Belysning till 720 l

#1 - 12 november 2015 23:45
Det börjar bli dags att köpa ny belysning till mitt 720 liters, men nybörjare som jag är funderar jag på vad man borde skaffa för slags anordning. Skulle helst velat ha en upphängd ljusanordning, men det går tyvärr inte så tänkte höra mer er experter om ni har några tips på vad som annars funkar bäst! :)
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 13 november 2015 08:44
Det beror ju väldigt mycket på vad du skall ha i akvariet
#3 - 13 november 2015 09:23
Har du SPS-koraller, växter eller ett växtlöst malawi-tema? Ljuskraven ser väldigt olika ut beroende på vad som är i tanken.

Det går ofta att hänga belysningen i konsoler som sitter i väggen bakom akvariet om man inte kan använda taket. Annars är punktbelysningar med svanhals ett tjusigt alternativ till en upphängd belysning.
#4 - 13 november 2015 09:28
Ursäkta att jag glider från ämnet men ungefär hur mycket mer energi går det åt till att värma upp akvariet om man väljer en belysning som gör att man inte kan ha ett täckt akvarium?
#5 - 13 november 2015 10:00
Yadina skrev:
Ursäkta att jag glider från ämnet men ungefär hur mycket mer energi går det åt till att värma upp akvariet om man väljer en belysning som gör att man inte kan ha ett täckt akvarium?

Lika mycket energi som lampan drar minus de förluster som försvinner ut genom locket och minus den minimala uppvärming en öppen lampa ger.

Vill du ha en exakt siffra så får du sätta en effektmätare på doppvärmaren och jämföra före och efter.
#6 - 13 november 2015 16:44
Det beror ju väldigt mycket på vad du skall ha i akvariet

Silverhajar, scalarer och några ancistrus är det som bor där just nu.
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 13 november 2015 16:48
Farfarello skrev:
Silverhajar, scalarer och några ancistrus är det som bor där just nu.

Och vilka växter
#8 - 13 november 2015 16:52
Och vilka växter

Jaadu det var en bra fråga. Har ingen aning faktiskt, jag köpte bara de som såg finast ut på akvarieaffären.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 13 november 2015 17:46
Farfarello skrev:
Jaadu det var en bra fråga. Har ingen aning faktiskt, jag köpte bara de som såg finast ut på akvarieaffären.

det finns växter som kräver väldigt mycket belysning och sådana som kräver extremt lite så skillnaden är mycket stor.
#10 - 13 november 2015 18:39
Sylvania grolux och philips aquarelle är två rör som jag kör nu och funkar bra! Aquarelle tillverkas inte längre dock men ibland hittar man nån som säljer som har hamstrat.
#11 - 13 november 2015 18:50
BrigTSD skrev:
Lika mycket energi som lampan drar minus de förluster som försvinner ut genom locket och minus den minimala uppvärming en öppen lampa ger.

Vill du ha en exakt siffra så får du sätta en effektmätare på doppvärmaren och jämföra före och efter.

Kan ju bara nämna att när jag bytte min lysrörsramp med 4 T5 lysrör a 80W till en ledramp på kanske 120W (ändå mer ljus) så fick jag köpa en doppvärmare för att inte vattnet skulle bli för kallt. Men det blir heller inte alarmerande varmt på sommaren.
Nu går inte doppvärmaren dygnet runt, den slår igång 1-2 timmar efter jag stängt av ljuset och går sedan igång då och då under natten.
#12 - 17 november 2015 20:40
simpson skrev:
Kan ju bara nämna att när jag bytte min lysrörsramp med 4 T5 lysrör a 80W till en ledramp på kanske 120W (ändå mer ljus) så fick jag köpa en doppvärmare för att inte vattnet skulle bli för kallt. Men det blir heller inte alarmerande varmt på sommaren.

Nu går inte doppvärmaren dygnet runt, den slår igång 1-2 timmar efter jag stängt av ljuset och går sedan igång då och då under natten.

Det flesta doppvärmare har ju termostat, som du har, så att det blir för varmt på sommaren är ett fel sätt att se det.

Som jag ser det är snarare vilket temperatur man kan får om värmaren hänger sig. Jag har en 100 W doppvärmare till ett 440 L kar, täckt, minst 22 gr i rummet och 108 W rör + 80 W Led (9h per dygn). Den går på lite grann på nätterna om inomhustemperaturen är under 23 gr. Doppvärmaren går på vid 25 gr och på kvällen ligger då vattnet på upp till max 27 gr men detta är pga ljuset. Om jag hade haft 20 gr i rummet eller minimitemperatur på 27 gr kunde jag ha haft 200 W men däröver skulle jag hellre tagit 2st 200 Wattare. Alltså mitt tips är max 0,5 W/L per värmare, jag vill kunna sova gott även om den hänger sig.
#13 - 17 november 2015 21:20
Xul skrev:
Det flesta doppvärmare har ju termostat, som du har, så att det blir för varmt på sommaren är ett fel sätt att se det.

Om det är en varm och fin sommar brukar man kunna läsa en rad trådar om för varma akvarier, och vad som kan göras åt det problemet.
Så att ha en belysning som EJ värmer upp vattnet behöver under en del av året inte vara dåligt, men kan innebära att man resten av året behöver komplettera med vattenvärmare.
Med lysrörsbelysning så fick jag lagom varm temperatur höst/vinter/vår från belysningen.
#14 - 17 november 2015 21:51
simpson skrev:
Om det är en varm och fin sommar brukar man kunna läsa en rad trådar om för varma akvarier, och vad som kan göras åt det problemet.

Så att ha en belysning som EJ värmer upp vattnet behöver under en del av året inte vara dåligt, men kan innebära att man resten av året behöver komplettera med vattenvärmare.

Med lysrörsbelysning så fick jag lagom varm temperatur höst/vinter/vår från belysningen.

Min viktigaste punkt är lite att ställa in termostaten på nattemperaturen (på morgonen) som gott kan vara 2 gr lägre när man har lock (den går aldrig på ens på natten om jag har mer än 23 gr inomhus (förutom ev vid vattenbyten som jag brukar göra kalla, doch max 1/6 dels byten). Med bara lysrör 4 x 54 w som jag hade, hade jag lätta övertemperaturer på sommaren, det har jag inte längre men man kan alltid öppna en lucka i värsta fall. Tycker att rör 108 w i mitten med 2st 40 W ledramper på sidan ger ett mycket bra ljus (mixade dioder grönt rött och vitt), med bara led var det lite kallt, fiskarna framförallt neonerna lös upp bra men det såg onaturligt ut och bara lysrör vill jag inte ha längre då det såg lite trist ut.

Annons