Jag fick för några dagar sedan en del Bettor tillhörande coccina gruppen. Jag har försökt kolla upp att respektive art är rätt artbestämd, men det är inte lätt. Det finns inte så mycket information om dem på nätet, och det jag fått tag på är motsägelsefullt. De Bettor jag har levererades som brownorum, coccina, rutilans och persephone. Brownorum och persephone ser rätt ut enligt bl.a bilderna på Irving Jenssens sida, men de som levererats som coccina stämmer bäst med irvings bilder på rutilans eller tussyae. Mina rutilans stämmer bättre med Irvings livida. Mer letande på nätet gör saken ännu värre, med t.ex. bilder på coccina som stämmer överens med andra bilder och beskrivningar på livida. Kännetecknen som används i denna Betta identification stämmer inte med de kännetecken som nämns i Andrew Smith´s artickel Care and Breeding of the Jealous Betta.
Tills vidare får jag väl kalla fiskarna med de namn de levererats, men om någon har information som kan hjälpa mig att säkerställa identiteten på fiskarna, så vore jag väldigt glad. Det vore även intressant att höra av andra som har erfarenheter av dessa fiskar.
Per-Erik