Belysning till mindre kar?

#1 - 28 oktober 2006 09:17
Hej alla!

Har hittat ett akvarium på femtio liter - 60 cm brett på vinden hos min pv. Blir ju så suuuuuugen på att starta det! :D

Grejen är att ljusrampen som hör till är för två "små" glödlampor.... [:o] och det känns ju kanske inte så bra.... (även om min pv hävdar att det minnsann fungerade hur bra som helst när han hade det ;) )

Jag funderar på att bygga en egen fuktsäker heltäckande ramp med lysrör. Jag har sett ritningar på detta men kommer inte ihåg var just nu.

Finns det några andra alternativ? Jag kan inte komma på hur jag ska söka på forumet för att hitta olika varianter... [:o] Fungerar energisparlampor tillexempel? Halogen? Det måste vara en billig lösning också ska jag kanske tillägga... :p
#2 - 28 oktober 2006 09:27
Det funkar ju bra med energisparlampor. Läste någonstanns att de kommit i "växtlamp" varianter också!
#3 - 28 oktober 2006 09:27
För mig fungerar det fint med lågenergilampor i en ramp som jag har.
#4 - 28 oktober 2006 10:59
Det blir visserligen inte fuktsäkert men med ett täckglas kanske det skulle fungera med något sånt här monterat i en hemmabyggd heltäckande ramp?

Men ska jag ha en eller två stycken?
#5 - 28 oktober 2006 11:21
60 cm brett är inga problem, det finns ju så korta lysrör att tillgå. Dock avråder jag från en sån ramp med 13W lysrör som du länkar till, det är bättre att välja en ramp med en effekt som finns som akvarierör, tex 15W. (Annars får du leva med att ha lysrör som får ditt akvarie att se pissgult ut.)
#6 - 28 oktober 2006 11:25
petnym skrev:
Dock avråder jag från en sån ramp med 13W lysrör som du länkar till, det är bättre att välja en ramp med en effekt som finns som akvarierör, tex 15W.

Oj! Visste inte det! Vill självklart ha "riktiga" akvarielysrör! Var kan man hitta en billig sådan ramp då och blir inte en 15W längre än 13W?
#7 - 28 oktober 2006 13:30
Tänk på att det ska vara vitt ljus inte gult sken ifrån lamperna eller ifrån lysröret.Då funkar lågenergi lampor perfekt till det lilla karet.
#8 - 28 oktober 2006 14:51
det finns 45cm rör,. och ramperna ligger <50 cm således...
exakt vart kan jag inte hjälpa dig med, fråga i en el butik.
#9 - 28 oktober 2006 16:28
Hej mamma och simon!

GBG:s bästa och många gånger billigaste affär Herkules zoo, enligt mig har följande:

Ramp Vit Enkelrör 50 cm 275 Kr

Ramp Aluminium Enkelrör 50 cm 290 Kr

kanske kan vara nå`t?

Hemsida herkuleszoo.se

Ha de bäst!

bear
#10 - 28 oktober 2006 17:40
Tackar, tackar för alla tips!

Jag har alltså följande alternativ:

1: Hitta en billig och bra 15W lysrörsramp. Räcker det med ett lysrör eller behöver jag två? Vill ju ha en del växter i karet! :D

2. Lågenergilampor med kallvitt ljus. Hur många och vilken styrka? Sen har ju CO en "energisparlampa för växter" varunr 36-2440 på 11W, kan det vara något?

Fördelar/nackdelar med alternativen?
#11 - 29 oktober 2006 08:19
bear skrev:
Hej mamma och simon!

GBG:s bästa och många gånger billigaste affär Herkules zoo, enligt mig har följande:

Ramp Vit Enkelrör 50 cm 275 Kr

Ramp Aluminium Enkelrör 50 cm 290 Kr

kanske kan vara nå`t?

Hemsida herkuleszoo.se

Ha de bäst!

bear

Men vänta lite? Varför ska hon ha 50cm ramper när hon har ett 60brett akvarium? Ska ramper vara 10cm mindre än akvariet eller?
#12 - 29 oktober 2006 09:36
Hej mamma och simon!

Ramp Vit Enkelrör 60 cm 275 Kr

Ramp Aluminium Enkelrör 60 cm 290 Kr

kanske kan vara nå`t?

Hemsida herkuleszoo.se

Ps "Ska ramper vara 10cm mindre än akvariet eller?"

Får nog passa på den frågan......

Ha de bäst!

bear

Annons