Belysning till mitt djupa kar

#1 - 18 mars 2015 12:40
Hej gott folk.
Blir galen på mitt kar, älskar det men blir galen. Karet är 2oo*80*25 cm(b*h*d). Jag får inga växter att trivas och konstaterat att det förmodligen inte kommer ner tillräckligt med ljus, kan inte säga vad det är för lysrör jag har idag då det inte står något på dom(kom med i köpet), vet bara att det är 2 vita och 2 blå. Gissar att de 2 blå är för att framhäva färgerna på fiskarna.

Finns det några växter som klarar det ljusfattigt eller finns det några lysen som klarar att ta sig igenom vattenmassan ner till botten?:confused:

mvh Sara
#2 - 18 mars 2015 13:58
Köp led med linser.
#3 - 18 mars 2015 14:23
Är karet bara 25 cm djupt? Isf är det som Faltaren säger led som gäller, annars hade tex metallhalogen funkat om karet varit djupare.
#4 - 18 mars 2015 14:36
80 cm högt och 200 cm långt/brett och 25 cm på djupet eller hur man ska säga, fiskarna får inte vara mer än 10 max 15 cm långa iaf, de ska kunna vända men vill att de ska trivas med lite växter =/
Ska kolla upp led med linser =) Tack
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 18 mars 2015 14:41
Jag hade nog i första hand valt växter som inte är ljuskrävande.
Gå in i Zoopets artregister för växter och markera ljuskrav 1 (kanske också sedan 2) så får du upp en lista med växter som inte kräver så mycket ljus
#6 - 18 mars 2015 14:55
Kolla på sidor som säljer saltvattensutrustning, dom brukar ha bra utbud på ledramper. Har för mig att både kessil och maxspect razor finns med sötvattensspectra. Sen tycker jag du borde komplettera med ett lysrör också för att fylla ut skuggorna som bildas med punktbelysningen. (du får tyvärr va beredd på att ledramper kostar en del)

Där emot borde du kunna hålla lättare växter som kolplanta, cryptocoryne, anubias och javamossa med 3-4st HOT5 med bra (måsvinge) reflektorer.
#7 - 18 mars 2015 15:58
Kollade på lite ledramper och insåg att jag skulle bli tvungen att öppna upp plånboken för dom.
Ska dock även kolla växtutbudet och sen bestämma mig ☺
Tack för hjälpen med er kunskap

Mvh Sara
#8 - 18 mars 2015 18:24
En liten tanke slog mig.

För några år sedan hade grannen en kub som var 100 x 100 x 100 cm, dvs 1000 liter.

Han hade inga växter alls på botten.

Han hade byggt upp ett litet stenrös, i det stack han många ganska smala rötter.

Rötterna nådde nästan hela vägen upp till ytan.

På rötterna, från kanske 30-40 cm från ytan och uppåt hade han satt fast en massa mossa,
javaormbunke, anubias, och några andra till som jag vet hur dom ser ut, men kan inte namnet på.

Det blev väldigt effektfullt.

Ljuset nästan helt stannade vid cirka halva undersidan, så botten var väldigt mörk, och ljust som fan på toppen.

Bara en ide, kanske kunna plantera lite mer upp i karet med växter som gillar att bli bundna på rötter och liknande.
#9 - 19 mars 2015 11:38
Det är en riktigt bra tanke =)
Får slå ihop mina grå nötter där uppe och hitta ett sätt som blir bäst för mitt kar, Har man 100 *100*100 cm har man lite mer plats att spela på men jag förstår tanken.
#10 - 2 april 2015 19:51

Såhär blev det till slut med växtklädd rot. Bara vänta på att de ska växa till sig och kanske till och med kan bli en till [emoji4]
#11 - 2 april 2015 22:11
Bästa är att klistra fast (med akvariesilikon) en vit artificiell sten bakgrund som finns att köpa i akvarieaffärer. Det gör att ljuset reflekteras och inte försvinner ut genom glasrutan. För att få dem att passa så sågar man dem till rätt och kan finslipa kanterna med sandpapper. Man kan använda en pappersbakgrund som man fäster på utsidan men det blir definitivt inte lika snyggt.

Jag hade växter som levde knappt och ibland dog i dem nedre partierna i ett 180 liters som är högre än det är brett och efter denna lösningen så har dem växt till det dubbla. Det blev såpass snyggt att jag gjorde samma sak i mitt andra 680 liters och har kunnat ta bort det ena lysröret därför att ljuset reflekteras såpass bra. Obs att jag inte hade belysningsproblem i 680 L karet.

PS: Det kan vara så att din belysning är tillräcklig men att du inte använder växtnäring(?) Om inte så köp det och dosera som bruksanvisningen säger. Man ska dosera varje vecka, så prova det i första hand. Det finns i akvarieaffären.
#12 - 3 april 2015 05:44
Använder växtnäring, gjort det sen jag introducerade växter.
Själva poängen med akvariet är att man ska kunna se från båda hållen och när jag bara har 25 cm mellan glasen känns det inte som ett alternativ med något som bygger och tar plats 😕
#13 - 4 april 2015 14:56
Ja då är det väl att försöka fixa till starkare belysning... En annan lösning kan vara att utöka antalet belysningstimmar. Ofta har folk alldeles för få belysningstimmar. Själv kör jag på 14 respektive 16 timmar och har bara fått positiva resultat utav det. 8 mörkertimmar är mer än tillräckligt för fiskarna. Och sålänge har du har algätare så ska inte algproblem vara något problem.
#14 - 5 april 2015 12:58
Sitter själv med en kub på 70cm i höjd.
Köpte GLO ramper med T5 rör.
Har gott om ljus på botten.

Annons