Hej!
Finns det någon här som har personliga erfarenheter av dessa och gärna delar med sig av dem? :)
oaken skrev:Och har inte albimarginata men däremot den snarlika channoides som också är oerhört lättskött. Gäller bara att mata upp hanen ordentligt mellan lekarna så att han inte leker ihjäl sig, antar att ungefär samma gäller för albimarginata.
daniel_i_malmö skrev:Jag har också channoides, och håller helt med om att det är en lättskött art. Jag harr inte gjort något särskilt mer än matat med levande artemia ibland, annars bara torrfoder. Hanen gick inte tiden ut de första lekarna men nu simmar ett gäng yngel bland andmaten. :D
Jag tycker det är en snygg art och definitivt inte skygg som många andra Bettor. Förutom när hanen tuggar är de framme hela tiden. Inte alls som tex Betta coccina som jag aldrig såg skymten av trots att jag hade dem under en ganska lång tid.
oaken skrev:Tricket med Betta coccina och andra från samma grupp är att antingen ha svag belysning eller väldigt mycket flytväxter, de blir inte skygga om man t.ex. har massor med javamossa i akvariet och flytväxter som täcker hela ytan.
daniel_i_malmö skrev:Hmm, funkade inte hos mig... :(
Visst hjälpte det nog men de var ändå otroligt skygga. De gick i ett kar med ytan täckt av ett tjockt lager andmat, en vildvuxen C wendtii, bokblad och rötter på botten. Löjligt dunkelt helt enkelt. Ändå stod de parkerade under vars ett bokblad hela tiden...
Men det är en otroligt vacker fisk och jag lär försöka mig på den igen trots allt...
Pär J. skrev:Hade några Betta sp Mahachai för några år sedan men de var de mest skygga fiskar jag haft, såg dem knappt alls.
Kolla in Thorups sida om fisken.
MAkke skrev:Är det någon som kan säga hur man skiljer dessa arter från varandra? Särskilt då honorna.
Utifrån de bilder jag sett på nätet verkar det som om Mahachai-honornas längsgående ränder är "uppbrutna" och "suddiga", medan smaragdina-honornas ränder är jämna och "intakta". Allmänt verkar smaragdinan ha tydligare eller "renare" teckning. Det är dock risk att det är en och samma Mahachai-hona som jag sett (http://www.ibc-smp.org/species/mahachai.html), och då är det statistiska underlaget lite väl magert för att man skulle kunna lita på dessa skillnader.
Är det någon därute som har egna erfarenheter?
Mikael
Pär J. skrev:Hade några Betta sp Mahachai för några år sedan men de var de mest skygga fiskar jag haft, såg dem knappt alls.
oaken skrev:http://www.siamensis.org/images/survey_images/s001/tab.gif
Kom på att den där länken kanske inte hjälpte dig så mycket iofs.
oaken skrev:Tror Bettor blir skyggare ju större öppna ytor det är. Mina B. sp Mahachai har för övrigt lekt igen, denna gång i ett 10-liters akvarium med torvbotten, massor med javamossa och Ceratopteris cornuta och Salvinia på ytan. Där är de inte skygga över huvud taget :)
batski skrev:Kan det bero på att de i ett 10 liters akvarium inte har så mycket plats att hålla sig undan? ;)
oaken skrev:Så du tror inte de skulle bli skygga och rädda ändå? ;) I ett akvarium med massor med gömställen så blir de bara nyfikna när man matar eller så, i ett akvarium som är mer öppet flyr de i panik.
När jag temporärt hade mina B. uberis i ett 10-liters akvarium tillfälligt, då bara inrett med två stora mandelblad och en liten klump javamossa samt flytväxter så var de väldigt skygga, men direkt jag flyttade dem till ett akvarium i samma storlek som var fullproppat med javamossa så kände de sig mer hemma och var väldigt nyfikna på vad jag gjorde hela tiden.
batski skrev:Jag bara undrade. Mina imbellis var som sagt ganska nyfikna och framåt innan borarasarna flyttade in. Det är ju samma akvarium (110L) med samma inredning (mycket växter), men de är inte alls lika framåt nu, utan håller sig nästan alltid gömda.
MAkke skrev:Tack för tipset. Jag har kikat på den tabellen tidigare, men den visar ju på mycket små skillnader mellan smaragdina och mahachai. Skillnaderna i gällockets teckning tycker jag inte syns särskilt tydligt på de bilder jag sett, inte ens på hanar i lekdräkt.
m.
oaken skrev:Ja, det var ju lite konstigt faktiskt. Man kan ju tycka att små stimfiskar borde locka fram dem istället för att skrämma bort dem, men dina Boraras kanske är nervösa i allmänhet så att det blev motsatt effekt? Dvs att de upplever det som att det finns många hot för att dina Boraras ofta blir rädda eller så, bara en tanke.
oaken skrev:Vad gäller hanarna är det ju lite svårare dock:
http://www.ibcbettas.org/smp/images/mahachai/Mahachai_Male2.jpg
http://www.ibcbettas.org/smp/images/smaragdina/smaragdina_Male4.jpg
oaken skrev:
MAkke skrev:Just det, det är den skillnaden jag menar. Men jag har inte sett någon beskrivning som nämner den skillnaden. Jag har en hona (köpt som smaragdina) som ser ut som mahachai-en på bilden. Men i vissa "sinnesstämningar" (sällan, dock) har hon heldragna ränder. Sedan har jag en hona (oxå köpt som smaragdina) som alltid har heldragna ränder. Så frågan är alltså om jag har en mahachai och en smaragdina, eller om olika individer kan skilja sej åt så pass mycket i teckningen?
Det vore fint att höra hur era mahachai resp. smaragdina honor ser ut där hemma i burkarna.
m.