Betta kit - kampfiskakvarium

#1 - 11 juni 2013 21:52
Tyckte dessa var perfekta att ha i min bokhylla och jag gillar kampfiskar, tycker de är så vackra.

Men jag fattar inte hur man får ljus, värme, och syre till det? Och blir det inte lortigt snabbt? Är dessa plastbyttor något att ha eller är det bara att kasta i soptunnan?
#2 - 11 juni 2013 22:42
[FONT=fixedsys]Ja inte ska du ha fisk i det iallafall, det är förkastligt.[/FONT]
#3 - 11 juni 2013 22:45
åheim skrev:
[FONT=fixedsys]Ja inte ska du ha fisk i det iallafall, det är förkastligt.[/FONT]

Hur menar du att det är förkastligt?
#5 - 12 juni 2013 07:08
Tycker personligen som åheim.
Ska man ha en kampfisk så bör man iallafall ge den lite space..
Vore inte sjysst att dumpa i fisken i en så minimal kub.
Jag körde på en Haquoss Nanokubus 30 (31 liter) inköpt på Bromma Zoo för runt 600:- när det var rea.
http://www.zoo.se/private/nanokubus-30-haquoss-akvarium-31-l.html

Det finns även Haquoss Nanokubus 25 (19 liter) för 699:- nu.
http://www.zoo.se/private/nanokubus-25-haquoss-akvarium-19-l.html

Det är det jag skulle rekommendera dig om du vill ha en kampfisk.
De må inte behöva mycket utrymme egentligen, men min hane är väldigt aktiv nu när han har lite utrymme att röra sig på, även om min kub är välplanterad samt att han har ett par kompisar i:
*5st microrasboror.
*3st amanoräkor.
*2st äppelsnäckor.
*6st red/black cherry
*2st blue tiger.

Bild.

Bild på ett litet skumbo som Chilli brukar bygga några gånger i veckan.

Bild på Chilli när han chillar på en av växterna. :D

Var snäll och ge kampfisken lite mer plats, släng i lite växter och ge honom ett par kompisar.
Låt honom inte vara ensam i en bokhylla.. [:(!]
#6 - 12 juni 2013 09:23
vad är det för kampfisk akvarium du menar? om det är på 20 liter går det att ha en ENSAM kampfisk där i men menar du små plastlådor på 1 liter så är det verkligen djurplågeri att ha en kampfisk där i.
#7 - 12 juni 2013 11:12
TS menar ju såklart sånt här skit..
http://www.petnet.hu/termek/Marina_Betta_Kit_Zen_miniakvarium_2L-137-8121

"Betta kit". Oftast är de ju på 2-3 liter.
Extremt litet. Jag hade inte ens haft i en microrasbora där i.
#8 - 12 juni 2013 11:45
Ok, då var det konstaterat skräp då.

Men hur fungerar dessa? Hur får de syre, värme och ljus?

Den där lilla "plastlådan" som ser ut att vara injuten i själva "akvariet", vad har den för funktion?
#9 - 12 juni 2013 19:28
Imasy skrev:
Ok, då var det konstaterat skräp då. Ja det kan dock användas till någon liten växt som klarar sig med dagsljus i tex ett fönster.

Men hur fungerar dessa? Hur får de syre, värme och ljus? [FONT=arial]De får nöja sig med dagsljus, Kampfisk kan överleva i väldigt syrefattigt vatten pga sitt labyrintorgan, värmen blir densamma som rummet det står i![/FONT]

Den där lilla "plastlådan" som ser ut att vara injuten i själva "akvariet", vad har den för funktion? Ja de verkar tycka att det är snyggt att lägga gruset i.
[FONT=arial]Lite kort och gott [/FONT]
#10 - 12 juni 2013 20:36
Sv: Betta kit - kampfiskakvarium

viktorbj skrev:
vad är det för kampfisk akvarium du menar? om det är på 20 liter går det att ha en ENSAM kampfisk där i men menar du små plastlådor på 1 liter så är det verkligen djurplågeri att ha en kampfisk där i.

Håller inte med om att det går att hålla en ensam kampfisk i 20 liter. Var har du hört det?

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#11 - 14 juni 2013 07:03
Jag tycker man kan ha en kampfisk i ett 20 liters akvarium men det är ju såklart ett minimum.
#12 - 14 juni 2013 07:29
Sv: Betta kit - kampfiskakvarium

viktorbj skrev:
Jag tycker man kan ha en kampfisk i ett 20 liters akvarium men det är ju såklart ett minimum.

Skulle jag inte göra. Minst 40 liter

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#13 - 14 juni 2013 13:10
viktorbj skrev:

20 liter känns väl på gränsen..
Jag har min i 30 liter nu och det känns rätt så lite efter att inredning kommer dit.

Ska man inte ha någon inredning, så bör väl 20 liter funka.
DOCK, så lär det inte alls vara roligt som fisk att simma runt på 20 liter utan någon inredning/växter alls...

Minst 30 liter skulle jag säga.
Då med filter och bra ljus om man skall köra på växter.
De där LED fjuttarna som brukar följa med är ju inte nåt att hänga i granen direkt..
#14 - 14 juni 2013 13:41
viktorbj skrev:

Man har inte någon​ fisk i ett 20-literskar!

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#15 - 14 juni 2013 14:05
Inger H skrev:
Man har inte någon​ fisk i ett 20-literskar!

//Inger

Och varför inte det.

Boraras merah/micros har lika mycket simyta i ett 20 liters akvarium som diskus har i ett akvarium på 10.000 liter och hur många diskus går i ett akvarium på 10.000 liter.

Hur stort akvarium en fisk behöver beror på artens storlek och beteende och så klart så ju mindre ett akvarium är desto färre lämpliga arter finns det men att säga att man kan ha någon är helt fel.
#16 - 14 juni 2013 14:11
Och varför inte det.

Boraras merah/micros har lika mycket simyta i ett 20 liters akvarium som diskus har i ett akvarium på 10.000 liter och hur många diskus går i ett akvarium på 10.000 liter.

Hur stort akvarium en fisk behöver beror på artens storlek och beteende och så klart så ju mindre ett akvarium är desto färre lämpliga arter finns det men att säga att man kan ha någon är helt fel.

Så sant som det är sagt.
#17 - 14 juni 2013 14:17
Och varför inte det.

Ja du Kjell, vi har olika sätt att tänka:).

//Inger
#18 - 14 juni 2013 14:21
...och som fortsättning på mitt inlägg, så kan väl knappast en kampfisk i bioptop "vistas i typ 20 liter"?

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 14 juni 2013 14:52
Inger H skrev:
Ja du Kjell, vi har olika sätt att tänka:).

//Inger

Och hur tänker du - jag tänker här i första hand på djuret ;)
Fast min uträkning ovan är faktiskt rätt intressant - när man trots allt reflekterar över hur "lite" yta våra "stora" fiskar har utan att man tänker på det, medan man tycker att de små arterna har det väldigt trångt i små akvarier trots att de har en jätteyta jämfört med de stora fiskarna.

Sedan vad gäller kampfiskar så är jag nog överhuvudtaget lite emot att hålla fiskar en och en (oavsett vad det är för art) och skall man hålla flera kampfiskar så skall akvariet var större.
#20 - 14 juni 2013 15:27
Och hur tänker du - jag tänker här i första hand på djuret ;)

Fast min uträkning ovan är faktiskt rätt intressant - när man trots allt reflekterar över hur "lite" yta våra "stora" fiskar har utan att man tänker på det, medan man tycker att de små arterna har det väldigt trångt i små akvarier trots att de har en jätteyta jämfört med de stora fiskarna.

Sedan vad gäller kampfiskar så är jag nog överhuvudtaget lite emot att hålla fiskar en och en (oavsett vad det är för art) och skall man hålla flera kampfiskar så skall akvariet var större.

Ja du Kjell - för det första, så anser då inte jag i alla fall - trots min ringa erfarenhet av just kampfiskar, att man håller inte ens en ensam fisk i ett (20-literkar) - tänker humant här:). Sedan Kjell är vi då överens om, att karet skall vara större än 20L;).

//Inger
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 14 juni 2013 16:32
Vad jag tycker så är i artbeskrivningen för kampfiskar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1
#22 - 14 juni 2013 17:30
Vad jag tycker så är i artbeskrivningen för kampfiskar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=233&SOK=1

...liite större än 20L då i alla fall;).

//Inger

Annons