Belysningslängd

#1 - 15 juli 2005 06:36
Hej!
Hörde av en kompis att jag bara ska ha tänt 8timmar om dagen.
Är det så?
det är ju ingenting.. jag tycker ju att det är vackert att titta på då akvariet är tänt. 8 timmar känns ju som ingenting.

hur har nu satt era timers på belysningen?
#2 - 15 juli 2005 06:46
8 timmar.Är du verkligen hemma hela dagarna.Min belysning tänds inte förens klockan 14
Fredrik
#3 - 15 juli 2005 07:02
Jag är arbetslös ;) och har just nu sommarlov.
mamma tyckte jag skulle låta de gå på kl 16 så den släcks runt 0.00
#4 - 15 juli 2005 07:19
7- 10 timmar brukar folk tycka vara bra. själv har jag ca 8. Och fram till 22.00 då jag själv är hemma.

Har du ljuset på för länge så gynnar det endast algerna eftersom växterna inte kan tillgodo göra sig ljuset efter ett tag.
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 15 juli 2005 07:34
Visst är det så att för lång belysningstid gynnar algerna och inte växterna. Men växterna kan i alla fall utnyttja 12, kanske 14 timmar, men inte mer.

Nu berättar du ju inte något om ditt akvarium och har du inte växter i det då "eldar du ju för kråkorna" hela tiden och lång belysning kan då bara kompenseras med stora och täta vattenbyten samt effektiva biologiska filter.
Bilagor:
#6 - 15 juli 2005 07:56
Som naturvetare blev jag lite fundersam över att inte växterna skulle kunna utnyttja ljuset mer än 12 timmar om dagen! Hur skulle det komma sig?
#7 - 15 juli 2005 08:06
[QUOTE=Kjell Fohrman]Visst är det så att för lång belysningstid gynnar algerna och inte växterna. Men växterna kan i alla fall utnyttja 12, kanske 14 timmar, men inte mer.

Nu berättar du ju inte något om ditt akvarium och har du inte växter i det då "eldar du ju för kråkorna" hela tiden och lång belysning kan då bara kompenseras med stora och täta vattenbyten samt effektiva biologiska filter.[/QUOTE]

Jag har berättat om mitt akvarium i ämnet "Mitt första akvarium"

annars kan jag säga att mina växter är 4st. det är två st
Echinodorus bleheri. Sen har jag två st som jag inte vet vad de heter.
De är små fluffiga rackare.. växer som tusan tydligen.
sen har jag två st 20W lysrör.. en heter Sun-Glo och en Flora-Glo
har ställt in temperaturen på 26grader. men eftersom det är varmare i mitt rum och ute osv.. så har jag en temp på kring 28-29 grader.
har just nästan fått mitt Eheim 2224 Special Edition ytterfilter att fungera. Fattas bara att korta av slangarna ;) har en del luftproblem.
Vet inte vad jag mer skall berätta.
har 6st guppyhanar så jag slipper problemet med småyngel ;)
#8 - 15 juli 2005 08:10
[QUOTE=efred]Som naturvetare blev jag lite fundersam över att inte växterna skulle kunna utnyttja ljuset mer än 12 timmar om dagen! Hur skulle det komma sig?[/QUOTE]

Ingen aning har läst det någonstans. Kanske inte stämmer, men jag vet att fler växtintresserade lever efter denna regel. Exakt tid vet jag inte men det jag har läst är att om ljuset är på för länge så tillgodo gör sig växterna inte detta till fullo vilket gynnar algerna som då lättare kan växa.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 15 juli 2005 08:18
Som naturvetare blev jag lite fundersam över att inte växterna skulle kunna utnyttja ljuset mer än 12 timmar om dagen! Hur skulle det komma sig?

Nu varierar i och för sig "utnyttjandegraden" mellan olika växter, men även växter behöver en vilopaus under dygnet (kan ses på hur blad och blommor "drar ihop sig") och det är sannolikt en anpassning till deras naturliga miljö.
Proffessionella växtuppfödare skulle ju också ha ljuset på dygnet runt om det vore så att växterna kunde utnyttja det men så är ju inte fallet - däremot verkar ju algerna inte ha denna begränsning. Detta har vi väl också kunnat notera om vi haft ett växtkar (eller annat kar) och av misstag ställt in timern fel så att den står på dygnet runt - det tar inte många dar innan algkatastrofen är över oss.
#10 - 15 juli 2005 08:29
Åkej!
#11 - 15 juli 2005 13:46
Nu har jag vart o införskaffat mig en digital timer!!
Har ställt in att den skall starta ALLA dagar 16.00 och stängas av ALLA dagar kl 0.00 ;)
8 timmar :D
är ju mysigt med tänt akvarium på kvällen.
#12 - 15 juli 2005 17:16
timern är inställd på 15.00 till 03.00 12 timmar men ibland när jag sitter uppe längre kan det bli lite mer upp till 14 timmar.

kan ju tilläggas att jag har en måttlig tillväxt av grönalger vilket mina räkor älskar.
#13 - 15 juli 2005 19:49
Okej, räkor har jag icket ;)

Annons