Betta som svällt upp??? nåt att göra lr bara att ta bort den??

#1 - 5 oktober 2010 19:20
En av Betta honorna har svällt upp som värsta badbollen de senaste dagarna.

Ser även att endel fjäll på huvud och rygg är skadade...ligger oftast ner vid botten med huvudet neråt...stjärten åker upp.

Vet inte ifall skadorna på ovansidan har samband med svullnaden lr om hon inte klarar att komma undan de andra honorna i det skicket hon är nu.

Bild på honan: http://img215.imageshack.us/i/003uuo.jpg/
#2 - 5 oktober 2010 19:50
Jag tror att det är bukvattensot.

Huho
#3 - 5 oktober 2010 20:07
hmmm, har nästan misstänkt det jag med tyvärr, vad är bäst att medicinera med i så fall, har läst att flera av de medicinerna mot tarmgrejer är riktigt hårda på snäckor, kan jag flytta snäckorna till ett annat kar under tiden jag medicinerar lr finns det risk för att de kan sprida smittan???
#4 - 5 oktober 2010 20:15
Jag har en gång fått in bukvattensot i mitt akvarium, jag fick rådet att avliva fisken eftersom det är mycket smittsamt, men jag tror inte att snäckorna sprider bukvattensot, men kan inte garantera det

Huho
#5 - 5 oktober 2010 20:19
Huho skrev:
Jag har en gång fått in bukvattensot i mitt akvarium, jag fick rådet att avliva fisken eftersom det är mycket smittsamt, men jag tror inte att snäckorna sprider bukvattensot, men kan inte garantera det

Huho

Ok! Joo tror nog jag får avliva den honan men om jag ska medicinera karet så att fiskarna som inte uppvisar några symptom kanske klara sig så vill jag inte ta kål på snäckorna i processen... lr sprida skiten om jag flyttar dom under medicineringen
#6 - 5 oktober 2010 20:28
Jag glömde att säga att du bör byta vatten eftersom det är olämpliga vattenvärden som orsakar bukvattensot, det finns en artikel om sjukdomar där bukvattensot tas upp.

Huho
#7 - 6 oktober 2010 20:33
Bytte endel vatten igår, och har bytt endel idag med, den uppsvullna honan har dött då den låg halvt uppäten och ett gäng snäckor kalasade på den när jag kom hem från jobb idag. Ingen av de andra visar upp några symptom än i alla fall ser ok ut, är aktiva och käkar som vanligt så jag kommer nog fortsätta med täta vattenbyten ett tag och se vad som händer innan jag börjar ösa i massa medicin i karet.
#8 - 6 oktober 2010 20:46
Bukvattensot är ingen sjukdom i sig utan ett symptom med en mängd olika möjliga orsaker. Har den resta fjäll? Då är det nog humanast att snabbt avliva den. Känner igen mig i den situationen... :(
#9 - 6 oktober 2010 20:52
Bukvattensot är ingen sjukdom i sig utan ett symptom med en mängd olika möjliga orsaker. Har den resta fjäll? Då är det nog humanast att snabbt avliva den. Känner igen mig i den situationen... :(

Ok! Joo det är jäkligt trist:(

Den honan som såg alldeles förjävlig ut svullen och skadade fjäll( se bild i första inlägget) har dött under natt till idag lr under dagen...hittade halva fisken när jag kom hem från jobbet idag, satt ett gäng snäckor och käkade på den...de 4 som är kvar i karet har jag inte sett nåt liknande på så jag hoppas det löser sig när det blir ordning på vattenkvaliten, får köra täta VB och göra rent filtret lite så att det blir lite bättre snurr på vattnet.
#10 - 10 oktober 2010 20:07
Verkar som om de övriga fiskarna har klarat sig från va det nu va som drabbade honan som dog.

Har nu bytt 10-20 % vatten varje dag sen honan dog och gjorde vanliga veckobytet idag på 40% så jag hoppas att det ska funka nu :)

Annons