Belysningstid och utfodring?

#1 - 23 november 2005 23:03
Hejsan!

Jag är sedan några månader med två stycken akvarier på 160 och 35 liter.

I den stora har jag en gammal praktpotia ca 15 cm (minst 6 år), en eldstjärt, en segelfenspleco, en slöjstjärt och massa koppartetror med ganska mycket växter.
I den lilla har jag 6 st vuxna guppys och ca 15 yngel i olika åldrar, 4 crystal red räkor och mycket växter.
PMDD och 50% vattenbyte varje vecka. CO2 på gång i stora burken.

Utfodrar två ggr dagligen med flingor, 3-4ggr i veckan med räkmix och algtabletter.

Problemet är att vi lämnar hemmet vid 7-tiden på morgonen och kommer hem 17-18-tiden. Belysningen på från 6:30 till 20:30 vilket ger 14 timmar. Detta för att jag vill utfodra när belysningen är på.
14 timmar är mer ljus än vad man rekomenderar men samtidigt vill man ju se akvarierna i ljus när man är hemma.

Hur löser ni detta? Måste fiskarna ha ljus när dom äter? Kan man utfodra i mörker på morgonen och förskjuta tiden med belysning mer åt kvällskvisten?

Tacksam för svar och funderingar

Niclas
#2 - 23 november 2005 23:16
Dom klarar sig med att du utfodrar dem när du kommer hem.
Jag matar mina fiskar endast 1ggr per dag,men det är klart du har ju
yngel också så de behöver ju mat fler ggr per dag.Om du matar på
morgonen när du har släckt så skulle jag nog tro att de hittar mat
ändå,du kan ju alltid tända i taket i rummet medans de äter så
underlättar det nog för dem..
MvH Richard
#3 - 24 november 2005 01:08
Belysningen på från 6:30 till 20:30 vilket ger 14 timmar. Detta för att jag vill utfodra när belysningen är på.

14 timmar är mer ljus än vad man rekomenderar men samtidigt vill man ju se akvarierna i ljus när man är hemma.

14 timmar är lite länge men visar inte fiskarna några tendenser till att bli "stirriga" så tror jag inte det gör så mycket.
tänk dock på att växter inte kan tillgodogöra sej allt ljus så länge men det kan däremot alger så det kan ge algproblem i längde.

[QUOTE=Hosse]I den stora har jag en gammal praktpotia ca 15 cm[/QUOTE]
är du medveten om att praktbotior är stimfisk och helst ska gå i grupp om 6 eller fler samt blir uppåt 30cm långa och vill ha utrymme att röra sej på.
150cm akvarielängd rekommenderas i artbeskrivningen.
bra skäl för att uppgradera ;)

Annons