Betta odling!

#1 - 29 juli 2010 17:11
Mitt nya lilla projekt som jag påbörjat är att försöka få fram lite bettor.

Kan inte så himla mycket om dom, men tycker dom är spännande.
Dom får sjysta färger och alltid kul att testa lite nytt!

såhär långt har jag kommit än så länge!

Kruka som skydd för honan, lite växter, både levande och plast.
Flytväxter använder jag än så länge bara Andmat men ska fixxa fram lite annat om det inte funkar.

Bettorna jag ska börja med är Hane: Veiltail och det antar jag att honan oxå är!

Hoppas att jag lyckas! ge mig gärna tips och råd som jag kanske inte redan vet!
Önska mig lycka till! :D
#2 - 29 juli 2010 23:02
Släng i något han kan bygga bo under likt:
" target="_blank">

Testa köra med avdelningstaktiken för att trigga lek, du vet genom att hane och hona får se men inte röra varandra.

Hoppas det går vägen! :D
#3 - 29 juli 2010 23:13
Ska se om jag får tag i något till det å testa då:D
och ja triggnings tekniken ska jag använda mig av:D
#4 - 29 juli 2010 23:14
Jag bara läser om tekniker med börjar inte själv! :p
#5 - 29 juli 2010 23:18
Nej vet! Du är för vek:p skojar..

Nej men tkr du ska börja snart du oxå:D köp liknande plastdunk som jag :D
Men det är bra o kunna fråga dig, för du kan mer än mig:D
Bilagor:
#6 - 29 juli 2010 23:22
Har en från Ikea, men vet inte varför det skummade så när jag fyllde den så jag vågade helt enkelt inte använda den. Ska kolla igen!
#7 - 29 juli 2010 23:29
Ja gör det!
blir kul om du börjar och lyckas.. roligare o snacka med någon man mer vet vem det är om hur det går och hur Du har gått till väga osv :p
#8 - 30 juli 2010 12:40
Hej!
Nu blev jag också sugen på att odla lite betta :p
Problemet är väl att jag inte kan något om det. Har 5 bettor, som går tillsammans. Hur ska jag göra?
Lär mig! :D:p
#9 - 30 juli 2010 12:42
Googla och kolla in projekt som det här så får du veta allt som behövs! :)
#10 - 30 juli 2010 15:28
Silkisif skrev:
Hej!

Nu blev jag också sugen på att odla lite betta :p

Problemet är väl att jag inte kan något om det. Har 5 bettor, som går tillsammans. Hur ska jag göra?

Lär mig! :D:p

Ja alltså det är inte så lät att lära ut när man inte har några direkta kunskaper själv!
Jag läser bara på lite om hur jag ska göra, sen frågar jag runt lite.

VD kan mer än mig, jag startade bara försök till odling innan honom. Men det är bara läsa runt
www.kampfisk.se har mycket bra och viktig information!

Samtidigt som du där kan fråga andra betta intresserade om hur dem gör!

Hoppas du kommer igång snart du oxå om du nu är sugen:D

Vad har du för bettor?
#11 - 30 juli 2010 16:36
Skoj! Jag som inte hade tänkt pyssla med yngel alls har blivit helt hookad och lyckats få mina betta coccina att skaka fram två kullar. Drygt 20 av ynglen finns kvar och de äldsta är ca. två månader. Du och jag har ju olika bettasorter men lite påminner de om varandra. Har skrivit ganska utförligt om hur mina bettor gått tillväga under rubriken "Betta coccina - lek på g" (avd. Labyrintfiskar). Där kan du titta om du vill. Annars kommer en kort summering här:

Skillnaden på våra lekkar är att jag har torvbotten (jättebra för honan att gömma sig i, men svårt att få upp henne ur), mer växter som svävar runt och skymmer (framförallt flytväxter) och en rot med växtlighet fastsatt på (också bra för att skymma hanens utsikt). Jag fick tipset att sätta i en filmburk för hanen att bygga skumbo i. De ska tydligen föredra det framför mycket annat. Pytsade i någon sorts droppmat åt ynglen (kan kolla upp exakt märke och namn om du vill) de första dagarna och har sedan dess matat med nykläckt artemia och gjort små vattenbyten ganska ofta.

Lycka till, förresten! Första leken var helt fantastisk att få uppleva. Hoppas att du snart får vara med om samma sak!
#12 - 30 juli 2010 20:22
Jag tror han lyckas! :D

Torv ska ju även vara bra för Splendens men det kanske inte är någon höjdare att ha helt olika värden i odlingskaret gentemot andra burken. Vet att Asiaterna oftast kör med löv på botten för att sänka pH, färga vattnet, sänka KH och inte minst alla humusämnen.

Tydligen ska MATA MATA MATA med olika godsaker, som gärna få vara levande, vara en stor bonus.
#13 - 30 juli 2010 20:45
Tack!
Nu blir jag lite frustrerad, jag trodde nämligen att det bara fanns en sorts kampfisk? Fel, såklart.. Men hur vet jag vilken sort det är? Trodde det var samma i djuraffären i alla fall... :s

Jag ska läsa jättemycket tills jag kommer hem den 5e, och då lever bettorna farligt.. hehe :P
Eller så inser jag att det är för svårt, och lägger av ;)
#14 - 30 juli 2010 20:51
Betta är en ganska stort släkte men säkert 99% av de du ser i butik är någon form av Betta Splendens (färger och fenor skiljer sig med odlingarna), om det är något annat så är även priset högre (undantag "finare" Splendens) och butiken stoltserar nog glatt med att detta är något speciellt. ;)
Det är bara en som säljs under namnet "kampfisk" sedan finns det dvärgar, fredliga etc som är andra arter. Gå in på artbeskrivningen och sök på "betta".

Odla ska inte vara så svårt, bara att det ofta misslyckas ett par gånger (speciellt att dra upp yngel).
#15 - 30 juli 2010 21:02
Skönt! De vet ju hur man tar extra betalt i alla fall ;)

Vad är "bra att ha" i odlingsbaljan? Värmare, vad mer? Hur viktigt är pump?
Kan man ha dem i en bur i vanliga baljan?
Kollade runt på kampfisk.se, alla verkar så duktiga :o
#16 - 30 juli 2010 21:05
Här har man lite basic info på svenska:
http://www.dfly.se/betta/fodaupp.html

Läs de olika dagböckerna! :)
#17 - 31 juli 2010 00:16
Pump ska du inte ha till odlingen!
Det ger rörelse på ytan och då svårt för hanen att bygga sitt skumbo!
Dom är dessutom bara i baljan några dagar. plus att man kan göra små små vattenbyten. och så fort ynglen är frisimmande så kan du sakta men säkert höja vattennivån en aning för var dag som går vilket ger dem friskt nytt vatten!
#18 - 31 juli 2010 05:59
Jag tror han lyckas! :D

Torv ska ju även vara bra för Splendens men det kanske inte är någon höjdare att ha helt olika värden i odlingskaret gentemot andra burken. Vet att Asiaterna oftast kör med löv på botten för att sänka pH, färga vattnet, sänka KH och inte minst alla humusämnen.

Tydligen ska MATA MATA MATA med olika godsaker, som gärna få vara levande, vara en stor bonus.

Tror också att han lyckas. :)

Jag har hela tiden använt stora karets vatten till det lilla, så ynglen har aldrig kommit i kontakt med rent kranvatten och för föräldrarna har inte heller förändringen blivit så stor. Annat än pH-mässigt då. Jag frågade "min rådgivare" om detta med den stora skillnaden i pH på stora och lilla karet, men han sa att en rätt kort inkoppning mellan karen räcker, eftersom det i grunden är samma vatten.

Jag hade samma invändningar som du, men testade ändå eftersom jag är helt grön på området och fick torv-tipset av någon med erfarenhet. För min del har det funkat bra med torvbotten, men hur jag en dag ska få tag i ynglen vill jag inte ens tänka på... De små lever och växer och föräldrarna verkar inte ha mått dåligt av just pH-sänkningen. Nu har jag emellertid flyttat tillbaks dem båda till stora karet eftersom honan knappt kom fram för matning till slut. Hanen vaktade ynglen mycket noggrant (långt efter att de blivit frisimmande) och jagade undan honan när hon väl tordes visa sig. I splendens-sammanhang brukar man väl ta bort honan direkt, så det problemet kanske kan undvikas.

Hur kommer du/ni (Rob/Visual) göra med hanen? Ska han få sköta skumboet och de små "trådarna" ett tag, eller kommer ni plocka bort honom också med detsamma? Spännande detta med odling!
#19 - 31 juli 2010 07:22
Ett tips är att helt och hållet skippa det bottensubstratet du har i din burk..

Vill du ha många överlevande yngel så har du antingen en helt slätt yta som någon slags "duk" eller inget bottensubstrat alls.

Just det du har på bilderna i början av tråden är något av det sämsta du kan ha som bottensubstrat i en parningsburk.

Honan tar du bort direkt äggen är lagda då har du också större chans till mer överlevande..
Jag har dock alltid tagit bort hanen efter 24 timmar. och låtit äggen va själv sen för att ha en garanti att hanen inte helt plötsligt blir hungrig för då äter han upp allt och förstör skumboet.

Annars ser det bra ut :)
#20 - 31 juli 2010 07:23
Ph värdet kan du strunta i helt när det gäller betta fiskar . Inga onödiga kontroller på vattnet.. Byta 10 procent varannan dag eller 30 procent en gång i veckan. Det är bra nog.. ph värdet i en betta burk är helt överskattat och onödigt att bry sig om.
#21 - 31 juli 2010 09:36
Jag vet tyvärr att mitt grus är av sämsta slaget!
Skulle använt mitt andra svarta jag har. Men det kom jag nte på förens karet redan var i sin ordning.
#22 - 31 juli 2010 09:38
häpp skrev:
Tror också att han lyckas. :)

Jag har hela tiden använt stora karets vatten till det lilla, så ynglen har aldrig kommit i kontakt med rent kranvatten och för föräldrarna har inte heller förändringen blivit så stor. Annat än pH-mässigt då. Jag frågade "min rådgivare" om detta med den stora skillnaden i pH på stora och lilla karet, men han sa att en rätt kort inkoppning mellan karen räcker, eftersom det i grunden är samma vatten.

Jag hade samma invändningar som du, men testade ändå eftersom jag är helt grön på området och fick torv-tipset av någon med erfarenhet. För min del har det funkat bra med torvbotten, men hur jag en dag ska få tag i ynglen vill jag inte ens tänka på... De små lever och växer och föräldrarna verkar inte ha mått dåligt av just pH-sänkningen. Nu har jag emellertid flyttat tillbaks dem båda till stora karet eftersom honan knappt kom fram för matning till slut. Hanen vaktade ynglen mycket noggrant (långt efter att de blivit frisimmande) och jagade undan honan när hon väl tordes visa sig. I splendens-sammanhang brukar man väl ta bort honan direkt, så det problemet kanske kan undvikas.

Hur kommer du/ni (Rob/Visual) göra med hanen? Ska han få sköta skumboet och de små "trådarna" ett tag, eller kommer ni plocka bort honom också med detsamma? Spännande detta med odling!

Jag kommer avlägsna honan direkt när jag vet att äggen är lagda! :D
#23 - 31 juli 2010 11:58
Jag har faktiskt lyckats bäst när jag har haft mitt plast akvarie "petbox" utan bottensubstrat stående på ett bord i ek" brunt"

Det är den enda gången jag har lyckats få hanen att hitta exakt alla ägg som trillar:)
#24 - 31 juli 2010 17:43
Min hane spänner iaf up sig ibland för honan som ligger i en 1.5 Petflaska som står upp i karet. Han bygger bo, men är orolig för att det ska gå sönder om jag inte är väldigt väldigt försiktig när jag ska ta ut honan. men hoppas jag lyckas! ska vänta någon dag till iaf!
#25 - 6 augusti 2010 22:08
Uppdatering!

Införskaffat mig 2 nya fina flickor!
Dom går nu i mitt lilla 70L
Fick inga skapliga bilder så får lägga upp massor på dem ist:p
#26 - 6 augusti 2010 22:11
Bilder på min ena hane i lek-baljan!
#27 - 6 augusti 2010 22:12
Väldigt dålig bild. men ända bilden jag kunde få på min anda skygga och rätt sönderbitna hane. Han är inte framåt helt ännu i karet. men fick honom för någon vecka sedan.
#28 - 6 augusti 2010 22:44
Fasen vilka läckra honor! Var hittade du dessa vackra primadonnor? :D

Sådär gjorde min hane också när han var misshandlad. Ego-skadad och uppvilande höll han sig undan för att komma tillbaka kaxigare än någonsin!
Bilagor:
#29 - 6 augusti 2010 22:48
Ja vist är dom fina!:D

Hittade dom tillslut utan en tanke på Betta i sista karet längst upp på 3e raden inne på Tassar och Morrhår o Växjö:D
Tänkte nee fan heller att jag ska köpa blåa tråkiga nu igen, dom andra var knappt tilltalande pga deras blåa färger. men så hade dem dessa fina Damer! så sa direkt.. Dem ska jag ha:D

35:- Styck!
överenskommet! :D
#30 - 7 augusti 2010 22:32
Farligt farligt... :p Spännande projekt.

Jag blir ju sugen på att göra ett nytt försök. Sist (många år sedan) tror jag ynglen klarade sig till frisimmande men sen dog dem. Jag hade inte sett några tecken till att de klarat sig efter de var kläckta så jag matade inte på ordentligt.

Det odlingskaret står nu återigen i bokhyllan... Tomt men varför inte (A)
#31 - 8 augusti 2010 00:04
Ja klart du ska köra på:D
jag har inte försökt fullt ut på någon lek ännu. provade men insåg att honan inte hade någon rom eller var sugen så får vänta lite till så kanske! :D

Men kör på!:D
#32 - 8 augusti 2010 00:29
Och jag behöver en avelshingst! :p
#33 - 8 augusti 2010 00:34
Mitt största problem är plats... Eller sambon, beroende på hur man vill se det.
Förutom att lilla odlingskaret ska sättas igång är frågan var jag gör av fiskarna sen? Hane kan jag iof sen ge till kompisen som tänkt köpa en. Honorna då? Att ha de i mitt SA-kar känns inte helt lockande, så då återstår att göra allvar av tanken att göra ett 75liters asienkar. Så hade man plötsligt tre kar och en räkvas ;) Jag som skulle hålla mig till ett... (och redan nu har 2).
#34 - 8 augusti 2010 01:14
Joo man blir ju lite sugen på att försöka odla lite ...får skaffa en lekbalja till dom isf. senast så lekte de i vanliga karet, blev en hel del frisimmande men de blev ju uppkäkade ganska snabbt tyvärr:(
#35 - 8 augusti 2010 08:30
Jenny_E skrev:

Förutom att lilla odlingskaret ska sättas igång är frågan var jag gör av fiskarna sen? Hane kan jag iof sen ge till kompisen som tänkt köpa en. Honorna då? Att ha de i mitt SA-kar känns inte helt lockande, så då återstår att göra allvar av tanken att göra ett 75liters asienkar. Så hade man plötsligt tre kar och en räkvas ;) Jag som skulle hålla mig till ett... (och redan nu har 2).

bara köra på :) jag skulle också bara ha ett kar, nu är det 5st igång i min etta ;) och ett 100L ska bytas ut mot ett 540L snart :p :D
#36 - 8 augusti 2010 09:59
Jenny_E skrev:

Testa i en butik om du kan få något i inbyte för sambon! :D
#37 - 8 augusti 2010 11:37
Haha VD den var bra :D

Ähh det är bara att köpa på!
Jag började med mitt lilla 65 liters för att inte köpa för stort ifall jag skulle tröttna. Några veckor senare köpte jag 200L
Efter det en plastbalja för odling. Sedan lånar jag även ett mindre kar av min granne för odling på Ancistrus.

Fler är på väg och jag bor i en Etta på 42kvm. Så bara köp på! Dock har du väl då lite problem om du har sambo, jag bor ju iaf själv. och min hund klagar inte direkt:p
#38 - 9 augusti 2010 00:19
Testa i en butik om du kan få något i inbyte för sambon! :D

Haha, sambon vill jag gärna ha kvar ;) Dock har han förut konstaterat att han inte skulle märka om jag skaffade djur inne i det rummet (där de tomma akvarierna ändå står uppe :p) förrän ett bra tag efteråt.

Nåja, det tål att tänkas på! Dock har jag en del annat att fixa här hemma först.
#39 - 9 augusti 2010 00:41
Jenny
Du kan ju alltid starta dem och köra in dem skapligt innan du tänkt börja med fiskar i dem, om dem ändå står uppställda så varför inte?:D
Då slipper du ju iaf det problemet sen :D

Kör på! :D
#40 - 9 augusti 2010 15:10
Var sjutton gör man av alla yngel sen när de börjar bli vuxna egentligen? När det gäller hanarna då alltså.

Varför/hur köra in akvarium utan fisk?

Gissa vad jag kommer spana efter nästa gång jag är på djuraffären ;)
#41 - 9 augusti 2010 16:17
Just problemet med alla yngel har jag inte hunnit komma till ännu då jag inte haft några ännu, men folk säger att man måste, eller inte måste, men det är bra att galva av lite yngel, altså ta bort de som inte växer så fort osv. lite hemskt men man måste nästan göra det om man inte har hur mkt plats som helst...

sen antar jag oxå att det tar ett tag för hanarna att bli så stora så att dom blir aggresiva mot de andra. Men det är inget jag är hundra på, men borde vara så. och man kan ju ha dom i väldigt små burkar så det kanske du kan fixxa fram en masa olika små vaser eller andra byttor osv som du kan ha dom i innan du säljer dem. eller vad du nu ska göra med dem.

för att köra in akvarium är det bra om du rengör ditt nuvarande filer i dina akvarium och låter det sugas in i dina andra pumpar. sedan kan du kanske ha några pilotfiskar i.

Bettorna är rätt tåliga av sig oxå så om du ändå skulle vänta länge innan du köper dina bettor så ska det nog inte vara något större fara skulle itne jag tro iaf!
#42 - 20 augusti 2010 13:09
Ny hona inköpt idag! tyckte hon var både jävligt fin!
plus att hon såg tjock och glad ut:D
blir nya odlingsförsöket tillsammans med mina röda hane!

Annons