Betygssättningen bort i Goldmedlemmarnas fotoarkiv?

Kjell Fohrman
Administrator
#1 - 2 april 2006 20:15
Det är ju en lite kul grej att man kan sätta betyg i Goldmedlemmarnas fotoarkiv. Det är ju också bra eftersom man på så sätt kan hitta foton i detta jättestora arkiv som är lite bättre.

Tyvärr har detta system dock nu helt havererat eftersom en del tycker det är kul att systemastiskt gå igenom foto efter foto och sedan sätta 10 på ALLT - dvs oavsett om det rör sig om ett kanonfoto eller ett rent ut sagt uselt foto.
Man kan i och för sig tycka vad man vill om att man kan betygsätta foton men nog är det väl ändå lite kul att man kan låta andra kolla på ens foton och sedan ge ett betygsomdöme även om det inte alltid är så där jättebra. Som det är nu blir dock betygsättningen en helt meningslös funktion som man lika gärna kan plocka bort helt - tråkigt men så är det
#2 - 2 april 2006 20:25
Den har väl aldrig funkat så bra? Vad jag är märkt är det väldigt få som sätter betyg. Det är nästan bara nya bilder som kommer högt upp för att nån röstar en tia på dem. Man kanske kan göra så att det behövs 5 betygsättningar för att det ska komma upp på topplistan. Fast då skulle den väl vara tom som det är nu..
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 2 april 2006 20:27
Jodå det funkade rätt bra tills för cirka 2 månader sedan - fram tills dess var det en form av topplista - men sedan dessa har betygsättningen mest varit en lekstuga på det sätt som du skriver
#4 - 2 april 2006 20:31
Om det blir fler som röstar så kommer det nog att jämna ut sig, de "dumma" blir ju mindre framträdande då.

Tycker inte ni ska ta bort röstningssystemet utan avvakta några år =)
#5 - 2 april 2006 20:45
Jag vill ha kvar betygen.
Man kan kanske ha poängsättningen helt öppen - så att alla kan se vilka som röstat hur. Eller delvis öppen, så att man bara ser vilka som gett åtta eller högre.
Betygen vore RIKTIGT användbara om man lätt kunde klicka sig fram till de tio högst rankade bilderna på Malawiciklider, regnbågsfiskar eller vad man nu är intresserad av.
#6 - 2 april 2006 20:47
Jag vill också gärna ha kvar möjligheten med betygbedömning av bilderna.

Om det nu är ett par få som okynnesröstar så kan ni väl gå på dom, inte alla oss andra som sköter oss.

Är helt emot detta gruppstraff!
Kjell Fohrman
Administrator
#7 - 2 april 2006 21:09
Betygen vore RIKTIGT användbara om man lätt kunde klicka sig fram till de tio högst rankade bilderna på Malawiciklider, regnbågsfiskar eller vad man nu är intresserad av.

Det är tyvärr omöjligt.

Om det nu är ett par få som okynnesröstar så kan ni väl gå på dom, inte alla oss andra som sköter oss.

Är helt emot detta gruppstraff!

Jo men det känns bara lite meningslöst att lägga ner en massa arbete på att leta reda på dem som "okynnesröstar".
Vill gärna poängtera att det inte är jag som "gruppstraffar" - denna funktion funkar ju ändå inte nu så om den tas bort helt så förändras egentligen inget. Det är de som "okynnesröstar" som "gruppstraffar" genom att sabba en trevlig funktion.
#8 - 2 april 2006 21:13
Men jag förmodar att de som håller på med sådant tycker det blir tråkigt till slut och då blir det väl som för 2 månader sen och tidigare.

Om man är tvungen att visa sitt namn om man som ett förslag här är från 8 poäng så gör dom bort sig själva till slut. Fast det kanske inte går....
#9 - 2 april 2006 21:14
[quote=marcuspajp]Man kanske kan göra så att det behövs 5 betygsättningar för att det ska komma upp på topplistan. Fast då skulle den väl vara tom som det är nu..[/quote]Detta skulle funka med.
#10 - 3 april 2006 03:14
[QUOTE=Marie J]Jag vill också gärna ha kvar möjligheten med betygbedömning av bilderna.

Är helt emot detta gruppstraff![/QUOTE]

har ni inte gått igenom "kränkande särbehandling" .., man får ju inte hänga ut ett fåtal numera, bättre att sätta dit hela grupper än att ta ut dom som gör fel.....

(IDIOTI)
#11 - 3 april 2006 07:11
Jag har sett funktionen men inte reflekterat över den då min känsla varit att i princip ingen använder den... Man får nog fråga sig varför gör folk på det sett som Kjell beskriver ovan. Hamnar foton med höga betyg i någon slags topplista? Kan det vara så att det bara är foton som folk verkligen tycker är tiopoängare som får röster?
#12 - 3 april 2006 09:46
[quote=MagicFingers]har ni inte gått igenom "kränkande särbehandling" .., [/quote]
Tänkte inte på det.... ;)
Kjell Fohrman
Administrator
#13 - 3 april 2006 10:15
[quote=MagicFingers]har ni inte gått igenom "kränkande särbehandling" .., man får ju inte hänga ut ett fåtal numera, bättre att sätta dit hela grupper än att ta ut dom som gör fel.....

(IDIOTI)[/quote]
Man behöver ju inte hänga ut dom - det räcker kanske med att det vakande ögat (dvs undertecknad) "sparkar" lite på dom.
Fast som sagt det innebär en hel del helt onödigt arbete med att göra detta:mad:

Hamnar foton med höga betyg i någon slags topplista?

Ja det är en sådan topplista på sidan som du kan se - en lösning skulle kanske vara att ta bort den helt då blir det kanske inte så kul att leka längre.

Kan det vara så att det bara är foton som folk verkligen tycker är tiopoängare som får röster?

De allra flesta röstar självklart efter det kriteriet men en del gör det helt klart inte (om de inte är helt blinda).
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 3 april 2006 14:30
Detta är tydligen det bästa fotot i Goldmedlemmarnas fotoarkiv ;) http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=2058&cat=500

Ursäkta kaj.p men inte heller du betraktar nog det som ditt bästa foto:D .

Skall kolla om det går att ställa in så att betyget syns först efter t.ex. 5 röstningar.
Om inte det funkar så kommer vi att ta bort topplistan men har kvar betygsättningen i sig
#15 - 3 april 2006 19:19
Vadå! Det var ju ett kanonfoto som Kaj har tagit på en kanondag på en kanonbra träff med zoopetvästgänget. ;)

Du tycker nog inte det Kjell för att inte du var med ;) :)
#16 - 3 april 2006 19:29
[QUOTE=Kjell Fohrman]Ja det är en sådan topplista på sidan som du kan se - en lösning skulle kanske vara att ta bort den helt då blir det kanske inte så kul att leka längre.[/QUOTE]
Efter en stunds letande har jag faktiskt hittat listan... :-) Finns det en längre lista någonstans?
Bilagor:
Kjell Fohrman
Administrator
#17 - 3 april 2006 19:41
[quote=petnym]Efter en stunds letande har jag faktiskt hittat listan... :-) Finns det en längre lista någonstans?[/quote]
Nej
#18 - 3 april 2006 20:37
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men man måste ju kunna få sätta höga betyg på kort på sina vänner som t ex från zoopetträffen??? Måste allt vara så blodigt seriöst??? Personligen så tycker jag det var skitkul att sätta en tia på cobras kort på sin termometer!!! Sätt du fem bedömningar som minimum för att få vara med på listan men du närmar dig ett mer elitistiskt zoopet på det viset. Leken tröttnar man på eller också ersätter man den med nåt annat. [/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Mvh från en "tiare"[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#19 - 3 april 2006 20:50
[quote=Lenmar][FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Men man måste ju kunna få sätta höga betyg på kort på sina vänner som t ex från zoopetträffen??? Måste allt vara så blodigt seriöst??? Personligen så tycker jag det var skitkul att sätta en tia på cobras kort på sin termometer!!! Sätt du fem bedömningar som minimum för att få vara med på listan men du närmar dig ett mer elitistiskt zoopet på det viset. Leken tröttnar man på eller också ersätter man den med nåt annat. [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Mvh från en "tiare"[/COLOR][/FONT][/quote]
Det verkar som om det finns olika synsätt - jag vill kunna kolla på bra foton i goldmedlemmarnas fotoarkiv, men jag kan hålla med om att det är ett "elitistiskt" tänkande.
Men om man vill ha bort elitismen så är det väl i så fall det enda rätta att helt plocka bort betygsättningen eller åtminstone topplistan i det fotoarkivet - eller hur. Jag är ju faktiskt lite inne på det eftersom jag nog också ibland kan tycka att det är fel att allt skall betygsättas.
Kanske vore det bättre om bara kommentarerna fanns kvar - eller? Ja jag tänker bara högt:D
Bilagor:
#20 - 3 april 2006 21:01
[quote=Kjell Fohrman]Det verkar som om det finns olika synsätt - jag vill kunna kolla på bra foton i goldmedlemmarnas fotoarkiv, men jag kan hålla med om att det är ett "elitistiskt" tänkande.
Men om man vill ha bort elitismen så är det väl i så fall det enda rätta att helt plocka bort betygsättningen eller åtminstone topplistan i det fotoarkivet - eller hur. Jag är ju faktiskt lite inne på det eftersom jag nog också ibland kan tycka att det är fel att allt skall betygsättas.
Kanske vore det bättre om bara kommentarerna fanns kvar - eller? Ja jag tänker bara högt:D[/quote]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kanske kan det räcka med att sätta betyg i fototävlingen?? För oss sistaklassens fotografer så känns det lite meningslöst eller hur skall jag säga??? hopplöst??? att aldrig få vara med på nån lista alls... Fast egentligen menar jag inte så heller... Att finnas med på nån lista spelar inte någon som helst roll för mig ärligt talat!!! Det tråkigaste som jag kan tycka är att så många bra bilder saknar helt betyg!!! Helt orättvist!!! Ingen har tyckt någonting och ingen bryr sig, jättetråkigt! Jämför albumen från toppfotograferna med någon annan som laddat upp många bra bilder. Det är samma personer som leder "poängjakten" som vinner fototävlingarna och jättemånga bilder av andra hobbyfotografer får aldrig nåt fokus. Kan man inte ha en ny topplista varje dag för alla de kort som läggs upp under dagen???[/COLOR][/FONT] [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Eller trolla runt så att kommentarerna får mer fokus??? Huvudsaken är att medlemmarna fortsätter ladda upp kort....[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=#9932cc]Nä, jag är för trött för att diskutera nu, fick nog bara med några enstaka nyckelord i fel ordning men jag tycker det är bra att du tar upp det. Gonatt [:o] [/COLOR][/FONT]
#21 - 3 april 2006 21:43
kanske göra en lista med dom 50 senast visade fotoa istället `?
#22 - 3 april 2006 21:49
Eller en lista på de mest visade korten, och då kanske dom med högst betyg förre de med ett lägre....
#23 - 4 april 2006 17:28
Jag vill gärna ha kvar betygen, men hur är det kan alla medlemmar betygsätta eller måste man vara goldmedlem?
#24 - 4 april 2006 19:53
Kan ju inte tabort en sådan trevlig funktion... tycker det borde vara fler än fem som visas i listan kanske 25 st på varje lista på den sidan...
#25 - 5 april 2006 23:40
Jag skulle gärna se att poänglistan försvann. Överhuvudtaget är det väldigt tjaffsigt om bilderna. Inte alls lika kul att tävla eller lägga in bilder längre. Fota kommer jag aldrig sluta med, men visa bilderna vete sjutton hur länge jag fortsätter göra.
#26 - 5 april 2006 23:49
Jag hoppas du kommer att visa dom lääänge! Jag gillar dina kort. Vill du inte se poängen så blunda med ena ögat ;)

Kanske man ska ha en ruta där man själv som fotograf kan välja om bilden får poänsättas eller ej och att man då bara kan skriva kommentarer...
Kjell Fohrman
Administrator
#27 - 6 april 2006 06:00
Vi kommer att plocka bort poänglistan helt eftersom den ändå inte fyller någon funktion.
#28 - 6 april 2006 07:02
Vi kommer att plocka bort poänglistan helt eftersom den ändå inte fyller någon funktion.

Bra beslut :)
#29 - 6 april 2006 07:26
Bra beslut :) Ser att man kan trycka fram massor av senaste kommentarer nu, det känner jag inte igen, trevligt.

Skulle det inte gå att visa fler än sex senaste inlagda, kanske 9, 12 eller ännu fler? Det är lite för lätt att missa nya bilder. Visst, man kan kolla på bildspelet eller trycka fram bilderna en i taget. Det funkar ju det också.
#30 - 6 april 2006 10:25
[quote=Sonja]Skulle det inte gå att visa fler än sex senaste inlagda, kanske 9, 12 eller ännu fler? Det är lite för lätt att missa nya bilder. Visst, man kan kolla på bildspelet eller trycka fram bilderna en i taget. Det funkar ju det också.[/quote]

varför inte 100 senaste i typ samma stil som "100 senaste artbeskrivningarna"

6/9/12 är lite få speciellt efter träffar då det kan läggas in många bilder på kort tid.
#31 - 4 september 2006 16:01
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu är jag här å tjatar å lyfter fram en gammal tråd... Kan man inte få se fler än de senaste sex inlagda korten? Varför inte utöka detta antalet?? Det kom aldrig nåt svar på Sonjas fråga och det hade jag gärna sett.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid][/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å nu när betygslistan är borta vad är då poängen med att ha betygsättning på Goldmedlemmarnas bilder? Tycker mig ha sett en del nykomlingar som vågat sig på att lägga upp lite bilder det senaste och det är ju jättekul (Välkomna!!) men jag undrar just hur roligt de tycker det är när deras bilder dissas? Vill man verkligen lägga upp bilder när man får jättelåga betyg på dem av andra goldmedlemmar?[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 4 september 2006 16:21
Lenmar skrev:

1/ [FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Kan man inte få se fler än de senaste sex inlagda korten? Varför inte utöka detta antalet?? [/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Å nu när betygslistan är borta vad är då poängen med att ha betygsättning på Goldmedlemmarnas bilder? Tycker mig ha sett en del nykomlingar som vågat sig på att lägga upp lite bilder det senaste och det är ju jättekul (Välkomna!!) men jag undrar just hur roligt de tycker det är när deras bilder dissas? Vill man verkligen lägga upp bilder när man får jättelåga betyg på dem av andra goldmedlemmar?[/COLOR][/FONT]

1/ Det går antagligen att utöka antalet foton men då åker senaste kommetarerna ännu längre ner (de går tyvärr inte att flytta till vänsterspalten) men det gör kanske inte något?
Ett tips är ju annars att klicka på de senaste datumen i almanackan då får man ju med de foton som lagts in resp. dag

2/ För min del är det egalt och vi kan gärna plocka bort betygen.
Fler som har synpunkter på detta?
#33 - 4 september 2006 21:52
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]För min del får du gärna ta bort betygen. Det é ju inte meningen som nå´n tävling.
Detsamma gäller betygssättningen av dagböckerna, ser inte nå´n direkt funktion där heller[/COLOR][/FONT]
#34 - 5 september 2006 05:43
Vill helst inte att komentarerna skall flyttas längre ner utan vi får vänja oss vid att använda det mycket bra tipset om almenackan. Då räcker 6 bilder.
Betygsättningen har ingen som helst funktion att fylla, bättre då att använda komenterar för att lämna tips om hur man får till en bättre bild. :)
#35 - 5 september 2006 08:53
Det är ju en lite kul grej att man kan sätta betyg i Goldmedlemmarnas fotoarkiv. Det är ju också bra eftersom man på så sätt kan hitta foton i detta jättestora arkiv som är lite bättre.

Tyvärr har detta system dock nu helt havererat eftersom en del tycker det är kul att systemastiskt gå igenom foto efter foto och sedan sätta 10 på ALLT - dvs oavsett om det rör sig om ett kanonfoto eller ett rent ut sagt uselt foto.

Man kan i och för sig tycka vad man vill om att man kan betygsätta foton men nog är det väl ändå lite kul att man kan låta andra kolla på ens foton och sedan ge ett betygsomdöme även om det inte alltid är så där jättebra. Som det är nu blir dock betygsättningen en helt meningslös funktion som man lika gärna kan plocka bort helt - tråkigt men så är det

Jag tycker om att sitta och glo igenom medlemmarnas fotoarkiv och sätta betyg på dem. Men jag har visserligen märkt att det är skumma betygsättninger ibland. För att nämna en person, drd´s fotoalbum, innehåller många fina bilder men några som fått betyg 1-2!!? Där känns det som om det är någon som antingen misstolkat betygsättningen eller så är det endast ren djävulskap som personen anget ett så dåligt betyg på en superbild. Har i mitt egna album märkt det där med 10 poängare på sämmre bilder och vist det är ju både roligt och tråkigt. ;)

Så för min del kan poängsättningen tas bort.

//Camilla
Kjell Fohrman
Administrator
#36 - 5 september 2006 09:19
Fler synpunkter - än så länge har alla varit för att betygen tas bort.

Medan det finns en för och en emot att det skall in fler "Senaste foton" (vilket då innebär att kommentarerna halkar något neråt)
#37 - 5 september 2006 10:09
Tycker det finns en del funktioner som är lite onödiga. Vad finns för gott i att kunna betygsätta ett foto om den inte finns med i en tävling? och hör o häpna (visste inte det tidigare) till och med dagböcker ?? Nu skriver jag inte dagbok men ingen jäkel skall recensera min dagbok om så vore fallet. Sedan tycker jag även kommentarsfunktionen i annonserna är en onödig feature som spårar ur lite ibland i rent skitsnack.

Jädrans massa gnäll från min sida men mycket av dessa saker tror jag bidrar till den eventuella "elitism" som någon tidigare var inne på. Jag har ännu inte lagt upp en enda bild eller påbörjat nån dagbok men jag är goldmedlem och har synpunkter :).

Mvh Jari
#38 - 5 september 2006 10:45

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Detsamma gäller betygssättningen av dagböckerna, ser inte nå´n direkt funktion där heller[/COLOR][/FONT]

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Tog inte med den eftersom tråden inte handlade om den men instämmer i dina synpunkter även om dagboken. Tror det finns en egen tråd som berör just bertygsättning av dagböckerna. Vem har rätt att avgöra om min dagbok är värd en, två, tre, fyra eller fem stjärnor? Den finns ju där främst för min egen skull så jag skall hålla kollen på vad som hände med mina akvarier när (Även om jag gärna fyller ut den med annat vardagligt blubb ;))[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#39 - 5 september 2006 11:33
jarinen skrev:
Tycker det finns en del funktioner som är lite onödiga. Vad finns för gott i att kunna betygsätta ett foto om den inte finns med i en tävling? och hör o häpna (visste inte det tidigare) till och med dagböcker ??

Mvh Jari

Det finns ju en standard som automatiskt ingår i vBullentin, men sen kan vi självklart plocka bort delra av detta om vi vill.
Så om medlemmarna tycker att en viss funktion inte tillför något (eller kanske t.om. är negativ) så plockar vi självklart bort det - men eftersom dessa frågor inte direkt har varit uppe tidigare så har vi tidigare inte haft någon anledning till att plocka bort dessa funktioner.

Sedan tycker jag även kommentarsfunktionen i annonserna är en onödig feature som spårar ur lite ibland i rent skitsnack.

Det finns ju alltid en möjlighet att anmäla till oss om så är fallet (vilket också har gjorts vid några enstaka tillfällen). I stort tycker jag dock att det är bra att det går att ställa frågor om de annonserade objekten eftersom frågorna och svaren ofta ger värdefull info.
#40 - 5 september 2006 11:42
Jag ser inte heller vad vitsen är att man ska betygsätta foton som inte deltar i någon tävling. Att det sen finns en betygssättning för dagböckerna också tycker jag bara är fånigt, jag ser inte till hur många stjärnor det finns angivet för dagboken när jag väljer vilken jag vill läsa. Det som är intressant för mig är det förmodligen inte för någon annan, därför fyller betygssättningen ,som jag ser det, för dagböckerna ingen funktion.
Kjell Fohrman
Administrator
#41 - 7 september 2006 10:48
Vi kommer att plocka bort betygssättningen i såväl goldmedlemmars fotoarkiv samt dagboken - dock visade det sig att det var en rätt komplicerad procedur som kräver en hel del arbete så ni får räkna med att det kommer att ta lite tid innan det blir fixat
#42 - 8 november 2006 20:15
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu när betygssättningen är borta så undrar jag hur det kommer sig att gamla, satta betyg fortfarande syns?:confused: [/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#43 - 8 november 2006 20:24
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nu när betygssättningen är borta så undrar jag hur det kommer sig att gamla, satta betyg fortfarande syns?:confused: [/COLOR][/FONT]

Det går inte att ta bort det utan att alla gamla kommentarer också försvinner.
#44 - 8 november 2006 20:38
Det går inte att ta bort det utan att alla gamla kommentarer också försvinner.

[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åhkejj - då förstår jag. Satt och kollade runt bland lite medlemsbilder och en del bilder har så löjligt låga betyg att det är uppenbart att det är okynnesröstning...:( Knepigt att det inte går att ta bort???[/COLOR][/FONT]
Kjell Fohrman
Administrator
#45 - 10 november 2006 07:49
Lenmar skrev:
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Åhkejj - då förstår jag. Satt och kollade runt bland lite medlemsbilder och en del bilder har så löjligt låga betyg att det är uppenbart att det är okynnesröstning...:( Knepigt att det inte går att ta bort???[/COLOR][/FONT]

Om du hittar foton som fått "okynnesröster" så maila över en länk på de fotona till oss så får vi ta bort rösterna en och en - det funkar
admin
Christian Alfredsson
#46 - 10 november 2006 10:09
Jag tror att jag fått bort gamla betyg. Maila mig om så inte är fallet. Det gäller medlemmarnas bilder.
Kjell Fohrman
Administrator
#47 - 10 november 2006 10:41
admin skrev:
Jag tror att jag fått bort gamla betyg. Maila mig om så inte är fallet. Det gäller medlemmarnas bilder.

Dom finns kvar
admin
Christian Alfredsson
#48 - 11 november 2006 08:42
Nu bör de vara borta. Länka gärna om de inte är det på något kort

Annons