[QUOTE=Tottofagrin]
Dels beror det på att cykel är ett av våra allra farligaste transportmedel om man ser till olyckor/personkilometer med högre sjukvårdskostander som följd.
många av cykelolyckorna involverar väl bilar antar jag. Ta bort bilarna - färre olyckor.
Jag är 28 år, snart 29, och har inte körkort. Iofs har jag växt upp i en stad där bil inte har varit direkt nödvändigt men det är ändå ett val jag har gjort. Ingen bil - mindre CO2 utsläpp. Ganska enkelt val för mig. Och hittils har jag inte heller behövt en egen bil. Buss, tåg, cykel, fötter, bilpool - det har funkat för mig.
För min del kan de gärna höja bensinpriserna till 100 kr litern, då kanske folk börjar tänka på vad de håller på med och se sig om efter andra sätt att ta sig fram, andra medel att hälla i tanken.
Men det är inte enbart bilen som är boven i dramat, det är att vårt samhälle är uppbyggt kring bilen som enda alternativ vad gäller stadsbyggnad, trafikplanering osv. Titta på Los Angeles t.ex. Vi behöver börja bygga ett samhälle som möjliggör andra, smartare sätt, att transportera människor på.
Det är synd att miljön alltid ska hamna sist i människors prioriteringslista. Folk är så #%#¤ snåla!
Vill vi värna om miljön får man kanske börja göra uppoffringar. Och om man absolut måste ha en vara som också råkar vara i konflikt med vår kära moder natur så tycker jag att det ska kännas i plånboken. För något "miljösamvete" har jag sedan länge slutat ha tilltro till. Det är i plånboken det måste svida, annars händer inget.[/QUOTE]
Förstår din poäng men man måste göra tvärtom, se till att det finns miljövänliga alternativ som fungerar först sen kan man börja "straffskatta" miljöbovar. Så som det är nu så skattar man ju lite lagom på allt utan att ge folk något val, precis så att folk har råd att leva precis som vanligt. Om man helt plötsligt skulle höja bensin/diesel till 100:-/L så skulle hela systemet kollapsa. Ingenting skulle komma till våra butiker, en stor del av befolkningen skulle inte komma till sina arbeten, o.s.v...