Berättelsen om när akvariet läckte...

#1 - 19 februari 2007 19:41
Var bara nyfiken på att veta hur många det är som upplevt att sitt akvarium läcker...och kanske få en liten berättelse hur det gick till. Det känns som många upplevt denna mardröm. Jag själv har drabbats för ca. 5 år sen...

Vi hade ett 400L i en 2:a och på kvällen precis innan vi släckte läslampan i sovrummet, tyckte min sambo höra ett droppande...jag hörde det inte!
Vi släckte och jag lyssnade extra noga och tyckte mig höra nåt. "Det är väl lika bra att kika så det inte är akvariet som läcker", sa jag, inget vetande.
Mycket riktigt, likt en pojkspoling pissar så kom det en fin stråle från nedre skarven på framglaset. PANIK! Vi sprang runt och samlade allt som kunde suga upp vatten...mattor...lakan...handdukar...under tiden vi slangade ur akvariet så sprang jag till källaren för att hämta mera hinkar...när vi fick ner vattentrycket slutade akvariet läcka. Lägenheten liknade ett bombnedslag!
Var tvungna att tömma hela akvariet på sand, fiskar, vatten (vilket vi fick lite hjälp med)...för att komma åt att torka under bänken. Ändå hade vi tur i oturen...inget hände med parketten och inga fiskar dog (gav bort alla nästa dag). Siliconet hade släppt lite helt enkelt...ingen stor reva men tillräckligt.
Det akvariet har vi nu i garaget (bor i hus nu) och har börjat fundera på att limma om den när jag har tid....och mod.
#2 - 19 februari 2007 19:46
Jodå ja har en rätt lång historia.¨
Det börjar rätt glatt men skiftar efter någon sida till svart :) :) :)
http://web2.ciklidbladet.se/forum/showthread.php?t=52193

på sidan 14 så har ja några bilder på eländet
#3 - 19 februari 2007 19:52
det va inte kul att läsa.....jag kommer ihåg att jag kom hem från skolan en dag och så när jag gick upp på andra våningen (akvariet stod mitt framför trappan mot väggen) så såg jag lite vatten på golvet och så till min fasa såg jag att det hade släppt nere i häger hörna vid bottnen på framsidan ochdet rann lite småt bara men jag kvickt som fasen hämtar handukar och spennar till att ha fisken i ...golvet klrar sig och fiskarna och akvariet var iofs bara på 40 liter men ändå.....:p
#4 - 19 februari 2007 19:59
Vaknade av att sambon skrek mitt i natten.. Halva vardagsrumsgolvet var blött.
Som tur var hade inte allt vatten runnit ut... Men. Tillräciligt mycket. Usch.

lider med er när jag läser era historier.
#5 - 19 februari 2007 20:00
Stew skrev:
Vaknade av att sambon skrek mitt i natten.. Halva vardagsrumsgolvet var blött.

Som tur var hade inte allt vatten runnit ut... Men. Tillräciligt mycket. Usch.

lider med er när jag läser era historier.

hur mkr var akvariet på som läckte...yeah..det är inte kul att vakna upp eller komma hemtill et läckande kar:(
#6 - 19 februari 2007 20:15
macke_fisk skrev:
hur mkr var akvariet på som läckte...yeah..det är inte kul att vakna upp eller komma hemtill et läckande kar:(

Det var inte många liter... kanske 10.. men tillräckligt för att förstöra halva golvet samt mitt liv i ett par veckor. Tar ett tag att komma igång igen... Usch usch usch
#7 - 19 februari 2007 20:32
Stew skrev:
Det var inte många liter... kanske 10.. men tillräckligt för att förstöra halva golvet samt mitt liv i ett par veckor. Tar ett tag att komma igång igen... Usch usch usch

ajajajaj......det var inte kul.....fick ni bryta upp golvet??
#8 - 19 februari 2007 20:35
macke_fisk skrev:
ajajajaj......det var inte kul.....fick ni bryta upp golvet??

Har inte orkat göra det än. Men det borde göras. Som tur är är det betong under golvet, så inget mer än golvet har förstörts (parkett).
Det blir ett sommarprojekt tror jag :P
#9 - 19 februari 2007 20:41
Stew skrev:
Har inte orkat göra det än. Men det borde göras. Som tur är är det betong under golvet, så inget mer än golvet har förstörts (parkett).

Det blir ett sommarprojekt tror jag :P

hehe...tur att det inte var så farligt :p....men jag önskar dig lycka till...hah det lär de bli i sommar om du har tråkigt ^^
#10 - 19 februari 2007 21:22
Huva, nu börjar man fundera på vattenskador igen.

Man har nog haft tur men man ska väl alldrig ropa hej, det enda som läckt för mig var på den "gamla goda tiden" när akvariumen var kittade, då hände det att det trängde fram nån droppe vill jag minnas men några vattenskador blev det alldrig.

Larry: Jag har läst din tråd tidigare och där kan man snacka om läckage !, att orka börja om efter den mardrömmsupplevelsen, är onekligen starkt.
#11 - 19 februari 2007 21:31
När syrran och jag var små hade vi ett akvarium på 60 l bredvid hennes säng. En natt vaknade jag av att höra ett stort crash och vattnet rinna. Syrran drömde om att hon skulle smälla till en kille och så smällde hon till akvariet vars ena ruta gick i bitar. Som tur var så skadade hon inte handen. Akvariet var dock bortom all hjälp och fiskarna fick finna sig i att bo i en hink i några dagar.

Gissa vad hon började träna när hon blev lite större?

Rätt svar: Taekwondo
#12 - 19 februari 2007 22:21
Hade ett 15 (?) liters förut som läckte, vi ställde en bricka under det och handduk runt i några veckor eller så innan vi köpte nytt (läckte väldigt lite).

Sen krånglade mitt älskade, hatade gamla ytterfilter för ett par månader sen, skulle få igång det efter att ha flyttat akvariet från sovrummet till vardagsrummet (tapetserade om). Lyckas inte få det att funka och till slut ger jag upp, drar ut sladdarna och går å sätter mig vid datorn. Tillbaka ett par timmar senare och ser att över 30% läckt ut. INTE roligt!
Numera har jag innerfilter...
#13 - 19 februari 2007 22:29
För 5v sen idag kom jag hem med bara halva vattnet i mitt 540, slangen på ytterfiltret hade hoppat av. Jag torkade upp så mycket som möjligt men det va inte mycket att göra, jag fick flytta ut alla möbler (och mitt andra 540 som stod i samma rum) och bryta upp golvet ner till betongen. Förra veckan sa snubben från fuktfirman att det hade torkat så jag spenderade hela veckan med att lägga nya spånskivor och sen laminat på det. Det blev klart idag, nu åtestår bara lite smågrejor som lister att sätta på. Och sen får jag flytta in båda mina 540 igen..
#14 - 21 februari 2007 00:26
Jag har inte haft nåt akvarium som gått sönder än iaf. Men jag har däremot klantat mig ändå. Jag skulle slamsuga botten och märkte inte att slangen hade hoppat ur hinken. Så där stog jag och slamsög ett par minuter tills jag känner att mina strumpor var blöta haha.
#15 - 21 februari 2007 07:35
Sovande pappa....

Jag skulle göra om helt i mitt 200 liters, så jag bad min pappa att hålla koll på hur mycket vatten det var i akvariet när vi fyllde på och han skulle skrika när det var fullt, (jag kollade inte själv för att jag gjorde rent ytterfiltret).
Då står jag där i kanske 5 min och hör sen pappa skrika h*****e och jag sprang ut. Pappa hade somnat i soffan och säkert 20 liter vatten hade runnit ut på golvet innan han märkte det, men 11 handukar och två hushållsrullar senare så va det torrt. :p
#16 - 21 februari 2007 16:18
man blir lite orolig när man läser alla berättelser..
jag har 2 akvarium i mitt rum på 54 och 72 liter med sladdar som hänger ner och sen har jag en jack russell valp som ska undersöka allt hon får syn på!
när man sitter vid datorn i lungnan ro så hör man kanske ibland en smäll eller vatten som droppar, men då är det bara hunden som slänger leksaker eller kranen som droppar.
#17 - 21 februari 2007 17:08
För att göra min story kort.
Fyllde ett 600 liters akvarie en fredagskväll, kom på att jag skulle ut med polarna.
runt 4-5 på morgonen kommer jag hem och har ett par kompisar med mig för lite efterfest, trampar rakt in i ett dyngsurt vardagsrumsgolv.
Visade sig att akvariet hade spruckit tvärs över i botten, inget vatten alls i akvariet var där kvar.
Mattan fick kastas, handukar tröjor ja allt som kunde suga upp vatten användes. Men det positiva var att vi allihop nyktrade till . :)
#18 - 21 februari 2007 17:36
Det blev en blöt efterfest med andra ord :)
#19 - 21 februari 2007 20:05
albjohn skrev:
Det blev en blöt efterfest med andra ord :)

Kan man väl säga.

Annons