Belysningsproblem

#1 - 1 februari 2007 19:59
Jag fick med en ramp när jag köpte mitt 102l AquaEl kar (väld framruta). Jag vill absolut inte byta den, men:
den är gjord för 2st 18watt t8 lysrör. Det funkar inte att köra med bara ena lysröret, båda måste vara inkopplade. Jag vill bara köra med ett rör, jag vill inte ha det så ljust i karet. Hur ska jag göra?
Jag har funderat på att klä in det andra lysröret i silvertejp eller eltejp, så att det inte lyser igenom. Men hur varmt blir det på ett y8 rör? Det kanske inte funkar?
Hjälp mig!
#2 - 1 februari 2007 20:23
Jag är ingen tekniker, eller ens teknisk för den delen, men går det inte att bara ta bort ett rör???

Varför vill du inte ha ljust i karet?

/Hans
#3 - 1 februari 2007 21:06
köp ett grolux/fluora rör, då ser det mörkt ut för dina ögon men är bra för växterna.
#4 - 1 februari 2007 22:45
battalionP skrev:
Jag är ingen tekniker, eller ens teknisk för den delen, men går det inte att bara ta bort ett rör???

Varför vill du inte ha ljust i karet?

/Hans

Jag gissar på att rampen har rören sitter i serie (rätt vanligt med 2*18W), och då går det inte, då slocknar båda.
#5 - 1 februari 2007 22:57
precis heeke, om man tar bort ett rör så bryter man kretsen.

Jag ska ha karet som tanganyika biotop, så med typ grolux eller nåt sånt så ser det ju ganska gult, varmt ut, det vill jag inte, jag vill ha klart vitt och aningen blått ljus eller mera blått, typ Aquarelle, Aquastar, MarinGlo, AquaGlo.

Jag funderade på om man kunde sätta en reflektor på ena lysröret, fast uppochned. Det kanske ändå blir ljus och så kostar det mera pengar, hmm... :S
#6 - 2 februari 2007 05:49
Det borde inte vara något problem att sätta lite svart el-tape på undersidan rören. Värmen har ju fortfarande "fri passage" uppåt och så jätte varma blir inte rören.
#7 - 2 februari 2007 13:35
Ingen somverkligen vet hur varma lysrören blir?
#8 - 2 februari 2007 15:29
I ändarna blir det garanterat för varmt att sätta någon form av tejp.