Betta smaragdina?

#1 - 11 september 2002 07:40
Jag inhandlade nyligen ett par Bettor vilka såldes som B.Smaragdina i affären. Dessa fiskar har väldigt fin kroppsform och påminner väldigt mycket om just B.Smaragdina men när det gäller färgen så blir jag osäker om det verkligen är denna betta. Honan är mest ljusbrun och hanen har ljusbrun kropp med inslag av glänsande prickar i blågrönt och fenor som har en blågrön färg. När man studerar bilder i olika böcker så är smaragdinan alltid färggrann och glänsande och i Akvarietslexikon står det följande under Spec. "En färggrann fisk som borde ha större utbredning för sin ursprunglighets skull". Mina frågor är då följande, kan detta ändå vara en B.Smaragdina som helt enkelt inte har färgat ut eller är alla foton just tagna när fisken är i lektagen, finns det flera varianter av denna fisk eller skulle det kunna vara någon annan Betta och i sådana fall vilken?

Mvh Jesper

#2 - 11 september 2002 16:43
Hej.

Mina smaragdinor är för det mesta inte specielt färggranna. Jag har tre, vararv två visar upp färger ibland. Då ser de ut som på de bilder man ofta ser. Annars är de mer bruna med roströda fenor.

Det finns en massa olika Bettor. Smaragdina ligger väldigt nära splendens och imbellis. Smaragdinan är dock mer grön än dessa. Lokala avvikelser finns det säkert. Arterna lär visst förekomma på skilda lokaliteter med "korsningar" eller övergångar däremellan. Kanske är det samma art? Detta skulle jag f.ö gärna läsa mer om. Det är dock inte lätt att hitta information om framför allt vilda splendens på nätet. Den finns säkert där, men den drunknar bland alla slöjkampfiskar.

Per-Erik
#3 - 12 september 2002 08:02
Hej.
Tycker ofta att de bilder som publiceras är något missvisande. Kollar man igenom en bok eller internet och hittar firren ma bara inte ka säga nej till och sedan får hem den eller ser den i butiken börjar man oftast undra. Kanske är jag nu inte alltid lika intresserad av färg enbart men det bidrar ju en del.

Rätt fisk, rätt ljus, rätt kondition och den bästa bilden av flera hundra kanske inte just är jämförbar med den individ ma själv har.

Därför tycker jag det är kul att se lite mindre "lyckade" bilder eller mer hobbyfotografer som visar sina bilder, så kan man få en bild av hur fiskarna ser ut t.ex "en dålig dag".

Kan tipsa om en sida som tar upp "vild typen av B splendens" men även där är det ju så att de blandas ut med "akvariestammar".
http://www.aquabox.info/ ->Articels ->Wild Betta splendens

Om Betta smaragdina, kanske mest för "fighting strains" där jag tror det har man mixtrat med splendens/smaragdina/imbellis för att få en "bra" fisk.
http://www.plakatthai.com/smarag.html

/Pär J.

#4 - 15 september 2002 06:49
Tack Per-Erik och Pär J för era svar beträffande B.Smaragdina. Jag kan nog konstatera att det är Smaradina jag har i mitt kar. För två dagar sedan stod hanen under sitt skumbo och vaktade med samma ståtliga färgskrud som bilderna i litteraturen visar. Den var otroligt vacker, synd bara att den oftast inte visar upp samma färgprakt t.ex. i affärerna, då skulle den nog kunna vara minst lika eftertraktad som Splendens. Hoppas nu jag kan få någon avkomma av denna skönhet.

Mvh Jesper Flygare

Annons