Bensinpriset och Statoil

#1 - 15 augusti 2005 15:09
Återigen är det Statoil som höjer priset först på bensinen. 11.98 för Blyfri95 imorgon står det i nyheterna idag. De andra kommer följa raskt efter, men det var längesedan (om någonsin) jag såg något annat bensinbolag basunerade ut prishöjningarna först. Bensinbolagen gör storvinster och kallar det för "funny money". Trots det påstår man att "Den hårda konkurrensen gör att bensinbolagen inte kan ta ut prishöjningarna på konsumenterna och marginalerna pressas". Hej och hå. :confused:

Därför bojkottar jag Statoil, som om det nu spelade nån roll.

Igår skrev DN en artikel med rubriken "Sverige klarar högre bensinpris". Finns det något samband månntro? Hursomhelst betalar jag inte för DN ändå.
#2 - 15 augusti 2005 15:32
Nej nej , Statoil tankar jag aldrig på! vill slippa alla korvätare så jag tankar på Jet, där finns bara bensin ; ) .

Men priserna börjar bli aningens höga tycker jag. Sen vad det beror på, vet jag inte riktigt. Men obotlig konspirationsteoretiker som jag är så tror jag ju naturligtvis att det är ett resultat av kartellbildning.

Mvh Jari
#3 - 15 augusti 2005 16:07
Billigt...

8.42 kostar bensinen här i trollhättan idag... men kanske lite långt att köra
#4 - 15 augusti 2005 16:37
[QUOTE=hfh75]8.42 kostar bensinen här i trollhättan idag... men kanske lite långt att köra [/QUOTE]
Hört detta med.. det e ju ett så bra bevis man kan få på att besinpriset är minst 3 kr för högt i rsten av landet.. för inte säljer man bensin i trolhättan och går 3 kr back på det?
#5 - 15 augusti 2005 16:48
Helt på er sida. Det är nog inte meningen att vi svenssons ska kunna åka någonstanns. Uttrycket "Skomakare bliv vid din läst" blir otäckt sant. Vi bor i Skara och brukar åka långt norrut på vår semester, men det är nästan så man drar sig för dessa resor. Det är ju kul om man kan hitta på något förutom att köpa bensin för semesterkassan. Har varit upp till ishavet och även ut till Lofoten. En sådan resa skulle gå på för mycket idag. [:-28]
#6 - 15 augusti 2005 17:24
Bytte nyligen ut min Cheva Camaro mot en Toyota Corolla...... Ja bensinen är sjukt dyr.
Undra om man kan konvertera en smalblock V8:a till etanol drift, iof skulle man kunna köra på metanol och nitrometan - inte billigare men roligare.
Undra om ett regeringsskifte kan hjälpa ner bensin priset eller om det bara ger ännu högre vinster till bensin bolagen...
#7 - 15 augusti 2005 18:15
Känns härligt att vara högskolestudent och beroende av bilen...
#8 - 15 augusti 2005 19:10
Läste nånstans att man kan köra en vanlig bensinare med 25% etanol med bra resultat... vet inte vad jag skall tro men en kompis skall pröva och det skall bli kul att se resultatet...
#9 - 15 augusti 2005 19:31
För bara ett par veckor sedan tankade jag för 8.00 kr/l, just det åtta kronor jämnt, i Alingsås som då upplevde ett bensinpriskrig. Det är som sagt svårt att tro att man skulle sälja bensinen med förlust.

Kolla in dessa sidor:
http://www.bensinpris.se/
http://bensinpriser.se/
#10 - 15 augusti 2005 19:36
I USA säljs bensinen för dryga 4 SEK/liter. Tror inte de går med förlust heller...
#11 - 15 augusti 2005 20:31
Det är på tok galet. Då ska ni prova att ha en bil för Blyfri 98, Där ligger jag och tallar på 12:-/l. Fast jag har ju själv valt en sån bil :)
Men, endå så måste jag säga. Jävla bensinpris!
#12 - 15 augusti 2005 20:45
Investera i en oljefond! Går bensinpriset upp går oljefonden upp. Går bensinpriset ner blir det billigare att tanka.

Men... ett bensinpris på 20-40 kr/L är nog det som behövs för att få folk att sluta köpa bilar med större motorer än vad som behövs. Och att tänka efter innan man kör i onödan. Men visst skulle det svida, 40 kr/L skulle göra mig 3000 kr fattigare i månaden. Men då hade jag kanske bytt till mindre bil?
#13 - 15 augusti 2005 20:49
Tror inte att det är byte till mindre bilar som ger störst effekt. Snarare tror jag att man bör sänka skatten (eller bensinpriset) så att vi kan bli av med äldre bilar från vägarna. Det är de som är de riktiga miljöbovarna. För idag har Sverige Europas näst äldsta bilpark efter Grekland.
#14 - 15 augusti 2005 20:59
När jag är i USA tycker jag det är chockerande att se vilken storlek på bilarna och motorerna genomsnittsbilen har där. Jag är helt övertygad om att bensinpriset som är orsaken. Olja är en ändlig resurs, vi borde vara mer rädda om den.

Ett kraftigt stigande bensinpris gör det dyrare att tanka äldre och törstiga bilar, dessutom blir det mindre attraktivt att ha bil, därför kommer begagnatpriserna att gå ner och de gamla lortgrisarna att skrotas ut.
#15 - 15 augusti 2005 21:29
Jag tror inte konsumentpåverkan är tillämpligt på detta område, världspolitiken, bilindustri och inblandade är för mäktiga och tillåter ju naturligtvis inte alternativ. Det är ju pinsamt att det inte finns ett alternativ till bensinbilar idag 2005 , det finns ju en anledning till det.

Inte förrän oljan är slut så är motorer som går på bensin ett minne blott, det är alldeles för mycket pengar i omlopp på detta område för att ett alternativ skulle släppas fram.

Sen att Sverige försöker ta nån sorts "miljöansvar" i sammanhanget genom extrema skatter får mig att rodna. Det drabbar bara de som verkligen behöver åka bil och egentligen inte har ett alternativ, det slår fel skulle jag påstå!

Mvh Jari
#16 - 16 augusti 2005 00:56
[QUOTE=hfh75]Läste nånstans att man kan köra en vanlig bensinare med 25% etanol med bra resultat... vet inte vad jag skall tro men en kompis skall pröva och det skall bli kul att se resultatet...[/QUOTE]

det du tänker på kallas E75.
längre norrut blir det E85 (85% bensin) för att motorn ska starta lättare på vintern.
ska man köra på ren etanol/metanol så vill ja minnas att man måste bestycka om förgasaren så att mer bränsle kommer in i motorn sen kan man behöva ändra tändingen också.
vissa motorer måste kompressionen höjas på för det ska funka.

[QUOTE=cassiopeia]I USA säljs bensinen för dryga 4 SEK/liter. Tror inte de går med förlust heller...[/QUOTE]

beror på var i usa du köper den.
runt newyork ligger de på 5kr litern.

england ligger mer eller mindre runt 1£ litern nu

i norge ligger de runt 12.50 litern.

men statoil ALDRIG i lviet att ja skulle handla deras skitbensin.
innehåller stora mängder vatten.
sista gången ja tanka där tanka ja drygt 2L och dan efter tömde ja ur runt 1dl vatten ur tanken som hade varit tömd å rengjord samma dag ja tankade.
numera tankar ja bara på jet.
billigt enkelt bra kvalite på bränslet.
#17 - 16 augusti 2005 06:02
Högre skatter på bensin? Det är ingen lösning. Det kommer bara reta upp folk och på sikt skada samhällsekonomin och leda till lågkonjunkturer och massarbetslöshet. Kraftigt sänkta skatter på miljövänliga alternativ, både bränsle och bilar, är en bättre väg att gå för att minska bensinåtgången i samhället. Riktigt stora bensinslukare (vart dras gränsen?) borde beläggas med handelsförbud (staten löser in dem) och skrotas när de överstiger en viss ålder (hur gamla?), det kommer snabbt få bort dessa bilar från marknaden. Bensinbolagen borde tvingas betala hög miljöskatt baserat på vinsten som oavkortat ska gå till forskning och utveckling av miljövänliga och långsiktiga bränslen.

Det går inte att lita på att marknadsekonomin genom tillgång och efterfrågan på bensin ska kunna lösa övergången till miljövänliga drivmedel. Staten (och världssamfundet) måste vara aktiva spelare i detta. Jag tycker det går på tok för långsamt idag.
#18 - 16 augusti 2005 06:17
[QUOTE=jarinen]Det är ju pinsamt att det inte finns ett alternativ till bensinbilar idag 2005...[/QUOTE] Håller helt med.
#19 - 16 augusti 2005 06:20
Statoil = Norskt

I Norge har de så mycket inkomster från olja att de inte vet vad de ska göra med pengarna, lite märkligt.... (stod väl i tidningen häromdagen ?)

Mycket vill ha mer....
#20 - 16 augusti 2005 07:00
En liten kommentar bara till detta med en gammal bilpark i Sverige. Visst är det bra med nya bilar och så men de är ju gjorda för att konsumeras och på detta sätt inte alls bättre för miljön om man ser på andra faktorer än bara utsläppen. Dessa kan man inte laga och byta delar på själv utan isf lämna in till hiskeliga priser till specialverkstäder om man inte skrotar och köper ny. Förr gjorde man bilar för att de skulle hålla måååånga år - därför har vi tex volvos som rullar och är i mycket gott skick än idag fast de är över 20 år gamla (finns givetvis undantag). Karosserna mm håller för mer än vad de nya bilarna gör. Men varför skulle inte konsumtionssamhällets utbredning visa sig även inom bilindustrin... trist bara att man har den inställningen idag. De riktigt gamla fina bilarna man ser rullande på vägarna har oftast haft samma ägare sen de lämnade fabriken och DET tänkandet finns inte alls idag. Nu ska man bara ha nytt och byta upp sig hela tiden...

Personligen har jag inte råd att ha en nyare bil för jag skulle inte ha råd att lämna in den när det blev fel på den. Nu har jag snälla personer omkring mig som hjälper mig när nåt går sönder vilket gör att jag kan ha bil (som jag har stooor nytta av). Men visst om bensinpriset gick ned betydligt kanske man skulle anse att man har råd med att ha en nyare bil... :rolleyes:
#21 - 16 augusti 2005 10:01
Kul när man snackar med gamlingarna på jobbet.. Alla gnäller på bensinpriset, att det va bättre förr. Men gemför man timlönen under 40 å 50-talen med dåtidens bensinpris med dagens löner/bensinpris inser man att det e vi som blivit snåla! Eller som chefen sa: "-Förr fanns det inte så mycket annat att lägga pengar på!"

Det handlar om PRIORITERINGAR..
#22 - 16 augusti 2005 11:03
Det är ju bara det att hela samhällstrukturen ser helt annorlunda ut mot för 50 år sedan. Många måste ha bil för att klara sin vardag, vilket inte var fallet då när arbetspendling närmast var ett okänt begrepp. Vad man än ska göra måste man ha bil, så är det för många. Alla kan inte bo och arbeta på samma ort och alla har inte möjlighet att handla på gångavstånd från hemmet.

Själv kör jag runt 2000 mil om året och kanske 500 av dessa är "onödiga" resor på fritid och semester. Jag vet inte hur mycket man körde på 50-talet, men jag tror det var betydligt lägre i genomsnitt.
#23 - 16 augusti 2005 12:56
måste ju finnas en bra kollektivtrafik också.
den som finns i göteborg är ju inte mycke att hurra för.

när ja jobbade inne på ka4 så var man glad om man BARA missade 1 buss varje morron.
en buss ja skulle åka med va nämligen indragen i tid å otid och när man prata med dom som körde linjen så var det brist på hela bussar som gjorde det.

och vet man om i vilket skick bussarna är i så gör det ingenting för att höja viljan att åka dom.

men med dom svenska mesiga politikerna så komme rinte såmycke hända mer än att skatten höjs ¨å höjs å höjs om å om igen
#24 - 16 augusti 2005 13:16
[QUOTE=dgqlof]Investera i en oljefond! Går bensinpriset upp går oljefonden upp. Går bensinpriset ner blir det billigare att tanka.

Men... ett bensinpris på 20-40 kr/L är nog det som behövs för att få folk att sluta köpa bilar med större motorer än vad som behövs. Och att tänka efter innan man kör i onödan. Men visst skulle det svida, 40 kr/L skulle göra mig 3000 kr fattigare i månaden. Men då hade jag kanske bytt till mindre bil?[/QUOTE]

40 kr litern skulle höja mina utgifter med ca 15000kr i månaden så jag hoppas att det blir regeringsskifte och att jag slipper vänsterfalangen i framtiden.
#25 - 16 augusti 2005 16:15
enio är du taxichaufför eller ? ;)
#26 - 16 augusti 2005 17:09
[QUOTE=Raven]enio är du taxichaufför eller ? ;)[/QUOTE]

Hehe:) nää men jag kör ganska mycket både privat och på jobbet.:)
#27 - 16 augusti 2005 17:12
om du räknar på att jag har 5 mil pr,dag *40 l=200 pr dag* 5dg=1000 *4 va 4000 ingen bussar eller annat alternativ.bygg ut kollektivtrafiken i storstädar,forbjud biltrafik i alla störra städar.titta i trafik köer der sittar 1 pers pr bil .då skulle man spara miljö+bensin...altså jag behövar tjäna 6-7000 bara för att ta mig till jobbet .bättra att sluta och stämpla

mvh janne
#28 - 16 augusti 2005 18:39
[QUOTE=enio]
40 kr litern skulle höja mina utgifter med ca 15000kr i månaden så jag hoppas att det blir regeringsskifte och att jag slipper vänsterfalangen i framtiden.[/QUOTE]

Tja, inte för att vi måste prata massa politik...

Hörde just på nyheterna att "De fyras gäng" vill dubbla bilförsäkringen på alla personbilar.. Låter som pest eller kolera!

Hur som helst så kommer ju knappast bensinen bli billigare när dom inte kan säkna spritskatten. Pengarna vill dom dra in ngnstans och frågan e bara vart..
Även om skatten på bensinen skulle sänkas så tar säkert mackarna ut samma pris till oss kunder och skor sig lika förbenat!!

Så länge vi sitter still å tiger käft händer inte ett dugg. Sitta å gnälla var för sig går jättebra, låta kvällspressen sköta protestlistor mm. gillar vi oxå, men att själva knata upp till Riksdagshuset å riva skiten sten för sten vågar vi inte.

Det tråkiga e att jag låter hellre bli några pilsner och godis än att köpa bensin, pengarna finns, allt hänger på hur man prioriterar!
#29 - 17 augusti 2005 10:25
Vi kan ju inte göra något ändå, även om vi klagar vad händer? Vi behöver ändå bensinen och det vet bolagen, därför kan de ta vilka priser de vill egentligen. Vad har vi för alternativ?

Vet inte hur ni har det men skall jag åka buss kostar det mer än om jag åker ensam i bilen.

Det är detta som är så sjukt, allt och så otroligt inriktat på vinsten. Allt handlar bara om pengar... Säg ett företag går med mångmiljardvinst och ändå rasar aktien, anledningen? Marknaden hade väntat sig mer...
#30 - 17 augusti 2005 10:54
Etanol eller metanol borde kunna bli ett altrernativ men då får staten gå in och sattsa på det för som det är idag är oljebolagen knappast intreserade av att bygga produktionsankläggningar etc. och det är dem som har distrubutionsnätet.
Alkohol har för övrigt vissa egenskaper som är bättre än hos bensin t.ex. högre knackningsmotstånd, vilket gör att man kan få ut mer effekt ur en etanol motor än en besinmotor. Brasilien har länge varit mycket framåt med alkohol drivna bilar, har för mig att 70-80% av bilparken där är alkoholdriven.

Gamla fina bilar är en kulturskatt som skall bevaras (jag syftar främst på gamla jänkebilar, inte sunkiga volvo:s)
#31 - 17 augusti 2005 18:02
Man kanske skulle börja tanka bilen med vanlig "renat". De ska ju sänka skatten på sprit!:D
Nää, det vore bättre för oss konsumenter om de sänkte skatten eller momsen på bensin istället!!:mad:
#32 - 17 augusti 2005 19:25
[QUOTE=Fiskaren]Nää, det vore bättre för oss konsumenter om de sänkte skatten eller momsen på bensin istället!!:mad:[/QUOTE]

till viss del men även kompenserar dom som har lång väg till jobbet.
alla kan ju inte bo 70meter från jobbet som ja gjorde förra året.
sen också fixa så det finns en vettig kollektivtrafik att åka med bussar som är trafiksäkra.
Kjell Fohrman
Administrator
#33 - 17 augusti 2005 19:31
Nää, det vore bättre för oss konsumenter om de sänkte skatten eller momsen på bensin istället!!:mad:

Ja självklart är det bättre att sänka skatten eller momsen på besnin (det är ju bara att slå igen några vårdcentraler, dra in på skolmaten, stänga några dagis, sparka några poliser etc. som kompensation för detta) än att nagga på oljeföretagens mångmiljardvinster - det vore ju för synd om dom stackarna;) .

Har en kompis som var smart och köpte oljeaktier för några få månader sen. Han lånade 1.5 mille och de var nu uppe i nära nog dubblerat. Värdet har ökat med mer än 100 tusen PER VECKA den senaste månaden. Så oljebolagen skär just nu guld med täljkniv medan vissa uppenbarligen tycker synd om dom:mad:
#34 - 17 augusti 2005 19:35
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Ja självklart är det bättre att sänka skatten eller momsen på besnin (det är ju bara att slå igen några vårdcentraler, dra in på skolmaten, stänga några dagis, sparka några poliser etc. som kompensation för detta) än att nagga på oljeföretagens mångmiljardvinster - det vore ju för synd om dom stackarna;) .[/QUOTE] kunne man inte sparka nogra politikar,generaldiriktörer.lanshövdingar i stället dett givar mera pengar
mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 17 augusti 2005 19:39
kunne man inte sparka nogra politikar,generaldiriktörer.lanshövdingar i stället dett givar mera pengar

mvh janne

Oavsett vad man tycker om dessa så skulle samtliga deras årslöner ihop inte ens motsvara en veckas vinst för ett oljebolag.
#36 - 17 augusti 2005 19:46
[QUOTE=janne dansk] politikar,generaldiriktörer.lanshövdingar i stället dett givar mera pengar[/QUOTE]

tja en bra början alltid.
finns lite för mycket byråkrati på vissa ställen
#37 - 17 augusti 2005 20:30
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Har en kompis som var smart och köpte oljeaktier för några få månader sen. Han lånade 1.5 mille och de var nu uppe i nära nog dubblerat. Värdet har ökat med mer än 100 tusen PER VECKA den senaste månaden. Så oljebolagen skär just nu guld med täljkniv medan vissa uppenbarligen tycker synd om dom:mad:[/QUOTE]

Det hade varit bättre om din kompis köpt aktier hos ett företag som sysslar med alternativa bränslen så kanske vi är en lösning på spåren ; )

Mvh Jari
#38 - 17 augusti 2005 20:51
Alternativa bränslen kommer säkert om inte alltför lång tid. Vid ett bensinpris (före skatt) på det vi har nu börjar det bli kommersiellt lönsamt (dvs det krävs inte någon hjälp av handlingsförlamade politiker) att tillverka allt möjligt som man man kan producera från skogsråvara, som t.ex. metanol, etanol, syntetisk diesel/bensin, dimetyleter, vätgas och allt vad det heter. Bensinbolagen är inte dummare än att om de kan få fram råvaror billigare än att pumpa upp dem från marken så kommer de att ta chansen.
#39 - 17 augusti 2005 21:16
[QUOTE=dgqlof]Alternativa bränslen kommer säkert om inte alltför lång tid. Vid ett bensinpris (före skatt) på det vi har nu börjar det bli kommersiellt lönsamt (dvs det krävs inte någon hjälp av handlingsförlamade politiker) att tillverka allt möjligt som man man kan producera från skogsråvara, som t.ex. metanol, etanol, syntetisk diesel/bensin, dimetyleter, vätgas och allt vad det heter. Bensinbolagen är inte dummare än att om de kan få fram råvaror billigare än att pumpa upp dem från marken så kommer de att ta chansen.[/QUOTE]

Det är väl det billigaste man kan göra? att pumpa upp den , den ligger ju bara där i backen.

Däremot så måste politiker våga att inte vara så lyhörda för "lobbyism" , det blir svårt dock, när bilföretag tillhör världens största företag överhuvudtaget. Det är en mäktig faktor som ännu inte bestämt sig för att satsa på att utveckla bilar som går på alternativ bränsle, sedan finns ju en ännu större faktor, nämligen de som har oljan, de vill inte i sin tur att bilar ska gå på annat än oljebaserade produkter.

Ja , det ena leder till det andra och allt hänger ihop, så det vetefasen om det finns nån lösning förrän all olja är uppumpad och alla fina dollar tjänade.

Men under tiden det sker så kan väl våra politiker sluta att straffa bilisterna med alldeles oförsvarligt höga skatter. Ska tillägga att jag inget har emot ett generellt högt skattetryck, men just på detta område är den utom proportioner.

Mvh Jari
#40 - 17 augusti 2005 23:34
Bah oljan tar ändå slut förr eller senare, troligen förr. Västvärlden behöver mer och mer olja varje år och nu är Kina och Indien storkunder på oljemarknaden. Tar väl en 20 år till sen har de sugit upp oljan i Irak och då är det slut på det roliga.

Saudiska kungafamiljen får kanske till och med börja jobba när de får slut på pengar om några millenium eller så.
#41 - 18 augusti 2005 06:09
Mmm... enligt detta seminarium så kommer den globala oljeproduktionen nå sin maxtopp runt år 2030 (vid en årlig ökning av efterfrågan på 1.7%) för att därefter falla och helt ta slut kanske så tidigt som runt år 2040. Och man tror inte det finns några fler oupptäckta oljereserver som är av nån större betydelse.

Det är inte långt bort. De flesta av oss här kommer få uppleva detta innan vi går vidare. Det är lätt att skissa domedagsscenarion om man vill. Slutet på den moderna tiden som vi känner den.

Så om det finns folk som har för mycket pengar och vill investera i energi, gör det inte i olja utan i forskning kring långsiktiga alternativa miljöbränslen. Man kanske inte blir rik på en gång, men man kan bidra till att rädda världen.
#42 - 18 augusti 2005 11:10
Olja används inte bara för att tillverka drivmedel utan även som råvara till massor med olika produkter bl.a. flertalet av våra plaster. Jag har för mig att bensin och disel bara står för 20-25% av oljeförbrukningen (kan ha fel i exakta mängden men det var iaf majoriteten av oljan som gick till drivmedel). Så om olja blir en bristvara kommer det att drabba långt fler produkter än bensin och disel.
Den saudarabiska diktaturen har nog ingen lysande framtid oavsett hur oljetillgångarna ser ut...

Vad som främst krävs för att få igång tillverkningen av allternativa drivmedel är en stor och stabil marknad för den. För tillfället är kundunderlaget förlitet för att privata intressen ska våga sattsa ordentligt. Statliga subventioner skulle säkert kunna hjälpa men det krävs även att folk är villiga att köpa.
Såg ett reportage om att det nu började bli lönt ekonomiskt att köra på etanol men granskade man faktan lite nogrannare så kom man fram till att det tog 6år att nå breakeven jämfört med en besinare om man körde 1500mil om året, lite för lång tid om man bara är ute efter ekonomisk vinning.

En skatte sänkning skulle antagligen på kortsikt ge en lindring av bensinpriset men på längre sikt skulle det bara bidra ytterligare till bensinbolagens vinster. Bensinbolagen ser ju idag att marknaden är beredd att betala ca12kr litern för bensinen och kommer där för så snabbt de kan höja priserna till den nivån efter att ha tvingats sänka den efter en skatte sänkning.
#43 - 18 augusti 2005 11:16
[QUOTE=Rambo]
En skatte sänkning skulle antagligen på kortsikt ge en lindring av bensinpriset men på längre sikt skulle det bara bidra ytterligare till bensinbolagens vinster. Bensinbolagen ser ju idag att marknaden är beredd att betala ca12kr litern för bensinen och kommer där för så snabbt de kan höja priserna till den nivån efter att ha tvingats sänka den efter en skatte sänkning.[/QUOTE]
Återigen ett motiv till varför bensinbolagens vinster ska beskattas hårt med miljöavgifter. Gärna progressiv vinstbeskattning så att ju större marginaler desto högre skatt. Det skulle motverka den typen av beteende.
#44 - 1 september 2005 08:27
Tack för det Statoil, tack för det "Katrina". 30 öre dyrare idag.
#45 - 1 september 2005 13:52
tanka igår fick 1.94L för en tjuga på jet inte så farligt dyrt.
#46 - 1 september 2005 14:07
Nästan 600:- för att fylla tanken på bilen som räcker 6-7 dagar är lite mer.
#47 - 1 september 2005 14:19
Om en tankt endå kunde räcka så länge :) Mina 65L räcker för ca 4-5 dagar. Fast man måste ge Jet en eloge som verkligen försöker pressa priserna.
#48 - 1 september 2005 14:22
ja har ju bara en liten moppe med 4.5L tank men ändå.
börjar bli lite väl dyrt speciellt om man måste ha bilen å det inte finns alternativ.

som min faster till exempel bor ute på landet.
kollektivtrafik är uteslutet dels går den väldigt sällan dels går den bara vardagar.

skulle behövas mer arbete för alternativa bränslen också.
etanol/metanol gas hybrid till exempel.
tycker de görs väldigt lite arbete inom de området.

själv får man va glad att man inte har behov av en bil kostar ju en förmögenhet å köra.

EDIT:
håller med Gimbo.
själv tankar jag bara jet.
bra priser har 2st nära och har bra kvalite på sina bränslen och inte en massa vatten i dom som statiol till exempel.
#49 - 1 september 2005 14:28
Visserligen har jag skattefri ersättning på 17:-/mil till och från jobbet (ca 6.5mil). Men, det är ju skrattretande om man skulle räkna på den faktiska kostnaden per mil.
#50 - 1 september 2005 14:50
Själv har jag 31 km enkel resa till jobbet och det tar ca 40 minuter både morgon och kväll med halva tiden i bilköer. Skulle jag åka kollektivt blev det buss-tåg-spårvagn-buss som totalt skulle ta mellan 1.5 - 2 timmar enkel resa. Dessutom skulle jag behöva lämna barnen på fritids/dagis före kl. 06.00 för att garanterat hinna i tid till jobbet kl. 8. Jag skulle inte vara hemma före kl 19.00 på kvällarna. Och det är inget alternativ.

Totalt går det åt mellan 50-60 liter en normal vecka, på en månad kommer man upp i runt 2500:-. Och då är antalet onödiga resor på fritiden ett minimum.

Har beställt kort både på JET och Norsk Hydro, har insett att det är där man tankar billigast nära mig. Fast igår tankade jag på Shell Express i Göteborg för 10.33/l.
#51 - 1 september 2005 17:10

Tacka även staten, som tjänar pengar på varje höjning av bensinpriset
#52 - 1 september 2005 21:22
[QUOTE=Guy Palm]

Tacka även staten, som tjänar pengar på varje höjning av bensinpriset[/QUOTE]

nog för att staten måste få in pengar men de kunde ordnas lite bättre så ni som åker en bit har råd att fortsätta jobba.
att det lönar sej för er att fortsätta jobba.

sitta 3-4 timmar varje dag för att åka kollektivtrafik till jobbet som HasseH skriver är ju inte acceptabelt.
de blir åtskilliga timmar varje år som bara försvinner.

hälsningar från katten ;)
qwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwoooooii fffffffffffffffffffffi
f(/////////////////////////////////////+++++++++++***************6666666666666666666666666666,333333333333333333333333
#53 - 1 september 2005 21:47
Finns det ingen här som cyklar till jobbet? Två tre mil är inte så jobbigt om man inte är helt rörelsehindrad. Cykla kan man göra nästan året om. Jag förstår iochförsig er som måste åka flera mil om dagen men allt för många har blivit alldeles för bekväma och tar bilen de korta sträckorna. Våga vägra bil.
#54 - 1 september 2005 22:00
cykla är inte helt fel ja gjorde de själv mycke som ung men med den trafiken som finns i dag i min hemstad och dom urusla cykelbanor som finns så är cykel inget jag själv skulle välja.
sen tillåter inte mina knän mej att ja cyklar.

har cykelbanor i närheten av mej med potthål som går halvägs till australien nästan och kör man ner i en sån å kör sönder cykeln så får man inte en spänn för det.
vintertid är det ännu värre då cykelbanorna inte skottas.
nu senast i vinter va ja glad om det BARA va 1dm snö å plöja igenom.

sen också det faktum att dom flesta bilister inte vet om hur ofta dom enligt lag ska lämna företräde men inte gör det hjälper ju inte heller.

så ja förstår varför många tar bil även för kortare sträcker.

EDIT:
vet man då coskå om i vilket skick stadsbussarna är i som jag gör så är det DEFINITIVT inget som får en att vilja åka dom.
#55 - 2 september 2005 05:55
[QUOTE=Guy Palm]Tacka även staten, som tjänar pengar på varje höjning av bensinpriset[/QUOTE]
Ja, och jag hörde på nyheterna att Göran Persson uttalat sig angående de senaste prisökningarna; "Jag tror folk har förståelse för prisökningarna, det finns ingen folkrörelse emot höga bensinpriser". Ungefär så. Hittills över 300.000 namnunderskrifter på http://www.bensinskatteuppror.se/ duger tydligen inte. :mad:
#56 - 2 september 2005 05:59
Cykla? Ha, den var kul för en stressad småbarnsförälder.
#57 - 2 september 2005 06:04
Jag har 7mil enkel resa till jobbet. Käns tungt.. Ingen norrlänning här som kan roa oss hur långt det är till jobbet?
#58 - 2 september 2005 07:37
Sju mil hade jag själv aldrig cyklat heller. Det är just de korta bilresorna som släpper ut mest skit i vår omgivning pga katalysatorn inte uppnått sin optimala arbetstemperatur som jag tror de flesta redan vet om. Skiten påverkar vår hälsa, arvsanlagen försämras vilket gör att vi kanske får se om decennier framöver. Jag tror att om dom hade tagit bort personbilar helt i stan så hade fler faktiskt cyklat.
Raven: Vad menar du med skick? Det enda jag kan klaga på är att chafförerna kör som om dom körde taxi i Turkiet.
#59 - 2 september 2005 10:46
No shit att folk skulle cykla mer om man förbjöd personbilar inne i stan. Klart att fler använder andra alternativ om man tar bort det populäraste. Fast då får vi säkert problem med att det blir för mycket cyklar i centrala delarna av städerna och att kollektiv trafiken blir för dyr.
Själv så cyklade eller gick jag till jobbet senast jag jobbade i stan vilket fungerade utmärkt men innan dess så bodde jag ca2mil från jobbet, vilket innebar att alternativet till bil var 45min bussresa (en och annan omväg med den bussen) eller cykel. Eftersom jag är morgontrött och lite lat så finns det inte en chans att jag lägger en timme varje dag på att cykla när jag kan glida iväg i min bil (dessutom så hadde jag en jätte trevlig Camaro då och det är inga köer i Halmstad om man kommer ifrån söder).
Dessutom är bussar och tåg för dyra för att verkligen konkurera, mitt favorit exempel är att jag har lyckats att köra Halmstad-Uppsla med en bensin törstig V8:a för mindre pengar är vad tåg biljetten skulle ha kostat.
#60 - 2 september 2005 10:55
Ja ni..! Det är ett jäkla skit det där med bussar o tåg :) Skulle till Sthlm för ca ett år sedan. Då tänkte jag att det vore skönt och åka tåg fram och tillbaka. In på SJ.se för o boka. Det slutade med att det skulle kosta mig ca 1000:- att åka den tiden jag behövde vara framme. Och hur i helvete ska jag kunna motiveras att ta tåg i stället för bil?

Så, det är svårt att bli den där miljövännen som många vill att man ska bli :)
#61 - 2 september 2005 11:10
Asså det kan ju inte bli för mycket cyklar i de centrala delarna av stan. Det åker ju runt bilar dygnet runt i stan och en cykel tar ju 1/6 så stor plats som en bil vilket gör att ett parkeringsdäck skulle rymma enormt mycket mer cyklar än bilar. Eftersom folk föredrar bil istället för kollektivt så har bussar,tåg och spårvagnar inte så stor chans att konkurrera även om det är bättre för miljön och KAN bli billigare om det används mer.

Gimbo: INGEN i Sverige och folk i de andra I-länderna kan kalla sig miljövän på det sättet vi lever i idag :P
#62 - 2 september 2005 11:13
Jag tror nog att fler hade cyklat om man förbjöd bilar i innerstaden. De som bor i stan och jobbar i stan kan ta spårvagn, buss m.m. eller cykla och ändå lyckas få ihop sitt tidsschema varje vardag. De småbarnsfamiljer som bor en bit utanför stan har inte en chans att få ihop det utan bil. Där finns det finns inget val, that's it. Tar man bilen till jobbet av lathet när det finns andra rimliga möjligheter, då tycker jag man ska fundera en gång till. Då har man trots allt gjort ett eget val att inte bidra till en renare miljö.

Sen håller jag med om att priser på längre tågresor är för dyra, men det är ju inte ett vardagsproblem för de flesta. Det är de vardagliga arbetsresorna som har effekt på ekonomi och miljö. Kostnad för att åka med pendeltrafiken häromkring tycker jag är fullt rimlig. Skulle jag mot förmodan acceptera en restid till o från jobbet på kanske 4 timmar per dag skulle jag få betala knappt 1000:-/månad för obegränsat med resor dygnet runt. Viss skillnad mot de dryga 2000:- jag betalar för arbetsresor med bilen idag.
Bilagor:
#63 - 2 september 2005 11:13
Hehe... Du har å rätt, jag är inte ens i närheten att kalla mig miljövän. Det är för dyrt :)
#64 - 2 september 2005 13:44
[QUOTE=faebo_tarzan]Raven: Vad menar du med skick? Det enda jag kan klaga på är att chafförerna kör som om dom körde taxi i Turkiet.[/QUOTE]

snuten gjorde razzia mot en bussdepå.
17 av 34 bussar fick körförbud på plats då kollades ENBART däcken.

en buss låg hundra flås på motorväg bromsar gör en liten högersväng kommer in i en rondell ska svänga vänster föraren får tvärnita för styrningen på bussen haverera.

bussar där man för byta ALLT va hjulupphängning fram heter då dom inte håller mer än 1 månad.

tidtabeller som är omöjliga att hålla vilket stressar chaufförer så dom har inget annat val än att köra som idioter eller få sparken.

buss kommer in pga motorn kokar fick höra att det va mätarfel nästa dag står bussen där då det visa sej att de inte va mätarfel.

kommer in i skarp högerkurva med buss nånting lossnar.
de bankar å slör i bussen så den studsar på vägen in till verkstan slutar bankandet å istället börjar ett skrikliknande ljud.
efter 4-5km försvinner det ljudet bussen stog 3 dagar på verkstan dom itta inget fel.

bussar som är så fulla av mögel att folk vägrar gå på utan hellre åker bussen som kommer efter.

bromsbelägg som byts när nitarna som håller fast beläggen börjar ta slut.

inkompetenta idioter som ska smörja bromsarna istället trycker in ett par kilo fett så bussen har snudd på noll broms och frambromsarna börjar brinna pga allt fett.

chaufförer som får ställa bussen vid vägkanten när det börjar regna för däcken 'är så slitna att dom har problem att få runt bussen i visa kurvor.

bara en ytterst liten del av toppen av ett mycket stort isberg.

grejen är att dom pressar så hårt så dom som arbetar i verkstan har inte tid å laga bussarna sen är alldeles för många av dom som jobbar i verkstan inkompetenta och klarar inte av att laga bussar på ett tillfredställande sätt.

för att få bussar som håller å är hela å rena å funkar så skulle biljettpriset behöva ökas rätt mycket.

är inget ovanligt att mer eller minre flongnya bussar havererar.
oljebyten missköts vätskorna kollar inte....
#65 - 2 september 2005 15:01
Om det är så som du säger så e det väl tur att det inte händer fler olyckor.
#66 - 2 september 2005 15:21
[QUOTE=faebo_tarzan]Om det är så som du säger så e det väl tur att det inte händer fler olyckor.[/QUOTE]

det är faktiskt nåt som förvånar mej.
känner bara till lite av vad som hänt inom 2 bolag de finns bolag som kör runt med felfria bussar men det är ytterst få och dom också små.

men det är så de blir när allt va kostnader heter ska pressas till det allra yttersta.
#67 - 2 september 2005 18:06
Farbror staten är egentligen inte intresserad av att vi skall cykla mer. Dels beror det på att staten inte får in några skattenpengar på bensin som inte används. Dels beror det på att cykel är ett av våra allra farligaste transportmedel om man ser till olyckor/personkilometer med högre sjukvårdskostander som följd. Visst slipper man från sjukdomar pga avgaser, men det är ingen som vet om det uppväger cykelolyckorna.
#68 - 3 september 2005 19:08
Dels beror det på att cykel är ett av våra allra farligaste transportmedel om man ser till olyckor/personkilometer med högre sjukvårdskostander som följd.

många av cykelolyckorna involverar väl bilar antar jag. Ta bort bilarna - färre olyckor.

Jag är 28 år, snart 29, och har inte körkort. Iofs har jag växt upp i en stad där bil inte har varit direkt nödvändigt men det är ändå ett val jag har gjort. Ingen bil - mindre CO2 utsläpp. Ganska enkelt val för mig. Och hittils har jag inte heller behövt en egen bil. Buss, tåg, cykel, fötter, bilpool - det har funkat för mig.

För min del kan de gärna höja bensinpriserna till 100 kr litern, då kanske folk börjar tänka på vad de håller på med och se sig om efter andra sätt att ta sig fram, andra medel att hälla i tanken.

Men det är inte enbart bilen som är boven i dramat, det är att vårt samhälle är uppbyggt kring bilen som enda alternativ vad gäller stadsbyggnad, trafikplanering osv. Titta på Los Angeles t.ex. Vi behöver börja bygga ett samhälle som möjliggör andra, smartare sätt, att transportera människor på.

Det är synd att miljön alltid ska hamna sist i människors prioriteringslista. Folk är så #%#¤ snåla!

Vill vi värna om miljön får man kanske börja göra uppoffringar. Och om man absolut måste ha en vara som också råkar vara i konflikt med vår kära moder natur så tycker jag att det ska kännas i plånboken. För något "miljösamvete" har jag sedan länge slutat ha tilltro till. Det är i plånboken det måste svida, annars händer inget.
#69 - 4 september 2005 19:50
[QUOTE=Tottofagrin]
Dels beror det på att cykel är ett av våra allra farligaste transportmedel om man ser till olyckor/personkilometer med högre sjukvårdskostander som följd.

många av cykelolyckorna involverar väl bilar antar jag. Ta bort bilarna - färre olyckor.

Jag är 28 år, snart 29, och har inte körkort. Iofs har jag växt upp i en stad där bil inte har varit direkt nödvändigt men det är ändå ett val jag har gjort. Ingen bil - mindre CO2 utsläpp. Ganska enkelt val för mig. Och hittils har jag inte heller behövt en egen bil. Buss, tåg, cykel, fötter, bilpool - det har funkat för mig.

För min del kan de gärna höja bensinpriserna till 100 kr litern, då kanske folk börjar tänka på vad de håller på med och se sig om efter andra sätt att ta sig fram, andra medel att hälla i tanken.

Men det är inte enbart bilen som är boven i dramat, det är att vårt samhälle är uppbyggt kring bilen som enda alternativ vad gäller stadsbyggnad, trafikplanering osv. Titta på Los Angeles t.ex. Vi behöver börja bygga ett samhälle som möjliggör andra, smartare sätt, att transportera människor på.

Det är synd att miljön alltid ska hamna sist i människors prioriteringslista. Folk är så #%#¤ snåla!

Vill vi värna om miljön får man kanske börja göra uppoffringar. Och om man absolut måste ha en vara som också råkar vara i konflikt med vår kära moder natur så tycker jag att det ska kännas i plånboken. För något "miljösamvete" har jag sedan länge slutat ha tilltro till. Det är i plånboken det måste svida, annars händer inget.[/QUOTE]
Förstår din poäng men man måste göra tvärtom, se till att det finns miljövänliga alternativ som fungerar först sen kan man börja "straffskatta" miljöbovar. Så som det är nu så skattar man ju lite lagom på allt utan att ge folk något val, precis så att folk har råd att leva precis som vanligt. Om man helt plötsligt skulle höja bensin/diesel till 100:-/L så skulle hela systemet kollapsa. Ingenting skulle komma till våra butiker, en stor del av befolkningen skulle inte komma till sina arbeten, o.s.v...
#70 - 4 september 2005 20:07
många handikappade kan ju inte ta sej fram utan bil, är ju sjysst mot dom å högbeskatta bensinen speciellt som det speciella bidrag dom brukade få numer är borttaget och dessutom oftast har små pensioner.
#71 - 5 september 2005 11:18
Med ett bensinpris som skulle omöjliggöra biltrafik skulle man iof lösa problemet med utsläpp från bilar, minska antalet olyckor med bil inblandad etc. men du skulle även effektivt göra det omöjligt för normala människor att leva på landsbyggden, transport kostnader skulle bli skyhöga (huvud transport medlet för t.ex. cyklar till din butik är lastbil och nej det går inte att tranportera dem med tåg till butiken).
Oavsett om vi tycker det är bra eller inte så är vårt samhälle beroende av personbilar och det som skulle kunna hjälpa är att vi får realistska alternativ t.ex. alternativa bränslen. Kraftigt subventionerade priser när man köper en "miljövänlig" bil kanske, vi har ju trotts allt eu:s näst äldsta bilpark. Kan vi få folk att byta ut sina gamla bilar mot nya miljövänliga bilar.
#72 - 5 september 2005 14:16
Jag är också inne på det där med bilparken. Så länge vi inte har riktigt vettiga alternativ så bör man iaf se till att sänka skatterna så vi kan byta upp bilparken till en mer miljövänlig.

Det är ingen idé att höja priserna, det slutar helt enkelt med att det blir billigare att vara arbetslös för många. Och då kan vi glömma att utvecklingen går vidare. För det gör den inte med hjälp av enbart cyklar och tåg.
#73 - 5 september 2005 15:46
För att kunna byta ut bilparken till ett alternativ måste det finnas nåt att byta till. Bil och oljeindustrin är ju livrädda för förändring och kommer att se till att bensindrivna bilar är det som gäller lång tid framöver.

Det här med konsumentpåverkan fungerar bra på många områden men detta område har det ingen som helst betydelse, teoretiskt så har det väl en miljöbetydelse i viss mån lokalt men i det stora hela så har vi inget att komma med på detta område i form av konsumentpåverkan. Det är inte ICA vi pratar om nu utan olje och bilindustrin. Cynisk? jag ? måhända men det bjuder jag på.

Mvh Jari
#74 - 5 september 2005 15:53
en ja känner tar bilen till jobbet varje dag finns inget direkt alternativ.
med bilen tar det 15 minuter.
ska hon cykla tar det 1 1/2 timme.
är det då motvind kan det nog ta upp till 2timmar.
kollektivtrafik tar minst 1 timme.
det enda alternativet som finns för henne är moped vilket hon funderar på att be gubben sin å fixa en.

vi konsumenter är dels lite dåliga på att fråga om alternativ.
mej veterligen är det mest halvkommunala bolag som är vill ha alternativen som gatubolaget till exempel.
park&natur
#75 - 5 september 2005 16:05
[QUOTE=Gimbo]Jag är också inne på det där med bilparken. Så länge vi inte har riktigt vettiga alternativ så bör man iaf se till att sänka skatterna så vi kan byta upp bilparken till en mer miljövänlig.

Det är ingen idé att höja priserna, det slutar helt enkelt med att det blir billigare att vara arbetslös för många. Och då kan vi glömma att utvecklingen går vidare. För det gör den inte med hjälp av enbart cyklar och tåg.[/QUOTE]

hah smart kille som håller skylten.. som att bussen går på luft :D
#76 - 5 september 2005 16:26
[QUOTE=DjHypnoz][QUOTE=Gimbo]Jag är också inne på det där med bilparken. Så länge vi inte har riktigt vettiga alternativ så bör man iaf se till att sänka skatterna så vi kan byta upp bilparken till en mer miljövänlig.

Det är ingen idé att höja priserna, det slutar helt enkelt med att det blir billigare att vara arbetslös för många. Och då kan vi glömma att utvecklingen går vidare. För det gör den inte med hjälp av enbart cyklar och tåg.[/QUOTE]

hah smart kille som håller skylten.. som att bussen går på luft :D[/QUOTE]

kanske bara jag men den där skylten får mej å tänka på amerikaner.
http://www.nbc.com/nbc/The_Tonight_Show_with_Jay_Leno/jaywalking/
#77 - 30 september 2005 21:01
#78 - 1 oktober 2005 09:12
Hela landet skall leva

[QUOTE=Gimbo]Jag är också inne på det där med bilparken. Så länge vi inte har riktigt vettiga alternativ så bör man iaf se till att sänka skatterna så vi kan byta upp bilparken till en mer miljövänlig.

Det verkar på inläggen här som om de allra flesta bor i stan. Glöm inte att vi är många som bor på landsbygden där allmänna kommunikationsmedel är ett stort skämt. Bilen är inte ett alternativ utan ett måste och den utvecklingen accelerar p g a den omstrukterering som sker inom näringsliv och kommuner. Alla icke lönsamma mindre enheter dras in och avstånden till service och handel blir enorma.
Livskvaliten på landet är hög, men till vilken kostnad kan den motiveras. För många har smärtgränsen passerats och landsbygdens avfolkning fortskrider.
Snart är det bara semesterhus av alltihop om alla fortsätter blunda för vad som pågår.
Vad gäller miljövänner så bor de riktiga miljövännerna på landet och de s k
bor i stan. Där kan man ha vilka galna idéer som helst.
#79 - 1 oktober 2005 14:04
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,706921,00.html

inget fel på logiken men skulle tvinga många att sluta jobba till exempel innan alternativ finns.

Annons