Belysningsförvirring...

#1 - 3 maj 2010 08:49
Jag ska starta upp mitt 50x50x50 akvarium och inser att jag inte vet vad jag hade för belysning sist det var igång.
Tittar runt och hittar knappt några 50 cm belysningar.
Var inne på nån sida där man kan räkan ut hur mycket belysning mitt akvarium behöver och den föreslog då 112w till mina 125 liter.
Nånannanstans har jag läst mellan 0,3-0,5 w per liter.
Men med de lysrörsrampar jag hittar får jag knappt till 50w.

Men så har jag tittat på glödlampsrampar, som finns i många fler längder och har jag två sånna så blir det sammanlagt 100w (4x25)

Då borde det ju vara bättre?
För skulle jag köpa fler lysrörsrampar för att få fler watt så skulle jag bli ruinerad på kuppen :p

Eller har jag fattat allt fel och tänker helt galet?
#2 - 3 maj 2010 09:23
för att få liknande effekt från glödlampsramper behöver det då vara lågenergilampor på 25w annars får du väl 90w värme eller nåt sånt.
Det som påverkar mängden ljus man behöver är mera höjden på karet än volymen.
Finns ju annars ett alternativ till som du inte nämnt och det är Metallhalogen som passar väldigt bra till korta och höga kar då du får en mera koncentrerad ljuskälla, beroende på vad du ska ha för växter så finns det HM lampor på 70w, 150w eller 250w. 70w duger bara till dom enklaste växterna om dom inte skuggar varandra allt för mycket men oxå i särklass billigast i inköp, finns armatur på ex jula för rimliga pengar (går även att sätta ihop själv billigt) och billga+bra lampor på ebay.
#3 - 3 maj 2010 09:31
eller 3 st ramper med 15W's rör, finns dom som är just 50 breda.

http://www.pwss.se/product.php?productid=2031&cat=201&page=1

3 x 15 = 45 = 0,36W/liter

med reflektorer så blir det hyfsat.

.
#4 - 3 maj 2010 09:38
Det är bättre än två http://www.guldfisken.se/beta/catalog/gloedlampsramp-svart-p-3371?osCsid=1828a182ea99695b55d149a73893e6e4

Men då behöver jag skaffa reflektorer också?
Jag vet så väl att det oftast är smartast att gå med det dyrare alternativet...Men En sånt på pwss kostar lika mycket som två glödlampsramper Med frakt...:(

Det är mycket pengar i skillnad.
#5 - 3 maj 2010 09:42
tell me about it...jag har yrat en hel del om kostnader för lysrörslampor här.

men trist men sant, lysrörslampor kostar.

glödlampsramper är billigare, men ljuset från LE lampor kommer inte upp i klass med
lysrör......

.
#6 - 3 maj 2010 10:18
Nej... jag förstår ju egentligen det... Men plånboken fattar det inte ;)

Risken är stor att det blir ett par glödlampsramper med lågeneriglampor i...
Det känns som ett bättre alternativ än en gammal skrivborslampa iallfall... *fniss*

Hade funderinga på att bygga nåt själv (läs be sambon bygga nåt åt mig) Men så har jag läst runt lite och insett att jag nog hellre vill ha en för ändamålet färdigtillverkad ramp. Det känns säkrare på nåt vis!
#7 - 3 maj 2010 10:36
leta isf upp bättre LE-lampor än du hittar på ICA.

Finns dom som har 6500K för hyfsade pengar.

ex på www.lampgrossen.se

.
#8 - 3 maj 2010 12:46
mollsan skrev:
Nej... jag förstår ju egentligen det... Men plånboken fattar det inte ;)

Risken är stor att det blir ett par glödlampsramper med lågeneriglampor i...

Det känns som ett bättre alternativ än en gammal skrivborslampa iallfall... *fniss*

Hade funderinga på att bygga nåt själv (läs be sambon bygga nåt åt mig) Men så har jag läst runt lite och insett att jag nog hellre vill ha en för ändamålet färdigtillverkad ramp. Det känns säkrare på nåt vis!

En metallhalogen armatur på 70w från jula och en lampa från ebay blir ca800kr (går att bygga själv för halva kostnaden (som är säkert)), ska du ha bra lågenergi eller bra lysrör och reflektorer slår du aldrig det priset.

Annons