Belysningsfråga

#1 - 25 januari 2008 08:07
Hej!
Jag funderar på att montera så kallade "blacklight" lysrör - eller UV-Lysrör, ovanför mitt kavarium.

Är det någon som vet om detta är skadligt för några arter av fiskar eller växter?
Och vad för typ av lampor syftar man på när man pratar om "Fluorescerande lampor"?
#2 - 25 januari 2008 18:22
OK..dissad för man e nybörjare eller? :confused:
#3 - 25 januari 2008 18:42
Grodlund skrev:
OK..dissad för man e nybörjare eller? :confused:

eller så ställde du en fråga ingen hade ett svar på:D
#4 - 26 januari 2008 06:51
jag har ett svar... det är inte skadligt för fiskarna, men alla små partiklar i vattnet kommer lysa upp och ge det en gröngrådassig färg, inte alls snyggt...

med fluorescerande lampor menas att det ljus som själva lampan bildas fås att byta våglängd på ett eller annat sätt...
blacklight är ett ljus med kortvågiga strålar på gränsen till uv, som lätt förvandlas när de reflekteras från ett material med hög reflektionsförmåga, exempelvis neon, och vita ytor...
#5 - 26 januari 2008 11:10
Det första jag undrar är varför du vill ha sådana lampor? Är det månljus du vill åt, så finns det bättre alternativ, som dioder eller blå ljusslangar. :confused:
#6 - 26 januari 2008 16:47
kommer nog inte att bli snyggt ...
ok ja e "ravare" men blacklight hör inte hemma i ett akvarier samt ljuset påverkar synen på människor den bländar av vissa färger så gör väll samma med fiskar ... inge snällt
#7 - 26 januari 2008 19:26
Ja tänkte mest att de kan få vissa fiskar att "lysa" på ett ganska spännande sätt :D
Lysröret har ja redan så om de ser dassigt ut så är det iaf ingen ekonomisk förlust.
Ville bara veta om de va skadligt för fiskarna - de kanske också går och blir "ravare" [|)]

Var å kikade på akvarium på Hornbach idag - de har rätt shyssta paket.
Tank, akvariemöbel, ytterfilter, pump, värmare hela kittet. Shysst avbetalningsdeal också. Ska till Hercules Zoo på måndag å kika va de har å sen är de nog dags att börja fixa... Jag är jävligt pepp på dehär nu!
#8 - 26 januari 2008 19:54
Strunta i blacklighten och kör på PowerGlo, AquaStar eller Aquarelle istället. Det är bättre. :)
#9 - 27 januari 2008 06:36
blacklighten är nog inte skadlig, men växter kommer inte överleva... det finns ju blåfärgade rör som har lite kraftigare ljus att använda, typ marineglo och blue moon... de fluorescerar inte men ger bra reflektion i det blåa spektrat vilket ger en lite "saltvattens-effekt"
även jag är en gammal rejvur... så jag har både uv-rör och kanon liggande...
#10 - 28 januari 2008 07:25
Allright - de får bli disco-kulan och rökmaskinen då [:-76]
#11 - 28 januari 2008 10:29
:d
#12 - 29 januari 2008 13:42
Kul idé du hade, undrar om nån har tänkt på UV tidigare. Synd bara att det efter lite bollande inte var en sån bra idé.
#13 - 29 januari 2008 14:57
Jag tror att de kan få neontetrorna att lysa som bara den.
Tanken är att de ska bli rätt coola effekter om man har släckt överallt men tänt UV lampan - åsså har man ganska tätt bevuxet... sen när tetrorna glider fram mellan bladen så lyser dom upp som små glödlampor....

Som sagt ja har redan röret så de e la bara å testa å hålla upp de framför akvariet sen så får vi se om mina teorier stämmer.

I annat fall e de la bara å hiva in röreet i garderoben igen så e de inge mer med det ;]
#14 - 31 januari 2008 09:32
Kom med rapport:D

Annons