Jag tror han lyckas! :D
Torv ska ju även vara bra för Splendens men det kanske inte är någon höjdare att ha helt olika värden i odlingskaret gentemot andra burken. Vet att Asiaterna oftast kör med löv på botten för att sänka pH, färga vattnet, sänka KH och inte minst alla humusämnen.
Tydligen ska MATA MATA MATA med olika godsaker, som gärna få vara levande, vara en stor bonus.
Tror också att han lyckas. :)
Jag har hela tiden använt stora karets vatten till det lilla, så ynglen har aldrig kommit i kontakt med rent kranvatten och för föräldrarna har inte heller förändringen blivit så stor. Annat än pH-mässigt då. Jag frågade "min rådgivare" om detta med den stora skillnaden i pH på stora och lilla karet, men han sa att en rätt kort inkoppning mellan karen räcker, eftersom det i grunden är samma vatten.
Jag hade samma invändningar som du, men testade ändå eftersom jag är helt grön på området och fick torv-tipset av någon med erfarenhet. För min del har det funkat bra med torvbotten, men hur jag en dag ska få tag i ynglen vill jag inte ens tänka på... De små lever och växer och föräldrarna verkar inte ha mått dåligt av just pH-sänkningen. Nu har jag emellertid flyttat tillbaks dem båda till stora karet eftersom honan knappt kom fram för matning till slut. Hanen vaktade ynglen mycket noggrant (långt efter att de blivit frisimmande) och jagade undan honan när hon väl tordes visa sig. I splendens-sammanhang brukar man väl ta bort honan direkt, så det problemet kanske kan undvikas.
Hur kommer du/ni (Rob/Visual) göra med hanen? Ska han få sköta skumboet och de små "trådarna" ett tag, eller kommer ni plocka bort honom också med detsamma? Spännande detta med odling!