Belysningstimmar?

#1 - 3 augusti 2009 09:20
Hej!

Har funderat lite över belysningstimmarna som jag har i mina akvarier, att dom kanske är för få för växterna.

Det är tänt mellan 6-9, släckt till 12.00. Tänt sedan till 20.00.
Det blir alltså 11 timmars belysning som är på.
Är det bra eller dåligt[?]

/Inger
#2 - 3 augusti 2009 09:26
Växter kan i regel inte tillgodogöra sig mer än 12 timmars ljus per dygn, allt däröver göder endast algerna.

10-12 timmar är rekommenderat för sällskapsakvarium.

Man försöker ju även återskapa en så naturlig miljö som möjligt och då borde ju inte belysningen tändas och släckas mer än en gång per dygn.
#3 - 3 augusti 2009 09:37
Jag läste någonstans att man missgynnar algerna om man släcker ner några timmar under dagen, men det kanske inte stämmer.
Någon annan som kanske vet mer om det?

/Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#4 - 3 augusti 2009 10:18
gullefjun skrev:
Jag läste någonstans att man missgynnar algerna om man släcker ner några timmar under dagen, men det kanske inte stämmer.

/Inger

Eftersom algerna vill ha ljus så missgynnas algerna när du släcker ljuset, sedan när det sker spelar ingen roll.
Som jocke skriver så kan inte växterna tillgodogöra sig ljus mer än 10-12 timmar (jag föredrar max 10 timmar) så längre skall du inte ha på ljuset för då göder du bara algerna.
#5 - 3 augusti 2009 12:30
gullefjun skrev:

/Inger

Jag tror det funkar som så att alger generellt är bättre på att klara väldigt låga CO2-halter och att växter gynnas mer än alger av bra CO2-nivåer.

Under den släckta perioden så kommer fiskars och bakteriers andning öka CO2-nivåer lite vilket eventuellt kan ge lite mer än en placeboeffekt.
#6 - 3 augusti 2009 12:40
Förlåt en ganska ny, men vad betyder "placeboeffekt"?

/Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 3 augusti 2009 12:42
gullefjun skrev:
Förlåt en ganska ny, men vad betyder "placeboeffekt"?

/Inger

http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt
#8 - 3 augusti 2009 13:19
Tack för den länken Kjell, men jag blev inte så mycket klokare* skratt*.

/Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 3 augusti 2009 13:29
gullefjun skrev:
Tack för den länken Kjell, men jag blev inte så mycket klokare* skratt*.

/Inger

Kort och gott - om man bara tror på en sak så kan vad som helst ha effekt.

I detta fall - om man gör någon förändring i skötseln så vill man gärna tro att det blir bättre och då inbillar man sig också att en verkling förändring till det bättre har ägt rum.
Tvärtom om man är övertygad om att det skall bli sämre av förändringen så upplever man det också som så att det blir sämre efteråt.
#10 - 3 augusti 2009 15:07
Okey jag förstod "sockerpillseffekten", men du tror inte det har någon effekt på alger att man släcker ner några timmar på dagen?

/Inger
Guest
#11 - 3 augusti 2009 15:49
raderat
#12 - 3 augusti 2009 16:17
Tack för svaren.

/Inger

Annons