Belysningsproblem

#1 - 1 februari 2007 19:59
Jag fick med en ramp när jag köpte mitt 102l AquaEl kar (väld framruta). Jag vill absolut inte byta den, men:
den är gjord för 2st 18watt t8 lysrör. Det funkar inte att köra med bara ena lysröret, båda måste vara inkopplade. Jag vill bara köra med ett rör, jag vill inte ha det så ljust i karet. Hur ska jag göra?
Jag har funderat på att klä in det andra lysröret i silvertejp eller eltejp, så att det inte lyser igenom. Men hur varmt blir det på ett y8 rör? Det kanske inte funkar?
Hjälp mig!
#2 - 1 februari 2007 20:23
Jag är ingen tekniker, eller ens teknisk för den delen, men går det inte att bara ta bort ett rör???

Varför vill du inte ha ljust i karet?

/Hans
#3 - 1 februari 2007 21:06
köp ett grolux/fluora rör, då ser det mörkt ut för dina ögon men är bra för växterna.
#4 - 1 februari 2007 22:45
battalionP skrev:
Jag är ingen tekniker, eller ens teknisk för den delen, men går det inte att bara ta bort ett rör???

Varför vill du inte ha ljust i karet?

/Hans

Jag gissar på att rampen har rören sitter i serie (rätt vanligt med 2*18W), och då går det inte, då slocknar båda.
#5 - 1 februari 2007 22:57
precis heeke, om man tar bort ett rör så bryter man kretsen.

Jag ska ha karet som tanganyika biotop, så med typ grolux eller nåt sånt så ser det ju ganska gult, varmt ut, det vill jag inte, jag vill ha klart vitt och aningen blått ljus eller mera blått, typ Aquarelle, Aquastar, MarinGlo, AquaGlo.

Jag funderade på om man kunde sätta en reflektor på ena lysröret, fast uppochned. Det kanske ändå blir ljus och så kostar det mera pengar, hmm... :S
#6 - 2 februari 2007 05:49
Det borde inte vara något problem att sätta lite svart el-tape på undersidan rören. Värmen har ju fortfarande "fri passage" uppåt och så jätte varma blir inte rören.
#7 - 2 februari 2007 13:35
Ingen somverkligen vet hur varma lysrören blir?
#8 - 2 februari 2007 15:29
I ändarna blir det garanterat för varmt att sätta någon form av tejp.
i långsiktigt perspektiv blir det billigare att få rampen omkopplad om du vill spara på elen ........
Men vill du så kan man kanske prova med transparent sprejfärg som tonar ner ljuset olika beroende på hur många gånger du sprayar, finns även svart högtemperaturfärg som ska klara upp emot 600 grader, båda sprejerna hittar du på typ biltema eller mekonomen. OBS den tonade spryen är en specialspray just för ändamålet.
Lycka till
#9 - 2 februari 2007 15:35
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=DarkOrchid]Om det är ett aquael du har så antar jag att det är en medföljande plastramp du har? I så fall kommer plasten att "förbrukas" fortafre uppåt eftersom det blir väldigt varmt av lysrören. Plasten kan ändra färg av ljuset och "torkar" upp fortare. Av vilken anledning skall du dra ner på ljuset? För algernas skull eller för att du helt enkelt vill ha det mörkare? Med de ljusen du vill ha så blir det ljust med bara ett rör [:o].[/COLOR][/FONT]
#10 - 2 februari 2007 16:58
Rören ska inte bli varmare än att man kan hålla i dom, även i ändarna. Vet av egen erfarenhet att rör KAN bli mycket varma i ändarna men det anser jag vara ett gammalt rör som är på väg att ge sig. Jag har haft ett rör som lyste men blev så varmt i ENA endan att ett lysrörsclips i plast smälte.
#11 - 2 februari 2007 18:25
Jag vill inte att det ska bli för ljus i karet pga av risk för alger (jag ska inte ha några växter alls, förutom KANSE en liten Anubias isf) och för att det skulle bli lite mörkare.
Ja, det är AquaEl.

Nån som har en aning om hur mycket det skulle kosta att få den omkopplad?
Kanske bättre att köpa extern lysrörshållare. Jag vill helst inte lägga ut pengar för det :( kanske lika bra att köra med båda rören, ett marinblått lysrör är ju inte alls så stark...
#12 - 2 februari 2007 18:52
För att bygga om den krävs en nytt drivdon (aka drossel, reaktor etc)
#13 - 2 februari 2007 20:53
Tja Heeke!

Alla lysrör blir väll gammla således varma , kanske 18 w rör inte blir så varma i ändarna men de större effekterna blir det iallafall .

Mvh
#14 - 2 februari 2007 21:57
det med att måla rören verkar ju också bra. Funderar ändå på att köra 2 rör så länge, så får jag spara lite för att kunna lägga pengar på nåt vettigt sen, eller så målar jag ett lysrör, som jag nästan aldrig byter. Fast hur ser man då att det är "dåligt"? om det är målat alltså.

Jag ska inte bygga om rampen iom att det kostar pengar, sen är det ju jobbigtb att byta tillbaka om man vill ha nåt annat i karet senare.

I nuläget är det måling av lysrör eller ingenting.

Skulle dessa färger från Biltema funka:
art. nr: 36-314 (frostat glas)
36-1000 (Motorlack blanksvart, och de andra färgerna)
36-253 (Hot Paint, svart)
36-246 (hobbyfärg, med alla andra färgerna)

Är mörka färger bra att använda eller kommer de blir för varma, det kanske inte spelar någon roll ändå, eller? Man kanske inte ser igeom rött heller.
#15 - 3 februari 2007 09:38
köp ett grolux-rör säger ja ... mindre strul med färg o skit .. samt när de röret ger upp måste du endå köpa ett nytt som du får måla . bara massa dubbelt jobb ju
#16 - 3 februari 2007 09:48
Kan du inte fråga i någon affär om dem har något söndrigt lysrör och sätta in då sitter det ett där men om det andra funkar då har jag ingen aning om.
Mvh Marcus
#17 - 3 februari 2007 16:50
Jag kan ju faktiskt testa med ett rör som är sönder. Jag kör nog annars med 2st rör, kanske ett av dom typ MarinGlo.

Tack för tipset Marcus! =)

Annons