Belysning till 540l akvarium

#1 - 11 mars 2006 08:53
Jag planerar att köpa ett 540l (150x60x60, eventuellt 160x60x60) akvarium efter sommaren och har börjat kolla på vilka komponenter jag kommer behöva och vad de kostar.

Det som jag har störst problem med är belysningen. Jag vill ha mycket växter (kommer ha co2) och vill antingen ha en heltäckande kåpa utan täckglas under eller belysningen hängande över akvariet (som då är öppet).

För att ytterligare komplicera saker så har jag ganska hårda krav från min sambo att det hela ska vara snyggt. :)

Jag har tittat runt en massa på nätet och det verkar som om de färdiga lösningar som finns antingen har för lite ljus, eller är för dyra.

Någon som har några bra tips?
#2 - 11 mars 2006 11:27
Hör med nån verkstad eller fabrik. Dom brukar kasta drivor med långa lysrörsarmaturer där d sitter tändare, hållare och reflektorer. Du får dom säkert gratis, sätt så många armaturer som ryms på täckglaset och snickra en "karm" runt tanken uppe så syns inte armaturerna. Om du får tag i två långa armaturer som har två eller fler rör i varje som är hela längden på din tank så lär d lysa ordentligt.
#3 - 11 mars 2006 12:01
Har heltäckande ljusramp med 4 rör på mitt akvarium, mäter 150cm x 50cm, kostar 1700:- hos PWSS. Värt varenda öre :)
#4 - 11 mars 2006 15:12
[QUOTE=Drullputt]Hör med nån verkstad eller fabrik. Dom brukar kasta drivor med långa lysrörsarmaturer där d sitter tändare, hållare och reflektorer. Du får dom säkert gratis, sätt så många armaturer som ryms på täckglaset och snickra en "karm" runt tanken uppe så syns inte armaturerna. Om du får tag i två långa armaturer som har två eller fler rör i varje som är hela längden på din tank så lär d lysa ordentligt.[/QUOTE]

Jo jag har varit inne på att bygga eget. Eftersom jag vill köra utan täckglas så behöver jag dock armatur som tål ordentligt med fukt. Det finns ju sådana att köpa från Arcadia m.fl, men de verkar bara finnas upp till 40W så man skulle behöva ganska många i så fall. Min sambo ifrågasätter också starkt min förmåga att bygga egen ljusramp som är snygg nog. :)
#5 - 11 mars 2006 15:18
[QUOTE=Opus]Har heltäckande ljusramp med 4 rör på mitt akvarium, mäter 150cm x 50cm, kostar 1700:- hos PWSS. Värt varenda öre :)[/QUOTE]

Den stora frågan är om de är gjorda för att köras utan täckglas. Framgår inte vad det är för tillverkare, men det kanske du vet?

Det finns inga bilder på dem. Har de luckor osv?
#6 - 11 mars 2006 15:24
2st hängande 150w mh lampor ser rätt snygt ut och du får bra med ljus för växterna. Jag har de på mitt 540, synd nog så har jag bara en dålig bild på de hela...
#7 - 11 mars 2006 15:25
Det brukar gå bra att köra utan täckglas till vanliga armaturer. Även om reaktorer osv sitter helt öppet några cm ovanför vattenytan, brukar det inte vara några problem.
#8 - 11 mars 2006 15:37
[quote=jegt]Den stora frågan är om de är gjorda för att köras utan täckglas. Framgår inte vad det är för tillverkare, men det kanske du vet?

Det finns inga bilder på dem. Har de luckor osv?[/quote]

Så ser den ut på akvariet, har två luckor, fram och bak, dvs. den öppnas i hela rampens längd, den bakre luckan har bredare öppning men jag vände på rampen för jag ville ha den fram istället. Inga problem att köra med eller utan täckglas, har folk sagt till mig iaf, det gör du som du vill. jag kör med täckglas bara under rören pga att några av mina fiskar hoppar. vidare har min ramp en av/på knapp till var och ett av rören så man kan välja vilka rör man vill köra med.

Vet inte tillverkare, kommer inte ihåg vad som stod på kartongen, men den är svensktillverkad, jag är nästan helt säker på att det är den samma som PWSS har.
#9 - 11 mars 2006 15:54
[QUOTE=NiXoN]2st hängande 150w mh lampor ser rätt snygt ut och du får bra med ljus för växterna. Jag har de på mitt 540, synd nog så har jag bara en dålig bild på de hela...[/QUOTE]

Ja det är väl antagligen den bästa lösningen, synd att de är så dyra bara. Men köper man två små på 150w så verkar man ju kunna komma undan hyggligt billigt. 1500-2000kr styck om man beställer från tyskland iaf verkar det som. Men det är ju ändå en slant jämfört med vad en vanlig ljusramp kostar.
#10 - 11 mars 2006 15:57
[QUOTE=Opus]Så ser den ut på akvariet, har två luckor, fram och bak, dvs. den öppnas i hela rampens längd, den bakre luckan har bredare öppning men jag vände på rampen för jag ville ha den fram istället. Inga problem att köra med eller utan täckglas, har folk sagt till mig iaf, det gör du som du vill. jag kör med täckglas bara under rören pga att några av mina fiskar hoppar. vidare har min ramp en av/på knapp till var och ett av rören så man kan välja vilka rör man vill köra med.

Vet inte tillverkare, kommer inte ihåg vad som stod på kartongen, men den är svensktillverkad, jag är nästan helt säker på att det är den samma som PWSS har.[/QUOTE]

Enligt vad jag har läst här på forumet tidigare så är inte svenska ljusramper i allmänhet gjorda för att köras utan täckglas, känns lite riskabelt. Men det kanske man kan kolla upp noggrannare. I övrigt verkar den ju trevlig. Bra pris.
#11 - 11 mars 2006 16:09
Är du händig av dig så kan de vara en ide att bygga en ramp själv, jag håller på med att bygga en t5 ramp.
#12 - 11 mars 2006 16:14
[QUOTE=NiXoN]Är du händig av dig så kan de vara en ide att bygga en ramp själv, jag håller på med att bygga en t5 ramp.[/QUOTE]

Ja det är helt klart ett alternativ. Jag funderar lite på om man inte kan bygga en egen hängande ramp, då borde det ju inte vara lika noga med fukttålig armatur, och man behöver inte bygga luckor och sånt.
#13 - 11 mars 2006 16:49
[quote=jegt]Enligt vad jag har läst här på forumet tidigare så är inte svenska ljusramper i allmänhet gjorda för att köras utan täckglas, känns lite riskabelt. Men det kanske man kan kolla upp noggrannare. I övrigt verkar den ju trevlig. Bra pris.[/quote]

Jag har också läst om detta i forum här på zoopet, men de flesta i samma forum hade kört utan täckglas utan problem, som jag delvis utan i alla fall.
#14 - 11 mars 2006 19:34
[QUOTE=NiXoN]Är du händig av dig så kan de vara en ide att bygga en ramp själv, jag håller på med att bygga en t5 ramp.[/QUOTE]

Vad har du köpt för hållare och sånt för T5? Kan tänka mig att jag skulle behöva nått i stil med 4 x 54W (120cm väl?).
#15 - 11 mars 2006 22:09
om du ska köpa t5 prylar så e detta en bra sida. Dom har det mesta.
#16 - 12 mars 2006 08:45
[QUOTE=jower]om du ska köpa t5 prylar så e detta en bra sida. Dom har det mesta.[/QUOTE]

Tack för det tipset! De hade ju väldigt trevliga armaturer och bra priser. En av deras hängande får det nog bli. Hur mycket T5-ljus rekomenderar ni egentligen för ett 540l-kar. Jag har läst på forumet men jag blir inte riktigt klok på skillnaden mellan T5 och T8 när det gäller W per liter.

4x54W, 4x80W eller kanske 6x54W. Karet kommer ju vara 150cm långt men iom att rampen kommer hänga en bit upp så behöver den väl inte vara lika lång.
#17 - 13 mars 2006 09:23
[QUOTE=jegt]Tack för det tipset! De hade ju väldigt trevliga armaturer och bra priser. En av deras hängande får det nog bli. Hur mycket T5-ljus rekomenderar ni egentligen för ett 540l-kar. Jag har läst på forumet men jag blir inte riktigt klok på skillnaden mellan T5 och T8 när det gäller W per liter.

4x54W, 4x80W eller kanske 6x54W. Karet kommer ju vara 150cm långt men iom att rampen kommer hänga en bit upp så behöver den väl inte vara lika lång.[/QUOTE]

så lite så!

Beror lite på vad du ska ha i... hightech växtkar kan man ligga mellan 0.5-1w per liter. Lowtech växtkar 0.3-0.5w. fishonly, typ malawi, mindre ändå...
#18 - 13 mars 2006 09:29
[QUOTE=jower]så lite så!

Beror lite på vad du ska ha i... hightech växtkar kan man ligga mellan 0.5-1w per liter. Lowtech växtkar 0.3-0.5w. fishonly, typ malawi, mindre ändå...[/QUOTE]

Jag kommer köra highttech. Sydamerikanskt. Siktar nog på runt 0.5w/l, har inget behov av att det ska växa så där fruktansvärt snabbt. Däremot funderar jag på att köpa en ramp med dimmer och styra den så att man får lite dämpad belysning på kvällarna.
#19 - 13 mars 2006 09:42
[QUOTE=jegt]Jag kommer köra highttech. Sydamerikanskt. Siktar nog på runt 0.5w/l, har inget behov av att det ska växa så där fruktansvärt snabbt. Däremot funderar jag på att köpa en ramp med dimmer och styra den så att man får lite dämpad belysning på kvällarna.[/QUOTE]

billigare att bara släcka 2 rör om man nu har 4 tex....
#20 - 13 mars 2006 09:46
[QUOTE=jower]billigare att bara släcka 2 rör om man nu har 4 tex....[/QUOTE]

Jo det har du ju helt rätt i. Det drar iväg i pris om man ska ha dimmer och styrning till den. Får se hur budgeten ser ut. Kanske bättre att lägga de pengarna på co2-utrustningen.
#21 - 13 mars 2006 09:48
[QUOTE=jegt]Jo det har du ju helt rätt i. Det drar iväg i pris om man ska ha dimmer och styrning till den. Får se hur budgeten ser ut. Kanske bättre att lägga de pengarna på co2-utrustningen.[/QUOTE]

Lätt på co utrustning... kolla på www.aquamas.de
#22 - 13 mars 2006 09:54
#23 - 13 mars 2006 14:05
Lutar åt att det blir en sån här:

http://www.seaqualux.de/product_info.php/cPath/66_54/products_id/195

Ska maila dem och fråga lite om hur riktat ljuset är, vill undvika att bländas när jag sitter i soffan.
#24 - 13 mars 2006 14:46
Ja... den går ju att köra både HO och HE på... kan ju vara bra. Men jag tror inte att det blir bättre att köra en sån här http://www.seaqualux.de/product_info.php/cPath/66_54/products_id/194.
Den e visserligen kortare, men kommer nog täcka karet på sidorna...den hänger ju en bit upp.

Problemet med den du valt är att den e 49w. Det kan vara svårt att få tag på bra rör till dem. Tror inte det finns några speciall rör till dem, utan bara industrirör... vilka brukar vara lite sämre.

edit: Plus att dom e gula i ljuset. Högre kelvintal finns nog inte....
#25 - 13 mars 2006 14:48
[QUOTE=jower]Ja... den går ju att köra både HO och HE på... kan ju vara bra. Men jag tror inte att det blir bättre att köra en sån här http://www.seaqualux.de/product_info.php/cPath/66_54/products_id/194.
Den e visserligen kortare, men kommer nog täcka karet på sidorna...den hänger ju en bit upp.

Problemet med den du valt är att den e 49w. Det kan vara svårt att få tag på bra rör till dem. Tror inte det finns några speciall rör till dem, utan bara industrirör... vilka brukar vara lite sämre.[/QUOTE]

Ja jag upptäckte det när jag började titta på rör.. vet inte exakt hur högt jag ska hänga den, men 15cm på båda sidorna borde ju funka tycker jag.
#26 - 13 mars 2006 14:51
[QUOTE=jegt]Ja jag upptäckte det när jag började titta på rör.. vet inte exakt hur högt jag ska hänga den, men 15cm på båda sidorna borde ju funka tycker jag.[/QUOTE]

Borde vara lugnt tycker jag
#27 - 13 mars 2006 14:52
#28 - 13 mars 2006 14:55
[QUOTE=jower]denna http://www.seaqualux.de/product_info.php/cPath/66_46/products_id/99 räcker ju... den e 150...[/QUOTE]

Hmmm.. ja. Tror jag ska maila dem och höra vad de har att säga om 120cm-rör till 150cm akvarium. Tyckte det var rätt trevligt med 6 rör också så man kan göra fler ljusnivåer. Och 54W-rör måste väl vara en av de vanligare längderna?
#29 - 13 mars 2006 15:00
Att välja rätt rör sen blir ju ett helt nytt projekt.. =)
#30 - 13 mars 2006 15:23
[QUOTE=jegt]Att välja rätt rör sen blir ju ett helt nytt projekt.. =)[/QUOTE]

haha... japp ;)
#31 - 14 mars 2006 08:18
Jag har 120cm T8 rör till mitt 450 kar som är 150cm långt. Nu har jag två armaturer med 2st rör i varje, en där rören sitter i mitten och en där rören sitter de ena åt ena sidan det andra åt andra sidan.
Dessa ligger iofs direkt på karet, men visst ser man skillnad på ramperna.
Den där rören sitter i mitten lyser inte upp bottnen (60cm högt kar) ända ut i kanterna. Blir väl lite bättre om man höjer upp rampen kankske.
Lysrör har ju väldigt dålig spridning i längdriktningen, så jag skulle välja en ramp som är lika lång som karet med rör som sitter växelvis.
#32 - 14 mars 2006 15:52
Jag fick svar från seaqualux.de att deras 120cm hängande ramper sprider ljus på 160cm på bredden.

Däremot är inte den billigare varianten bra om man är orolig för att bli bländad. Den har tydligen en enda stor reflektor för alla rören.

Deras dyrare serie har individuella reflektorer och ska tydligen vara "anti-glare". Funderar på en sån här:

http://www.seaqualux.de/product_info.php/cPath/23_76/products_id/384
#33 - 14 mars 2006 19:45
[QUOTE=jegt]Jag fick svar från seaqualux.de att deras 120cm hängande ramper sprider ljus på 160cm på bredden.

Däremot är inte den billigare varianten bra om man är orolig för att bli bländad. Den har tydligen en enda stor reflektor för alla rören.

Deras dyrare serie har individuella reflektorer och ska tydligen vara "anti-glare". Funderar på en sån här:

http://www.seaqualux.de/product_info.php/cPath/23_76/products_id/384[/QUOTE]

Den tror jag kommer funka alldeles utmärkt... :D

Hoppas du blir nöjd med den... keep us uppdated!!

Annons