Ben på aluminiumställning till 540 liter skevt!!

#1 - 8 februari 2008 12:28
Panik, panik, panik! Satt och pratade i telefon när jag såg att ett ben på aluminiumställningen till vårt nyuppsatta 540 literskar såg skevt ut.
Ställningen ser ut som en Dala Zooline (jämför med den som vi vet är en DZ), men säker kan man ju inte vara (karet är tillverkat av Conny Fyhr). Benet är i mitten fram och lutningen på benet kommer under korset. Vet inte om det sett ut såhär sedan det fylldes och kan inte loda det just nu för att se om det ändrats men kommer att göra det ikväll.
Att benställningen är utdömd är ingen tvekan. Finns inte en chans i Kina att jag låter 700 kilo belasta det där! Men hur pass panik är det? Kan vi låta karet stå till vi skaffat en ny benställning eller ska vi all hast flytta tillbaka mina fiskar i 375 literskaret nu ikväll?

Bild på lutningen av benet:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1809460

Och bild på korset:
http://www.zoonen.com/visabild.asp?oid=1809464
#2 - 8 februari 2008 12:37
Om du kan så mät benlängderna så det inte är för kort aluminium där.
Jag skulle nog byta ut själva korset.
Ett nytt kors kostar bara 30kr/två pack på bauhaus.
#3 - 8 februari 2008 12:38
Kolla med vatten pass så att linjen är rak.
#4 - 8 februari 2008 12:40
Såvida inte resten av ställningen är på väg att ge vika så tror jag inte att det är sådär jättepanik. Hade nog vart värre om ett hörnben hade gett upp, men du har ju ändå en ganska jämn fördelning av vikten över resterande fem ben. Hursomhelst, personligen tror jag inte att den ställningen, som den ser ut nu, ger vika på ett antal år, såvida inte någon börjar skaka i saker och ting. :)
#5 - 8 februari 2008 12:45
firefox75 skrev:
Om du kan så mät benlängderna så det inte är för kort aluminium där.

Jag skulle nog byta ut själva korset.

Ett nytt kors kostar bara 30kr/två pack på bauhaus.

Har inget Bauhaus, men en bunt andra byggmarknader. Det är "bara" att slita bort det befintliga och peta dit ett nytt (om man bortser från att hela karet måste tömmas igen.. *stönar*)?

Mätte de tre benen nu (smart tanke! :D) och vad det går att mäta med tumstock så ser det bra ut. Ben1: 600 mm, ben 2 (mitten): 599,5 mm och ben 3: 599 mm. Benen bak kommer jag inte åt att mäta med tumstocken. Det verkar som om det varit snett hela tiden.. Foten på benet är rörlig så hela foten ligger an mot golvet.
Hur snabbt bör det åtgärdas?
#6 - 8 februari 2008 12:47
MarcelS skrev:
Såvida inte resten av ställningen är på väg att ge vika så tror jag inte att det är sådär jättepanik. Hade nog vart värre om ett hörnben hade gett upp, men du har ju ändå en ganska jämn fördelning av vikten över resterande fem ben. Hursomhelst, personligen tror jag inte att den ställningen, som den ser ut nu, ger vika på ett antal år, såvida inte någon börjar skaka i saker och ting. :)

Tänkte detsamma; tack för att det är mittenbenet! Karet står ifred och jag håller tummarna för att det inte blir jordbävning.. ;)

Mätte benen (se inlägg ovan) och där verkar det inte vara problem. Ska loda ikväll. Troligen har benet petat ut redan från uppstart men att vi inte sett det.
#7 - 8 februari 2008 12:52
Det benet kommer inte att flytta sig mer än vad det har gjort, men det bör nog ändå fixas till så snart som möjligt.
Du kanske har möjlighet att tömma karet till 75-80% för att därefter lyfta hela paketet med kar och ram för att rätta till benet? Korset är säkert inte kass utan det har bara blivit lite snett när ni ställde upp karet.
#8 - 8 februari 2008 13:00
ansjo skrev:
Det benet kommer inte att flytta sig mer än vad det har gjort, men det bör nog ändå fixas till så snart som möjligt.

Du kanske har möjlighet att tömma karet till 75-80% för att därefter lyfta hela paketet med kar och ram för att rätta till benet? Korset är säkert inte kass utan det har bara blivit lite snett när ni ställde upp karet.

Ah.. *Andas ut lite till*
Jag skulle tippa på att ställningen fått sig en känga. Den har flyttats några gånger och även stått på förvaring. Vi var så noga med att kontrollera karet, men missade att kolla ställningen.

Däremot tycker jag du är optimistisk när du tycker att vi kan delvis tömma karet och sedan lyfta bort det. ;) Jag är en liten, liten tjej med en liten (ok, han är _lång_ *S*) sambo! Måste nog bjuda in halva byggden på kaffe! :p Nå att hitta ett par starka grabbar är roligare än att tömma karet helt! :D
#9 - 8 februari 2008 13:01
ansjo skrev:
Du kanske har möjlighet att tömma karet till 75-80% för att därefter lyfta hela paketet med kar och ram för att rätta till benet?

Tror inte det är så enkelt, 20-25% av 700Kg är ändå en bit att lyfta. :) Tom mer, rent viktmässigt, då det som är kvar borde vara grus + själva karet.
#10 - 8 februari 2008 13:09
MarcelS skrev:
Tror inte det är så enkelt, 20-25% av 700Kg är ändå en bit att lyfta. :) Tom mer, rent viktmässigt, då det som är kvar borde vara grus + själva karet.

Men låt säga att man tömmer det så pass, sätter sig i spänn mot tv-skåpet och med foten "petar" rätt benet till rätt vinkel (efter att ha skruvat in foten något)? Värt ett försök. Mina fiskar får uppenbarligen väldigt täta, stora vattenbyte.. :(
#11 - 8 februari 2008 13:12
Du behöver inte lyfta det speciellt mycket för att kolla om korset är kasst eller om det bara är att rätta till det, ett par man för att tyfta och en som riktar in benet.
Jag flyttade mitt 450 på jobbet, med grus kvar i karet som stod på en möbel för ett tag sedan och det var inga större problem, bara man tar det lugnt.
#12 - 8 februari 2008 13:15
ansjo skrev:
Du behöver inte lyfta det speciellt mycket för att kolla om korset är kasst eller om det bara är att rätta till det, ett par man för att tyfta och en som riktar in benet.

Jag flyttade mitt 450 på jobbet, med grus kvar i karet som stod på en möbel för ett tag sedan och det var inga större problem, bara man tar det lugnt.

Ehum.. Exakt _hur_ märker man om korset är kass? Glappar? Om man tar och "vickar" på underdelen av benet så ska det inte gå? Typ? *S*
#13 - 8 februari 2008 14:05
Du ska inte kunna vicka på benet när du ahr belastning på...kan du det så...bör du byta snarast.
Sen kan korset ha blivit skadat både synligt och inte.
Enligt bild så tycker jag det ser ut som att det är intryckt mot mitten staget...så jag skulle nog försöka byta korset, antingen via totaltömning eller eventuellt starka grabbar och bara 80% tömning.
Det väger ju en hel del.
#14 - 8 februari 2008 14:42
firefox75 skrev:
Du ska inte kunna vicka på benet när du ahr belastning på...kan du det så...bör du byta snarast.

Sen kan korset ha blivit skadat både synligt och inte.

Enligt bild så tycker jag det ser ut som att det är intryckt mot mitten staget...så jag skulle nog försöka byta korset, antingen via totaltömning eller eventuellt starka grabbar och bara 80% tömning.

Det väger ju en hel del.

Det går inte att vicka alls med karet på. (Eller ja, man kan orsaka en svag gungning såklart.)
Benet lutar utåt (utåt är höger på bilden). Plasten ser lite ful ut i kanten mot den delen som lutar.
Lutar åt att byta delen, det är iaf billigare än att köpa ny ställning. Kan man hitta sådana på "alla" stora byggmarknader? Vad heter delen egentligen?
#15 - 8 februari 2008 14:50
De flesta brukar ha sådana kors hemma.
Beijers, k-rauta, bauhaus, woody...finns säkert flera.
#16 - 8 februari 2008 15:09
Har lodat karet nu och det har möjligen satt sig något, något. Men innåt. Jämt fördelat på hela karet. Så det lär vara sättningar i golvet som orsakat den minimala lutningen och benet har troligen varit snett redan när det lodades in när vi startade upp det.
Så nu andas jag ut och planerar byte av kors. Hade varit bra om jag kunde vänta en vecka till eftersom karet sattes upp i söndags och jag skulle vilja ha igång lite mer bakterier innan nästa "helvattensbyte". Stackars fiskar, vad de måste genomlida..
#17 - 8 februari 2008 16:33
Jag tror ändå inte att du behöver byta korset eftersom vikten kommer rakt ovanifrån och inte från sidan, utan det ska räcka att sätta benet rätt.
Ska du byta korset måste du även ta bort karet eftersom ställningen måste plockas ner i delar för att byta detta kors som sticker in i 5 olika profiler .
#18 - 8 februari 2008 16:38
ansjo skrev:
Jag tror ändå inte att du behöver byta korset eftersom vikten kommer rakt ovanifrån och inte från sidan, utan det ska räcka att sätta benet rätt.

Ska du byta korset måste du även ta bort karet eftersom ställningen måste plockas ner i delar för att byta detta kors som sticker in i 5 olika profiler .

Ja, räknade med det..
Blir däremot väldigt, väldigt glad över att du tror att det räcker att räta upp benet! :) Nå, vill vänta en vecka till med ingrepp just med tanke på att karet är nystartat (om än med gammal sand och inkörda filter). Känner mig hyfsat trygg nu tack vare era inlägg! Även om jag verkligen, verkligen, VERKLIGEN vill/måste åtgärda detta snarast. :)
#19 - 8 februari 2008 16:47
Du behöver ju inte dansa snoa runt karet och riskera att sparka till benet ytterligare innan du kontrollerat ställningen bara:p.
#20 - 8 februari 2008 16:50
ansjo skrev:
Du behöver ju inte dansa snoa runt karet och riskera att sparka till benet ytterligare innan du kontrollerat ställningen bara:p.

Ehum.. Det är ju Let´s Dance ikväll och jag brukar bli så alldeles kolossalt upprymd då... ;)

Karet står ganska skyddat som tur är och ännu har ingen "bompat" in i det. Skulle ju vara själve..17 (censur) om det skulle ske nu. Baföatt!
#21 - 8 februari 2008 16:51
Exakt, det ska vara helt stumt, tycker iofs heller inte att du behöver vara orolig, släpp spänningen på foten, sparka benet rätt och sätt det i spänn igen, det ska var lite gråa hår och spänning i tillvaron..

Vad som däremot är intressant är om det även har blivit en skada på själva aluminiumprofilen..

Om du ska lyfta någonting så tungt i våg så hade jag rekomenderat domkraft och ett par längsgående rektangulära balkar/reglar så karet står stabilt när du ska försöka få bort knutkorset.

Är ju som så att det antingen är en fyra (K2004) eller femma (K2006) och om det är en riktig Porsa knut med ingjuten aluminium så kostar den mellan 60-75 på svenska marknaden, däremot är det riktigt jobbigt att byta ut den med karet på plats eftersom just den manövern kräver att du lossar flera kors, mät ytterdimensionen på aluminiumprofilen, ska vara 25mm och inner måttet 22.

www.porsa.dk
#22 - 8 februari 2008 16:59
Jag hade nog bara tagit en regel och lagt emot och sedan slagit det rakt med hammare eller handslägga men är ju snickare ;-)
#23 - 8 februari 2008 17:02
Gaffel skrev:
Exakt, det ska vara helt stumt, tycker iofs heller inte att du behöver vara orolig, släpp spänningen på foten, sparka benet rätt och sätt det i spänn igen, det ska var lite gråa hår och spänning i tillvaron..

Vad som däremot är intressant är om det även har blivit en skada på själva aluminiumprofilen..

Om du ska lyfta någonting så tungt i våg så hade jag rekomenderat domkraft och ett par längsgående rektangulära balkar/reglar så karet står stabilt när du ska försöka få bort knutkorset.

Är ju som så att det antingen är en fyra (K2004) eller femma (K2006) och om det är en riktig Porsa knut med ingjuten aluminium så kostar den mellan 60-75 på svenska marknaden, däremot är det riktigt jobbigt att byta ut den med karet på plats eftersom just den manövern kräver att du lossar flera kors, mät ytterdimensionen på aluminiumprofilen, ska vara 25mm och inner måttet 22.

www.porsa.dk

Och där kom grekiskan! *S* De här knutarna försökte jag och sambon sammanfatta tidigare idag, försökte minnas hur det var. Nu är jag inte ett dugg klokare! Fyra? Femma? Och hur vet man om det är en riktig Porsa (utan att skära sönder i jakt på invärtes metall? Eller det är bara det som kännetecknar?
Yttermåttet är 25 mm iaf.

Domkraft var en bra idé! Ska verkligen ha det i åtanke om/när det blir aktuellt. Även om vi tar ut så mycket vatten vi kan så känns det betydligt säkrare än att lyfta och balansera "förhand".
Men jag blir mer och mer övertygad om att jag ska prova att skjuta rätt benet i första hand.
Är ingen synbar skada på aluminiumen, men man vet ju aldrig vad som kan dölja sig när man börjar rota i eländet..
#24 - 8 februari 2008 17:03
RoBo skrev:
Jag hade nog bara tagit en regel och lagt emot och sedan slagit det rakt med hammare eller handslägga men är ju snickare ;-)

Då blir det garanterat repor i parketten, jag har varit golvläggare;).
#25 - 8 februari 2008 17:03
Utveckla gärna hur du menar med "tagit en regel" och "lägga emot" samt "slagit rakt ner", men du väljer ju själv hur du vill göra, kolla gärna pdf länken jag la in för jag tror inte du har förstått hur knutkorsen är uppbyggda..
#26 - 8 februari 2008 17:03
RoBo skrev:

Det är lugnt! Jag sätter på kaffet, så kom du! ;)
Regel och hammare/handslägga=bra idé. Attans så mycket klokta idéer ni kommer med! :)
#27 - 8 februari 2008 17:04
ansjo skrev:
Då blir det garanterat repor i parketten, jag har varit golvläggare;).

Bah! En repa mer eller mindre! ;)
Men nu har jag en snickare som kommer och knakar rätt ett ben och en golvläggare som fixar golvet!
Blir ju skitbra det här! :D
#28 - 8 februari 2008 17:07
Jag ska inte säga något om reseersättningen Varberg-Borlänge t.o.r;)!
#29 - 8 februari 2008 17:08
Gaffel skrev:
Utveckla gärna hur du menar med "tagit en regel" och "lägga emot" samt "slagit rakt ner", men du väljer ju själv hur du vill göra, kolla gärna pdf länken jag la in för jag tror inte du har förstått hur knutkorsen är uppbyggda..

Bara för att flytta foten
#30 - 8 februari 2008 17:08
ansjo skrev:
Jag ska inte säga något om reseersättningen Varberg-Borlänge t.o.r;)!

Nej, men du kan ta med ett möbelkar till mig om du svänger inom Göteborg på hitvägen? :D
#31 - 8 februari 2008 17:28
Skulle tro det, vilken storlek ska ni ha;)?
Kanske en massa billig, fin fisk och billiga växter med:p?
#32 - 8 februari 2008 17:34
Räcker nog att peta till benet lite försiktigt med stortån för att få det i lod..
#33 - 8 februari 2008 17:36
ansjo skrev:
Skulle tro det, vilken storlek ska ni ha;)?

Kanske en massa billig, fin fisk och billiga växter med:p?

*Nickar* Tar ett gäng sådana där "plattingar" som du har på din avatar när du ändå gör dig omaket.. ;)

Förstår inte, mina trådar spårar alltid ur? [:-2]

Är jätteglad för alla lugnande och konstruktiva svar som jag fått! Har beslutat nu att försöka peta rätt benet. Sen ska jag byta kar (igen) då jag aldrig kommit överens med detta. Det småretas med mig hela tiden (är det nu det framgår att jag är lite rubbad? *S*). När jag säljer detta så lämnar jag helt enkelt med ett nytt kors och allt är frid och fröjd.
#34 - 8 februari 2008 17:37
Gaffel skrev:
Räcker nog att peta till benet lite försiktigt med stortån för att få det i lod..

*S* Får känslan att jag återkommer angående detta "projektet"!!
#35 - 8 februari 2008 17:51
Är ju såklart ironisk ,men jag hade riktat benet som det står med fyllt kar.Repa i parketten syns ju inte rör sig ju bara om att flytta benet några millimeter.
#36 - 8 februari 2008 17:58
RoBo skrev:
Är ju såklart ironisk ,men jag hade riktat benet som det står med fyllt kar.Repa i parketten syns ju inte rör sig ju bara om att flytta benet några millimeter.

Är inte ett dugg bekymrad över parketten, den är redan "utdömd". Är däremot bekymrad över spänningar i karet och är rädd att det ska bli drastiska resultat efter en sådan åtgärd. Men jag är kanske överdrivet hispig?
Kan det funka att skruva in benet lite och försöka skjuta det i rätt position för att sedan loda in det igen? Med vattennivå som vid ett vanligt vattenbyte tror ni?
#37 - 8 februari 2008 18:42
lili76 skrev:
Det småretas med mig hela tiden (är det nu det framgår att jag är lite rubbad? *S*).

Det var länge sedan vi upptäckte det;).
Om det går kan du skruva upp foten för att sedan rätta till det, men gör ett märke på gängningen så du vet hur långt du ska skruva tillbaka den sedan.
#38 - 8 februari 2008 18:45
ansjo skrev:
Det var länge sedan vi upptäckte det;).

Om det går kan du skruva upp foten för att sedan rätta till det, men gör ett märke på gängningen så du vet hur långt du ska skruva tillbaka den sedan.

Hö hö.. Jag har på papper att jag är fullt frisk!! :p Eller vänta nu.. Vad stod det i det där pappret egentligen.. *Harkel*

Men om jag flyttar in den så ska den väl inte skruvas ner lika långt igen? Annars ett väldigt bra tips. Ska måla lite på "foten" och räkna varv. Borde vara väldigt lite som den ska skruvas ut mer.

Edit: Mindre! Jag menar MINDRE! Såklart..
Det är fredagskväll. *Konstaterar* Ska inte göra det ikväll. *Konstaterar mer*
#39 - 8 februari 2008 19:07
ha då skulle ni sett när jag trycktestade mitt 600 liters jag har nu! Det
stod i källaren i mer än en månad fyllt med vatten o ena benet i mitten hade plasten du har problem med, fast min var sönder i foten så den hade sjunkit in i röret o så hade den stått i mer än en månad men som tur var inte spruckit!!!
#40 - 8 februari 2008 20:14
Björne_77 skrev:
ha då skulle ni sett när jag trycktestade mitt 600 liters jag har nu! Det

stod i källaren i mer än en månad fyllt med vatten o ena benet i mitten hade plasten du har problem med, fast min var sönder i foten så den hade sjunkit in i röret o så hade den stått i mer än en månad men som tur var inte spruckit!!!

*Gulp* Ja, det var värre! Känns bra att ditt klarade sig! :)
#41 - 8 februari 2008 20:30
inte kul att få 600l vatten över golvet

Annons