<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Visst använder min kommun Ammoniumsulfat och Natriumhypoklorit som bildar Monokloraminer men! i så låga halter (0,4 mg./liter) att det inte skadar fisken<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Mja, det vi oroar oss för är inte att _fisken_ skall ta skada, utan att _filterbakterierna_ skall ta skada, och fisken sen dö av nitritförgiftning... Bakterier är känsligare än fisk (eller människor).
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Om olyckan ändå skulle vara framme så som Kjell har beskrivit tidigare, (vilket är förbjudet att göra utan att informera kommuninvånarna) att vattenverket spolade rent sina rör (Vilket år?)<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
De gör sånt. Det händer. De har riktvärden (inte gränsvärden), men om de riskerar att det kommer farliga bakterier i rören (t.ex. under snösmältningen), då bränner de på med mer klor. De hör inte av sig om inte bakterierna faktiskt kommer in, eller om kloret av misstag blir farligt högt.
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Man kan kräva dom på skadestånd.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Det är mycket, mycket, mycket svårt att vinna skadeståndsmål mot kommuner.
(Jag har funderat över om det möjligen kan ha nåt att göra med att lekmännen som sitter i tingsrätten alla är aktiva inom kommunpolitiken?)
<BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>Så om 15 mån till
? får ni svaret, vare sig ni vill eller ej!?<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>
Tja, jag har kört i 20 år utan b-medel. Fram tills för nåt år sedan, när vårt vatten luktade och smakade simhall, och jag insåg att de värden jag fått från vårt vattenverk ang. pH, hårdhet, nitrat och klor var en korsning mellan riktvärden och årsmedelvärden. Sen dess har jag använt askorbinsyra vid stora vattenbyten, just in case.