Besviken på akvariebutiker...

#1 - 11 september 2004 08:30
Var inne igår i en akvarieaffär där hade dom en L-mal som såg ut som en segelfenspleco och jag tyckte jag kände igen det latinska namnet så jag frågade: men dom sa att det inte var det... så när jag kom hem kollade jag på zoopets sida och visst var det en segelfenspleco, det är väldigt många som jobbar i sådana affärer som inte kan nånting...
#2 - 11 september 2004 08:43
Lagen säger (kortfattat) att dom måste veta vad dom säljer... Säg det till dom så kanske dom fattar... Eller hota med diverse mediauppmärksamhet, Sverker från Plus eller ARN..
#3 - 11 september 2004 10:34
Cheddi: Du kan alltså utifrån en minnesbild från ett akvarium i en butik, och en bild på Internet göra en tvärsäker artbedömning av en mal?
#4 - 11 september 2004 12:49
Jag komihåg det Latinska namnet Glyptoperichthys gibbiceps om det stämmer alltså...
#5 - 11 september 2004 13:01
finns som sagt ingen standard på handelsnamn och har dom ett korrekt vetenskapligt namn skulle inte jag klaga, det är mer en dom flesta har.
#6 - 12 september 2004 19:38
Jag har också råkat ut för detta, med samma fisk! Jag frågade efter någon mal som passade ett 100 liters, och de visde en brun gullig en på kanske 7 cm. Sen växte den... massor. Och så dog den. såg sedan här på sidan att segelfenspleco absolut INTE ska hållas i små akvarium... konstigt att den dog!!! [:(!] Stackarn...
Så jag litar inte alls på akvariepersonalen (där jag brukar handla). Nu har jag lärt mig att kolla upp saker själv och inte lita på vad de säger i affären!
#7 - 12 september 2004 20:10
Jag är 90% tveksam till all zoobutiks-personal, (Detta utspelade sig för 1år sen, mitt första akvarium); hade ett fint stim på kardinaler och några neon (2olika stim). Såg denna gulliga ål, jättecool! men det såg farlig ut så jag frågade personalen och deras sva r löd:
- Inte farligare än en Kuhli-ål!
Så jag köpte den... Och det blev mindre neoner och kardinaler... började räkna dem och ca 1-2 stimfiskar försvan per natt...
Ålen görmde sig i en grotta men jag lockade fram den med mygglarver och där såg jag boven... med kulor på magen, helt rund på vissa ställen, så sdär försvann mina fiskar!
Såg ut typ: svans--> >>>---o---o---os <-- huvud
#8 - 13 september 2004 05:40
Personligen skulle jag inte våga jobba i en zoobutik. Det är så otroligt mycket man borde veta om så olika saker. Allt från medel mot kliande öron på en kanin (ett exempel bara *skrattar*) till vad det är för L-mal?!
Jag handlar i ett par zoobutiker för att de är billiga och har bra ordning men när jag skall köpa fiskar gör jag bara det i några få utvalda akvarieaffärer. Kör hellre ett par mil och vet att det jag köper blir bra.
Men självklart kollar jag noga på nätet och i böcker innan! Även personalen i akvarieaffären har fel ibland (precis som vi alla då och då gör fel på jobbet.....men det är klart hade jag gjort fel så ofta hade jag nog inte fått jobba kvar!) :-)
#9 - 13 september 2004 06:37
Jag är en nybörjare så jag har kanske haft tur hittills, men jag har helt nyligen haft en mycket bra erfarenhet från en "blandad" djuraffär i Umeå.

Jag gick dit med tanken att köpa lite nya växter till mitt 150l akvarium, när jag gick runt och kikade i akvarierna blev jag som vanligt sugen på att komplettera men någon ny fisk.
(Har kardinaltetror, 2 ansistrus, 3 boliv. fjärilar och 2 kakadua ciklier)

Jag började prata med en tjej om växter, frågade en del om växthastigheter osv, hon svarade helt enkelt att hon var nyanställd och inte så bra på akvarier och hänvisade till den äldre damen i butiken. Hon svarade på alla mina växtfrågor och jag valde ut 6 nya plantor. Sedan frågade jag om hon kunde ge tips på en bra komplettering till mina fiskar, svaret blev: "Vi har nog inget som klarar sig mot dina tuffingar. Skulle kunna vara någon av våra ciklider men de är ju ännu tuffare än dina. Svårt det här med att blanda ciklider."

Det hela slutade med att jag struntade i att köpa någon fler fisk. Trevligt när butikspersonalen ser längre än bara till försäljningen.

Nöjd och glad med sin nya "djungel"
hälsningar Annica
#10 - 13 september 2004 06:44
Håller helt med S_sund.
Det beror en hel del på om personen som jobbar i affären har haft akvariefiskar hemma. Definitivt om man ställer frågor som "passar de här fiskarna ihop", "är de agressiva?" och "är de ömtåliga?". Det är en sak att de små ex som de oftast har i affären klara att dela akvarium men det säger inte mycket om de har tendenser att bli aggresiva vid vuxen ålder. Den sista frågan har jag ställt en gång, svaret jag fick var att de skötte alla karen likadant och att det gick utmärkt och det stämmer säkert (men säger dock inte jättemycket!).
Något jag irriteras över dock är att de ibland flyttar fiskarna men inte infolapparna vilket kan bli lite jobbigt när man går runt och tittar. Alla har väl någon gång stått och tittat in i ett kar med ett par olika fisksorter och varit undrande över en av dem och när man tittar efter fisknamnet så hittar man bara en enda lapp och den anger namn och pris för en välkänd mal.
#11 - 13 september 2004 08:44
Åhh tack Blurr! :-)
#12 - 13 september 2004 12:42
Jag var inne i en djuraffär för att köpa frysfoder och passade på och kolla lite på fiskar. Såg att dom hade fått in en "Electric catfish" för en rimlig summa, låg på runt en 40-50 pix. Frågade tjejen i kassan hur stor den blev, och hon hade ingen aning what so ever. Jag struntade i köpet, då den liknade denna rätt så mycket (vad jag mindes):

http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=542

Och, ja, det var samma firre (kollade även på planetcatfish, fanns ingen annan elmal som passade in).

Annons