Bensinskatteuppror

#1 - 17 maj 2005 05:44
Tänk på mig som måste harva 8 mil för att få köpa akvariefisk. 40 km + 40 km = 80km. 80 km = 8 mil..... 1 L/Mil * 8 = 8 L. Svar : 90 kr för att få köpa fisk :-(

http://www.bensinskatteuppror.se/

Gör en insats för akvarestiken.

När man tankar går 70 kr på varje hundralapp i skatt.
#2 - 17 maj 2005 05:46
Var det inte nån som sade tidigare att det var dyrt med akvarie ;)
#3 - 17 maj 2005 06:13
Denna ämne har varit uppe innan. Vad jag minns av den tråden är:
Att de flesta zoopetare har den goda smaken att stödja det höga bensinpriset.
Att zoopetfolk lätt bli upprörda av politiska diskusioner och börjar med pajkastning.

När jag söker tråden så kan jag inte hitta den, kanske den är borttagen?
Men om vi vill fortsätta bensinprisdiskusionen så kan man väl säga att det har blivit mer och mer klagomål på bensinpriserna ändå har det blivit avsevärt mycket billigare än den var på 70-80 talet. Att fastna i absoluta tal ger en skev bild av verkligheten.

Det finns ett stort antal doktorsavhandlingar i ämnet nationalekonomi som har haft för avsikt att värdesätta de externa negativa kostnader som bensinen ger (miljöförstörningar). De har alla kommit fram till att priset på bensin är för billigt idag i hela världen. Det pris på bensin som dessa avhandlingar kommer fram till är lagom och balanserar de externa kostnaderna väl ligger mellan 40 och 80 kronor litern. Dessa siffror bygger på en mängd osäkra antaganden, men vi kan nog sluta oss till att bensin INTE är dyrt.

De fiskarna vi håller i akvarium kommer många ifrån utsatta vatten. Redan idag har många arter som man skulle vilja ha i akvariet blivit utrotade och finns inte att få tag i varken i sin biotop eller i butiker. Jag tror att många av dessa arter hade funnits kvar på vår jord om man inte hade haft så billig bensin. Altså räddar vi vår hobby genom höjda bensinpriser inte sänkta.

Jämförelser med andra länder är inte relevanta. Andra länders låga bensinpriser är inget att vara avundsjuk på. Visst har dom större möjligheter för tillväxt, men dom får betala på sikt, det får vi alla. Om vi skall bygga en fungerande framtid för oss och våra barn måste oljan antingen ta slut nu eller så måste vi tänka oss för när vi tar bilen. Bensinprset är ett sätt att få folk att tänka till en extra gång och kanske ta cyklen till jobbet. Det tjänar både miljön och folkhälsan på.
MVH
Magnus
#4 - 17 maj 2005 06:49
Jo men visst, jobbar man ute i veckorna och åker 50/60 mil i veckan så varför inte ta cykeln istället? Det är ju ganska kul att tanka för 2-3000 i månaden.

Annons