beter sig konstigt(fjäril ciklid)

#1 - 9 mars 2008 19:12
Jag har aldrig haft ciklider förut. mina fjärilciklider beter sig kontigt. min hona sitter på den högre sidan av karet och försöker gräva ner i sanden och hanen går runt henne och låter ingen annan fisk komma nära och han har blivit aggresiv...håller de på at leka el??? ska jag få massa yngel???? el är något annat som är konstigt?.... va behöver jag göra nu???
#2 - 9 mars 2008 19:40
japp de e nog lek på gång
#3 - 9 mars 2008 19:43

ok vilka saker ska jag tänka på??? ska jag släcka lampan kanske???? mata dek lite extra ????
#4 - 9 mars 2008 20:04

om ändå mina ville leka...[V]
#5 - 9 mars 2008 21:04
en nattlampa kanske skulle va nått när du sett att dom fått rom.
#6 - 9 mars 2008 21:33
en nattlampa kanske skulle va nått när du sett att dom fått rom.

Vad har nattlampan för funkt?
#7 - 9 mars 2008 21:42
de kan hålla bättre koll på rommen om de har lite ljus. de måste jaga bort alla andra fiskar som vill äta upp rommen och det hjälper ifall de kan se nått :P
#8 - 10 mars 2008 10:24
Hittils har det inte hänt något. tar det lång tid tills de lägger romen???? eller har de lagt det i natt och käkat upp det???? (min guppy hona hade fött yngel i natt men inte en enda har klarat sig)
#9 - 10 mars 2008 15:52
dom brukar gräva en grop dom ska ha ynglen i. om dom börjar att puttsa på en sten eller liknande så e de nog nära
#10 - 10 mars 2008 16:05
dom brukar gräva en grop dom ska ha ynglen i. om dom börjar att puttsa på en sten eller liknande så e de nog nära

ok. men nu har min hane börjat jaga honan som fan och hon ser helt blek ut och försöker gömma sig vad innebär det?
#11 - 10 mars 2008 16:38
amoramir skrev:
ok. men nu har min hane börjat jaga honan som fan och hon ser helt blek ut och försöker gömma sig vad innebär det?

att det är kört.. döden är nära
#12 - 10 mars 2008 17:15
rick skrev:

nja kanske inte riktigt, skaffa 1-2 honor till så blir det nog bra..
#13 - 10 mars 2008 18:09
rick skrev:

vadå ska den bli jagad tills den dör??? varför???
#14 - 10 mars 2008 19:34
amoramir skrev:
vadå ska den bli jagad tills den dör??? varför???

Det är vanligt att dom jagar varrandra. Fixa lite mer gömställen och växter åt honan så slipper hon stressas till döds.
#15 - 10 mars 2008 19:40
Vic skrev:
Det är vanligt att dom jagar varrandra. Fixa lite mer gömställen och växter åt honan så slipper hon stressas till döds.

jag har väl massa me gömställen och växter sen min kar är bara 110l så inte myke plats kanske.....va finns det mer at göra?
#16 - 10 mars 2008 21:15
går det bra om jag sätter en kruka inne som en extra gömställe för henne??? har en kruka som har vart i balkongen i några år kanske. den är säkert använd förut för krukväxter och den är lite färigad. kan jag använda den eller det är ingen ide??? eller kanske för jag köpa en ny kruka?
#17 - 11 mars 2008 05:30
amoramir skrev:
går det bra om jag sätter en kruka inne som en extra gömställe för henne??? har en kruka som har vart i balkongen i några år kanske. den är säkert använd förut för krukväxter och den är lite färigad. kan jag använda den eller det är ingen ide??? eller kanske för jag köpa en ny kruka?

krukor mina fjäilar har aldrig gömt sig i ngn kruka, jag hade satsat på någon växt och rot till.
vad har du för andra fiskar? och hur många fjärilar har du?

och ett 110liters är helt ok storlek till fjärilsciklider
#18 - 11 mars 2008 09:00
Jag har 2 svärdbärare och 4 guppy och 5 jätte små malar och 2 fjärilär bara. jag tror inte at jag har många fiskar och akvarie botten är fullt av stenar och växter, men förut hade jag samlat alla mina stenar på en sida men idag har jag spridit ut de i hela karet så att honon ska ha mera möjlighet att göma sig. det gick faktiskt bättre men hon blir fortfarande jagad av hanen(hanen har blivit större och mycket finare och honan blir bara svagare och bläckare) ska jag fixa nåra sternar till kanske?
#19 - 11 mars 2008 11:02
Jag skulle nog köpt en eller två honor till.
#20 - 11 mars 2008 21:09
nu är det lite lugnare när jag har möblerat om. tänker skaffa en hona till....är det någon som vet om de tycker om kokosnötter som gömställe???? el?
#21 - 15 mars 2008 18:52
Det hjälpte inte med 2 honor till heller. har 3 honor o 1 hane nu men alla 3 blir jagad o de gömmer sig bara...har skaffad mer gömställe oxå...men det funkar inte riktigt...vad ska jag göra nu då?
#22 - 15 mars 2008 19:22
amoramir skrev:
nu är det lite lugnare när jag har möblerat om. tänker skaffa en hona till....är det någon som vet om de tycker om kokosnötter som gömställe???? el?

jag har en halv kokosnöt i mitt akvarie,, de haraldrig varit där inne,

mina fjärilar gillar mer att gömma sig i tät vegitation.

det kan vara så att din hona helt enkelt är svag från början fjärilscikliden är väl rätt sönderodlad och allt för många av fjärilarna i handlen tkr jag är väldigt fjuttiga o mesiga.

men skaffa du en hona till, och se till att du tar den som ser mest livlig och färggrann ut!

Annons