Ben i Akvariet?

#1 - 27 november 2009 12:57
Mina hundar älskar märgben. Dom äter dom frysta och råa.
När allt det gottiga innuti är slut ligger dom bara här och skräpar.

Har sett några bilder på akvarier som det ligger tegelrör i och det verkar uppskattat. Mina urätna märgben ser ju ungefär lika dana ut och nu undrar jag om jag kan stoppa ner dom till fiskarna. Tror faktiskt det kan bli rätt bra.
Eller är benet skatligt? Jag kommer naturligtvis koka och göra de helt rena innan isåfall.

/ katarina
#2 - 27 november 2009 13:03
Det Borde la egentligen inte vara någon fara, vad? Inte mycket värre än snäckskal som avger en del kalk. Inte alltid ett minus det heller.
Kan tänka mig att äppelsnäckor gillar det. ^^
#3 - 10 december 2009 18:38
När jag hade pirayor för många år sen så hämtade jag ett helt tjurkranium ur en slakthög. Jag kokade först någon timme sen penslade jag med väteperoxid (se till att ha handskar) sen kokade en stund till... hade huvet i ett år utan problem i baljan :)
#4 - 10 december 2009 22:04
Jag kokar märgben till mina hundar och när dom sen är ur tuggade så kokkar jag dom igen å lägger ner dom i akvarium till malarna å det har funkat bra hittils...
#5 - 11 december 2009 14:54
bong skrev:
När jag hade pirayor för många år sen så hämtade jag ett helt tjurkranium ur en slakthög. Jag kokade först någon timme sen penslade jag med väteperoxid (se till att ha handskar) sen kokade en stund till... hade huvet i ett år utan problem i baljan :)
det måste sett coolt ut:)
#6 - 11 december 2009 20:19
Ben = kalciumfosfat & protein. Kan möjligen ge lite problem med alger, men borde inte vara något problem.
#7 - 12 december 2009 01:27
JacobT skrev:
det måste sett coolt ut:)

Det var ganska fräckt ja :) när jag gick över till saltvatten så hängde jag upp skallen på väggen istället... Morsan tyckte inte det var så fint :d

Annons