och så stark bu bara kan få på plats.
Leta på secondhand så kan du säkert hitta nån gammal lågenergi skrivbordslampa som nödlösning för 10kr.
Har du lite elkunskaper och inte tummen mitt i handen kan du ju försöka dig på att bygga en egen ramp, inte så svårt ;)

Annons