Belysning till 720L

#1 - 22 februari 2009 18:16
Hallå! Sitter här och funderar lite på vad jag mer behöver köpa till mitt 720L akvarium när det är dags.

Jag får ingen belysning med. Han har använt väggmonterade spotlights, och inte haft nå växter.

Hittade en 200x60 ramp med 4x39 W, det blir lite enkelt räknat 0.22W per liter. Sen köper jag 4st reflektorer, får jag då minst det dubbla i w/l ? alltså 0.44w/l?

Hur långt kommer jag med det ? Räcker det för att klara av massor med växter? (pratar bara belysning nu, ingen växtnäring,co2 osv)

/Markus
#2 - 22 februari 2009 18:59
Hmm i en ramp som är 200cm lång tycker jag att borde sitta 58watts rör i...
#3 - 22 februari 2009 19:02
fast i denna sitter det 39w 150cm lysrör i.
#4 - 22 februari 2009 19:05
1w/liter är att rekommendera.
Ska du ha mycket ljuskrävande växter så skulle jag nog valt en ramp med 4st lysrör och sen aquarelle rör eller kanske enE-Valo Crop-Maker armaturfrån Progro samt en 400w lampa.
#5 - 22 februari 2009 19:06
Synd,annars hade du fått ett bra ljus med 4x58 och reflektorer,kolla drosslarna om dom orkar driva 58watts rör,isåfall behöver du bara flytta lysrörshållarna.
#6 - 22 februari 2009 19:12

Ska du ha mycket ljuskrävande växter så skulle jag nog valt en ramp med 4st lysrör och sen aquarelle rör eller kanske enE-Valo Crop-Maker armaturfrån Progro samt en 400w lampa.

Då blir det dyrt igen, denna ramp är en heltäckade ramp med 4st lysrör a 39w. går på 2700kr tror jag det var på pwss.

Gurra: Kan tyvärr inte få nån info om drosslarna på pwss. Står inte ens vilket märke det är på rampen.

Känns jäkligt olustigt att behöva betala så fruktansvärt mkt för belysning...
#7 - 22 februari 2009 19:17
http://www.pwss.se/product.php?productid=2028&cat=206&page=1

Bra armatur för standard 720l.
Bara att köpa 4st aquarelle rör.

Annars om du har täckglas så köp simpla industriarmaturer ip44 och lägg ovanpå.
Hade tur att komma över helt gratis 4st 150cm armaturer samt 8st lysrör när de bytte på himmelstalunds gymnasiet i norrköping.
Bara dra kabel till reaktorerna o sen en switch.
#8 - 22 februari 2009 19:19
Annars har du ju ett bra system som du hänger ovan akvariet:
http://www.pwss.se/product.php?productid=7719&cat=1163&page=1
#9 - 22 februari 2009 19:22
http://www.pwss.se/product.php?productid=2028&cat=206&page=1

Bra armatur för standard 720l.

Bara att köpa 4st aquarelle rör.

Annars om du har täckglas så köp simpla industriarmaturer ip44 och lägg ovanpå.

Hade tur att komma över helt gratis 4st 150cm armaturer samt 8st lysrör när de bytte på himmelstalunds gymnasiet i norrköping.

Bara dra kabel till reaktorerna o sen en switch.

Japp den var den jag kollade på men det stod 39w på just den modellen jag kikade på. hmm!

4x58w + reflektorer! 0.64w/l , fortfarande inte 1w/l men det räcker kanske.
#10 - 22 februari 2009 19:23
Kikade på det där från SunSun också. men det är ju bara 64cm långt. ska man då ha 3st blir det genast lite dyrt .
Bilagor:
#11 - 22 februari 2009 19:28
Det jag föreslog från sun sun är monterad ovan akvariet o då högtrycksnatrium lampan har en generell strålingsradie på cirka 230*200 cirka ovan 130 över vattenytan.
#12 - 22 februari 2009 20:42
http://www.pwss.se/product.php?productid=7722&cat=1163&page=1

Kör på den, räcker gott till ditt 720!

Har fått hem en till mitt 540, dock är den trasig och jag är nu inne på fjärde månadens väntetid för att få en ny...
#13 - 23 februari 2009 06:16
Den är bra.

Johanski skrev:
http://www.pwss.se/product.php?productid=7722&cat=1163&page=1

Kör på den, räcker gott till ditt 720!

Har fått hem en till mitt 540, dock är den trasig och jag är nu inne på fjärde månadens väntetid för att få en ny...

Just den armaturen är en av de bättre.
Följer man bara monterings anvisningarna så funkar den hur bra som helst.
#14 - 23 februari 2009 07:32

Till vad?
Det är inte många som har 1w/liter, utan kommer du upp i 0,5w/l så kan du köra med de flesta växter om du har co2.
Ska du inte ha co2 så är även 0,5 w/liter lite overkill. Sedan kan du heller inte räkna med det dubbla ljusutbytet om du har reflektorer, utan du räknar vad rören ger plus yttepytte lite till;).
Om jag inte minns fel så har jag sett en uträkning på detta på Defdac:s sida, sedan hur/om man räknar reflektorer eller inte kommer jag inte riktigt ihåg.
#15 - 23 februari 2009 08:57
Tror inte han räknade med reflektorer mer än de som var standard(vilka oftast suger).
Jag kör ju 4*36w till ett egenknåpat akvarium som är 125*40*30 och där är jag strax under 1w/l eller kanske över 1w/l om man ska räkna med reflektorerna.

För att växterna ska kunna ta till vara på extra co2 så förskjuter man alltså optimum kurvan och får helt enkelt lägga på lika många procent i ljus som co2 för att växterna ska kunna ta till vara på extra tillskottet.
NPK går stick i stäv med Ljus och värme och för att få optimal nytta av co2 bör man också tillföra mera ljus, sen kan ju inte alla växter ta emot allt extra co2 utan man får även där ha arter som tar till vara på det.
Icke ljus krävande växter kan skymmas av högre växter osv.
#16 - 23 februari 2009 09:09
Det är en väldigt stor skillnad på 1 watt/liter i ett 720 och 1 watt/liter i ett 150 liters akvarium, så nu är du ute på lite djupt vatten;).
Har man 0,5 w/l i ett 720 så täcker du behovet för de flesta växter om du samtidigt kör med co2, ska du inte ha co2 räcker 0,22w/l med reflektorer ganska länge, och det var det som frågan gällde.
#17 - 23 februari 2009 09:15
Jaja, var god läs mina två trådar i växt forumet här på zoopet så kanske det klarnar.
Givetvis tycker jag att om man ska stoppa i förbaskat mycket växter i ett 720l och bara ha två eller fyra rör så bör man försöka hålla sig närmare 0,5w/l.
Dock så är väl 1w/l aningens dåligt att utgå från då det handlar i realiteten om hur många lux du får till varje plantställe och likaså hur stort ljus utbytet (lumen/w) är i förhållande till Ra.
#18 - 23 februari 2009 09:18
Ska man ha bra tillväxt på växter bör man exempelvis använda hqn lampor och komplettera med lysrör, detta eftersom första ger högt ljus utbyte och bra tillväxt medans det andra ger bra färgåtergivning och går att på lättare sätt få bra spectrum på.
#19 - 23 februari 2009 10:23
Jaja, var god läs mina två trådar i växt forumet här på zoopet så kanske det klarnar.

Givetvis tycker jag att om man ska stoppa i förbaskat mycket växter i ett 720l och bara ha två eller fyra rör så bör man försöka hålla sig närmare 0,5w/l.

Dock så är väl 1w/l aningens dåligt att utgå från då det handlar i realiteten om hur många lux du får till varje plantställe och likaså hur stort ljus utbytet (lumen/w) är i förhållande till Ra.

Jaja, kan man inte stoppa förbaskat mycket växter i ett kar utan att ha 1w/liter?
#20 - 23 februari 2009 10:28
Jo men 1w/l är ju en bra riktlinje/råd för att inte alla dessa växter ska duka under pga undermånligt ljus.
#21 - 23 februari 2009 10:29
Markus1984 skrev:
Hur långt kommer jag med det ? Räcker det för att klara av massor med växter? (pratar bara belysning nu, ingen växtnäring,co2 osv)

/Markus
För att inte krångla till det för mycket så kommer du att klara dig bra med massor av växter med den rampen, bara du väljer lite enklare växter.
Jag har själv mycket växter i mitt 900 liters, och bara 0,17 watt/liter och det växer på sakta men säkert plus att algerna lyser med sin frånvaro:).
Bilagor:
#22 - 23 februari 2009 10:30
Jo men 1w/l är ju en bra riktlinje/råd för att inte alla dessa växter ska duka under pga undermånligt ljus.

Det finns inte många som har 1w/liter i sina växtkar så det är inget bra råd eller riktlinje.
#23 - 23 februari 2009 10:34
ansjo- har för mig att även defdac förordade 1w/l då det gällde växtakvarium?!
Han är ju väldigt kunnig då det gäller växter vad jag förstått.
#24 - 23 februari 2009 10:56
ansjo- har för mig att även defdac förordade 1w/l då det gällde växtakvarium?!

Han är ju väldigt kunnig då det gäller växter vad jag förstått.

Har han gjort det så är det knappast till ett 720 liters kar, då det blir helt andra parametrar som gäller. Sedan var det inte ett växtkar med 1w/liter och co2 som Marcus frågade efter...
#25 - 24 februari 2009 11:04
Tackar för svar, och om nån har den ultimata lösning som skulle passa mig så länka!

Jag kommer eventuellt köra co2 i denna tank senare, men jag vill bara ha råd om beslysningen.

4x58w med reflektorer kommer man alltså en bra bit på vägen med?

Tack ansjo,ciklid och ni andra :) fortsätt gärna med fler tips/råd
#26 - 24 februari 2009 11:44
Att använda ett effekt per liter är inget att rekommendera. Då det blir rätt stor skillnad mellan 720 L och 150L, precis som Ansjo skrev. Ett mer lämpligt mått är W/bottenarea.

Ett räkneexempel:
Kar A: (HxDxL dm) 6x6x20 Bottenarea(dm2): 120 Volym:720 L (dm3)
Kar B: (HxDxL dm) 4x4x10 Bottenarea(dm2): 40 Volym:160 L (dm3)

Volymen är 4.5 ggr större, men bottenarean bara 3 ggr större.

Har man kommit framtill att 1 W/L är lämpligt för 160L burken (kar B) motsvarar det ungefär:

160 W för kar B, alltså 160/40=4 W/dm2

Skalas detta sedan upp till kar A, så blir det 4W/dm2 *120 = 480W

Om följande beräkning endast använt W/L som uppskalningsparameter hade det krävts 720 W för kar A, vilket skulle motsvarat 6 W/dm2.
*Jag ser ingen motivering till att det skulle krävas 2W mer per dm2 när burken blir större.

Själv skulle jag nog mer siktat på 2 W /dm2 om det är CO2 gödning.

Även detta är en approximation då det finns mer parametrar att ta hänsyn till, men en betydligt bättre sådan än W/L.
#27 - 24 februari 2009 11:49
liten kul PDF från Hagen

hagen rekomenderar minst 0,8W/L växtakvarium. (annars 0,25-0,8W/L)

Källa http://www.hagen.com/pdf/aquatic/glo_brochure.pdf

/Tobbe
#28 - 24 februari 2009 13:58
JonasN skrev:
Att använda ett effekt per liter är inget att rekommendera. Då det blir rätt stor skillnad mellan 720 L och 150L, precis som Ansjo skrev. Ett mer lämpligt mått är W/bottenarea.

Ett räkneexempel:

Kar A: (HxDxL dm) 6x6x20 Bottenarea(dm2): 120 Volym:720 L (dm3)

Kar B: (HxDxL dm) 4x4x10 Bottenarea(dm2): 40 Volym:160 L (dm3)

Volymen är 4.5 ggr större, men bottenarean bara 3 ggr större.

Har man kommit framtill att 1 W/L är lämpligt för 160L burken (kar B) motsvarar det ungefär:

160 W för kar B, alltså 160/40=4 W/dm2

Skalas detta sedan upp till kar A, så blir det 4W/dm2 *120 = 480W

Om följande beräkning endast använt W/L som uppskalningsparameter hade det krävts 720 W för kar A, vilket skulle motsvarat 6 W/dm2.

*Jag ser ingen motivering till att det skulle krävas 2W mer per dm2 när burken blir större.

Själv skulle jag nog mer siktat på 2 W /dm2 om det är CO2 gödning.

Även detta är en approximation då det finns mer parametrar att ta hänsyn till, men en betydligt bättre sådan än W/L.

Så med denna fina uträkning så menar du att 4x58w räcker alldeles utmärkt för mitt 720L akvarium?
#29 - 24 februari 2009 13:59
dhuron skrev:
liten kul PDF från Hagen

hagen rekomenderar minst 0,8W/L växtakvarium. (annars 0,25-0,8W/L)

Källa http://www.hagen.com/pdf/aquatic/glo_brochure.pdf

/Tobbe

Tack, ska ögna igenom denna.
#30 - 24 februari 2009 14:02
som ett litet inflik så kör ja 4*58 w i mitt 720 liters.. växterna växer sakta å det är inget nämnvärt med Alger..ja har dock inga snabbväxande grejer.. å mina lysrör är inga Aquarelle.....Reflektorer har ja åxo ja.. men tycker det funkar bra
#31 - 24 februari 2009 14:08
Markus1984 skrev:
Så med denna fina uträkning så menar du att 4x58w räcker alldeles utmärkt för mitt 720L akvarium?

4x58W = 224 W

Alltså nästa 2 W / dm2 vilket jag tycker borde räcka utmärkt till de flesta växter även om du skulle tillsätta lite CO2. Men som sagt så är det många parametrar som spelar in.

Så för att summera: Kör på det :) Kommer bli kanon.
#32 - 24 februari 2009 14:16
tackar, det lutar nog åt en sån ramp. då jag inte vill ha täckglas, men kan heller inte köra öppet kar pga katter.
#33 - 24 februari 2009 17:22
Jag har en sån, mindre lucka fram, större bak och 4*58. Den större bak innehåller inga lysrör vilket ger klent med ljus till bakgrundsväxterna.
#34 - 24 februari 2009 22:36
ja fick problem med värmen när ja la min ramp tätt på karet.. har fått höja den så luften får cirkulera..
#35 - 24 februari 2009 23:20
Ja det finns ju som sagt lite utrymme för att eventuellt stoppa i ett till lysrör, eller fixa 2 små "data-fläktar" en som blåser ut luft och en som suger in luft.

Det får vi se när det blir av, kommer ju även att klippa bort 2 biter i varje ände bak för slangarna till ytterfiltret.

Tack för tips och synpunkter alla!
#36 - 25 februari 2009 19:16
1 watt per liter är att elda för kråkorna om du inte har extremt krävande växter samt gasar på med co2 och maxar gödningen, tro nu inte på vad jag har sagt utan ta sånt med deffen, pny, haack eller heeke, jag är själv nyfiken på deras version som inte på något sätt är lika standardiserad som jag upplever din.. ;)
#37 - 25 februari 2009 19:20
1 watt per liter är att elda för kråkorna om du inte har extremt krävande växter samt gasar på med co2 och maxar gödningen dessutom nås resulltaten inte bara via watt utan även via reflektorer och pur/par, tro nu inte på vad jag har sagt utan ta sånt med deffen, pny, haack eller heeke, jag är själv nyfiken på deras version som jag inte på något sätt tror är lika standardiserad som jag upplever din just nu.. ;)
#38 - 26 februari 2009 19:14
Gaffel skrev:
1 watt per liter är att elda för kråkorna om du inte har extremt krävande växter samt gasar på med co2 och maxar gödningen dessutom nås resulltaten inte bara via watt utan även via reflektorer och pur/par, tro nu inte på vad jag har sagt utan ta sånt med deffen, pny, haack eller heeke, jag är själv nyfiken på deras version som jag inte på något sätt tror är lika standardiserad som jag upplever din just nu.. ;)

Nej det är intressant att läsa om deras pyssel och svar på frågor angående gödning,co2 och belysning :)

Men jag är som sagt inte ute efter det ultimata växtakvariet...vill bara att ljuset ska nå ner i botten och klara av de flesta vanliga växter.

Jag gillar en hel del växter som inte är speciellt krävande...som javaomrbunke,'vanlig vatten ormbunke,anubias,'windlöv'...men vill prova på några lite svårare sorter i det nya karet.. :)

(blir ingen andmat i 720L ;) )

Tack för era svar och synpunkter !

Annons