Beställa bakgrund idag, beslutsångest!

#1 - 6 juli 2006 09:41
Ja, då var jag där igen.. Har skaffat mig rejäl beslutsångest, bra tajmat till dagen jag ska beställa :D

Så här är det:
Ska göra om mitt 310 l kar (bilder i signaturen). Har fixat fler rötter, ska byta till sand (råda) och ska skaffa fler växter. Men nu har jag kikat för mycket på olika bakgrunder och fått beslutsånget IGEN! :p

Hade förut (tillslut!) bestämt mig för ODA-bakgrunden (http://www.pwss.se/product.php?productid=329&cat=10&page=2) men karet är ju 125, så 120 känns ju ändå fel...

Har nu hittat denna också: http://www.akvarieshopen.com/pangea-rocky-sand-127x46x24cm-p-883.html
Den ser väl riktigt bra ut?? och måtten blir ju också bra! (får kapa 2 cm bara)

Men jag har också blit sugen på btn igen.. men då ryker alla mina pengar [:o]
Funderar då ivf på BTN rocky: http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2085

Såg också någon som hade en aqua rock berg/bergmotiv bakgrund, såg ut som denna: http://www.pwss.se/product.php?productid=3030&cat=10&page=1 fast mycket större! :confused: var finns dessa att få tag i?

Snälla hjälp mig med min beslutsångest! :D Fördelar/nackdelar?

Och en sak till! Vad behöver jag mer, för att fixa filterinsug och sånt?
#2 - 6 juli 2006 10:33
Pangea Rocky 3 - Sand 127x46x24cm!! Snyg som fasen tyckte jag iaf :D .
Blev sugen på en sån själv nu men tyvärr inte råd[:(!] .
#3 - 6 juli 2006 15:14
Tog en titt på ditt kar och såg att du hade en hel del växter. Om du tänker köra med så mycket växter så tycker jag att det är bortkastade pengar om du ska köpa bakgrund. Kör med svart plastduk istället så tycker jag att det blir snyggare. Har du så mycket växter så kommer ändå inte bakgrunden att synas så mycket.
#4 - 6 juli 2006 16:02
man har ju tittat lite på Lubbes akvarium och hon skulle gärna få komma hem till mig och inreda mitt.

akvariet kommer ju antagligen designas om ett antal gånger innan det spricker eller hamnar på tippen och köper hon en bakrund så kommer hon knappast ångra det i framtiden. Jag vet ju själv hur det är att vara student med pengar men försök att strunta i prislappen och titta bara på det som är snyggast. och hon kommer ju antagligen inte bara titta på sin skiss
#5 - 6 juli 2006 17:43
Originalet BTN är snyggast och mest naturtrogen utan konkurens. Man får vad man betalar för. Dessutom en svensk produkt. De ser betydligt snyggare ut i verkligheten än på bild, och de kan variera en del mellan olika exemplar i färgsättning.
#6 - 7 juli 2006 06:19
Bakgrund SKA jag ha! :D Just nu har jag ju döljd nuvarande bakgrunden (planch med stenmotiv) då den var så ful.. När jag köper RIKTIGt bakgrund ska jag ju givetvis se till så den syns ;) och som Fiddan säger, så lär det göras om måånga gånger innan karet slängs! :D
Skissen är förövrigt rätt felande.. ;) har hunnit ändra mig endel sedan den gjordes! :p

Får se vad det blir för bakgrund, men det står just nu mellan btn och pangea.. tror jag.. :p
Blev inget beställt igår, hann bara hem och vända innan jag var iväg till gatufesten, och när jag kom hem så fick jag inte starta datorn för mamma.. :D Hinner nog inte idag heller.. :/ så då blir det nog inte omgjort v. 29 ändå.. får nog ta det v. 31 ist, åker ju bort v. 30.. Får se hur det blir! :)
#7 - 8 juli 2006 13:31
Hej!
Kör på Pangea, om du ska ha en bakgrund med alla dina växter! :)

MVH: Scalara
#8 - 8 juli 2006 13:40
ojoj.. pangea eller btn.. nu blev det svårt! :p Pangea är ju snygg och billigare.. men en btn bakgrund har man ju lixom alltid drömt om! :p hmm.. får nog sätta mig och räkna lite.. kommer ju få halva lönen nu, dvs 5000:-, så det ska ju räcka till allt, kanske kan få låna lite av mamma/pappa om det behövs..
Men om man beställer från akvarielagunen, visst borde man väl få det med bussgods, då?

Och en sak till, som jag inte fått svar på! Vad är det för något jag ska ha om jag ska fixa filterinsug och så..?
#9 - 8 juli 2006 13:47
Vad menar du med filterinsug? Ett vanligt ytterfilter kanske passar? Då behöver du ett rör och ett filter! Frågan var lite ofullständig...
#10 - 8 juli 2006 13:59
[quote=Scalara]Vad menar du med filterinsug? Ett vanligt ytterfilter kanske passar? Då behöver du ett rör och ett filter! Frågan var lite ofullständig...[/quote]
Jag måste ju ha ett insug i bakgrunden, så att vattnet kan komma in dit, till filtret :)
Har redan ett ytterfilter, men insuget till det kommer att sitta bakom bakgrunden. Har för mig att det fanns någon slags rund plastplatta att sätta fast i ett hål, som man gör själv, i bakgrunden..? (det jag menar med filterinsug, kanske inte kallas så?) eller är jag helt ute och cyklar nu..?
#11 - 8 juli 2006 14:03
Raster, heter det som jag menar! Sånt behöver jag väl? :)

Hittade på pwss nu, men hur stort hål behövs då? 40, 50 eller 60 mm? Eller spelar det inte någon roll? :)

http://www.pwss.se/search.php?mode=search
#12 - 8 juli 2006 14:06
Okej...ja e me :)
Men det lättaste måste ju vara att bara göra ett hål i bakgrunden, på ett lämpligt ställe, och köra slangen igenom där? Inte behöver du någon rund plastplatta? Fick fråga min pojkvän för jag blev osäker :) Nejdå, kör med ett hål du gör själv i bakgrunden och dra igenom slangen!

Alla lösningar är bra utom de dåliga! :)

#13 - 8 juli 2006 14:08
Jaha, en Raster, ett litet nät alltså? Ja ett sådant kan du köpa! Måttet spelar ingen roll! :)
#14 - 8 juli 2006 14:13
Ja, här hittade jag: http://www.backtonature.se/sweden/montera_amazonas.html
:)

Lär väl göra som det står där! :)
#15 - 8 juli 2006 14:18
Jepp! Där har du ju fullständig information! Bara att följa steg för steg :) Jo, Back to Nature har ju de snyggaste bakgrunderna, funderar på att skaffa till vårt 375-l akvarium, vore coolt! :)
Men lycka till tjejen!

#16 - 8 juli 2006 14:28
Tack så mycket! :) Ska väl vela lite till innan jag bestämmer mig för vilken bakgrund det blir! :p
#17 - 8 juli 2006 14:32
;)
#18 - 11 juli 2006 19:09
Okej, nu har jag bestämt mig!! på RIKTIGT den här gången!! :D
Åkte in till zooaffären för att höra vet det skulle kosta om de tog hem en btn rocky till mig, kunde ju bli billigare så än att beställa från internet själv, med frakt och grejor..
Och vilken tur att jag gjorde så!! De sa att det egentligen skulle kosta 3.500, men att jag kunde få köpa den för 2.700! Blev ju MYCKET billigare så! (utan frakt kostade bakgrunden 2.995 kr, därifrån jag tänkt beställa) Älskar verkligen den zooaffären! :)
Så nu blir det alltså BTN rocky i mitt kar!! :)
#19 - 11 juli 2006 19:29
Kul att du äntligen bestämde dig! :)
Jag tror nog att BTN Rocky var det bästa valet du kunde göra i alla fall! Blir nog väldans snyggt.

Det är alltid bra att få ett shysstare pris ;)

#20 - 11 juli 2006 19:53
Tack så mycket!! :)
Ja, när man fick höra att man kunde få den för det priset var det ganska självklart! :p
Det är ju trots allt kvalitet på den bakgrunden, så det kommer nbog bli väldans bra! ;)
#21 - 11 juli 2006 21:56
raster

tänk på att det kanske inte följer med raster det gjorde det inte till min pangea bakgrund så du kollar så affären kan ha såna hemma till dig den dagen som din bakgrund kommer , inte kul o stå med bakgrunden en vecka o vänta på rasterna sen
kör på 60 rasterna för har du växter så sätter gärna de i rasterna o täpper till .så ju större igenomsläpp av vattnet du har ju kraftiga pump kan du köra bakom bakgrunden .
och ett slut tips gör över rinnings spår längst upp på bakgrunden så om rasterna e täppta så kan vattnet rinna från framsidan till baksidan och inte över akvariets kant. lägg spåret ovan den normala vatten linjen en bit så att fiskarna inte kan ta sig över men dock inte så högt att det kommer i samma höjd som karet slutar för då funkar det inte , hmm hoppas du förstod annars e det bara o skriva =)
lycka till med bakgrunden det blir säkert skitsnyggt
#22 - 12 juli 2006 06:37
Jado, tog ju upp det där med raster tidigare i tråden :) Ska kolla om de har raster hemma, annars får jag skicka efter det och silikon! ;)

Men om jag har så att det kan rinna över längst upp, tar sig inte fiskarna in där då? :confused: i mitt lilla akvarium simmar nämligen sebrafiskarna alltid ner bakom bakgrunden (fixat nu, har täppt igen mellan bakgrunden och bakre glaset med skumplastfilter, men dom rackarna tar sig ner där ibland ändå..)
Hade tänkt proppa skumplastfilter på samma sätt i det här akvariet också, så om jag då har en glipa, hur löser jag det utan att skumplastfiltret ska synas?

Annons