Beteende vid nystart

#1 - 7 juli 2009 17:37
Har lite funderingar på hur fiskar beter sig vid nystart av kar.

Har presis startat upp mitt 105 liters kar som jag ska odla räkor i sen men börjat med att släppa i 5 guppyn från ett annat kar för att få iordning på balansen innan räkorna kommer i där.

Och nu till min fråga om vad för beteende som är normalt för fiskarna i ett nystartat kar med baktrier tillsatt(stress zyme) i detta fallet.

Tycker att dom är lite stillsamma och håller sig mest in till glaset långt upp medans någon ligger still långt ner och lite flåsande.

Är detta normalt:confused:

Jag satte i dom igår kväll, fast ibland verkar dom helt normala och guppyhanen som nu går i karet med 4 donnor håller just nu på att göra allt för att få sig ett nyp.

Har ni några tips och erfarenheter på hur dom beteer sig ibörjan innan det börjar bli balans i karet så är jag tacksam.
#2 - 7 juli 2009 19:47
solis skrev:
Tycker att dom är lite stillsamma och håller sig mest in till glaset långt upp medans någon ligger still långt ner och lite flåsande.
Är det inte så nästan alltid när fiksar kommer till nytt akvarie att de är lite "försiktiga" i början, för mig känns det naturligt att det är så, men hur länge har de varit i?
#3 - 7 juli 2009 20:21
Sen igår kväll.
Det är säkert så att dom är lite försiktiga, lite nojig nu när jag startade upp detta för när jag försökte starta upp 38 litaren så dog räkorna en efter en( du kan läsa i min tråd om räkor dör) och även snäckorna och 2 yngel så jag är lite intresserad av villka tecken på fiskarna som kan komma upp i ett friskt nyuppstartat kar utan att det är någon fara.[:o]
#4 - 7 juli 2009 20:48
still långt ner och lite flåsande

Tja - sätter en liten peng på att det är nitrit. Lägg i en matsked med bordsalt till 100 liter och se om det blir bättre. Sök lite på nitrit i forumet.

MVH Lasse
#5 - 8 juli 2009 13:49
Fast i detta fallet var still långt ner och uppe sammtidigt det var två på botten och tre där uppe, brukar verkligen nitrit komma efter mindre än ett dygn är det inte lite snabbt:confused:.
I nuläget (andra dygnet)så är dom lite överallt och ibland så stannar dom länge på samma plats och är stilla men letar också efter mat så jag tror att dom är ganska ok.

Jag var mest nyfiken på villka beteende som är normala med allt nytt i karet så att jag vet om jag ska vara orolig eller inte.

Men tack för tipset, jag ska hålla koll på nitriten.:)
#6 - 8 juli 2009 16:31
Då får du sätta in en liten peng:p för nitriten var noll med seras dropptest (skämt o sido).:)
#7 - 8 juli 2009 17:32
Din beskrivning tydde på att något påverkar (påverkade) fiskarna. Är det inte nitrit så är väl det bra - vet du om ditt vattenverk klorerar?

MVH Lasse
#8 - 8 juli 2009 17:40
Vi har vatten från egen brun som kommer från en bäck i skogen.
Fiskarna ser ut att må jättebra nu.

Vet ej vad som var fel i det andra karet när jag startade det men där gick det bara dåligt, inga problem i mina andra kar när dom startades.
#9 - 8 juli 2009 21:23
Det har ju varit torrt nu ett tag och varmt. Kan vädret ha påverkat ditt vatten?

( mindre vatten, surare vatten eller något annat)

Jag tycker inte det beteende du beskrivit är ett naturligt beteende för fisk när de kommer i nystartade kar. Något påverkade dem - men vad?

MVH Lasse
#10 - 9 juli 2009 13:30
Det har regnat och fått fart på vattnet i skogen och då blir det ljusgultbrunt, kanske det har påverkat. Men nu simmar dom runt som om ingenting har hänt, snäckorna håller sig kvar i vattnet och kryper inte upp ovanför vattenytan som dom gör annars om något är fel så det är nog bra nu.
Har satt i 3 räkor nu och ska se hur dom mår om ett tag.
Men har fortfarande stora funderingar på vad det var med 38 litaren om du har läst min tråd där http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=131952
Jag förstår fortfarande inte vad som hände där, vågar inte använda karet mer heller.
Har sett att under karet så är det någon vitkladdig massa vid skarvarna men innuti så ser siliconen fin ut funderar på om det är hål i siliconen i karet och något kommer från den vita massan mest förvirrad där.
#11 - 9 juli 2009 21:37
Läst igenom din tråd - några frågor. Är karet omsilikonerat och i så fall med vilket silikon. Finns silikon som innehåller antimögelmedel och det är inte första gången det dödar fisk i så fall.

Beskrivning du gör medför också att det är svårt att lämna tanken på kopparförgiftning - koppar tar räkor fortare än det tar fisk. Vissa fiskindivider kan klara relativt mycket koppar - andra av samma art mindre. svårt att förstå varifrån kopparen kommer bara om du inte använt nytt vatten.

MVH Lasse
#12 - 10 juli 2009 13:10
Det är ett gammalt akvarium(38litaren) som jag inte har en aning om när det är omgjort om det är omgjort någon gång, ärligt talat kommer jag inte ens ihåg när jag fick det eller av vem.

Första gången när jag skrev tråden räkor dör så hade jag ju vattnet och filtret från det karet räkorna kom från men vid omstarten tog jag nytt, när jag sen satte i räkor igen så började det dö en efter en och jag flyttade dom till ett annat kar och där har dom mått bra.

Vi har kopparrör men dom är ca 6 år gamla och när jag har haft räkor i dom andra karen så har dom mått bra.
[ATTACH]20864[/ATTACH]
Så här ser det ut underifrån där det konstiga är
[ATTACH]20865[/ATTACH]
Detta är kanterna

[ATTACH]20866[/ATTACH]
Och detta är botten, har inte ens rengjort det sen jag slängde ut det.

Men jag läste någonstans att räkor är väldigt känsliga för nystartade kar men att snäckorna också dog förbryllar mig, en av 4 snäckor klarade sig och den höll väll sig ovanför ytan så att den klarade sig.
#13 - 10 juli 2009 13:21
Det vita som ser ut som silikon är troligen sikaflex och om det kommer i kontakt med vattnet i karet har du svaret där, då det är antimögelmedel i detta.
Nu ser det ut att bara vara utanpå karet, men man kan ställa sig frågan varför det finns över huvudtaget, om karet är tätt;)...
Bilagor:
#14 - 10 juli 2009 13:57
Jag håller med du:p som jag sa har jag ingen aning om karets historia eller vem som gjort det men det kan vara boven i dramat att det börjat sippra in vid denna starten kanske.
#15 - 10 juli 2009 14:06
Sådana kar kostar inte så mycket så mitt råd är att hiva det på tippen, att silikona om det kostar mer än det smakar:).
#16 - 10 juli 2009 14:28
Ja det ligger i tankarna, tror att jag ställer det på vinden så länge tills jag bestämt mig, kanske behöver man ett kar till något annat än fiskar;)
Kanske odla mygglarver i

Annons