besikta bilen??

#1 - 9 augusti 2007 14:16
Jag har ett litet problem. har nyss köpt en ny bil, årsmodell -04. Min fråga är, ska jag bestikta den i år eller först nästa år? Har för mig att man inte behöver besikta när bilen är 3 år eller nyare? eller? Jag har slutsiffra 7.
Eftersom man sitter så pass mycket här så kan man lika gärna fråga, orkar inte ringa;)

/Hans
#2 - 9 augusti 2007 14:33
Om det är en -04 med slutsiffra 7 ska du in med den mellan juli och november detta året med största sannolikhet.

Jobbar på asb ;)
#3 - 9 augusti 2007 15:18
Min bil är av årsmodell -03 och besiktigades första gången i år så jag antar att det är först nästa år du ska göra det.
#4 - 9 augusti 2007 16:14
hmm vem litar man på? En besiktingsman borde ju veta men gizmo borde ju ha koll på sin egen bil????

Funderar på om jag måste beställa tid själv första gången, har nämligen inte fått några papper än. mest därför jag undrar, så man inte missar bestiktningen. Det kan ju vara lite dumt;)

/Hans
#5 - 9 augusti 2007 16:56
jag fick papper hem med tid och inbetalningskort så har du inte fått det så är det nog inte dags än.
#6 - 9 augusti 2007 17:18
battalionP skrev:
hmm vem litar man på? En besiktingsman borde ju veta men gizmo borde ju ha koll på sin egen bil????

Funderar på om jag måste beställa tid själv första gången, har nämligen inte fått några papper än. mest därför jag undrar, så man inte missar bestiktningen. Det kan ju vara lite dumt;)

/Hans
Ja du det blir ett svårt val:Dväntar med spänning vad resultatet blir:D
#7 - 9 augusti 2007 17:35
stene skrev:
Ja du det blir ett svårt val:Dväntar med spänning vad resultatet blir:D

haha ja svaret är nog ganska enkelt:
Antingen lyssnar man på drd och väntar på papper (kommer inte det så riskerar man ju körförbud)
Eller så lyssnar man på gizmo och skiter i det och väntar på papper nästa år (skulle det då visa sig att jag skulle besiktigat i år så resultarar det i körförbud)
Eller så ringer man och kollar upp det...

Egentligen inte så svårt val men va fan, man är ju lat och telefonen är ju så långt bort, och det är så jobbigt att ta fram numret för att inte tala om att SLÅ NUMRET!!!! :p

Återkommer med lösningen på problemet!

/Hans
#8 - 9 augusti 2007 17:37
mm svårt val jag själv skulle nog kolla för säkerhets skull jag kan ju ha fel även om jag inte har det om min egen bil ;). Men bilprovningen borde ju ha koll på när din bil ska besiktigas :).
#9 - 10 augusti 2007 05:33
I detta fallet så är det enklast om du inte vill få hem lapp med köris så småningom skicka ett pm med ditt reg.nummer så kan jag kolla upp det mot vv´s server.
Det finns lite oklarheter med en del bilar och när dom ska in beroende på när dom är i brukstagna, alltså när bilen är uttagen.
#10 - 10 augusti 2007 09:42
Gå till: http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf
och välj boka tid. Logga in genom att ange regnr och dina fyra sista siffror i personnummret. Där får du uppgifter vad som gäller för just den bilen.

Annons