Belysningen funkar inte!

#1 - 19 februari 2009 11:33
Min belysning går inte att få igång nu! Kontakten funkar som vanligt, och det endwa konstiga jag märkt idag är att det är otroligt mycket kondens uppe vid locket, det bara rinner runt!

Kan det vara kondensen som krupit in och orsakat kortslutning?'

Vad kan det vara för olika grejer som händer och gör att inget av lysrören funkar, och vad kan jag göra mot dom olika grejerna?
#2 - 19 februari 2009 11:35
1:mät upp strömmen så ser du ju väldigt snart vart strömmen tar slut.

2:skaffa täckglas
#3 - 19 februari 2009 11:39
Juwel?
#4 - 19 februari 2009 11:42
Ja, juwel. Så jag har ju täck "glas"

Hur mäter man upp strömmen? Troligtvis inget jag borde göra själv, och pappa ligger sjuk i hög feber, och mamma jobbar.

Dock kan jag ju ringa min morfar, han har jobbat med elektricitet en hel del förut. Men först vill jag se om jag kan lösa det själv.
#5 - 19 februari 2009 11:50
Lyckades kortsluta ena röret i en ramp för länge sedan, pga trasigt täckglas. Det stank...
#6 - 19 februari 2009 11:58
Men jag har ju täckglas, och inget av lysrören funkar ju?

Och det luktar ingenting
#7 - 19 februari 2009 12:09
Har du prövat att slå lite på rampen? I 90% av fallen så löser faktiskt våld saker.... Typ om det skulle va ett glapp eller nått :)
#8 - 19 februari 2009 12:25
Täckglas på ett juwelkar?
Vad är det för kar och är det inte heltäckande ramp?
#9 - 19 februari 2009 12:38
Om det är en dubbelramp är det inte säkert att den tänder det andra lysrören när det ena är sönder. Prova byta ut lysrören ett och ett, om rampen har glimtändare prova byta dessa. Om du har en annan ramp, prova om lysrören lyser i den, osv...
#10 - 19 februari 2009 12:40
Men du vet luckorna, ansjo. De funkar ju som täckglas.

Men fick den iaf att funka, lutade på den så massa vatten rann ut.
#11 - 19 februari 2009 12:44
JojjeN skrev:
Men du vet luckorna, ansjo. De funkar ju som täckglas.

Men fick den iaf att funka, lutade på den så massa vatten rann ut.

hade faktiskt samma problem första året med mitt Juwel 240 liters.

massor med kondens och då lägger skiten av, ta ur rampen, låt vattnet rinna av, låt torka, fungerar.

när jag hade haft det fenoment 4 ggr på två veckor så tröttnade jag,
gick till butiken, klagade, och se på fasen, de sa att det var ett "känt"
problem med Juwel, dvs en hel del håller inte tätt, så vattnet kortsluter skiten, fick en ny ramp, fungerat nu i 12-13 mån utan problem.

.
#12 - 19 februari 2009 12:47
Men jag köpte skiten begagnat, så jag får helt enkelt stå ut med att den inte startar.

Blir svårt bara vardagarna jag inte är hemma och den står på timer och inte startar.
#13 - 19 februari 2009 12:57
Tyvärr är det som Kensa skriver, ett känt fel på Juwels ramper och de har haft många reklamationer på dessa.
Men jag är lite osäker på att det beror på fukten, utan det är nog ett mer elrelaterat fel på dessa. Det gick tom så lång att alla ramper som var nya fick ett litet rött runt klistermärka, dessa var från en ny sändning och om dessa gick sönder ville de ha tillbaka dem, de utan märket visste de var dåliga så de ville inte ens ha dem i retur. Sedan hur långt detta stämmer vet jag inte, men det låter ganska troligt.
Jag har själv fått lämna tillbaka tre stycken av tre möjliga då de slocknat, men fått nya på garantin.
Täckglas är inte detsamma som luckorna till Juwels ramper, utan täckglas har du mellan ramp och belysning oftast för att rampen inte klarar fukt, något som Juwels ramper ska göra (egentligen;)).
#14 - 19 februari 2009 13:06
man kanske skulle kunna tänka sig att om det är fukt, att man tar väck rampen när den har slocknat, låter den torka ut ordentligt, och sedan kletar på lite silikon
där fukt eventuellt skulle kunna komma in.

annars är det nog bara att se sig efter en bättre beganad klassisk ram.

juwelkaren har ju en fas där man kan lägga ner nya riktiga täckglas.

är kanske inte så kul....men vad gör man när skiten inte vill som man själv vill.

.
#15 - 19 februari 2009 13:07
Men täckglas går väl knappast att montera på juwel eller?

Edit: Såg att kensa svarat också. Vad är det för ram, hur motnerar man den, och var kan man köpa täckglas?
#16 - 19 februari 2009 13:15
JojjeN skrev:
Men täckglas går väl knappast att montera på juwel eller?

Edit: Såg att kensa svarat också. Vad är det för ram, hur motnerar man den, och var kan man köpa täckglas?

aj fasen....menade klassisk RAMP, typ en sådan här:

http://www.pwss.se/product.php?productid=1959&cat=202&page=1

eller liknande

täckglas låter man närmaste glasmästare skära till.

mät nooooga.

jag mätte inte så noga till mitt gamla 60 liters.
kom hem med glas som var 1mm för korta....ramlade ner i karet....

.
#17 - 19 februari 2009 15:06
går det inte att täta juwelarmaturen? hade samma kondensproblem med en aquatic nature armatur men den funkar perfekt efter jag tätat den med silicon!
#18 - 19 februari 2009 16:30
Jag hade också problem med att en ramp slocknade. Bytte båda rören och glimtändare men inget resultat. Mätte upp rampen efter bästa förmåga och konstaterade allafall att inget kabelbrott fanns ngn stans. Vred, skruvade och böjde lite i plasten på rampen och plötsligt blinkade den till och startade. Det var ca ett år sedan och den går fortfarande.
#19 - 19 februari 2009 17:11
Min farsa kan hjälpa mig täta rampen när han blir frisk, om det inte hjälper så får min morfar skära till täck glas. (Han har hållt på med växthus i 50 år och lagat dom själv varje gång någon ruta gått sönder)
#20 - 19 februari 2009 17:30
Problemet med att täta med silikon är att packningen som tätar rören sitter inne i ringarna som man skruvar fast rören med. Om man geggar på silikon där så måste man skrapa bort det varje gång man ska byta rör.
EDIT: Har du kollat om packningarna verkar OK?
#21 - 19 februari 2009 19:04
Öppna rampen och spraya all elektronik och alla elprylar flödigt med CRC 2-26 Electro, problemet löst.
#22 - 20 februari 2009 09:52
det kan vara fukt vid glimtändaren da ur glimtändaren och torka lite på kontakteran
#23 - 2 juli 2009 12:16
Nu har samma problem hänt mig :-( Hur öppnar man dom så att man kan komma åt glimtändaren och eventuellt rengöra inuti rampen?
#24 - 2 juli 2009 19:15
Är det Juwel så är det ingen glimtändare på dessa, utan du får ta hela lysrörspaketet ner till affären där du köpte akvariet (om du har garanti kvar dvs;)).
Det går heller inte att ta isär utan att förstöra något.

Annons