Betta coccina gruppen

#1 - 22 juni 2002 20:18
Jag fick för några dagar sedan en del Bettor tillhörande coccina gruppen. Jag har försökt kolla upp att respektive art är rätt artbestämd, men det är inte lätt. Det finns inte så mycket information om dem på nätet, och det jag fått tag på är motsägelsefullt. De Bettor jag har levererades som brownorum, coccina, rutilans och persephone. Brownorum och persephone ser rätt ut enligt bl.a bilderna på Irving Jenssens sida, men de som levererats som coccina stämmer bäst med irvings bilder på rutilans eller tussyae. Mina rutilans stämmer bättre med Irvings livida. Mer letande på nätet gör saken ännu värre, med t.ex. bilder på coccina som stämmer överens med andra bilder och beskrivningar på livida. Kännetecknen som används i denna Betta identification stämmer inte med de kännetecken som nämns i Andrew Smith´s artickel Care and Breeding of the Jealous Betta.

Tills vidare får jag väl kalla fiskarna med de namn de levererats, men om någon har information som kan hjälpa mig att säkerställa identiteten på fiskarna, så vore jag väldigt glad. Det vore även intressant att höra av andra som har erfarenheter av dessa fiskar.

Per-Erik
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 25 juni 2002 08:08
Hej Per-Eric,
Kan tyvärr inte ge dig något svar alls. Kan dock tipsa om att det finns en del foton i Aqualog-boken "all Labyrinths" fast den har du säkert redan kollat i.
Akvaristiska hälsningar
Kjell

#3 - 13 augusti 2002 14:03
Hej!

Spännande med en massa udda betta-arter. Mindre kul är det ju som alltid när man börjar tveka om det man köpt är det som såldes, eller hur man säger. Fisken är ju iaf samma som den alltid har varit bara det att vi människor ska dela in allt i fack och ordning, vilket är tur i vissa fall.
Ibland så kan ofrivilliga namnändringar ske i den långa kjedja från fångare/odlare till köpare via en massa länkar. Bla bla blaa...

Jag har ett "par" (2st) Betta rutilans som jag tror med säker het är Betta rutilans. De stämmer bra överens med de bilder jag sett tex.
http://home.c2i.net/philippi/Betta/rutilans/betta_rutilans.htm och
http://kampffisch.cool.ne.jp/species/rutilans/rutilans.htm.
Men 100%ig kan man ju aldrig vara då det kan skilja på ögonfärg mm.

Det finns en del fina japanska sidor med bra bilder på udda bettor:
http://kampffisch.cool.ne.jp/
http://www.rva.ne.jp/e_mainpage.html

Hade man bara varit lite bättre på japanska....

Lycka till med firrarna vilka de än må vara :-)!!!

/Pär Jansson

#4 - 14 augusti 2002 08:06
Jag kan komma med lite boktips på böcker om olika Bettor.

*<b>Bettas, A Complete Pet Owner´s Manual</b>. 2001
Av Robert J. Goldstein, Ph D
Barrons´s
ISBN 0-7641-1653-3
96 sidor
(Engelska)
Tar upp odling och färggenetik på vanlig kampisk samt odling och artbeskrivningar på andra bettor både skumbobyggare och munruvare.

*<b>Ihr Hobby, Kampffische Wildformen</b>. 1999
Av Robert Donso-Büchner & Jürgen Schmidt
bede-Verlag
ISBN 3-933 646-09-X
80 sidor
(Tyska)
Beskriver olika biotoper där dessa fiskar finns samt artbeskrivningar på många arter.

Båda böckerna är mycket prisvärda och informativa.

Ni som är intresserade av olika labyrintfiksar och då även de mer udda som det kan vara svårt att hitta information om gå gärna med i ett litet nätverk jag startat <b>BettaSweden</b>
/Pär Jansson

#5 - 22 augusti 2002 21:38
Vill bara berätta att Persephone har lekt ett par gånger nu. Häromdagen hittade jag yngel, som dock inte överlevde. Nu har de lekt igen, ynglen är förmodligen kläckta imorgon. Hoppas de överlever den här gången.

Per-Erik
#6 - 3 september 2002 08:34
P-E, hur har det gått med dina odlingsförsök?

/Pär

#7 - 3 september 2002 15:56
Persephone ynglen kläckte och fick gå kvar i akvariet tills de blev frisimmande. Hanen är duktig att vakta, så det är ingen fara med ynglen förrän de börjar simma själv. Jag lyckades plocka ut 13st. Dessa bor ännu så länge i en liten syltburk. Förra gången flyttade jag dem direkt till ett eget akvarium, men då dog de redan nästa dag. Vet inte varför. Den här gången har endast ett yngel dött, de övriga ser ut att må bra. De fick infusorier första dagarna, men nu har jag gått över till vinägermicro. Den klarar sig utan problem i vattnet, så det behövs inte matas varje dag. Jag tycker jag har lite för få yngel för att köra igång artemia, så de får nog gå på Vinägermicron ett tag till. Sedan blir det nog små cyklops istället. Även dessa brukar man kunna ha i så det räcker några dagar. Denna odling blir min första i den nystartade omgången av odlingskampanjen. Fin start med ett guld.

Inga andra av mina bettor visar några som helst tecken att vilja leka. Coccinorna dog, men de andra finns kvar. Jag har även imbellis, smaragdina och edithae. Misstänker att jag saknar hanne av imbellis och hona av smaragdina. Jag trodde jag hade en ny imbellishanne, men när han kom tillsammans med de gamla så tappade den färg helt. Nu ser det ut som en hona. Smaragdinorna är luriga. Jag tror att det är minst två hanar(av tre), men ibland är alla färglösa. Vi får se hur det går. Förhoppningsvis får jag chokladgurami på fredag. Dom lär ju också vara "lätta" att se könskillnad på. När jag tänker efter börjar jag få aldeles för många arter med väldigt lite könskillnader på.

Ett råd till alla som vill börja odla: välj arter som det är lätt att se könskillnaden på. Det spelar ingen roll hur bra mat, vattenvärden m.m. du fixar. Det blir aldrig yngel av två hannar, och om det inte är Rivulus marmoratus, lär det inte bli det av två honor heller (Det behövs bara en hona av Rivulus marmoratus).

Per-Erik
#8 - 15 februari 2003 12:19
Hej, jag tänkte ta upp detta ämne igen.

Införskaffade härom dagen en grupp(6 st.) Betta brownorum. Dessa skulle det i alla fall vara. Det är som sagt väldigt svårt efter som bettorna i coccinagruppen är väldigt snarlika. En av dessa fiskar är nog en B.burdigalia för att den har den längre ryggfenan, 4 stycken är nog B.brownorum och den sjätte är jag väldigt osäker på den har nämligen inte någon svart/blå prick på sidan. tanken var att få Brownorum och sedan försöka få ut lekpar, beställningen var gjord på tre "par" B.brownorum. Hur skall jag då gå tillväga för att försöka få ut ett par av de fyra fiskarna som jag tror är B.brownorum. Jag kan inte se någon direkt könskillnad, finns det någon sådan och hur kan man se detta, eller är det så att jag bara har fått fiskar av samma kön. Har försökt att leta efter bra bilder på hona och hane på B.brownorum utan lyckat resultat.

Snälla hjälp mig med detta!!!
Mvh Jesper
#9 - 17 februari 2003 10:42
Den tyska boken nämnd ovan visar ett helt lekförlopp med just Betta brownorum. Kommer inte ihåg några direkta könsskilnader men kan kolla upp det när jag kommer hem.

Tror nog att det skall gå bra att ha dem i grupp oh låta tiden utvisa könsfördelning och parbildande.

Lycka till med en kanonfin art!

/Pär

Annons