Belysningstid

#1 - 22 augusti 2006 08:02
Jag har sett här på forumet att folk verkar ha olika lång belysningstid. Vad kör ni med?

SJälv har jag alltid kört 12/12 med möjligt undantag då jag kört längre.
mvh Mattias
#2 - 22 augusti 2006 08:09
Kör just nu, och har gjort så hela våren/sommaren, 7 timmars ljus. Ligger under vintern oftast på 8-9 timmar per dygn.
#3 - 22 augusti 2006 08:16
Internationella växtforum är ganska rörande överrens om runt ~10 h. Jag själv kör 11.
#4 - 22 augusti 2006 08:27
11-13h är ju logiskt efterssom det mest är tropiska växter vi håller. Varför kortare?
#5 - 22 augusti 2006 08:29
Jag kör med bara 5 h/dag. Provade med 6 timmar men växterna körs slut på näring då. Skall tillägga att jag har 300 w MH, 480 liters akvarium och c02.
Göder som en tok varje dag.....

/Johan
#6 - 22 augusti 2006 08:34

11-13h är ju logiskt efterssom det mest är tropiska växter vi håller

Det ser jag inte alls det logiska i eftersom solen rör sig. Växterna får egentligen bara full sprutt några få minuter när solen stor i Zenit. Då är det betydligt mer logiskt att köra 10 timmar riktigt svag belysning och en- ett par timmar mitt på dagen med full sprutt (som Amano gör t ex). "Staggered lighting" om du vill googla.

En som kör staggered lighting väldigt framgångsrikt:
http://www.plantedtank.net/forums/lighting/16792-high-tech-lights-open-tank-example.html
#7 - 22 augusti 2006 08:59
[quote=morphriz]11-13h är ju logiskt efterssom det mest är tropiska växter vi håller. Varför kortare?[/quote]

Men då är ju frågan hur stark belysningen från lysrören är jämfört med det ljus vattenväxter i tropiska miljöer får från solen. Det är inte säkert att förhållandena är så lätta att jämföra........ Det beror väl rimligtvis också på vilka växter man har: vissa är ju mer ljuskrävande än andra.
#8 - 22 augusti 2006 09:43
Optimal belysningstid varierar väl med vad man har för växter och vad man vill uppnå, i en väldigt gammal växtbok (som jag int ekommer ihåg vad den heter) påstod författaren att längre belysningstid rakt av kunde kompensera för för klen belysning. Det var innan det var relativt vanligt att klämma in så många lysrör att man behöver kyla plåtarmaturer. Jag tror påståendet kan stämma i vissa fall, så länge ljusstyrkan är tillräckligt för att komma över alla kompensationspunkter, är det för lite ljus för att växten ska kunna växa räcker det ju inte även om man har tänt dygnet runt. Att bara ha maxbelysning ett par timmar förutsätter att maxbelysningen är ganska häftig. förmodligen även att "halvfarten" är hygglig. Men man kan nog med "Staggered lighting" få bra tillväxt och spara en del både i ström och förbrukade lysrör.
#9 - 22 augusti 2006 09:47
Jag har mitt akvarium tänt endast 8h, efter att jag fick problem med alger..
#10 - 22 augusti 2006 09:50

Men man kan nog med "Staggered lighting" få bra tillväxt och spara en del både i ström och förbrukade lysrör.

.. och gödning och trimmningsarbete.

Att bara ha maxbelysning ett par timmar förutsätter att maxbelysningen är ganska häftig

Varfördå? Växterna är ju ändå mer eller mindre kolbegränsade under denna period? Jag ser tricket mest till för att kunna få rejält röda näringsbegränsade färger och få växter att krypa - utan ökad algrisk och med minskad arbetsbörda/el/gödning.
#11 - 22 augusti 2006 09:56
Själv kör jag mer än 13 timmar, det är lite olika i de olika rummen, men en del av anledningen till det är att kunna se i akvarierna under en så stor del av dygnet, Jag borde kanske köra ett rör över varje burk förutom mitt på dagen, då skulle jag kunna ha fler rör när jag kör fullt, utan att behöva kyla själva akvarierna mer.

För mig är inte alger i sig ett problem, de är både mat till djuren och helautomatiska vattentester.
#12 - 22 augusti 2006 10:06
[quote=defdac]
Varfördå? Växterna är ju ändå mer eller mindre kolbegränsade under denna period? Jag ser tricket mest till för att kunna få rejält röda näringsbegränsade färger och få växter att krypa - utan ökad algrisk och med minskad arbetsbörda/el/gödning.[/quote]

Jag tänkte inte på belysning "ganska häftig" ur utpräglad växtburkperspektiv, mer att den bör nog vara bättre än standardbelysning med vanliga mått mätt, man borde få hyggligt svårt att få nämnvärd tillväxt med standardbelysing i standard akvariepaket som du bara kör fullt ut ett par timmar om dagen, de flesta har ju problem att få växterna att överleva i de burkarna iaf. Växterna måste få tillfälle att bygga upp mer under dagen än vad de förbrukar under natten, annars är det kört.
#13 - 22 augusti 2006 10:17
Ja förlåt Erik jag svarade ju faktiskt mig själv i följdfrågan: Man måste ha lite mer krut mitt på dagen för att det ska kunna bli bättrefärger osv. jämfört med om man bara kör medelhastighet hela ljusperioden.

Om man kompenserar dåliga rör/för få watt med att öka ljusperioden så kommer man sannolikt få glada fina toppar på växterna och riktigt risiga underdelar där ljusnivåerna är så låga att dom inte kommer över kompensationspunkten...
#14 - 22 augusti 2006 11:06
Jag kör min metallhalid från kl 10 på morgonen till 10 på kvällen*. Dvs 12h.

* eller det är vad jag ställt in. Det jävla tiduret från Clas Ohlson drar sig två timmar per dag.
#15 - 22 augusti 2006 12:49
Kör 1 w/l kompaktljusrör 11 h/dag.

Anledningen till att jag inte kör längre är mina fiskar. Jag har både min belysning och magnetventil på samma timer, och kör jag längre än 11 timmar så verkar växterna efter denna tidpunkt gå ner i photosyntes ganska ordentligt vilket får till följd att jag skjuter in massa koldioxid som inte förbrukas av växterna i samma takt längre = djur som ser plågade ut.
#16 - 22 augusti 2006 13:23
Mellan villka klockslag har ni på erat ljus? Jag tror att jag har på mina rör lite för länge men samtidigt har jag rät gamla rör och lite för få, dock har jag beställt 4-rörs ramp. Problemet är att den måste gå på 7 på morronen (alt 7.30) för att jag skall hinna mata innan jag åker till skolan! På kvällen stängs de av vid 10 snåret eftersom jag ju nu vill kunna se mina firrar. Har även moonligt, inte för att det spelar nån roll men ändå.
Hur skall man lösa detta? Stänga av mitt på dan är nog inte så bra, och jag antar att vanliga lysrör inte går att dimma, och 4-rörs rampen har bara en sladd för alla lysrör så det går inte att tima 1/2 belysing och hel belysning.
Det som skulle kunna göras är väll att skaffa veckodagstimer så de får sova lite längre då jag har sovmorron alt inte sätta på det föränns 11 och strunta i att mata dem på morronen?
Dock är det problem med att rummer lyses upp av fönster/lampor så det är ju inte direkt mörkt när ljust inte är på.

Sry för denna lite virriga post men nån som kan hjälpa? :)
#17 - 22 augusti 2006 13:50
Kalavera:

Mata dem när du kommer hem från skolan istället - då kan de ju få lite sovmorgon.
Matning mer än 1 ggr/dygn är sällan av nöden.
#18 - 22 augusti 2006 17:08
Jag kör 10h. 12:00-22.
#19 - 22 augusti 2006 17:47
Snart kommer nog NE att göra oss alldeles tokavundsjuka med sin IKS-styrda...
#20 - 23 augusti 2006 03:47
Jag kör 11 h, 10-21...
#21 - 27 augusti 2006 09:27
kl 16-01 (9h)

Annons