Bensinskatteuppror

#1 - 17 maj 2005 07:45
Vi testar igen. Och denna gång i rätt kategori så vi får hoppas att dom som vill skriva på får chansen.

http://www.bensinskatteuppror.se/

P.s Kan en signalkräfta i akvarium dö av kräftpest? Hade en signalkräfta förut som fick en fläck på skalet och dog. Kvällen innan den dog var den totalt över vild och gjorde allt för att smita ur akvariet. Men den klarade sig i 7 månader iaf :). Ömsade skal 2 ggr. Mkt roligt djur som älskar potatis och skinka.
#2 - 17 maj 2005 07:54
Ja då var man lite påskriven *s*
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 17 maj 2005 07:58
Vad har signalkräftor med med ett bensinuppror att göra?
I övrigt anser jag att skatten gott kan höjas på bensinslukande bilar samt på bilar som drivs med drivmedel som förorenar miljön.
Skatten bör istället sänkas rejält på miljövänliga drivmedel.
Dessutom bör kollektivtrafiken byggas ut och göras billigare - de som lever i "obygder" där det inte finns förutsättningar för en utbyggd kollektivtarfik bör kompenseras genom lägre skatter.
För övrigt ligger bensinpriserna i Sverige i mittfåran om man jämför med övriga västländer i Europa. I de flesta av våra grannländer är bensinpriset t.o.m högre än i Sverige.

Skriv INTE på uppropet för miljöns skull.
#4 - 17 maj 2005 08:05
Jag skrev på men mailade inte.
Är det verkligen sant att vi dessutom betalar skatt på skatten. :confused:
Dvs moms på bensinskatten.
Sverige är fantastiskt. ;)
#5 - 17 maj 2005 08:11
Håller med Kjell om skattesänkningar på miljövänliga drivmedel, t.ex. biobränslen av olika slag. Rejäla skattesänkningar måste till för att det ska fungera som drivkraft för en omställning från miljöförstörande bensindrift. En ökad efterfrågan på biobränsledrivna fordon ger stimulans åt industrin att utveckla och tillverka den tekniken. Att höja bensinskatten så värst mycket mer tror jag däremot är fel väg så länge som samhällstrukturen ser ut som den gör och tyvärr fortsätter den att utvecklas åt det hållet. De allra flesta i samhället arbetar inte hemifrån utan tvingas nyttja transporter i någon form, ofta egen bil då det är för långt för att cykla/gå eller att allmänna kommunikationer inte är det optimala ur ett tidsperspektiv eller ens möjligt. Dessutom byggs det upp köpcentran som inte självklart ligger längs arbetsresvägen. Höjs bensinskatten gör det tillvaron dyrare och marginalerna krymper för folk. Det skapar inga förutsättningar för att välja miljövänliga alternativ i stort när de fortfarande är dyrare än (ofta) mer miljöförstörande lågprisalternativ i t.ex handeln.

Jag tror istället att ekonomisk stimulans är en större drivkraft för miljövänliga alternativ än ekonomiska bromsar som en ökad bensinskatt innebär. Lägre skatt på biobränsle-fordon (årlig fordonsskatt OCH moms på inköpet) kombinerat med en betydligt lägre kostnad för biobränslen skulle vara ett incitament för många att välja en biobränsle-bil.

That's my point of view. :)
/Hasse
#6 - 17 maj 2005 08:28
Ja man betalar moms på skatten. OCH det är INGEN som tvingar er att skriva på något. Jag skrev med lite om kräftan EFTERSOM att jag inte ville skriva 2 inlägg, skriver man för många kanske dom försvinner, vem vet?. Förlåt så jävla mycket.

Jag är absolut ingen som förespråkar bensin, men här i mina trakter har jag aldrig sett varken Etanol eller raps. Visst är det skillnad i storstäderna. Men alla bor inte där. Föresten så ska det bli lag på att alla bensinmackar ska erbjuda minst 1 biobränsle från och med nästa år.
#7 - 17 maj 2005 08:31
[QUOTE=jonisg]Föresten så ska det bli lag på att alla bensinmackar ska erbjuda minst 1 biobränsle från och med nästa år.[/QUOTE]
Det är bra tycker jag. Även om jag tror att det inte har nån större effekt. Miljövänligt bränsle och bilar måste bli ett billigare alternativ än fossilbränslen och bensindrivna fordon. I hela landet, inte bara storstäder.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 17 maj 2005 08:48
Jag skrev med lite om kräftan EFTERSOM att jag inte ville skriva 2 inlägg, skriver man för många kanske dom försvinner, vem vet?. Förlåt så jävla mycket.

Vill man ha svar på en fråga om skaldjur så underlättar det nog om man ställer frågan i den kategori som handlar om skaldjur.

Jag är absolut ingen som förespråkar bensin, men här i mina trakter har jag aldrig sett varken Etanol eller raps. Visst är det skillnad i storstäderna. Men alla bor inte där.

Som jag skrev ovan så menar jag också att de som bor i "obygden" skall kompenseras på annat sätt för sina höga resekostnader än genom sänkta bensinpriser.
Att kompensera dem genom att sänka bensinpriserna för ALLA är ett dyrt och oekonomiskt sätt för samhället och även i längden dåligt för glesbygden eftersom det bara leder till ytterligare trafik i storstäderna, vilket i sin tur leder till att ännu mer av samhällets (dvs våra) pengar (redan nu prioriteras storstäderna före landsbygden) måste läggas där för att undvika trafikkaos och då blir det ännu mindre med pengar över till glesbygden.
#9 - 17 maj 2005 09:04
[QUOTE=erikthur]Är det verkligen sant att vi dessutom betalar skatt på skatten. :confused:
Dvs moms på besinskatten.
Sverige är fantastiskt. ;)[/QUOTE]

Samma sak gäller för t.ex. energiskatt och liknande.
#10 - 17 maj 2005 09:06
Jag tycker att det är väldigt trist att den gamla tråden togs bort. Jag skrev ett mycket långt inlägg i debatten som jag anser skulle kunna tillföra mycket. Jag hade inte en aning om att ämnet låg i fel kategori och borde inte straffas för att jag svarade på det.

Finns det någon möjlighet att lägga in det borttagna inlägget i denna tråden?
MVH
Magnus
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 maj 2005 09:17
[QUOTE=Tropfrog]Jag tycker att det är väldigt trist att den gamla tråden togs bort. Jag skrev ett mycket långt inlägg i debatten som jag anser skulle kunna tillföra mycket. Jag hade inte en aning om att ämnet låg i fel kategori och borde inte straffas för att jag svarade på det.

Finns det någon möjlighet att lägga in det borttagna inlägget i denna tråden?
MVH
Magnus[/QUOTE]
Tyvärr inte.

Som jag har skrivit tidigare så har jag försökt att vara snäll och flytta även de inlägg som ligger i helt fel kategori (de som ligger "lite" fel flyttar jag) men det ledde bara till att fler och fler helt struntade i var de la in sina inlägg. Kanske tänkte de som så - "varför bry sig - den där pundhuvet Kjell placerar det ju ändå rätt och han kan gott få jobba".
Så för att få forumet att fungera igen var jag därför tvungen att konsekvent följa den hårda linjen vilket dock tyvärr får som konsekvens att sådana som du i detta fall drabbas.
Det enda tipset jag kan ge är att innan man ger ett längre svar i en ny tråd - kolla att det ligger rätt.
#12 - 17 maj 2005 09:22
Trist!!
MVH
Magnus
#13 - 17 maj 2005 09:24
Raderade inlägg kanske kunde läggas i en cache som automagiskt rensas efter nåt dygn? Då finns ju chansen att rädda sådana här situationer och alla blir nöjda. Jag läste Tropfrogs inlägg innan den felaktiga tråden raderades och det hade nog höjt tempen i debatten en aning... :p
#14 - 17 maj 2005 09:39
Eftersom detta inte är första gången det händer så kanske det vore på sin plats att spara inlägget innan man skickar det.
#15 - 17 maj 2005 09:48
Mitt huvudproblem med bensinskatt och energiskatt är att statsmakten inte verkar ha klart för sig vad de vill med den: är det ett styrmedel för att få en renare miljö, eller är det bara ytterligare ett sätt att öka skattetrycket och dra in pengar till "vård och omsorg"?

Är det ett styrmedel skall självklart miljövänliga alternativ premieras - t.ex. är det då vansinne att lägga 200% spritskatt på etanolbaserat bränsle - fast jag kan då personligen tycka att det finns avsevärt mer behjärtansvärda miljöfrågor att ta tag i än svensk bensinförbrukning, som faktiskt är en fis i universum. Man bör nog också väga in kostnaderna för den tidsförlust de som åker kommunalt istället för med bil gör - för mig t.ex. går restiden till & från jobbet från 20 minuter till lite över en timme per dag.

Är det bara ytterligare en i den oändliga raden av smygskatter, dvs ett penga-omfördelnings-medel, då är det väl bara att säga det och stå för det.

Kan också tillägga att bensinen redan ÄR billigare på landsbygden, som alla som rest runt i Sverige borde ha märkt, samt att folk som bor i storstäder i snitt kör längre per år än vad folk på landsbygden gör, eftersom folk i storstäder i snitt har mycket längre till sina arbeten än folk på landsbygden.
#16 - 17 maj 2005 10:02
Ett litet räkneexempel....

Många av oss har i bilförsäkringen uppget att vi kör tex. 1500mil. Lek med tanken att din bil i snitt drar 1liter/mil, drar den mer är den definitivt inte miljövänlig iaf.
Höjs bensinpriset 1kr/liter på ett år gör detta på en höft 1500:- på ETT HELT ÅR!!

Visst, många bäckar små, men visst finns det annat att gnälla på. Har man råd att köpa aluminiumfälgar, breda däck, spoilers å kjolar, mm. till en bil bara för att snygga till den, då e det inte mycket att gnälla på lite skatt för miljöns skull...

Btw, bredare däck, spoilers och kjolar gör inte så bilen drar mindre bensin, man vill snarare ut å köra mer... ;)

ps. Skulle vi lyckas ta fram en bil som bara drog 1dl/mil skulle säkert skatten ökas ännu mera, staten vill ju inte va utan pengarna!
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 17 maj 2005 10:18
ps. Skulle vi lyckas ta fram en bil som bara drog 1dl/mil skulle säkert skatten ökas ännu mera, staten vill ju inte va utan pengarna!

Nu är det ju inte staten i sig som behåller pengarna utan det mesta går ju faktikst tillbaka till oss i någon form som t.ex. i form av sjukvård, skolor, polis, miljöåtgärder, barnbidrag etc. och det är väl inte helt fel om pengarna även i fortsättningen kom in till saker som detta och att samtidigt miljön förbättras.
Sedan finns det i och för sig en massa skattepengar som går åt fel håll som till krigsmakten, till att bygga svindyra stridsplan, till EU-bidrag etc men det är ju en annan fråga.
#18 - 17 maj 2005 10:46
Jag är övertygad om att om skatteintäkterna minskar från drivmedelsförsäljning så kommer det bli ett ökat politiskt tryck på att införa vägavgifter i Sverige. Vi har redan Öresundsbron och Svinesundsbron som öppnar i sommar. Det pågår utredningar ang. att bygga ut E6:an i Bohuslän mha vägavgifter. Tung lastbilstrafik kommer avgiftbeläggas mha kilometerskatt a la Tyskland inom ett fåtal år. I Stockholm kallar man avgifterna för trängselavgifter/skatt och även om syftet är att försöka minska bilköer så ingår det projektet i ett större sammanhang där målet är avgiftsbelagda motorvägar i Sverige (gissa varför det har blivit politiskt brännhett). Räkna med att den första avgiftsbelagda motorvägen med vägtullar i Sverige öppnar inom 5-10 år, sannolikt E6:an i Bohuslän. Siktet är inställt på en gemensam vägavgiftsstandard inom Europa och i övriga Europa har man ju som bekant kommit en bit längre med detta...

Detta kan man tycka olika om, men rent generellt är principen att den som åker mycket får betala mer något som de flesta (?) kan acceptera. Dagens fordonskatt fungerar ju inte så. Bensinskatten fungerar ju i praktiken så, men om den minskar så måste ju gungorna ta igen det som går förlorat på karusellerna.
#19 - 17 maj 2005 11:02
MEN OJ, drar man in försvarsmakten i denna diskution så kan jag inte fortsätta hålla mig utanför. Visst vi lägger ner allt försvar vi har... Ojsan 10 000 arbetslösa personer.
Det är ju faktiskt inte något som bara kostar pengar, det ger pengar till 1000 tals familjer också.

Nu är det ju så Kjell att Jas 39 Gripen börjar ge pengar tillbaka nu. Och det får inte knuffas åt sidan att det trots allt är världens bästa plan och något man ska vara stolt över, i varje fall tycker jag det.

Försvaret för 35 miljarder per år, den ofentliga sektorn kostar c.a 1000 miljarder.

Visste ni föresten att Sverige ger lika mycket pengar i bistånd till andra länder som försvaret kostar? :) ( Oj va många som blir arga nu ).
#20 - 17 maj 2005 11:39
Torstensson: om du kör 1500 mil per år och har en bil som drar 1 liter milen, betalar du *idag* över 9000:-/år i bensinskatt & moms. Utan ytterligare höjning. Småpengar?

Kjell: vilka är "oss" som pengarna går tillbaks till? Hela det resonemanget bygger på att förvaltningskostnaderna är noll eller i alla fall låga, vilket de inte är, och att pengarna sen bara distribueras till de som verkligen behöver dem, vilket knappast är fallet, och att staten bara drar in så mycket pengar som behövs för att sköta grundläggande samhällsfunktioner och hjälpa dem som har det dåligt, vilket är ren lögn. Samt naturligtvis att staten alls är kapabel att avgöra vilka som verkligen är i behov av pengar, vilket är mycket tveksamt. Att omfördela pengar som vårt skattesystem gör är som att ösa en båt med ett såll.

Försvar? Sverige har inget försvar. Vi har helt litat på att NATO/EU skall ställa upp med trupper om det skulle behövas sen slutet på sjuttitalet. Vi har däremot en armé, men den är nu mer helt baserad på regionalpolitik, det tas ingen hänsyn till försvarsfunktion. Svenska försvaret är i så uselt skick att vi måste skapa en parallell armé, en "insatsstyrka", för att få åtminstone *några* enheter som faktiskt klarar av att gå i krig när FN ber om det.
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 17 maj 2005 12:17
Nu är det ju så Kjell att Jas 39 Gripen börjar ge pengar tillbaka nu. Och det får inte knuffas åt sidan att det trots allt är världens bästa plan och något man ska vara stolt över, i varje fall tycker jag det.

Tillåt mig asflabba - för varje JAS-plan som säljs för ett visst antal miljarder så får Sverige förbinda sig att köpa andra prylar (eller ge bort i bistånd) det dubbla beloppet. Snacka om Ebberöds bank.

Försvaret för 35 miljarder per år, den ofentliga sektorn kostar c.a 1000 miljarder.

Nej - lägg ner sjukvården och bygg fler JAS-plan istället:rolleyes:

Visste ni föresten att Sverige ger lika mycket pengar i bistånd till andra länder som försvaret kostar? ( Oj va många som blir arga nu ).

Va bra då kommer åtminstone dom pengarna till nån nytta:rolleyes:

Kjell: vilka är "oss" som pengarna går tillbaks till? Hela det resonemanget bygger på att förvaltningskostnaderna är noll eller i alla fall låga, vilket de inte är, och att pengarna sen bara distribueras till de som verkligen behöver dem, vilket knappast är fallet, och att staten bara drar in så mycket pengar som behövs för att sköta grundläggande samhällsfunktioner och hjälpa dem som har det dåligt, vilket är ren lögn. Samt naturligtvis att staten alls är kapabel att avgöra vilka som verkligen är i behov av pengar, vilket är mycket tveksamt. Att omfördela pengar som vårt skattesystem gör är som att ösa en båt med ett såll.

Jag har aldrig påstått att allt vi betalar i skatt kommer till nytta - tvärtom så gillar inte jag heller att pengarna också går till byråkrater med feta löner. Inte desto mindre så går faktiskt den största delen av skattepengarna till sådant som sjukvård, skolor etc. och att skrota detta bara för att man principiellt är emot skatter kommer inte att ge ett bättre samhälle.
Så självklart går skattepengarna (om än inte alla åpengarna) tillbaka till oss.
#22 - 17 maj 2005 12:24
Torstensson: Jovisst kan jag tycka att de som har råd med ny bil, spoilers och dyra navkapslar kanske kan betala lite mer per liter. Jag har en bil som kostade 6000 i inköp (otroligt billigt visserligen), som jag endast har råd med då personer i min familj kan hjälpa till att fixa den när den går sönder. Varenda krona som den kostar utöver skatt och försäkring innebär en indragning på någonting annat. Tycker det är tråkigt när man ska börja fundera på att ta en utlandsresa på 2 veckor istället för att bilsemestra i Sverige - det är billigare då de planerar att höja bensinpriset till 15kr/litern!:O Det kan ju inte gynna svensk turism?! Min poäng är bara att det är långt ifrån alla som har råd till mycket mer än bara bilen och knappt det. Försäkringar och skatter är ju inte låga direkt... (för att inte tala om vad det kostar att ha motorcykel...:( ) Sen borde man verkligen gynnas för att man har en bensinsnål bil,använder miljövänliga bränslen etc.

Sen vägavgifter etc kan man väl kanske ha om man har ett väl underbyggt system att täcka för det. I den här stan så går kollektivtrafiken redan på knäna och gröna t-banelinjen är redan fullt belastad och tågen vid rusningstrafik redan överfulla, var ska man göra av alla människor? Jag skulle aldrig drömma om att ta bilen in till stan då parkering för mig i närmsta parkeringshus vid jobbet kostar 200-300 kr/dag. Men vad som händer då trängselavgiften införs vill jag inte tänka på... man får väl börja cykla. [:-82] (cykla i sthlm = livsfarligt! )
Dessutom i en del av de länderna med vägavgifter så har de inte lika höga skatter som vi och behöver ta ut extra för att underhålla vägnätet... kommer vi här att sänka skatten om vi inför vägavgifter? :rolleyes:
Kjell Fohrman
Administrator
#23 - 17 maj 2005 12:34
Dessutom i en del av de länderna med vägavgifter så har de inte lika höga skatter som vi och behöver ta ut extra för att underhålla vägnätet... kommer vi här att sänka skatten om vi inför vägavgifter?

Detta är ju också mycket av en myt att vi har så extremt höga skatter i Sverige. Jag har t.ex. haft företag i både Sverige och Tyskland och i det stora hela så är skattetrycket ungefär lika högt i de bägge länderna. Vissa skatter är högre i Sverige (alltid dom som motståndarna till skatter jämför med) medan andra är lägre i Sverige. Jag känner och umgås även privat med företagare i andra länder i Nordeuropa som Holland och Belgien och även där är skattetrycket i det stora hela ungefär samma som i Sverige.
Inte heller byråkratin är värre i Sverige än i dessa länder - snarare så tycker jag att den tyska ålderdomliga byråkratin är tjugo resor värre än den svenska och den har jag många gånger stångat mig blodig mot.
Den stora skillnaden mellan länderna är faktiskt inte skatten utan att lönerna idag är betydligt lägre i Sverige än i dessa länder - det är främst detta som gör att svenskarna blir fattigare och fattigare.
#24 - 17 maj 2005 12:40
jag skrev på och mailade.
min motivering är den VÄRDELÖSA kollektivtrafik som finns och då bor jag ändå mitt i göteborg.
hade folk vetat i vilket skick bussarna i den här stan är i hade nog många köpt en bil.

en annan motivering är att det finns inga idag mer miljövänliga drivmedel som den stora massan kan köra på utan endast några få.

visst gas etanol och så vidade finns men inte så det räcker till alla.
när jag jobba hade vi en gasdriven bil med 2 STORA tankar undertill och vi va glada om vi kunde dra 12mil ur dom tankarna medans bensinen räckte långt över 40mil.
#25 - 17 maj 2005 12:40
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Dessutom i en del av de länderna med vägavgifter så har de inte lika höga skatter som vi och behöver ta ut extra för att underhålla vägnätet... kommer vi här att sänka skatten om vi inför vägavgifter?

Detta är ju också mycket av en myt att vi har så extremt höga skatter i Sverige. Jag har t.ex. haft företag i både Sverige och Tyskland och i det stora hela så är skattetrycket ungefär lika högt i de bägge länderna. Vissa skatter är högre i Sverige (alltid dom som motståndarna till skatter jämför med) medan andra är lägre i Sverige. Jag känner och umgås även privat med företagare i andra länder i Nordeuropa som Holland och Belgien och även där är skattetrycket i det stora hela ungefär samma som i Sverige.
Inte heller byråkratin är värre i Sverige än i dessa länder - snarare så tycker jag att den tyska ålderdomliga byråkratin är tjugo resor värre än den svenska och den har jag många gånger stångat mig blodig mot.
Den stora skillnaden mellan länderna är faktiskt inte skatten utan att lönerna idag är betydligt lägre i Sverige än i dessa länder - det är främst detta som gör att svenskarna blir fattigare och fattigare.[/QUOTE]

Jo, det är klart att skatten upplevs hög i förhållande till vad människor kan betala. Om vi hade mer i lön så hade ju upplevelsen av en hög skatt varit mindre påtaglig. Jag har aldrig tyckt att det varit dåligt med skatt utan snarare tvärt om. Bla skola och sjukvård är ju otroligt bra att det betalas via skatten och inte av varje person.
#26 - 17 maj 2005 12:45
Jag läste Tropfrogs inlägg innan den felaktiga tråden raderades och det hade nog höjt tempen i debatten en aning...

Det var den jag väntade på!! Här kommer en samanfattning.

Detta har diskuterats förr men jag har inte hittat tråden. Eftersom jag inte hittar tråden så tror jag det beror på att den spårade ur.

Då miljö är ett kärt ämne för mig och jag är ekonom så är vi nu inne på min arena :)

Bensinen kostar idag avsevärt mycket mindre än den gjorde under hela 70 och 80 talen, ändå klagas det mer idag. Att fastna i absoluta tal ger inte debatten rättvisa.

Det finns ett antal doktorsavhandlingar i ämnet nationalekonom som försökt att värdera de negativa externa kostnader (läs:miljöförstöring) som användandet av fosila bränslen skapar. Samtliga av dessa har kommit fram till att priset som det är satt idag inte balanserar användandet mot de externa kostnaderna. Det pris som kommer fram i de olika avhandlingarna som skulle balansera användandet av bensin mot dessa negativa konsekvenser nämns som 40-80 kr litern. Även om uträkningarna bygger på många osäkra antaganden kan vi nog konstatera att bensinen faktiskt inte är dyr.

Om argumentet med bensinskatten är miljö eller skatteintäkter är en absurd diskussion, givetvis är det båda två. Men oavsett vad argumentet med skatten är så är effekten positiv för miljön, det är i princip alla nationalekonomer överens om. Det finns tillochmed forskning som pekar mot att sänkta skatter på bensin skulle leda till större intäkter för staten, detta är ett skäl att tro att miljöskälet är tyngre vägande än inkomstargumentet.

Det finns idag flera arter som vi skulle kunna ha i akvarium som redan är utdöda, många av dessa utdöda arter hade inte varit döda om bensinpriset inte var så lågt. De få vildmarker utan legalt skydd som fortfarande finns kvar finns där för att breakevenpunkten för avverkning är nådd. DVS det kostar mer att transportera ut virket än vad det ger. Vad skulle då resultatet för våran hobby varit om bensinen var dubbelt så dyr redan för 50 år sedan? Utan att veta säkert tror jag att minst 50% av de arter som mänskligheten har utrotat skulle finnas kvar, däribland många mycket interesanta akvariefiskar. För akvariehobbyns skull tror jag inte att sänkta bränslepriser skulle vara bra som ursprungsfrågeställaren säger.

Det överskott vi idag kan ta del av beror till stor del på de låga bensinpriserna, det är sant, men de som får betala igen är våra barn. Tycker vi att det är värt att våldta den jord vi skall lämna efter oss?
MVH
Magnus
#27 - 17 maj 2005 13:01
[QUOTE=mckvinnan]Sen vägavgifter etc kan man väl kanske ha om man har ett väl underbyggt system att täcka för det. I den här stan så går kollektivtrafiken redan på knäna och gröna t-banelinjen är redan fullt belastad och tågen vid rusningstrafik redan överfulla, var ska man göra av alla människor? Jag skulle aldrig drömma om att ta bilen in till stan då parkering för mig i närmsta parkeringshus vid jobbet kostar 200-300 kr/dag. Men vad som händer då trängselavgiften införs vill jag inte tänka på... man får väl börja cykla. [:-82] (cykla i sthlm = livsfarligt! )
[/QUOTE]
Det är ett jätteproblem och garanterat det som kommer få alla Stockholmare med rungande majoritet rösta NEJ TACK till fortsatta trängselavgifter när det s.k. försöket är över. Som om det skulle hjälpa, nä, jag tror säkert avgifterna har kommit för att stanna. Det kommer bli MYCKET svårt för Stockholms Stad att stänga av nåt som ger inkomster. För att vinna förtroende för systemet så måste det synas att inkomsterna investeras i kollektivtrafiken, men hur det än går med detta så är jag ganska övertygad om att motorvägsavgifter kommer användas för att både bygga ut och underhålla motorvägar inom en snar framtid. De nuvarande sätten att finansiera vägbyggen (via löneskatter) kan inte leva upp till de behov som finns i vårt land.
#28 - 17 maj 2005 13:14
Tropfrog, mycket av det du skriver stämmer säkert. Vad tycker du man ska göra för att komma till rätta med problemet?
#29 - 17 maj 2005 13:15
[QUOTE=mckvinnan]Bla skola och sjukvård är ju otroligt bra att det betalas via skatten och inte av varje person.[/QUOTE]

personligen vill jag inte betala skatt till en bunt inkompetenta nötter på sjukhus...
kommer från min erfarenhet av den så kallade sjukvården vi sägs ha.
#30 - 17 maj 2005 13:17
[QUOTE=Raven][QUOTE=mckvinnan]Bla skola och sjukvård är ju otroligt bra att det betalas via skatten och inte av varje person.[/QUOTE]

personligen vill jag inte betala skatt till en bunt inkompetenta nötter på sjukhus...
kommer från min erfarenhet av den så kallade sjukvården vi sägs ha.[/QUOTE]

Jag betalar gärna skatt till sjukvården. Om det är nåt vi ska beskattas för så är det väl sjukvård. Att det finns brister är väl inget konstigt med alla neddragningar som gjorts under många år.
Kjell Fohrman
Administrator
#31 - 17 maj 2005 13:23
[QUOTE=Raven][QUOTE=mckvinnan]Bla skola och sjukvård är ju otroligt bra att det betalas via skatten och inte av varje person.[/QUOTE]

Att skriva så tycker jag är rätt oförskämt mot alla de jobbar i svensk sjukvård sliter häcken av sig för dig och alla andra. Detta trots att de varje dag möts av besparingar som gör att de får sämre och sämre förutsättningar att göra ett bra jobb som är till gagn för oss alla.
Det epitet som du ger dom tycker jag i så fall passar bättre in på dig:rolleyes: .
#32 - 17 maj 2005 13:24
Ja e glad att det finns skatt o det gåt rill sjukvården annars skulle inte ja levt nu fö inte skulle ja haft råd att hosta upp 1 mille fö en transplantation:)plus alla medeciner som kostar ett par hudnratusen om året.
Tobbe
#33 - 17 maj 2005 13:47
[QUOTE=Hasse H]Tropfrog, mycket av det du skriver stämmer säkert. Vad tycker du man ska göra för att komma till rätta med problemet?[/QUOTE]

Det är ju den stora frågan, hade jag haft svaret så kanske det kunde göra mig rik.

En medvetenhet hos folk är en bra början.

Försök med utsläppsoptioner görs inom industrin. Detta är en bra idé som om det visar sig fungera kanske skulle gå att införa på privatpersoner också. Först när du betalat för vad dina utsläpp orsakar får du släppa ut dem.
Tyvärr är det en omöjlighet på global nivå, det finns fortfarande länder som använder bensinpriset för att reglera tillväxt som vi använder räntan. Dessa länder skulle säkert inte vilja förlora deras enda kraftfulla verktyg för tillväxt.

Den enda riktiga lösningen som jag ser är om vi fortfarande lever när oljan är slut. Först då kan vi försöka att bygga upp ett hållbart samhälle. Först då orkar vi ta oss ur vårt oljeberoende.
MVH
Magnus
#34 - 17 maj 2005 14:02
[QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Raven]personligen vill jag inte betala skatt till en bunt inkompetenta nötter på sjukhus...
Att skriva så tycker jag är rätt oförskämt mot alla de jobbar i svensk sjukvård sliter häcken av sig för dig och alla andra.[/quote]
Efter att ha dels jobbat inom sjukvården och dels varit vårdtagare, vill jag påstå att det finns gott om inkompetenta nötter inom sjukvården.

Detta trots att de varje dag möts av besparingar som gör att de får sämre och sämre förutsättningar att göra ett bra jobb som är till gagn för oss alla.
Förutom att sjukvården har ljugit friskt om vårdköer och resursbrist förr, på åttitalet, så har jag svårt att förstå varför sjukhus skulle måsta vara kommunala - privat sjukvård finns redan, och fungerar tack utmärkt trots kompakt politiskt motstånd. Lönerna är dessutom högre där.
Kjell Fohrman
Administrator
#35 - 17 maj 2005 14:13
Efter att ha dels jobbat inom sjukvården och dels varit vårdtagare, vill jag påstå att det finns gott om inkompetenta nötter inom sjukvården.

Men då är det ju en mindre sådan anställd där nu i alla fall:p

Förutom att sjukvården har ljugit friskt om vårdköer och resursbrist förr, på åttitalet, så har jag svårt att förstå varför sjukhus skulle måsta vara kommunala - privat sjukvård finns redan, och fungerar tack utmärkt trots kompakt politiskt motstånd. Lönerna är dessutom högre där.

Den undersökning som gjordes i Göteborg visade att de flesta av privatläkarna fuskade och fick ut mer än de skulle ha men de korkade sjukvårdspolitikerna hade skrivit så korkade avtal att de inte ens kunde säga upp avtalen med fuskarna vilket kostar skattebetalarna miljoner varje år.
#36 - 17 maj 2005 14:21
Det finns säkert fel personer på fel tjänster lite här o där inom sjukvården precis som inom alla andra delar av samhället. Själv har jag mestadels positiva erfarenheter av svensk skattefinansierad sjukvård de senaste åren. Utan den hade jag inte haft två välmående barn idag och varken min fru eller min mamma hade levt.
#37 - 17 maj 2005 14:37
Det finns bra och det finns dålig sjukvård, såsom i det mesta. Jag hade varit som en 90 årig gammal tant i kroppen idag om det inte vore för sjukvården.:( Men nog har man träffat på både inkompetenta personer (framförallt socialt inkompetenta!) och ett ibland inte så lite idiotiskt system som man förbannat många gånger. Men det jag undrar är vad som skulle ändras för att det blev privat och inte skattefinansierat? Det är ju ändå chefer som styr nu som kommer att styra sen också och som bestämmer vilka som får jobben och inte. Inkompetens i alla dess former kommer att alltid att finnas tyvärr. :(
#38 - 17 maj 2005 15:10
Jag måste nog gå lite på Ravens spår att dom är lite inkompetenta ;-). Har käkat 12 mediciner nu pga problem med magen. Inget har hjälpt :-|. Jag är klassad som " Socialt handikappad " av mig själv och min läkare. Har haft problem i 7-8 år och inte lär jag bli av med det heller.
#39 - 17 maj 2005 15:58
[QUOTE=Azur][QUOTE=Kjell Fohrman][QUOTE=Raven]personligen vill jag inte betala skatt till en bunt inkompetenta nötter på sjukhus...
Att skriva så tycker jag är rätt oförskämt mot alla de jobbar i svensk sjukvård sliter häcken av sig för dig och alla andra.[/quote]

Detta trots att de varje dag möts av besparingar som gör att de får sämre och sämre förutsättningar att göra ett bra jobb som är till gagn för oss alla.
Förutom att sjukvården har ljugit friskt om vårdköer och resursbrist förr, på åttitalet, så har jag svårt att förstå varför sjukhus skulle måsta vara kommunala - privat sjukvård finns redan, och fungerar tack utmärkt trots kompakt politiskt motstånd. Lönerna är dessutom högre där.[/QUOTE]

skulle kunna sitta och skriva i ett par timmar om vad jag varit med om dom senaste 4 åren.
har sökt hjälp för jag har konstant huvudvärk och blivit besvarad 1 gång.
då fick jag höra "det är säkert ingenting farligt" men det skulle lika gärna kunna va en tumör speciellt med tanke på att jag då och ibland TOTALT tappar allt vad balans kallas.
efter en lunginflammation tappade jag all aptit för mat och försökte få 3 läkare att lyssna på de ingen lyssna och sluta med att jag höll på att dö.

just nu har jag BARA ledvärk, huvudvärk, muskelvärk, balansproblem, problem med motoriken, problem med ögonen, minnesproblem, koncentrationsproblem,måste äta medicin för att kroppen ska kunna producera blod men ingen kan förklara varför jag måste äta den, kraftiga sömproblem och mycket mer.
jag har dagligen mer ont än jag hade när jag var hos tandläkarn sist och gjorde en rotfyllning utan bedövning.
och innan folk kommer med en massa dumma kommentarer om varför jag inte hade bedövning så beror det på att den inte tar på mej utan släpper 10-20 sekunder efter att den ges så det är totalt meningslöst.

tog läkarna på östra sjukhuset 5 dagar att upptäcka att jag hade lunginflammation.
dom började med att kolla hjärtat sen påstod dom att jag hade blodpropp för att efter mycket om och men säga att det var lunginflammation.
då hade jag fått en massa blodproppslösande medicin.

har gjort gastroskopi och där använder dom samma bedövningsmedel som hos tandläkarn och förklarade för läkarn att den inte funkar likt förbannat använde dom den vilket sluta med att jag spydde ner läkarns dojjer.
det finns säkerligen kompetenta människor i vården bara det att jag har inte sett eller träffat nån av dom och dom 20-30 pers jag diskuterat sjukvård med i min hemstad håller med om att det är väldigt svårt att få kompetent hjälp.

har under dom här 4 åren klassats som fullt frisk av alla läkarna jag träffat på sjukhuset.

det var inte förräns jag hamnade på arbetsrehabilitering som det började hända nåt.
menmen numera är jag sjukpensionär så jag kan ligga på sofflocket tills jag blir folkpensionär om 40år.

Kjell nu kanske du börjar fatta varför jag ogillar den svenska såkallade sjukvården.

jo som svar på Azurs kommentar om privat.
jag gick förr på lundby sjukhus för psoriasis och det funka utmärkt.
den första och enda läkarn jag haft förtroende förr.
hon skrev ut den medicin jag behövde utan att stå och käfta om att jag skulle komma dit och "sola" till exempel då de hade liten effekt.
har en vårdcentral i närheten som är privat och dom har droppin mellan 9-19 tror jag det är 5 dagar i veckan dom är inte så tokiga och många jag pratat med som går där tycker dom är jättebra.
har dock en granne som tycker dom är skit.
får man vänta 1 timme på att träffa läkarn efter att man kommit in genom dörren så har det tagit lång tid och det är UTAN tidsbeställning.
där kommer "vanliga" vårdcentraler inte ens i närheten av tillgänglighet.
#40 - 17 maj 2005 16:11
När vi ändå är inne på det:
Är det inte för djävligt med alla hundägare som inte plockar upp skiten efter sig ;)
MVH
Magnus
#41 - 17 maj 2005 16:13
[QUOTE=Tropfrog]När vi ändå är inne på det:
Är det inte för djävligt med alla hundägare som inte plockar upp skiten efter sig ;)
MVH
Magnus[/QUOTE]

hahaha jo du har rätt.
hade praktik förra året sommarn och gick runt och klippte gräsmatter man fick allt se up med var man satte fötterna
#42 - 17 maj 2005 16:23
Jag tror de flesta inom sjukvården är kompetenta men däremot så har dom inte tid eller tillåtelse att vara kompetenta på grund av sparkrav och helt enkelt att de ska göra det omöjliga. Sjukvård ska inte vara en bransch som alla andra, den skall och borde få kosta precis hur mycket som helst men så här knas blir det när rikspolitikerna skjuter ifrån sig allt ansvar lokalt när det gäller kommuner o landsting.

Det är dags att tvinga riksdagspolitikerna att ta ansvar för det offentliga, någon måste vara ansvarig för de här frågorna, hur får vi annars ner något ansvar nedåt i leden? Det gäller egentligen på alla områden som inte idag fungerar tillfredställande, infrastruktur, AMS,Försäkringskassan.

Antingen skrotar vi eller så ska det vara statligt och då måste rikspolitikerna anses vara de fullt ansvariga i alla dessa frågor.

Det är vanligt idag att man diskuterar dessa isolerade frågor i all evighet men kommer ingen vart för det finns egentligen inga konkret ansvariga idag, de gömmer sig bakom byråkrati och det här med lokala budgetar.

Tack för mig! Jari
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 17 maj 2005 16:45
Kjell nu kanske du börjar fatta varför jag ogillar den svenska såkallade sjukvården.

Oavsett vad man tycker om den svenska sjukvården så hörde jag på nyheterna häromdan om en internationell undersökning som visade att den fortfarande var bäst i Europa trots att våra politiker (i alla läger) jobbar hårt med att försämra den.
#44 - 17 maj 2005 16:47
Jarinen kanske blir glad när nyheten om försäkringskassans förstatligande når honom.

Vi andra som har sett massor av misslyckade centraliserade system hoppas att en dag sunt förnuft får styra.
MVH
Magnus
#45 - 17 maj 2005 16:50
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Oavsett vad man tycker om den svenska sjukvården så hörde jag på nyheterna häromdan om en internationell undersökning som visade att den fortfarande var bäst i Europa trots att våra politiker (i alla läger) jobbar hårt med att försämra den.[/QUOTE]

måsåvara men hur gick undersökningarna till ?

en som inte tycker svensk sjukvård är mycket att ha är ägaren till fastigheten jag bor i.
han stack iväg till tyskland för ett tag sen för att få en tumör fixad.
#46 - 17 maj 2005 16:59
[QUOTE=Kjell Fohrman]Den undersökning som gjordes i Göteborg visade att de flesta av privatläkarna fuskade och fick ut mer än de skulle ha men de korkade sjukvårdspolitikerna hade skrivit så korkade avtal att de inte ens kunde säga upp avtalen med fuskarna vilket kostar skattebetalarna miljoner varje år.[/QUOTE]
Med min information "from the inside" i Västra Götaland om hur upphandlingar sköts vad gällde mammografin och även en del andra konstigheter som jag bara vill meddela muntligen utan räckhåll för avlyssning så ger jag inte fem öre för den undersökningen och betänk att vi inte har några giltiga fem-öringar sedan många år. Jag tänker uppenbarligen inte söka tjänst där under de närmaste åren - märktes det? :cool:
[QUOTE=Tropfrog]Är det inte för djävligt med alla hundägare som inte plockar upp skiten efter sig ;)[/QUOTE]
Oh yes :D
#47 - 17 maj 2005 17:00
[QUOTE=jarinen]Jag tror de flesta inom sjukvården är kompetenta men däremot så har dom inte tid eller tillåtelse att vara kompetenta på grund av sparkrav och helt enkelt att de ska göra det omöjliga. Sjukvård ska inte vara en bransch som alla andra, den skall och borde få kosta precis hur mycket som helst[/quote]Det skulle jag hålla med om om alla inom sjukvården jobbar där för att de har ett brinnande intresse att hjälpa sina medmänniskor. Men så är det inte. Man måste ha sjukvård, och svensk sjukvård är över lag rätt bra, men att helgonförklara en hel näringsgren, som det finns en tendens att göra i sverige, är direkt fånigt. Folk i vårdyrken är inte mer osjälviska helgon än vad poliser är. Eller anställda på försäkringsbolag. Eller kassörskor. Eller politiker.
ansvar nedåt i leden? Det gäller egentligen på alla områden som inte idag fungerar tillfredställande, infrastruktur, AMS,Försäkringskassan.
...landstingen... Hur bisarrt är det att skattepengar används för att med flit undvika minskade statliga utgifter?
Antingen skrotar vi eller så ska det vara statligt och då måste rikspolitikerna anses vara de fullt ansvariga i alla dessa frågor.
Det vore trevligt, men så funkar det inte. Vi har ett system där man tackar folk som jobbat politiskt genom att ge dem välbetalda chefsjobb inom branscher de inte alls kan, men inget system för att avkräva dem ansvar om de fuckar upp.
#48 - 17 maj 2005 17:18
Tänkte bara förgylla denna diskution med att jag råkade komma över lite info om sveriges skatter på en parti sida. Och enligt detta parti Har Sverige världens högsta skattetryck :). Vad säger ni nu då?
#49 - 17 maj 2005 17:22
Vad skönt att du åtminstonde anger källan, måhända lite knapp information. Jag skulle om jag var du inte lägga altför stor vikt vid vad politiker säger. Finns det inga bra källor till det uttalandet så är det inte fakta utan propaganda.
MVH
Magnus
#50 - 17 maj 2005 17:25
[QUOTE=Azur]Det skulle jag hålla med om om alla inom sjukvården jobbar där för att de har ett brinnande intresse att hjälpa sina medmänniskor. Men så är det inte. Man måste ha sjukvård, och svensk sjukvård är över lag rätt bra, men att helgonförklara en hel näringsgren, som det finns en tendens att göra i sverige, är direkt fånigt. Folk i vårdyrken är inte mer osjälviska helgon än vad poliser är. Eller anställda på försäkringsbolag. Eller kassörskor. Eller politiker.
....
Vi har ett system där man tackar folk som jobbat politiskt genom att ge dem välbetalda chefsjobb inom branscher de inte alls kan, men inget system för att avkräva dem ansvar om de fuckar upp.[/QUOTE]
Från mina egna erfarenheter tror jag jämförelsen mellan vården och polisen nog stämmer men knappast vad gäller försäkringsbolag eller politiker.
Vad gäller andra delen av citatet så är jag nog beredd att hålla med - mycket. :D
*Varför har dom inte den applåderande smilyn på detta forum?* :confused:
Kjell Fohrman
Administrator
#51 - 17 maj 2005 17:50
men att helgonförklara en hel näringsgren, som det finns en tendens att göra i sverige, är direkt fånigt.

Ingen har väl i denna tråd helgonförkarat alla inom sjuvården i denna tråd - däremot har en del idiotförklarat alla som i detta inlägg
"personligen vill jag inte betala skatt till en bunt inkompetenta nötter på sjukhus..."

Tänkte bara förgylla denna diskution med att jag råkade komma över lite info om sveriges skatter på en parti sida. Och enligt detta parti Har Sverige världens högsta skattetryck :). Vad säger ni nu då?

Som jag tidigare skrivit så drog jag den efarenheten under den period som jag drev ett företag i Tyskland att skatterna var i det stora hela ungefär lika mellan Sverige och Tyskland - vissa skatter och avgifter var högre i Sverige, vissa högre i Tyskland.
Men självklart kan den som vill (läs i politiska syften) välja ut lämpliga skatter och sedan utforma sin propaganda utifrån det - men som Tropfrog skriver så litar jag inte alltför mycket på politiker.
#52 - 17 maj 2005 18:01
[QUOTE=Kjell Fohrman]
men att helgonförklara en hel näringsgren, som det finns en tendens att göra i sverige, är direkt fånigt.

Ingen har väl i denna tråd helgonförkarat alla inom sjuvården i denna tråd - däremot har en del idiotförklarat alla som i detta inlägg
"personligen vill jag inte betala skatt till en bunt inkompetenta nötter på sjukhus..."[/QUOTE]

skriver bara om den erfarenhet jag har och bra läkare behöver jag bara 1 finger för att räkna upp men alla dom idioter med titel "läkare" jag träffat skulle jag behöva 20 händer för att kunna räkna upp.
har inte träffat en läkare dom senaste 8 åren som överhuvudtaget lyssnat på vad jag sagt vilket lett till att jag höll på att dö.

"dom" är inte intresserade av att ta reda på varför jag är dålig.
"dom" är inte ens intresserade av att ta reda på varför dom prover dom har tatt har varit käpprätt åt helvete.
"dom" vägrar svara mej när jag frågar vilka prover dom tar vilket är deras skyldighet

personer med den attityden kommer jag ALDRIG att lovprisa eller dyrka och då kommer man återigen till vad gör dom igentligen för dom sköter inte sina jobb
#53 - 17 maj 2005 18:15
Då jag har förstörda lungor så har det blivit ambulans till skjukhus ofta, jag lever tack vare den bra vård vi har i Sverige.
#54 - 17 maj 2005 18:18
jadu när ja hamna på sjukhus för 3 år sen var jag så dålig så när jag satte mej upp i sängen svartna det för ögonen.
sköterskan på vårdcentralen var förundrad över att jag överhuvudtaget satt upp.
jag fick ta mej till sjukhus själv då läkarn ansåg att jag inte var så dålig så ambulans var nödvändigt.
var jag inskriven över 2 veckor...

mitt hb låg då på under 80.
Kjell Fohrman
Administrator
#55 - 17 maj 2005 18:19
skriver bara om den erfarenhet jag har och bra läkare behöver jag bara 1 finger för att räkna upp men alla dom idioter med titel "läkare" jag träffat skulle jag behöva 20 händer för att kunna räkna upp.

har inte träffat en läkare dom senaste 8 åren som överhuvudtaget lyssnat på vad jag sagt vilket lett till att jag höll på att dö.

Har väl själv tyvärr nödgats träffa en del läkare under senare år och jag behöver bara 1 finger för att räkna upp dom jag tyckte var dåliga - så det är väl helt enkelt som så att vi har olika erfarenhet av läkarkåren.
Nu består ju inte heller sjukvården av enbart läkare utan det finns mängder av andra personer som jobbar där.
#56 - 17 maj 2005 18:21
Börjar bli rätt löjligt här nu tycker jag. Och det var det sista jag skrev i denna debatten.
#57 - 17 maj 2005 18:23
[QUOTE=Kjell Fohrman]

Har väl själv tyvärr nödgats träffa en del läkare under senare år och jag behöver bara 1 finger för att räkna upp dom jag tyckte var dåliga - så det är väl helt enkelt som så att vi har olika erfarenhet av läkarkåren.[/QUOTE]

jo alla har vi ju olika erfarenheter.
men efter att ha pratat med dom som bor i huset (5st) jag bor i har jag kunnat konstatera att det inte bara är jag som har haft problem med östra sjukhuset.
kanske inte hela men iallafall delar av östra sjukhuset och i synnerhet hematologen inte är så bra.
3st jag pratat med har begärt att få komma till sahlgrenska och där ska dom tydligen ha fått ett bra bemötande och hjälp.
#58 - 17 maj 2005 18:36
Från bensin till sjukvård.:D

Skulle vilja lägga in ett par synpunkter.
Svensk sjukvård är bra. Det finns däremot brister inom organisationen, ledarskapet och logistiken. Många gånger beroende på otydliga/omöjliga uppdrag från våra politiker.

Sedan när det gäller privat /offentligt finns det som Kjell skriver undersökningar på att många privat läkare fuskar. Men det finns också en nyligen publicerad undersökning som visar att privata vårdcentraler i Göteborg hinner med långt fler patienter är de offentliga.
Nyligen publiserades en undersökning i Gp där Öppenvårdsmottagningarna (Psyk) i Göteborg bara hann med 1-2 patienter per dag!!!

Sedan när det gäller avtal var jag förra veckan i Stockholm o lyssnade på Chris Heister (M) oppostionslandstingsråd och Paul Håkansson (S) Landstingsordförande i Östergötland. Bägge var eniga, avtal o offentlig upphandling är både säljare o köpare för dåliga på. Lou är svår att tillämpa på "mjuka tjänster"
Idag publiceras också en artikel av Almega som visar att dessa Lou upphandlingar faktiskt hämmar tillväxten. Iofs inget överraskande.

...landstingen... Hur bisarrt är det att skattepengar används för att med flit undvika minskade statliga utgifter?

Där Azur är jag fullständigt enig med dig.:D :D
Kjell Fohrman
Administrator
#59 - 17 maj 2005 19:06
Men det finns också en nyligen publicerad undersökning som visar att privata vårdcentraler i Göteborg hinner med långt fler patienter är de offentliga.

Jag kan faktikst inte acceptera att antalet patienter som hinns med skall vara kriteriet för en bra sjukvård.
Till exempel tar äldre människor längre tid att undersöka eftersom dessa ofta har flera sjukdomar än yngre. Så om en person kommer in med två krämpor och en "instans" tar hand om bägge samtidigt på 25 minuter och en andra instansen ser till att patienten får komma två gånger a 15 minuter - är då den andra instansen effektivare då de bara lägger 15 minuter per patient än den första som lägger 25 minuter. Till privatläkare går ofta unga "friska" (har ofta en klart definierad sjukdom) framåt patienter medan gamlingar (med flear sjukdomar) håller sig till vårdcentralen.
Ett kuriosa exempel - en privat vårdcentral i min närhet ligger på andra våningen i ett hus utan hiss och slipper de få de mest sjuka som patienter.

För övrigt apropå det;) så skriver jag fortfarande inte under bensinuppropet.
#60 - 17 maj 2005 19:10
[QUOTE=Kjell Fohrman]För övrigt apropå det;) så skriver jag fortfarande inte under bensinuppropet.[/QUOTE]

för att gå tillbaks till topic.
tycker inte staten verkar göra mycket för att få fram alternativa bränslen mer än att höja skatten.

oja en grej som ajg läste för ett tag sen som va intressant.
om bensinen gått upp lika mycket i pris som brödet gjort sen 70 talket så skulle den kosta 30-40kr litern.

mej veterligen så ligger närmaste mack med E85 4-5km bort.
E85 är ett bränsle som består av 85% etanol och 15% bensin.
bensinen finns där för att motorn ska bli mer lättstartad.
längre norrut har dom E75

Gas däremot är lättare att få tag på.
Kjell Fohrman
Administrator
#61 - 17 maj 2005 19:16
tycker inte staten verkar göra mycket för att få fram alternativa bränslen mer än att höja skatten.

Håller med om att dom borde göra mer fast å andra sidan kanske just en rejäl skattehöjning är det effektivaste. Om bensinen blir rejält dyrare skulle säkert bilfabrikanterna tvingas ta fram bilar som drar mindre bensin eller som kan drivas andra billigare drivmedel.
Läste nånstans att försäjlningen av Suvar i USA hade rasat för att de höjt bensinpriset nån krona.
#62 - 17 maj 2005 19:18
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Jag kan faktikst inte acceptera att antalet patienter som hinns med skall vara kriteriet för en bra sjukvård.[/QUOTE]
Inte jag heller.
Men en av mina kollegor på Akademiska i Uppsala körde stenhårt med det argumentet.
Ända tills hon själv började jobba i den privata sektorn. :D
Ärligt talat - när landstingen är mest intresserade av hur länge man är på arbetsplatsen och de privata arbetsgivarna är mer intresserade av hur pass effektiv man är. Var tror ni då mest blir gjort? Och det mesta är faktiskt rutinarbete som görs lika bra av vilken inom specialiteten somhelst.
Sedan kanske det finns 5-10% svårare fall där det beror på vem som gör det men knappast beroende på dennes anställningsförhållanden. :)
#63 - 17 maj 2005 19:21
jo men höjer man bensinskatten straffar man ju ut alla dom som av en eller annan orsak är tvungen att ha ett fordon.

mitt enda sätt att komma ut till exempel är att ta moppen.
känner en snubbe när han jobbade så hade han arbetstider då bussar inte
gick då han skulle köra en av dom första som gick ut.
en annan snubbe som jobbar på volvo hade ett tag arbetstider där det skiljde 2 timmar mellan när han sluta och första bussen kom men där betalade jobbet taxi för honom.

sist jag åkte buss tog det drygt 2 timmar att ta mej hem.
en sträcka jag avverkar på under 20minuter med moppe.
var förvisso nästan 5år sen men tror inte det ändrat sej särskilt mycke.
en annan sak är landsbygden.
folk har inte råd att bo där om bensin priset går upp för mycket och då flyttar dom in till stan och då motarbetar man hela konceptet med levande landsbyggd.

etanol/metanol är ett bra bränsle som dagens bilar oftast kan köra på med lite enkla knep.
hade det inte varit lagvidrigt så hade jag mycket väl kunnat tanka E85 men tyvärr klassas det som trimning.
Kjell Fohrman
Administrator
#64 - 17 maj 2005 19:34
Och det mesta är faktiskt rutinarbete som görs lika bra av vilken inom specialiteten somhelst.

Håller helt med och oerhört mycket av det pappersarbete som läkare idag utför kunde minst lika bra skötas av personer med en bråkdel av deras lön - sjukvården blir inte billigare genom att man sparkar undersköterskor, läkarsekretetare etc.

jo men höjer man bensinskatten straffar man ju ut alla dom som av en eller annan orsak är tvungen att ha ett fordon.

Som jag skrev tidigare så måste en höjning av bensinskatten kompenseras med billigare och bättre kollektivtrafik samt att det på de orter där detta är omöjligt så bör de som bor där kompenseras på annat sätt.
#65 - 17 maj 2005 19:35
[QUOTE=Kjell Fohrman]
Håller med om att dom borde göra mer fast å andra sidan kanske just en rejäl skattehöjning är det effektivaste. Om bensinen blir rejält dyrare skulle säkert bilfabrikanterna tvingas ta fram bilar som drar mindre bensin eller som kan drivas andra billigare drivmedel.
Läste nånstans att försäjlningen av Suvar i USA hade rasat för att de höjt bensinpriset nån krona.[/QUOTE]
Men det nästan tredubbla bensinpriset i Sverige tycks inte ha någon större betydelse för bilvalet. :confused:
Och å andra sidan säljs tydligen betydligt fler miljövänliga bilar i Kalifornien utan några som helst subventioner eller straffhot jämfört Sverige. Tydligen pga genuint miljöintresse.
Och det är ju då onekligen man undrar över miljöpartiets manlige språkrörs bilval. :D
#66 - 17 maj 2005 19:41
[QUOTE=Raven][QUOTE=Kjell Fohrman]

"personligen vill jag inte betala skatt till en bunt inkompetenta nötter på sjukhus..."[/QUOTE]

"dom" är inte ens intresserade av att ta reda på varför dom prover dom har tatt har varit käpprätt åt helvete.
"dom" vägrar svara mej när jag frågar vilka prover dom tar vilket är deras skyldighet

personer med den attityden kommer jag ALDRIG att lovprisa eller dyrka och då kommer man återigen till vad gör dom igentligen för dom sköter inte sina jobb[/QUOTE]

Hmm om nu så många läkare tycker det samma då kan man ju fråga sig om det är du som kanske har svårt för att berätta eller förklara för läkarna... det kanske bara är så att du är socialt handikapad eller rent ut inte begriper svenska ???
#67 - 17 maj 2005 19:44
[QUOTE=erikthur]Och å andra sidan säljs tydligen betydligt fler miljövänliga bilar i Kalifornien utan några som helst subventioner eller straffhot jämfört Sverige. Tydligen pga genuint miljöintresse. [/QUOTE]

kan man ju diskutera mc också.
en 125:a som drar 0.2L/10km räcker för dagens trafik även på motorvägar men många som köper mc idag är "kubik kåta" och köper dom där som mycket väl kan dra bra mycket mer bensin än en bil.

läste en mc tidning för ett par år sen där fanns det en 1000 kubikare.
motorn va på 105häst och drog 1.48L/10km.
en bil md samma motorstyrka drar mycket mindre.

sen har vi alla dom där transporter som görs på vägar som hade passat bättre på tåg och båtar.

mycket som skulle behöva ändras.
Kjell Fohrman
Administrator
#68 - 17 maj 2005 19:48
Hmm om nu så många läkare tycker det samma då kan man ju fråga sig om det är du som kanske har svårt för att berätta eller förklara för läkarna... det kanske bara är så att du är socialt handikapad eller rent ut inte begriper svenska ???

Nu tycker jag inte att vi skall dra in personliga saker i detta. Ingen (tydligen inte ens läkarna) vet ju riktigt vad det är Raven har drabbats och då kan definitivt inte vi här i forumet komma fram till en diagnos utan låt oss istället hoppas att Raven hittar en läkare (privat eller allmän) som kan hjälpa honom med hans problem.

Jag vet att det är meningslöst att vädja men kanske kan det nog vara dags att fimpa denna tråd nu och börja prata akvariefisk istället i andra trådar.
Vi lär nog inte lösa några fler världsproblem även om vi fortsätter med denna tråd i all evighet - även om det vore bra om vi nu kunde det:D .
#69 - 17 maj 2005 19:51
håller med
#70 - 17 maj 2005 19:53
[QUOTE=Roger O][QUOTE=Raven][QUOTE=Kjell Fohrman]

personer med den attityden kommer jag ALDRIG att lovprisa eller dyrka och då kommer man återigen till vad gör dom igentligen för dom sköter inte sina jobb[/QUOTE]

Hmm om nu så många läkare tycker det samma då kan man ju fråga sig om det är du som kanske har svårt för att berätta eller förklara för läkarna... det kanske bara är så att du är socialt handikapad eller rent ut inte begriper svenska ???[/QUOTE]

jag har ju som synes inga problem att begripa svenska så det är uteslutet.
brukar kunna förklara vad jag vill ha sagt utan större problem och görs det öga mot öga så att säga så har jag aldrig stött på problem med det.

en läkare han var mer intresserad av att fråga om min moppe än om hur jag mådde.
hur ska man tolka det ?

jag har frågat flera gånger vilka prover dom har tagit och tar och det mest specifierade svar jag fått var "b12 folsyra å lite blandat"
det tolkar jag som att han var ointresserad av det han gjorde för han hade listan med provero ch resultat framför ögonen när jag frågade.

sen också det faktum att jag pratat med andra som gått till just dom läkarna och har fått samma intryck som jag fått får mej att tro att dom av en eller annan okänd orsak inte ville/klarade av att sköta sitt jobb.

om det var stress överarbete tidsbrist eller vad kan inte jag svara på.

en grej som irriterar mej är att dom papper som försäkringskassan har fått står det dom symptom jag har och "ospecifierad sjukdom".
fortfarande förundrad att FK godkände en så vagt formulerad sjukdom.

menmen ska iväg till vårdcentralen nån dag när jag har tid å ork och börja från början.
#71 - 17 maj 2005 19:56
[QUOTE=Kjell Fohrman]Jag vet att det är meningslöst att vädja men kanske kan det nog vara dags att fimpa denna tråd nu och börja prata akvariefisk istället i andra trådar.
Vi lär nog inte lösa några fler världsproblem även om vi fortsätter med denna tråd i all evighet - även om det vore bra om vi nu kunde det:D .[/QUOTE]

asgarv vill du höra mej klaga och mina till viss del elaka kommentarer så går det att ordna :p
#72 - 17 maj 2005 20:14
QUOTE]Ett kuriosa exempel - en privat vårdcentral i min närhet ligger på andra våningen i ett hus utan hiss och slipper de få de mest sjuka som patienter.
[/QUOTE]

Och sedan finns det en massa gamla som tvingas bo kvar hemma och är beroende på andra icke sjukvårdsutbildades beslut om de skall få åka till VC eller inte.
Det finns så klart massor för eller emot.

Sedan fanns faktist en hel del andra parametrar i denna undersökning som visade samma sak. Har andra också försökte bara hålla inlägget kort.

Jag tycker att de som jobbar inom vården och omsorgen gör ett jättejobb idag. Det finns också en stor kreativitet bland dessa som tyvärr inte fångas upp av den stora tunga organisationen. Hörde t.ex om en barnmorska i ett glesbygdsdistrikt som ville starta eget när allt i bygden lagts ner. Hon nekades avtal med landstinget men tänker tänker satsa ändå för hon tror på vad hon gör. Sånt gillar jag.

Sedan när det gäller bensinskatten så kan jag nog ta den. Som Kjell skrev är det ungefär samma pris i Danmark o Tyskland, dyrare i Frankrike o billigare i Spanien. Men det som gör mig sur:( Är att jag betalar diselskatt på 4000 kr mer än för motsvarande bensinbil trots att diseln för ett sedan var dyrare än bensinen för 1:a gången nångonsin.
#73 - 17 maj 2005 20:51
[QUOTE=Tropfrog]Jarinen kanske blir glad när nyheten om försäkringskassans förstatligande når honom.

Vi andra som har sett massor av misslyckade centraliserade system hoppas att en dag sunt förnuft får styra.
MVH
Magnus[/QUOTE]

Sunt förnuft? hehe , inte inom ramen av "marknadsekonomi" va? Inte ens du som ekonom tror väl på det ; )

Mvh Jari
#74 - 17 maj 2005 21:17
[QUOTE=jarinen][QUOTE=Tropfrog]Jarinen kanske blir glad när nyheten om försäkringskassans förstatligande når honom.

MVH
Magnus[/QUOTE]

Sunt förnuft? hehe , inte inom ramen av "marknadsekonomi" va? Inte ens du som ekonom tror väl på det ; )

Mvh Jari[/QUOTE]

Har jobbat där ett år (Kassa 1383). Litet kontor med bara 65 anställda men med 5 beslutsled. [:-5] . Tur man kom ifrån en av dessa byråkratins högborgar. :D:D:D:D:D

Annons