bevara pansarmalsägg!

#1 - 4 februari 2009 17:25
hur gör jag för att ta hand om pansarmalsägg? måste jag flytta dom?
#2 - 4 februari 2009 20:02
har lagt de fåtal ägg som inte var uppätna i en yngelburk i samma akvarie för dom behöver väl bra vattenkvalite. kan dom ligga där tills dom kläcks och sedan flytta på dom? Å då ehöver ja veta vad det är för mat som gäller?

hade vart kul om man kunde föda upp dom men då behöver jag verkligen hjälp!:)
#3 - 4 februari 2009 20:17
Det är faktiskt enklare än man tror, jag har en liten odling av corydoras sterbai på g här hemma.
Har helt enkelt flyttat en massa ägg från lekkaret och satt på insidan av en genomskinlig plastburk och tog vatten från akvariet och satte det på täckglaset bara.
Nu har jag ett 40 tal minstingar som simmar och växer bra på micromask som är ett bra yngelfoder.
Har en syresten inkopplad i burken oxå som fixar cirkulation i karet.
Byte 75% vatten med föräldrakaret varje dag oxå.

Snart är dom största så stora att dom ska få flytta till större burk och käka levande nykläckt artemia istället.
#4 - 4 februari 2009 20:27
Jag stod så sent som idag och "livräddade" mina corydoras aeneus ägg och gjorde så som drd beskriver. Mina corydoras leker med jämna mellanrum men jag har aldrig tagit reda på äggen förut. Ska bli spännande att se om de kläcks. :d

Lycka till med dina! :)

//Mari
#5 - 4 februari 2009 20:54
drd skrev:
Det är faktiskt enklare än man tror, jag har en liten odling av corydoras sterbai på g här hemma.

Har helt enkelt flyttat en massa ägg från lekkaret och satt på insidan av en genomskinlig plastburk och tog vatten från akvariet och satte det på täckglaset bara.

Nu har jag ett 40 tal minstingar som simmar och växer bra på micromask som är ett bra yngelfoder.

Har en syresten inkopplad i burken oxå som fixar cirkulation i karet.

Byte 75% vatten med föräldrakaret varje dag oxå.

Snart är dom största så stora att dom ska få flytta till större burk och käka levande nykläckt artemia istället.

Ok:) men kan jag inte låta dom ligga i en sån där flytande burk med hål i:p? Maten måste man köpa i affär då eller? får la göra så snabbt som möjligt då med de tar la några dar innan dom kläcks?

tack för ett bra svar ska bli kul att ge de ett försök:)
#6 - 4 februari 2009 20:55
Marisch skrev:
Jag stod så sent som idag och "livräddade" mina corydoras aeneus ägg och gjorde så som drd beskriver. Mina corydoras leker med jämna mellanrum men jag har aldrig tagit reda på äggen förut. Ska bli spännande att se om de kläcks. :d

Lycka till med dina! :)

//Mari

Samma här, blev verkligen glad när jag fann äggen:)

desamma!
#7 - 4 februari 2009 21:12
viktor333 skrev:
Ok:) men kan jag inte låta dom ligga i en sån där flytande burk med hål i:p? Maten måste man köpa i affär då eller? får la göra så snabbt som möjligt då med de tar la några dar innan dom kläcks?

tack för ett bra svar ska bli kul att ge de ett försök:)

Det beror på hur små hålen är för ynglen är pyttesmå.
Jag använde en gammal yngelkasse som hade 8 hål i botten i det stora karet men även fast dom hålen var jättesmå så åkte det ut yngel efterhand som dom simmade över hålet eller att någon buffade till yngelkassen.
Jag hade samma yngelkasse i mitt yngelkar sen med äggen i + syresten och där fungerade det bättre men några kom väll ut ändå.
Nu simmar det runt 20 st 1 cm ers pansarmalar i botten av yngelkaret ihop med en massa andra yngel.
#8 - 4 februari 2009 22:23
solis skrev:
Det beror på hur små hålen är för ynglen är pyttesmå.

Jag använde en gammal yngelkasse som hade 8 hål i botten i det stora karet men även fast dom hålen var jättesmå så åkte det ut yngel efterhand som dom simmade över hålet eller att någon buffade till yngelkassen.

Jag hade samma yngelkasse i mitt yngelkar sen med äggen i + syresten och där fungerade det bättre men några kom väll ut ändå.

Nu simmar det runt 20 st 1 cm ers pansarmalar i botten av yngelkaret ihop med en massa andra yngel.

Ok får väl fylla upp mitt 40L å använda som yngelkar. vad är det för syresten? kan man använda vanlig pump eller är det för farligt för de små?
#9 - 5 februari 2009 06:48
ja i en vanlig pump kan de sugas in ,de är jättesmå som en prick, jag hade en sån där luftpump som man har en slang kopplad till en sk sten,kostar nån tia,finns i olika storlekar,påminner väl om en sockerbit som det kommer massa bubblor ur när den är igång,finns i alla djurbutiker
#10 - 5 februari 2009 09:12
Lånar tråden lite. Hur är det med mögel då? Behövs det nåt antimögelmedel?

//Mari
#11 - 5 februari 2009 11:34
Marisch skrev:
Lånar tråden lite. Hur är det med mögel då? Behövs det nåt antimögelmedel?

//Mari

Mögel på äggen eller:confused:
Är det äggen som blir vita trådar på så att dom ser ut som en boll?
Dom plockade jag väck när jag var säker på att alla yngel hade kommit fram.;)
#12 - 5 februari 2009 12:30
solis skrev:
Mögel på äggen eller:confused:

Är det äggen som blir vita trådar på så att dom ser ut som en boll?

Dom plockade jag väck när jag var säker på att alla yngel hade kommit fram.;)

Ja på äggen. Har inte sett till nåt sånt än. Undrade bara i största allmänhet. :)
#13 - 5 februari 2009 13:05
Marisch skrev:
Ja på äggen. Har inte sett till nåt sånt än. Undrade bara i största allmänhet. :)

Är dom mögliga äggen en och en så kan du ta väck dom men ligger dom i klunga så hade jag låtigt dom vara kvar ifall att det är någon med yngel i.
Jag tror att dom som möglar är obefruktade ägg men jag är inte helt säker.
du behöver inget medel mot det.
#14 - 5 februari 2009 13:08
solis skrev:
Är dom mögliga äggen en och en så kan du ta väck dom men ligger dom i klunga så hade jag låtigt dom vara kvar ifall att det är någon med yngel i.

Jag tror att dom som möglar är obefruktade ägg men jag är inte helt säker.

du behöver inget medel mot det.

Okej. Tack då vet jag. :)
#15 - 5 februari 2009 15:44
Bra läsning men behöver fortfarande veta hur länge det tar innan de kläcks och om jag måste köpa mat i butiken. Är det maten som nämdes ovan som gäller bara? inte nedsmulat flingfoder eller annan corydorasmat?
#16 - 5 februari 2009 16:28
jag gav mina Artemia nauplier,pyttesmått fiskfoder,fryst ,finns nog i alla zoobutiker
#17 - 5 februari 2009 18:01
viktor333 skrev:
Bra läsning men behöver fortfarande veta hur länge det tar innan de kläcks och om jag måste köpa mat i butiken. Är det maten som nämdes ovan som gäller bara? inte nedsmulat flingfoder eller annan corydorasmat?

mina kläcktes efter 2 dygn alla tre ggr, men i boken stod det 5-7 dygn.
Artemia hittar jag i alla affärer men inte artemia - nauplier.
#18 - 6 februari 2009 08:02
ok, ska man börja mata dom med en gång när de har kläckts?
#19 - 6 februari 2009 10:08
Börja mata dom först när gulesäcken är borta, en liten gul boll på deras mage.
#20 - 6 februari 2009 10:48
Det brukar ta 3-4 dagar innan gulesäcken är borta enligt en jag känner som har odlat några tiotusen corydoras i sina dar :)
#21 - 6 februari 2009 14:04
solis skrev:
mina kläcktes efter 2 dygn alla tre ggr, men i boken stod det 5-7 dygn.

Artemia hittar jag i alla affärer men inte artemia - nauplier.

låg inte framme i min butik heller men då jag frågade efter foder till pansarmalsyngel hämtade de det i deras fryslager men det går kanske med artemia(utan nauplier) åxo, är bara på 1.a året ännu
#22 - 6 februari 2009 14:22
doppingen skrev:
låg inte framme i min butik heller men då jag frågade efter foder till pansarmalsyngel hämtade de det i deras fryslager men det går kanske med artemia(utan nauplier) åxo, är bara på 1.a året ännu

Artemia ett senare stadie på djuren så dom är för stora för pansarmals ynglen artemia-nauplier är nykläckt artemia därför är det fodret jättelitet.
Jag gjorde presis samma misstag och köpte vanlig artemía och fattade inte hur ynglen skulle kunna äta dom stora.
Jag löste det genom att skrapa artemian fryst så att det blev småpartiklar av det och det fungerade, men när jag lyckades få tag på nauplier så såg jag verkligen skillnaden på fodret och kan tänka mig att det var det bästa för dom.
Jag tror inte att dom vet det i alla djuraffärer, för i alla djuraffärer jag frågat kom dom alltid med artemia.
#23 - 6 februari 2009 14:26
solis skrev:
Artemia ett senare stadie på djuren så dom är för stora för pansarmals ynglen artemia-nauplier är nykläckt artemia därför är det fodret jättelitet.

Jag gjorde presis samma misstag och köpte vanlig artemía och fattade inte hur ynglen skulle kunna äta dom stora.

Jag löste det genom att skrapa artemian fryst så att det blev småpartiklar av det och det fungerade, men när jag lyckades få tag på nauplier så såg jag verkligen skillnaden på fodret och kan tänka mig att det var det bästa för dom.

Finns artemia-nauplier som frysfoder då eller? Funkar cyclops? Det är ju oxå smått.
#24 - 6 februari 2009 14:38
Ja nuplier är frysfoder, vet ej hur cyklops är aldrig haft det men jag undrar om inte dafnier(frysfoder) är lika smått som nauplier ialla fall.
#25 - 6 februari 2009 14:52
solis skrev:
Ja nuplier är frysfoder, vet ej hur cyklops är aldrig haft det men jag undrar om inte dafnier(frysfoder) är lika smått som nauplier ialla fall.

Okej. Får väl fråga runt på de två zoobutiker som finns här. Om de nu kan svara på vilket foder som är minst. Båda är lika oproffsiga, man får sällan vettiga svar där. :mad: De gav mig tex artemia till mina scalaryngel, som ju är alldeles för stora. De blev jätteförvånade över att jag kom tbx och ville ha mindre foder. Det enda jag fick tag på då var cyclops, vilket ynglen som tur var åt. :)

Corydorasyngel har jag däremot aldrig haft så jag vet ju inte hur små de är i jämförelse med scalarens yngel.

Förlåt viktor333 om jag kapar den här tråden lite. ;)
#26 - 6 februari 2009 15:01
Från början är dom mindre än äggen(du kan tänka dig att dom ligger ihoprullade till en boll innan dom komer ur ägget), om dom inte rör sig är det svårt att se dom, men dom växer väldigt fort man ser från dag till dag när dom växer.
Hoppas att någon som är kunnigare på mat än jag är kan svara på alternativ mat till dom.
#27 - 6 februari 2009 15:39
solis skrev:

Jag tror inte att dom vet det i alla djuraffärer, för i alla djuraffärer jag frågat kom dom alltid med artemia.

Då har jag med gjort samma misstag idag och gått å köpt vanlig artemia:( men tänkte följa ditt tips,, hur menar du med att skrapa? Kan man hacka det fryst?

Tänkte i alla fall flytta de 2 dygn gamla äggen till en liten skål så jag har koll på dem när de kläcks:), köpte syresten som jag kan ha i idag med. tänkte ha dom där ett tag tills de blir lite större då jag flytta dom till 40L akvariet med pump. Angående värmen i skålen, ska jag köra ner en doppvärmare lr klarar de sig utan när man gör vattenbytre varje dag?

så hur låter detta?
#28 - 6 februari 2009 16:06
Jag skrapade den frysta artemian med en tesked så att det automatiskt blev mos eller smått,det behövs ju inte så mycket.
Om du kan sänka ner skålen i akvariumet så att den flyter eller binda fast den på något sätt så att det inte är risk att den välter så hade det varit bra för då är det rätt temperatur, någon annan här hade förslag på att ha den på täckglaset men vet ej vad det blir för temp då.
Att sätta i syrestenen nu låter bra.
Hur stor är skålen förresten går det att köra ner en doppvärmare i den?
Hoppas du kommer på en bra lösning på problemet och kanske någon annan har nån bra ide.
#29 - 6 februari 2009 16:16
Ok, men artemian tycker jag kom i så stora "bitar" alltså inte själva maten utan dosen lr vad man skall kalla de. Man kan väl inte ta en bit åt gången? Jag har inte bestämt mig för nån speciell skål men kanske ska ta en vanlig plastburk ok sätta i en av kanterna:) skålen kan väl inte behöva va så stor i början? vill ju inte heller lägga äggen i ett 40L för då har jag ju ingen uppsikt:p
#30 - 6 februari 2009 16:22
Nej du ska inte ta en hel dosering utan låt biten ligga kvar i förpackningen och skrapa lite på ytan, typ att det täcker spetsen på teskeden och när dom blir större så skrapar man mer efter hand som dom växer.
Ditt yngelkar är det uppsatt redan med sand eller grus i?
Om 40 literskaret är tomt utan något i så är det lätt att hålla rent och se dom små liven.
#31 - 6 februari 2009 17:03
Ok, ja det ligger vatten i som tyvärr nog inte är så hälsosamt men om ja tömmer de och fyller på med vatten från de stora skulle de funka? eller måste jag tvätta sanden å så? tror de e mycket alger i de. försvinner inte ynglen i sanden?
#32 - 6 februari 2009 17:15
jag hade mina ägg/sen yngel i ett tomt kar,bara vatten från stora karet samt luftpumpen m "syrestenen",de var då lätta att se mot glasbottnen,var bara som små streck i början,mot sand eller grus syns de inte alls(inte lätt iallafall)
#33 - 6 februari 2009 19:52
[LEFT]Om du väljer att ha någon burk i det stora karet med syresten i så byt lite vatten några gånger om dagen typ tippa burken försiktigt så att ytvattnet cirkulerar ut och att det kommer in lite nytt vatten[:-171].
Vet ej vad du har för ramp men håll koll på värmen i burken så att det inte blir för varmt, ytvattnet är ju varmare.[:-174]
Det går bra med en liten burk som du säger för som sagt så är dom inte så stora efter ett tag kan du använda yngelkasse om du vill men inte för snabbt, dom tar sig ut genom minsta springa har jag märkt[:-65].[/LEFT]
#34 - 6 februari 2009 20:27
Ok men jag kör väl på burken då:),, låter enklast:p
#35 - 6 februari 2009 20:58
skall jag lägga i en hel syresten i en 1L burk?
#36 - 6 februari 2009 21:09
viktor333 skrev:
skall jag lägga i en hel syresten i en 1L burk?

vad är det för slaggs syresten du har:confused: är det inte en sådan som man kopplar till en luftpump(membranpump).
#37 - 6 februari 2009 22:03
Oxyletten. Försörjer med syre, viktiga filterbakterier och växter. "Oumbärliga när akvariepumpen inte fungerar eller vid syrebrist". Sånt står det i instruktionerna:P 1 tablett per vecka och 10 L är doseringen.

Ingen som vet vad det kan vara?
#38 - 6 februari 2009 22:12
Mina corydorasägg har börjat kläckas. :d Jag har hittat 4 - 5 st som far runt i burken. :d Så himla kul!
#39 - 6 februari 2009 22:17
Va kul:D efter hur många dygn? simmar dom aktivt med en gång efter de har kläckts?:) du får fortsätta uppdatera mig om vad som händer..

lycka till nu då!
#40 - 6 februari 2009 22:27
Efter ganska så exakt två dygn. De är jättepigga och simmar runt direkt när de kläckts. Men verkligen svåra att se om de ligger stilla. De ser ut som en pytteliten luftbubbla med svans på. :D

Hur går det för dina ägg då?
#41 - 6 februari 2009 23:07
Ok:) Mina e fortfarande på samma stadie och detta var dygn 3 idag, kommer la snart hoppas jag men ska klura ut det där med syretabletterna.
#42 - 7 februari 2009 08:46
hur ser äggen ut innan dom kläcks? mina börjar bli gul-bruna, något gott tecken?:p
#43 - 7 februari 2009 11:38
viktor333 skrev:
hur ser äggen ut innan dom kläcks? mina börjar bli gul-bruna, något gott tecken?:p

Så såg mina ut oxå. Lite gulbrunaktiga och man kunde se en lite svart fläck innuti. Vilken sorts corydoras har du?
#44 - 7 februari 2009 12:15
Ok, ja en svart prick i mitten:) borde ske idag eller imorgon känns de som... Jag kan inte de egentliga namnet men de e dom svarta, tror bara de finns en variant på dom?
#45 - 7 februari 2009 12:23
viktor333 skrev:
Ok, ja en svart prick i mitten:) borde ske idag eller imorgon känns de som... Jag kan inte de egentliga namnet men de e dom svarta, tror bara de finns en variant på dom?

Okej, serdom ut så här? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1334&SOK=1

Håller tummarna att det sker idag då. :) Har det löst sig med syresättningen för dig då?
#46 - 7 februari 2009 12:48
jepp, precis. Vilka har du då?

Ja vet inte egentlige:p kör med vattenbyte varje dag, funderar på att slänga ner en tablett med...
#47 - 7 februari 2009 13:17
Jag har metallpansarmal och fläckig pansarmal. Det är metallpansarmalarna som lekt denna gång.

Jag har ynglen i en 8 liters plastback. Har fyllt den med ca 5 liter vatten och har en syresten kopplad till en luftpump i. Byter lite mer än hälften av vattnet varje dag. Det har funkat så här långt i alla fall. Däremot har jag inte fått tag på något bra foder än. Jag har varit runt och frågat efter artemia nauplier men inte fått tag på några. :(
#48 - 7 februari 2009 13:22
Nu har jag precis flyttat mina sterbaiyngel till ett nytt hem som är på 2 liter och där får dom bo i en vecka eller så tills dom käkar större foder.
Planen är att köpa ett par småkar som jag nämnt tidigare och dra upp dom i.
I föräldrakaret så satt det ett 40 tal nya ägg igårkväll men planen på ynglens flytt idag omöjligjorde att ta hand om dom.
#49 - 7 februari 2009 13:33
drd skrev:
Nu har jag precis flyttat mina sterbaiyngel till ett nytt hem som är på 2 liter och där får dom bo i en vecka eller så tills dom käkar större foder.

Planen är att köpa ett par småkar som jag nämnt tidigare och dra upp dom i.

I föräldrakaret så satt det ett 40 tal nya ägg igårkväll men planen på ynglens flytt idag omöjligjorde att ta hand om dom.

Man skulle kunna ha hur många småkar som helst, om man hade plats dvs. :( För här leks det lite överallt. Just nu är det som sagt corydoras på G och dessutom har jag två scalarpar, det ena med rom och det andra med yngel som börjar anta formen av små "trekanter" nu.:d Även ancistrusarna har nåt "skumt" för sig i sin grotta. ;)
#50 - 7 februari 2009 13:38
Alltså, nu blir jag nyfiken på att prova om jag kan få pansarmalsyngel oxå...
Fråga 1: Om man ska börja från noll... hur stort behöver föräldrakaret var?
Fråga två bli då givetvis hur många vuxna fiskar man kan ha i det???
#51 - 7 februari 2009 14:19
Jag har 6 vuxna sterbai i ett 72 liters kar och där e bra tryck i pumparna som dom gillar, dom leker varenda vattenbyte och mer eller mindre var dag så skulle man kunna fiska upp nya ägg från dom.
Jag hade nog kunnat ha flera hundra yngel vid det här laget om det funnit mer plats.
#52 - 7 februari 2009 14:33
Jag har mina 10 corydoras i ett 102 liters med fin sandbotten, ganska mycket växter lite sten och en rot. Mina lekar oxå vid varje vattenbyte.
#53 - 7 februari 2009 14:41
Skit :(... jag har ju ett inflyttningsklart akvarium nu, men det är bara på 54 liter.
#54 - 7 februari 2009 14:59
Skit :(... jag har ju ett inflyttningsklart akvarium nu, men det är bara på 54 liter.

Jag hade mina i ett 54 liters förut fast då var dom bara 5st. Det gick bra det oxå. De lekte även då.
#55 - 7 februari 2009 15:12
Ok :d, det låter ju hoppfullt...
Blir till att kolla in pansarmalar nästa gång jag kommer till djuraffären...
#56 - 7 februari 2009 15:49
Marisch skrev:
Jag har metallpansarmal och fläckig pansarmal. Det är metallpansarmalarna som lekt denna gång.

Jag har ynglen i en 8 liters plastback. Har fyllt den med ca 5 liter vatten och har en syresten kopplad till en luftpump i. Byter lite mer än hälften av vattnet varje dag. Det har funkat så här långt i alla fall. Däremot har jag inte fått tag på något bra foder än. Jag har varit runt och frågat efter artemia nauplier men inte fått tag på några. :(

Prova med dafnier om dom har annars får du köpa vanlig artemia och skrapa med sked när det är fryst så att det blir jättesmått och det behövs bara lite på skedspetsen.
#57 - 7 februari 2009 15:55
viktor333 skrev:
Ok:) Mina e fortfarande på samma stadie och detta var dygn 3 idag, kommer la snart hoppas jag men ska klura ut det där med syretabletterna.

Det där med syretabletter hade jag aldrig hört talas om men det låter ju bra. många små vattenbyten går nog också bra.
Jag hade som sagt mina i yngelkasse (en gamal variant därför funkade det)och då byte jag vatten med det utanför hela tiden andra gången hade jag syresten och då byte jag inte lika ofta.
#58 - 7 februari 2009 15:59
solis skrev:
Prova med dafnier om dom har annars får du köpa vanlig artemia och skrapa med sked när det är fryst så att det blir jättesmått och det behövs bara lite på skedspetsen.

Okej, Artemia har jag hemma så jag får göra så så länge. Ska iväg till en mindre butik som bara har öppet på torsdagar och fråga om han har artemia nauplier. Har han inte så kan han säkert fixa hem, han brukar inte vara omöjlig. :)

Runt 20-25 stycken yngel blev det. :d
#59 - 7 februari 2009 16:04
[quote=Marisch;1254586]Okej, Artemia har jag hemma så jag får göra så så länge. Ska iväg till en mindre butik som bara har öppet på torsdagar och fråga om han har artemia nauplier. Har han inte så kan han säkert fixa hem, han brukar inte vara omöjlig. :)

Grattis vad roligt. Och lycka till:p
#60 - 7 februari 2009 18:56
förresten marisch hur går det med dina silverhajar? har försökt nån gång men har inte funkat, hur många har du och blir dom alltid upp till 30 cm?
#61 - 7 februari 2009 19:20
viktor333 skrev:
förresten marisch hur går det med dina silverhajar? har försökt nån gång men har inte funkat, hur många har du och blir dom alltid upp till 30 cm?

Menar du att dina inte har överlevt då eller?

Jag har fem st silverhajar, de var sex från början men en av dem dog ganska så omgående efter köpet. De som är kvar har jag haft nu i ca 3 mån bara, de ser ut att trivas bra. De gillar ju långa akvarium så de kan få upp farten ibland. De är även duktiga på att hoppa så det gäller att ha täckglas. De äter det mesta men sjunkfoder, algtabletter och gröna ärtor är poppis. Jag tror inte de blir så stora i akvarium, snarare mellan 20-25 cm. Jag tycker de är väldigt vackra. :)
#62 - 7 februari 2009 19:37
har ni några bilder på äggen och ynglena? vore kul att se!
#63 - 7 februari 2009 20:02
Marisch skrev:

Jag har fem st silverhajar, de var sex från början men en av dem dog ganska så omgående efter köpet. De som är kvar har jag haft nu i ca 3 mån bara, de ser ut att trivas bra. De gillar ju långa akvarium så de kan få upp farten ibland. De är även duktiga på att hoppa så det gäller att ha täckglas. De äter det mesta men sjunkfoder, algtabletter och gröna ärtor är poppis. Jag tror inte de blir så stora i akvarium, snarare mellan 20-25 cm. Jag tycker de är väldigt vackra. :)

Jag har en silverhaj som är runt 7 år och den är runt 26 cm.
har två till men dom är bara runt 12 13 cm.
#64 - 7 februari 2009 20:21
psyko skrev:
har ni några bilder på äggen och ynglena? vore kul att se!

Tyvärr har jag ingen kamera som klarar av så små detaljer. Det skulle bara se ut som små prickar. Förbaskade autofocus.:mad:
#65 - 8 februari 2009 11:31
Marisch skrev:

Ja de klara sig inte så länge:( men funderade på att försöka igen men vet inte om ja vill ha så stora i ett 300L enligt arbetsbeskrivningen ska de ju funka och i affären säger dom ju såklart att de inte e några problem. Men blir la kanske lite för stora å de e ju synd för dom e ju fina och livliga:)

Dygn fem och ännu inga yngel, det har börjat bli lite ludd runt vissa av äggen, var det så för dig med?
#66 - 8 februari 2009 11:41
viktor333 skrev:
Ja de klara sig inte så länge:( men funderade på att försöka igen men vet inte om ja vill ha så stora i ett 300L enligt arbetsbeskrivningen ska de ju funka och i affären säger dom ju såklart att de inte e några problem. Men blir la kanske lite för stora å de e ju synd för dom e ju fina och livliga:)

Dygn fem och ännu inga yngel, det har börjat bli lite ludd runt vissa av äggen, var det så för dig med?

Ja silverhajar är trevliga och vill ju gärna vara i en liten grupp. Ja 150cm och 250 liter anses ju som minsta kravet för silverhajar. Svårt val.

Många av mina ägg blev oxå luddiga. Jag lät de vara tills alla yngel kläckts. I grova drag har jag räknat ihop till minst 25 st yngel. Lite svårt att räkna för de är nästan aldrig stilla. Håller tummarna att det händer nåt snart hos dej. Läste nånstans att det kan ta ca 5-7 dygn. Kanske beror på vilken art man har och ev vattentemp. Mina tog bara 2 dygn i 26 gradigt vatten.
#67 - 8 februari 2009 11:49
tar ni upp äggen med håv, lr hur gör ni ?
#68 - 8 februari 2009 12:46
Marisch skrev:
Ja silverhajar är trevliga och vill ju gärna vara i en liten grupp. Ja 150cm och 250 liter anses ju som minsta kravet för silverhajar. Svårt val.

Många av mina ägg blev oxå luddiga. Jag lät de vara tills alla yngel kläckts. I grova drag har jag räknat ihop till minst 25 st yngel. Lite svårt att räkna för de är nästan aldrig stilla. Håller tummarna att det händer nåt snart hos dej. Läste nånstans att det kan ta ca 5-7 dygn. Kanske beror på vilken art man har och ev vattentemp. Mina tog bara 2 dygn i 26 gradigt vatten.

Efter att ha läst lite mer om silverhajen blev jag väldigt sugen:) ska nämligen fylla ut akvariet lite, tänkte 2 olika dvärgciklidspar (fjäril kanske) och tre silverhajar kanske...

Ok, mitt vatten ligger på 28. Jag har bara så dåligt tålamod:P jag blir nöjd bara jag får ett enstaka yngel:D
#69 - 8 februari 2009 12:49

eftersom mina satt på glaset skrapade jag bort med med rakblad och tog upp dem med håven och la dem i en plastburk.
#70 - 8 februari 2009 12:55
viktor333 skrev:
Efter att ha läst lite mer om silverhajen blev jag väldigt sugen:) ska nämligen fylla ut akvariet lite, tänkte 2 olika dvärgciklidspar (fjäril kanske) och tre silverhajar kanske...

Ok, mitt vatten ligger på 28. Jag har bara så dåligt tålamod:P jag blir nöjd bara jag får ett enstaka yngel:D

Hehe. Från början tyckte jag inte det såg ut som om det skulle bli så pass många, det blev mer än jag trodde. Hoppas nu bara att man klarar av att få de flesta att överleva. Får ju inte tag på nåt bra foder.
#71 - 8 februari 2009 13:00

Mina ägg satt oxå på glaset. Men jag plockade dem redan sekunderna efter de lagts. Då är de väldigt klibbiga så det gick att få dem att fästa på fingrarna. Sen fäste jag dem direkt på kanterna i en plastburk. Jag försökte vara så försiktig jag kunde så inget skulle komma i kläm. Fungerade gjorde det iaf. :D
#72 - 8 februari 2009 13:01
Jag brukar vänta några timmar och plocka mina ägg för dom e jättekänsliga i början har jag märkt.
Mina kan ibland sitta ett par dagar sen tar jag upp dom ;)
Det gör att man bara får med såna som e befruktade oxå.
#73 - 8 februari 2009 13:07
drd skrev:
Jag brukar vänta några timmar och plocka mina ägg för dom e jättekänsliga i början har jag märkt.

Mina kan ibland sitta ett par dagar sen tar jag upp dom ;)

Det gör att man bara får med såna som e befruktade oxå.

Om jag ska vänta så länge så finns det inga ägg kvar att hämta. Jag har ju sett ägg flera gånger tidigare men de är alltid borta inom några minuter. Så vad gör man?

Fast nu har jag fått blodad tand när det gäller corydoras, har kärat ner mig totalt i dessa malar. :d Funderar på att göra om 160 litaren med inriktning på just corydoras. Kunde vara skoj. :D
#74 - 8 februari 2009 13:20
Marisch skrev:
Hehe. Från början tyckte jag inte det såg ut som om det skulle bli så pass många, det blev mer än jag trodde. Hoppas nu bara att man klarar av att få de flesta att överleva. Får ju inte tag på nåt bra foder.

Jag ska köra med vanlig artemia, hoppas de funkar att skrapa ner små bitar. När ska du börja mata?
#75 - 8 februari 2009 13:55
viktor333 skrev:
Jag ska köra med vanlig artemia, hoppas de funkar att skrapa ner små bitar. När ska du börja mata?

Tänkte prova göra som du. Skrapa lite artemia. Tror jag ska göra det ikväll för de har nästan förlorat hela gulsäcken nu. Får se hur det går. På torsdag ska jag iväg till en lokal akvarieförening och höra mig för om foder. De kanske kan fixa hem om inte annat.

Inga kläckta än??:)
#76 - 8 februari 2009 14:05
Vad är gulesäcken? Nej inte än:p
#77 - 8 februari 2009 14:07
viktor333 skrev:
Vad är gulesäcken? Nej inte än:p

Det är näringen som de har med sig när de kläcks. Den sitter på undersidan av kroppen. De ser ut som runda bubblor i början och nu börjar de bli mer långsmala.
#78 - 8 februari 2009 14:46
Marisch skrev:
Det är näringen som de har med sig när de kläcks. Den sitter på undersidan av kroppen. De ser ut som runda bubblor i början och nu börjar de bli mer långsmala.

Ok, märkar man att dom växer fort?:)
#79 - 8 februari 2009 14:48
Japp det är stor skillnad från igår. De är mörkare oxå, lite lättare att se dem idag. :)
#80 - 8 februari 2009 16:52
Ok:) matade mina andra fiskar med min artemia som jag köpt, vad e de för nått egentligen? såg ut som små djur och jag fattar inte hur små yngel skall kunna äta nått som e så mycket större:p
#81 - 8 februari 2009 17:00
viktor333 skrev:
Ok:) matade mina andra fiskar med min artemia som jag köpt, vad e de för nått egentligen? såg ut som små djur och jag fattar inte hur små yngel skall kunna äta nått som e så mycket större:p

därför är artemia nauplier bra,det är så smått så det är svårt att se att man ens ger dom nått,men är ju inte lätt om du inte får tag på det[:o]
#82 - 8 februari 2009 18:32
[ATTACH]17374[/ATTACH]Här är mina några dagar gamla, ynglen under är ca 1½ cm.
[ATTACH]17375[/ATTACH]Detta tog jag igår tror dom är runt en månad.
Jag har metallpansarmalar.
#83 - 8 februari 2009 18:49
doppingen skrev:
därför är artemia nauplier bra,det är så smått så det är svårt att se att man ens ger dom nått,men är ju inte lätt om du inte får tag på det[:o]

Ja de verkar svårt att få tag i de:p men när jag matade mina andra fiskar verkade dom vara måttligt intresserade av de.. Är artemia inget för större fiskar?
#84 - 8 februari 2009 19:41
viktor333 skrev:
Ja de verkar svårt att få tag i de:p men när jag matade mina andra fiskar verkade dom vara måttligt intresserade av de.. Är artemia inget för större fiskar?

Mina halvstora scalareyngel äter det iaf. De vuxna scalarerna oxå.

Jag skulle vilja veta hur ofta man ska mata corydorasynglen. Scalareynglen har jag matat ca 5 ggr/dag. Jag skrapade upp lite med en sked från en frusen kaka nu i kväll, svårt att avgöra om de åt nåt. Tänkte testa i morgon med lite cyclops. Det är ju väldigt smått, som dammkorn typ.
#85 - 8 februari 2009 19:53
Marisch skrev:
Mina halvstora scalareyngel äter det iaf. De vuxna scalarerna oxå.

Jag skulle vilja veta hur ofta man ska mata corydorasynglen. Scalareynglen har jag matat ca 5 ggr/dag. Jag skrapade upp lite med en sked från en frusen kaka nu i kväll, svårt att avgöra om de åt nåt. Tänkte testa i morgon med lite cyclops. Det är ju väldigt smått, som dammkorn typ.

Ok:p men nu tror jag att jag kanske har sett ett yngel:) e lite konfunderad bara.. den ser ut att vara lite för stor för att kunna ligga i ett sånt litet ägg men den är genomskinlig och har en svans, jag tycker mig kunna skymta små fenor som rör sig med?
#86 - 8 februari 2009 22:00
Jag gav mina 3 gånger om dagen när dom var mindre men mina var som sagt i yngelkasse som du kan se på bilden i förra svaret jag skickade, på så sätt kunde jag se att dom åt och det var alltid rensat på botten efter ett tag.
Om cyklops är så smått så borde det funka lika bra tycker jag.
Och victor grattis till ditt första yngel, tänk så trångt den har haft när den legat ihoprullad så.
#87 - 8 februari 2009 22:21
viktor333 skrev:
Ok:p men nu tror jag att jag kanske har sett ett yngel:) e lite konfunderad bara.. den ser ut att vara lite för stor för att kunna ligga i ett sånt litet ägg men den är genomskinlig och har en svans, jag tycker mig kunna skymta små fenor som rör sig med?

Grattis till ynglet! :d Japp genomskinliga var dom ja. Va kul!:)
#88 - 9 februari 2009 10:12
Jag lyckades ta en halvdålig bild på ett par av ynglen. Önskar verkligen att jag hade en bättre kamera. :(

[ATTACH]17383[/ATTACH]
#89 - 9 februari 2009 13:04
va ju så himla glad efter gårkvällens syn så jag gick och lyste med en ficklampa i morse och då var äggen fortfarande inte kläckta och jag såg inte det yngel jag sett igår...:( får väl se hur det sur ut när jag kommer hem, han kanske gömde sig under min lilla växt som ligger i burken:p håller tumarna
#90 - 9 februari 2009 13:12
viktor333 skrev:
va ju så himla glad efter gårkvällens syn så jag gick och lyste med en ficklampa i morse och då var äggen fortfarande inte kläckta och jag såg inte det yngel jag sett igår...:( får väl se hur det sur ut när jag kommer hem, han kanske gömde sig under min lilla växt som ligger i burken:p håller tumarna

Den hade säkert gömt sig. De är ju jättesvåra att se även om det är tomt i burken. Håller tummarna.
#91 - 9 februari 2009 17:03
:( Nu när jag kollade idag var ynglet dött:( Och dom andra äggen e inte kläckta, jag börjar oroa mig för att de inte kommer kläckas. Det ser ut som att vissa börjar mögla bort och många e nästan helt kritvita:( exakt hur såg dina ut innan dom kläcktes?
#92 - 9 februari 2009 19:19
viktor333 skrev:
:( Nu när jag kollade idag var ynglet dött:( Och dom andra äggen e inte kläckta, jag börjar oroa mig för att de inte kommer kläckas. Det ser ut som att vissa börjar mögla bort och många e nästan helt kritvita:( exakt hur såg dina ut innan dom kläcktes?

Många ägg var som du säger helvita och en del lite luddiga, men inte alla. De som kläcktes var ljusbrungula, de som var vita och luddiga blev det inget av. Det kan ju vara så att de som möglar och blir vita inte är befruktade. Men det var riktigt tråkigt att höra. :( Även jag har ju gått och väntat med spänning på dina yngel. :p Hur många dagar har det gått nu sen de la äggen?
#93 - 9 februari 2009 19:50
Ok, jag har väl några ljusbrungula kvar men det känns ganska uppgivet:p undrar varför de kläckta ynglet dog över en natt så... De e väl en vecka imon tror jag, jaja finns la en liten chans kvar. Annars får jag trösta mig med att jag ska köpa nya fiskar nästa vecka:)
#94 - 9 februari 2009 20:01
viktor333 skrev:
Ok, jag har väl några ljusbrungula kvar men det känns ganska uppgivet:p undrar varför de kläckta ynglet dog över en natt så... De e väl en vecka imon tror jag, jaja finns la en liten chans kvar. Annars får jag trösta mig med att jag ska köpa nya fiskar nästa vecka:)

Okej. Jag håller tummarna ett tag till då.:p Ja nya fiskar är ju alltid kul. :D Vad blir det för nåt då?
#95 - 10 februari 2009 09:19
Marisch skrev:
Okej. Jag håller tummarna ett tag till då.:p Ja nya fiskar är ju alltid kul. :D Vad blir det för nåt då?

Bra då e vi två, kanske hjälper bättre:p Tänkte ju kanske tre siverhajar ett par fjärilsciklider och nått mer par av dvärgciklid:)
#96 - 10 februari 2009 09:59
viktor333 skrev:
Bra då e vi två, kanske hjälper bättre:p Tänkte ju kanske tre siverhajar ett par fjärilsciklider och nått mer par av dvärgciklid:)

Så du tänker göra ett försök till med silverhajar. :) Hoppas du har bättre tur med dem den här gången. Fjärilsciklider har jag oxå funderat på till mitt 160 liters som jag håller på att göra om. Eller möjligen kakaduaciklid, de är oxå fina. :p
#97 - 10 februari 2009 11:04
Marisch skrev:
Så du tänker göra ett försök till med silverhajar. :) Hoppas du har bättre tur med dem den här gången. Fjärilsciklider har jag oxå funderat på till mitt 160 liters som jag håller på att göra om. Eller möjligen kakaduaciklid, de är oxå fina. :p

Mmm, kanske palettciklid:) men får la se vad dom har i affären med. Ofta faller jag för nått när jag går och kollar:p
#98 - 11 februari 2009 08:48
viktor333! Hur gick det med corydorasäggen?
#99 - 11 februari 2009 09:36
Marisch skrev:
viktor333! Hur gick det med corydorasäggen?

Inte så bra, häller ut dom idag tror jag, funkar de fortfarande som mat:p
#100 - 11 februari 2009 13:06
viktor333 skrev:
Inte så bra, häller ut dom idag tror jag, funkar de fortfarande som mat:p

Så synd. Men de lär säkert leka fler gånger. Mina lekte igen idag, tog reda på lite mer ägg. :p Så här ser de ut.
[ATTACH]17443[/ATTACH]

Om de inte är mögliga så kanske de funkar som mat. Vem vet. :d
#101 - 12 februari 2009 11:34
Ok, men om jag får ägg igen kanske jag inte skall ha dom i en liten burk... fick ju ett yngel men den överlevde ju inte ens natten:S

Var synd att inga överlevde för jag har bara tre st corydoras, tänkte köpa fler nästa vecka. Tror du de funkar med några andra corydoras med de svarta? Fungerar de som ett "stim" ändå?
#102 - 12 februari 2009 12:42
viktor333 skrev:
Ok, men om jag får ägg igen kanske jag inte skall ha dom i en liten burk... fick ju ett yngel men den överlevde ju inte ens natten:S

Var synd att inga överlevde för jag har bara tre st corydoras, tänkte köpa fler nästa vecka. Tror du de funkar med några andra corydoras med de svarta? Fungerar de som ett "stim" ändå?

Ja det var synd. Jag har både fläckiga och metallpansarmalar och de brukar "stimma" tillsammans. Så det borde väl funka att ha en annan sort oxå.
#103 - 12 februari 2009 13:17
Dom brukar funka bäst ihop med samma art, en del gillar inte att simma med andra är min erfarenhet av corys.
#104 - 12 februari 2009 13:19
Räknade förresten mina småttingar idag och där e 36 survivers som växer på och verkar vilja bli stora som sina föräldrar.
Ska plocka upp ett 20 tal nya ägg nu oxå för att säkra upp återväxten lite till :D
#105 - 12 februari 2009 13:42
Det är säkert som du säger drd. Att de funkar bäst med sina egna. Men mina två sorter funkar ihop iaf.

Jag har 34 st överlevare hittills, plus att jag plockade X antal ägg igår. Vet inte hur många det var men det var massor. Vi får väl se hur det blir med det. :D
#106 - 12 februari 2009 13:45
Coolt marisch ;)
Det är har ju nästan blitt en storodlartråd :D
Vilken sort hade du yngel på nu igen ?
#107 - 12 februari 2009 13:48
Grattulerar [:-76]!
Jag har inte hittat den modellen av pansarmal som jag vill ha än (har spanat ett tag nu)...
#108 - 12 februari 2009 13:56
drd skrev:
Coolt marisch ;)

Det är har ju nästan blitt en storodlartråd :D

Vilken sort hade du yngel på nu igen ?

Eller hur. :d Svårt att låta bli ta reda på ägg när man hittar dom. Funderar på att införskaffa ett yngelkar, (hjälp! Gubben blir galen på mej och mina fiskar snart):d vad är lagom storlek på ett sånt?

Aeneus va de jag hade. :p
#109 - 24 februari 2009 11:10
Hur går det för era yngel.
Mina är ca 1½ cm och dom dör efter hand och jag kan inte förstå varför dom går i yngel karet 38 liter ihop med dom andra yngeln och jag sköter vattenbyten som jag ska, ingen nitrit eller något. :(
På sistone har det dött minst en om dagen har ca 8 st kvar dom var runt 30 st från början, ville bara se om ni har samma bekymmer eller om ni lyckas bättre än jag.
Det hoppas jag ivarjefall.
#110 - 24 februari 2009 11:21
solis skrev:
Hur går det för era yngel.

Mina är ca 1½ cm och dom dör efter hand och jag kan inte förstå varför dom går i yngel karet 38 liter ihop med dom andra yngeln och jag sköter vattenbyten som jag ska, ingen nitrit eller något. :(

På sistone har det dött minst en om dagen har ca 8 st kvar dom var runt 30 st från början, ville bara se om ni har samma bekymmer eller om ni lyckas bättre än jag.

Det hoppas jag ivarjefall.

Mina yngel är nu mellan ca 0,5-1 cm. De har vuxit lite olika fort. Jag hade ju problem med att hitta tillräckligt litet foder till dem. Men hittade senare nykläckt artemia på burk, hållbar i 6 veckor efter man öppnat den. Det verkar funka kanon. Jag har oxå haft några som dött men det var innan jag hittade den här artemian.

Mina går fortfarande i en plastback med luftning. Jag har ett litet lager finkornig sand på botten. Vattenbyte varje dag med ca 50-75% plus försiktig rengöring av botten. Matning med artemia 3-4 ggr/dag. Jag hade ca 30 från början och ca 15 nu. Plus den nya kullen jag tog reda på, av dem har kanske 3-4 st dött.
#111 - 24 februari 2009 11:41
Det var roligt att höra att det går bra nu hoppas att inte fler dör.
Jag ska hålla koll efter nästa lektillfälle och ta fler ägg tänkte jag.
Jag gjorde en drastisk förändring i yngelkaret igår så jag tog bort nästan all sand (lite kvar i ena sidan) för jag tänkte om man kunde hålla renare utan sand och att om maten ligger på glaset så att den är lättare att hitta kanske dom klarar sig bättre.[:o]
[ATTACH]17800[/ATTACH]så här blev det.
#112 - 24 februari 2009 11:46
Jag fick däremot en känsla av att när botten var ren så "vågade" de sig inte ut och äta. Verkade som de svalt ihjäl. Nu med sanden så går de runt och bökar precis som föräldrarna. Men du har rätt i att det är svårare att hålla rent. Hoppas du får ha resterande yngel kvar. :d
#113 - 24 februari 2009 11:52
Dom har ju valet om dom vill böka i sanden eller på botten och mina verkar gärna hålla sig på botten.
Får se villket som blir bäst det går ju alltid att lägga tillbaks igen om man märker att sanden är effektivare.
Nacktdelen med ren botten är att maten inte vill stanna där utan driver iväg tills det tar stopp.
#114 - 24 februari 2009 12:14
En annan nackdel med sand är att man inte ser ynglen lika lätt, ytterligare en försvårande omständighet vi rengöring. Man vill ju inte suga upp nån. När man inte har nån filtrering i burken så blir det ju otroligt skitigt på botten. :(
#115 - 24 februari 2009 12:21
Jag håller med, men det blir väldigt skitigt med pump också jag har ju innerfilter pump och luftpump i mitt kar men varje gång jag slamsuger så vill jag suga mer för att det är så skitigt men det går ju inte för då tar ju vattnet slut i karet:(
#116 - 24 februari 2009 13:26
Ja man får väl suga rent så gott det går. Jag hoppas de blir stora snart så de kan flytta till mitt 160 liters som ska ha ett sydamerikatema. Funderar på fjärilar där oxå. :d
#117 - 24 februari 2009 14:01
Jag längtar med till flytten till 310 liters karet, tur att dom växer så fort som dom gör dom växer t.o.m om dom andra levandeföda ynglen.:p
#118 - 25 februari 2009 13:00
Idag har jag sån tur att två honor håller på att lägga ägg, det enda problemet är att vara snabbare än dom andra fiskarna för dom simmar efter dom hela tiden och honan behöver bara nästan hinna sätta fast dom så tar dom äggen , fast jag får snabbt ner med handen och putta bort fiskarna så att jag får äggen.
Har samlat runt 150 ägg nu.
#119 - 25 februari 2009 14:24
Grattis!:d Ja det problemet har jag i mitt akvarium oxå. Där går sorgmantlar och kardinaler, de är sjukt förtjusta i ägg. ;)
#120 - 26 februari 2009 12:39
Idag har ytterligare ett pansarmalsyngel dött:(
Fattar inte vad det kan vara alla dom andra ser pigga ut.
#121 - 26 februari 2009 13:03
Såg nu när jag bytte lite vatten att det var tre yngel döda, snart är dom slut.:(
#122 - 26 februari 2009 14:25
Några tidigare inlägg var om hur stort akvarie man bör ha och så vidare, jag har en plastburk på ca 30 liter med black molly yngel. köpte metallpansarmalar igår och la i dem där pga att det betänkta akvariet har vitapricksjukan.Och nu över natten har nån av de 8 malarna lagt ägg. Dumma nog att lägga dem på doppvärmaren -.-'
#123 - 26 februari 2009 17:57
solis skrev:
Såg nu när jag bytte lite vatten att det var tre yngel döda, snart är dom slut.:(

Men va mysko!:(:confused: För mig dör en och annan men det har blivit bättre sen jag fick tag på det fodret jag köpte.
#124 - 26 februari 2009 18:29
Mitt yngelkar är 38 liter så det borde väll räcka tycker man men där finns ju andra yngel med och där dör ju någon då och då med. Ancistusmalarna som är ca 4 cm nu visar inga tecken på att må dåligt.
Däremot kan mussepigg och guppyynglen nafsa på olika yngel om jag tänker efter så det måste väll vara dom som är bovarna i dramat, annars vet jag inte.
Vad kul att dom lagt ägg dom kläcks nog fort med sån värme som från doppvärmaren.
#125 - 26 februari 2009 18:57
solis skrev:
Mitt yngelkar är 38 liter så det borde väll räcka tycker man men där finns ju andra yngel med och där dör ju någon då och då med. Ancistusmalarna som är ca 4 cm nu visar inga tecken på att må dåligt.

Däremot kan mussepigg och guppyynglen nafsa på olika yngel om jag tänker efter så det måste väll vara dom som är bovarna i dramat, annars vet jag inte.

Vad kul att dom lagt ägg dom kläcks nog fort med sån värme som från doppvärmaren.

Ja mina yngel går fortfarande kvar i plastbacken. Har väl ca 5 liter vatten i den. Jätteroligt att du fått fler ägg. Men det finns ingen risk att de blir för varma på doppvärmaren då?
#126 - 26 februari 2009 20:49
Jag har faktiskt ingen aning hur varm doppvärmaren blir kanske det är bättre att Lowa flyttar dom.[:o]
#127 - 26 februari 2009 20:55
Jag har för mig jag läst om fiskar som brännt sig på doppvärmare. Så kanske det är bättre att flytta dem ja.
#128 - 26 februari 2009 20:56
Hahaha! Vilken virrpanna jag är. Blandade ihop era inlägg.[:o]
#129 - 26 februari 2009 20:59
jo jag bytte vatten igår å då kom doppvärmaren ovanför vattenytan, då ja sen hällde i mer vatten så fräste det till så ja, den är VÄLDIGT varm, tror äggen skulle bli stekta där ^^'
#130 - 26 februari 2009 21:03
Lowa skrev:
jo jag bytte vatten igår å då kom doppvärmaren ovanför vattenytan, då ja sen hällde i mer vatten så fräste det till så ja, den är VÄLDIGT varm, tror äggen skulle bli stekta där ^^'

Hmm. Som jag misstänkte då. Men jag visste inte att de blev så pass varma. Där ser man, bra att veta. Använder så sällan doppvärmare själv, vi har så varmt inne. Hoppas äggen överlevde trots allt. :)
#131 - 26 februari 2009 21:51
Ibland tänker man konstigt, jag misstänkte att du gjorde det så det var därför jag skrev lowa.
Ett tips till lowa stäng av doppvärmaren när du byter vatten för det är större risk att det går sönder annars.
#132 - 27 februari 2009 09:26
Nu har det börjat kläckas igen:d det ska bli spännande att se hur många som kläcks av dom 150 äggen:p.
Än så länge är det fyra.
#133 - 27 februari 2009 13:32
solis skrev:
Ibland tänker man konstigt, jag misstänkte att du gjorde det så det var därför jag skrev lowa.

Ett tips till lowa stäng av doppvärmaren när du byter vatten för det är större risk att det går sönder annars.

jo ja vet det ^^' men jag är lite slarvig T_T
Ska försöka komma ihåg den nästa gång, de är ju inte så billiga direkt
#134 - 27 februari 2009 14:03
Lowa skrev:
jo ja vet det ^^' men jag är lite slarvig T_T

Ska försöka komma ihåg den nästa gång, de är ju inte så billiga direkt

Alla är vi lite slarviga, även jag men tyvärr kan det bli dyrt vilket man får erfarenhet av ibland.:)
#135 - 27 februari 2009 15:29
solis skrev:
Alla är vi lite slarviga, även jag men tyvärr kan det bli dyrt vilket man får erfarenhet av ibland.:)

mjo, har redan haft sönder en juh. Eftersom de är av glas som lätt går sönder >.<
#136 - 27 februari 2009 15:49
Typiskt, var det av värmen eller slog du sönder den?
Flyttade du äggen eller försvann dom?
Bilagor:
#137 - 28 februari 2009 08:01
solis skrev:
Typiskt, var det av värmen eller slog du sönder den?

Flyttade du äggen eller försvann dom?

den jag hade sönder var genom att sladden gled ur handen å den åkte i golvet :P
De ca 18 ägg ja hitta flyttade ja till en plastburk:P
#138 - 28 februari 2009 11:27
[ATTACH]17888[/ATTACH]
Här är vad det blev av mina ägg runt 70-80 st metall pansarmalar väldigt svårt att räkna, igår var det över 100 st men många har åkt ut genom hålen i botten som jag inte hade satt för:(.
Får se hur många som överlever denna gången.
Lycka till med dina:).
#139 - 28 februari 2009 16:00
solis skrev:
[ATTACH]17888[/ATTACH]

Här är vad det blev av mina ägg runt 70-80 st metall pansarmalar väldigt svårt att räkna, igår var det över 100 st men många har åkt ut genom hålen i botten som jag inte hade satt för:(.

Får se hur många som överlever denna gången.

Lycka till med dina:).

Ja det blev ju en hel hög. :d Vad roligt! Hoppas du har bättre tur den här gången som sagt.

Här har det inte dött av några mer nu på ett tag. Så jag håller tummarna att de får fortsätta att växa på sig. :d
#140 - 28 februari 2009 19:04
Lycka till me dina, det var roligt att höra att dom överlever.
Ska försöka byta lite vatten var eller varannan dag istället för två ggr per vecka och se om det blir bättre,men inte rensa filtren så ofta som jag bytar vatten.I själva 38 liters yngelkaret.
Och så får dom mat 3 gånger per dag istället för 2,dom är ju iallefall yngel både pansarna och guppyna och platy och molly, kanske dom behöver oftare men inte så mycket då.
Det är bara att prova och se.;)
#141 - 28 februari 2009 19:09
Eftersom mina går i en bytta utan filter, endast luftpump, så byter jag vatten varje dag med ca 50-75%. Jag ger mina mat tre ggr/dag.

Lycka till nu! Och lova att du berättar hur det går i fortsättningen. Alltid intressant. :d
#142 - 28 februari 2009 20:03
Det ska jag göra,det har ivarjefall inte dött någon av dom äldre pansarmals ynglena på två dagar så där är 5 kvar av dom, hoppas att trenden har vänt;)
#143 - 2 mars 2009 19:52
[attach]17967[/attach]
2 dagar gammla yngel
[attach]17968[/attach]
En från förra kullen och alla 5 lever än.
#144 - 2 mars 2009 22:16
Hur gammal är den på bild 2? Skönt att inga fler dött. Jag har inte heller hittat några fler döda. Sitter och funderar på hur stora de måste bli innan jag törs släppa ner dem i samma akvarium som mina scalareyngel som är ca 1 cm höga.

Vissa av mina corydorasyngel börjar definitivt att se ut som miniatyrmalar nu. :d
#145 - 3 mars 2009 08:50
viktor333 skrev:
hur gör jag för att ta hand om pansarmalsägg? måste jag flytta dom?

Jag lägger äggen (just nu C.sterbai) i en tät håv som hänger uppe i ytan av akvariet (vit som inte släpper igenom ynglen men som gör att vattnet strömmar igenom) där i matar jag med micromask och artemianauplier(frysta från Åleds). Håven är så pass tät att artemianauplierna ligger kvar, men om man stöter till den åker de igenom, och mina endlers kan "noppa" ut mat från håven också. Romkorn och yngel har sällskap av flera små sniglar och en WP-räka (liten) som städar håven från gojs, inklusive gamla äggskal. De rör inte yngel.:D

Jag var på besök hos http://www.akvarietrivsel.se/ för flera år sedan och han använde den här metoden med stor framgång, fast utan sniglar och räka i håven förståss.:D Det rekommenderas varmt.
#146 - 3 mars 2009 08:54
tummen skrev:
Jag lägger äggen (just nu C.sterbai) i en tät håv som hänger uppe i ytan av akvariet (vit som inte släpper igenom ynglen men som gör att vattnet strömmar igenom) där i matar jag med micromask och artemianauplier(frysta från Åleds). Håven är så pass tät att artemianauplierna ligger kvar, men om man stöter till den åker de igenom, och mina endlers kan "noppa" ut mat från håven också. Romkorn och yngel har sällskap av flera små sniglar och en WP-räka (liten) som städar håven från gojs, inklusive gamla äggskal. De rör inte yngel.:D

Jag var på besök hos http://www.akvarietrivsel.se/ för flera år sedan och han använde den här metoden med stor framgång, fast utan sniglar och räka i håven förståss.:D Det rekommenderas varmt.

Vilken bra idé.:d Det blir ju en hel del gegga som ynglen inte äter upp. Vad är det för sniglar du haft i då? Kunde kanske vara en bra idé till min lilla yngelbytta oxå.
#147 - 3 mars 2009 08:57
solis skrev:

Cyklops är också smått, men inte lika litet som artemianauplier (a.nauplier kan kläckas fram från ägg också, lite dyrt och ibland krångligt men ett superbra foder) om man köper dafnier skall det vara den minsta varianten, men även det kan vara för stort just i början.
Att odla micromsk är också ett billigt och bra alternativ.
#148 - 3 mars 2009 09:43
Jag har inte tagit ut några ägg på flera veckor nu och dom som går nu som jag plocka för en månad sen är över 1 cm stora nu och ser verkligen ut som små minipansarmalar här.
SKa snart flytta dom till ett eget 70 liters kar med inkört filter.
Dom får levande artemia och fryst nykläckt artemia än.
Ska snart mata dom med krossat tetra diskus granulat.
#149 - 3 mars 2009 14:19
[quote=solis;1255224][ATTACH]17374[/ATTACH]Här är mina några dagar gamla, ynglen under är ca 1½ cm.

Marisch detta var inskickat 2009-02-08 och något av dom ynglen är det på den undre bilden:) så ca 1 månad.
#150 - 3 mars 2009 15:32
Jo dom e nog nästan en cm redan som små "larver" men nu så e dom små minimalar istället och dom har växt på höjden och så har dom ju föräldrarnas utseende bara att dom e små så kanske mina e 12-13 mm istället eller till o me 15 mm nån ;)
#151 - 3 mars 2009 15:40
När kan man börja ge lite större mat, som cyklops och bosmider? Nån som vet? Mina största ser ut som föräldrarna fast i miniatyr, ca 12-15 mm långa.
#152 - 4 mars 2009 20:25
Ser med glädje att ett par stycken har nämnt att de har fått lek av C. Sterbai. Har precis kommit igång med denna hobbyn igen efter 10 års "dvala" och har dragit igång ett 320 liters med 5 C. Sterbai och 4 Platy (Dottern fick välja fisk...)

De har gått där i ett par veckor nu, men jag kan ju inte påstå att jag ser några lektendenser. Förr lyckades jag ju odla C. Aenus men då i artakvarium.

Några tips på vad som kan trigga dem? Eller tror ni Platy kan vara romtjuvar så att jag borde låta dem gå i ett eget kar istället?

Nåväl, så fantakstiskt rolig akvariehobbyn är nu, när Internet finns. När jag höll på senast fick man hålla tillgodo med Akvariets Lexikon och hoppas att man kunde få någon intressant ide av någon på månadens föreningsmöte... Här är man ju fast varje kväll...
#153 - 4 mars 2009 20:28
tja du kan ju tex ha i många många fler malar, fem st är lite för lite. har också hört att om man sänker temperaturen till sådär 18-20 så ska de börja leka
#154 - 4 mars 2009 20:31
Marisch skrev:
När kan man börja ge lite större mat, som cyklops och bosmider? Nån som vet? Mina största ser ut som föräldrarna fast i miniatyr, ca 12-15 mm långa.

du lär nog märka när du kan d et. yngel brukar ju strunta i den mat som e för stort för dem. är nog bara att testa?
#155 - 4 mars 2009 20:33
Lowa skrev:
tja du kan ju tex ha i många många fler malar, fem st är lite för lite. har också hört att om man sänker temperaturen till sådär 18-20 så ska de börja leka

De hade tyvärr bara fem kvar i affären... (Fast 72:-/st så det kanske inte hade blivit så många fler ändå...) men borde det inte räcka med fem? Sänka temperaturen ska jag göra, inga problem eftersom det står i en sval (kall) källare.
Bilagor:
#156 - 4 mars 2009 20:34
Lukasl skrev:
De hade tyvärr bara fem kvar i affären... (Fast 72:-/st så det kanske inte hade blivit så många fler ändå...) men borde det inte räcka med fem? Sänka temperaturen ska jag göra, inga problem eftersom det står i en sval (kall) källare.

jaha, ok. häromkring så är oftast pansarmalar i paketpris så..
#157 - 11 mars 2009 15:18
Igår tog jag reda på ett nytt gäng ägg från metallpansarmalarna. Så där en 50-60 st. Hade lovat mig själv att inte ta reda på fler från dem på ett tag, har ju en massa yngel redan. Men jag kunde inte låta bli. :d Så "here we go again". :p

Jag har egentligen väntat på att mina paleatus ska leka. Och det har de iofs gjort oxå men jag har inte hunnit med riktigt. Dessutom har jag bara en hona och tre hanar av dem så jag ska fylla på med några fler hade jag tänkt.
#158 - 11 mars 2009 15:32
Jag har väll ett 50 tal kvar tror att många åkte ut genom de små hålen första dagarna, två har jag hittat döda.
Av dom stora är det 4 kvar och dom ser friska och välmående ut får hoppas att dom överlever.:)
#159 - 11 mars 2009 15:36
Av min kvarvarande ca 30 yngel så har de fyra största fått flytta tbx till föräldrakaret nu. De har gått där några dagar och det ser ut att fungera bra. Hittar en och annan död i yngelburken ibland så vi får väl se hur många som tänker bli vuxna. :)
#160 - 11 mars 2009 15:52
Det verkar lite svårt att lyckas få dom vuxna men någon gång ska man väll lära sig hur man ska göra för att dom ska överleva till vuxna individer.
Det är ju bara att prova sig fram med mat och vattenbyten, man lär sig ju av sina misstag.
#161 - 11 mars 2009 15:57
Förhoppningsvis så gör man det. ;)
#162 - 11 mars 2009 16:04
Mm, lycka till med dina nya ägg och dina små yngel:)
#163 - 11 mars 2009 16:13
Tack! :d Lycka till du oxå! :d
#164 - 11 mars 2009 16:31
Tack och glöm inte uppdatera om hur det går:)
#165 - 11 mars 2009 16:42
Det ska jag absolut göra. :) Du med.
#166 - 12 mars 2009 07:09
Jag har tagit vara på ungefär 20 ägg från metallpansarmal :) Kör tummens variant med håv och 2 räkor i håven..
#167 - 12 mars 2009 07:21
av mina 39 ägg hade jag 34 st som väl är ca3cm stora trodde inte de var så många då de fick komma över i det stora karet som ganska små men nåra har jag sålt å gett bort var nog nybörjartur för jag gjorde inget särskilt
#168 - 12 mars 2009 09:14
Jag har nu stoppat ner alla mina metallpansaryngel i vuxenkaret. Det var riktigt svårt att hålla en bra vattenkvalitét i yngelburken när man bar hade en luftpump i. Jag har plockat ur tetrorna ur karet så nu går bara ynglen, de vusna pansarmalarna och två små ancistrus däri. Jag tror inte de riskerar att bli uppätna iaf.

Den nya kullen som jag tog reda på i tisdags får bo i en sån yngelkasse av vitt nät tills de kan släppas ut. Det blir ju en variant på tummens "håvmetod".

Matte&Mia - Det vore jättekul om du ville meddela resultat om hur det gått med "håvmetoden" sen. :)

doppingen - Roligt att så många överlevde. :) Vad hade du mer för fisk i stora karet när du släppte ut dem?
Bilagor:
#169 - 12 mars 2009 15:38
ja där var blåciklider,elfenbensciklider,tilapia mariae å ancistrus men det fanns massor av gömställen å tätt med växter samt de stora är snälla,de enda de tagit är nåra guppys å det är hannarna med sina fina långa stjärtar som gick åt, nu var inte cikliderna fullväxta heller typ 5-6 cm(tilapian kan ju bli 30cm) samt pansarynglen var väl ca 1 cm så märktes de knappt mot gruset som är samma mörka färg men om det går hos dig vet jag ju inte,är nog många faktorer om de klarar sig eller inte mot "rovdjur"
#170 - 12 mars 2009 15:43
doppingen skrev:
ja där var blåciklider,elfenbensciklider,tilapia mariae å ancistrus men det fanns massor av gömställen å tätt med växter samt de stora är snälla,de enda de tagit är nåra guppys å det är hannarna med sina fina långa stjärtar som gick åt, nu var inte cikliderna fullväxta heller typ 5-6 cm(tilapian kan ju bli 30cm) samt pansarynglen var väl ca 1 cm så märktes de knappt mot gruset som är samma mörka färg men om det går hos dig vet jag ju inte,är nog många faktorer om de klarar sig eller inte mot "rovdjur"

Just nu har jag bara föräldrarna till pansarmalarna och två ancistrus i karet. Tänkte nog fylla på med mer rötter och växter oxå. Tror de flesta yngel finns kvar än, lite svårt att hitta alla när de är så små. Men det visar sig.
Bilagor:
#171 - 13 mars 2009 22:32
Kul att så många får sina pansarmalar att leka, hoppas rätt mycket på mina C Sterbai. När på dygnet leker pansarmalarna? Lägger C. Sterbai rommen på rutan i en klump som typ metall pansarmalen gör eller hur bär de sig åt?
#172 - 14 mars 2009 06:12
Har använt håvmetoden fast i större skala. Räkor är hur bra som helst tillsammans med yngel. Har använt metoden på två kullar yngel. Just nu i ett 190l fullt med eldbuk och ancistrussyngel och räkorna håller så rent och fint. Behöver inte göra rent botten alls. Har sett att räkorna trivs med för dom har ägg var och varannan vecka. Kan tänka att några räklingar blir föda men det är ju bara bra.. Metoden rekommnderas varmt.
#173 - 14 mars 2009 11:58
Lukasl skrev:
Kul att så många får sina pansarmalar att leka, hoppas rätt mycket på mina C Sterbai. När på dygnet leker pansarmalarna? Lägger C. Sterbai rommen på rutan i en klump som typ metall pansarmalen gör eller hur bär de sig åt?

Pansarmalar är dagaktiva och mina har alltid lekt dagtid. Antar att alla pansarmalar lägger sina ägg lite överallt som på glaset, växter, pumpar osv osv. :) Lycka till med dina sterbai. Sterbai är något jag med skulle vilja ha, eller möjligen julii.
#174 - 14 mars 2009 12:04
Nu vet jag varför det blir mindre malar i yngelkassen, igår när jag tittade så såg jag en av ancistusmalarna som hängde på kassen och försökte suga lite artemia ur den(dom fick precis mat) och i den vevan såg jag hur ett yngel slank med genom det lilla hållet rakt ner i munnen på ancistusen så då var den gåtan löst[:o] hålen är jätte små men tydligen inte tillräkligt.
Dom fyra större ynglen ser fina ut och lever fortfarande.:)
#175 - 14 mars 2009 12:08
solis skrev:
Nu vet jag varför det blir mindre malar i yngelkassen, igår när jag tittade så såg jag en av ancistusmalarna som hängde på kassen och försökte suga lite artemia ur den(dom fick precis mat) och i den vevan såg jag hur ett yngel slank med genom det lilla hållet rakt ner i munnen på ancistusen så då var den gåtan löst[:o] hålen är jätte små men tydligen inte tillräkligt.

Dom fyra större ynglen ser fina ut och lever fortfarande.:)

Aha, så var den gåtan löst. Jag lade mina nya rom i en ynglkasse nu sist. Efter två dygn hittade jag INGA ägg alls. Inga skal heller, det enda som var kvar av ca 60 ägg var 5 kläckta yngel. Resten var spårlöst borta. :confused: Jag har oxå ancistrus i det karet så nu är ju de väldigt misstänkta. Hmm. Funderar på att flytta kassen till ett annat kar där inga ancistrus finns. Vad tror du?
#176 - 14 mars 2009 12:10
GöranE skrev:
Har använt håvmetoden fast i större skala. Räkor är hur bra som helst tillsammans med yngel. Har använt metoden på två kullar yngel. Just nu i ett 190l fullt med eldbuk och ancistrussyngel och räkorna håller så rent och fint. Behöver inte göra rent botten alls. Har sett att räkorna trivs med för dom har ägg var och varannan vecka. Kan tänka att några räklingar blir föda men det är ju bara bra.. Metoden rekommnderas varmt.

Alltså rent praktiskt. Hur riggar du upp håven i akvariet? Dum fråga kanske.:p
#177 - 14 mars 2009 13:22
Jag tror inte det är bra med nätgrejor i kar med malar som suger för jag har en nätkasse som man kan köpa, ganska stor sådan och hade dalmatinermolly yngel i den och under natten försvann 10 st av 15, den enda förklaringen jag har är att malarna sugit ut ynglen genom nättet och ätit upp dom. Och dom simmar ju ändå runt och ligger inte på botten.
Dom malarna i det karet var klart runt 29 cm men principen är det samma.
#178 - 14 mars 2009 13:27
solis skrev:
Jag tror inte det är bra med nätgrejor i kar med malar som suger för jag har en nätkasse som man kan köpa, ganska stor sådan och hade dalmatinermolly yngel i den och under natten försvann 10 st av 15, den enda förklaringen jag har är att malarna sugit ut ynglen genom nättet och ätit upp dom. Och dom simmar ju ändå runt och ligger inte på botten.

Dom malarna i det karet var klart runt 29 cm men principen är det samma.

Okej. Tänkte inte ens så långt. Jag flyttar kassen till ett annat kar. Rädda vad som räddas kan. :d
#179 - 14 mars 2009 13:32
Även andra fiskar brukar picka eller vad man ska kalla det på nät för att se om det går och äta och kan nog komma åt en del men malarna suger så dom är lite värre, lycka till. Vet ej hur ditt ser ut men har du någon yngelkasse som du kan ha utanför som extra skydd.
#180 - 14 mars 2009 13:37
solis skrev:
Även andra fiskar brukar picka eller vad man ska kalla det på nät för att se om det går och äta och kan nog komma åt en del men malarna suger så dom är lite värre, lycka till. Vet ej hur ditt ser ut men har du någon yngelkasse som du kan ha utanför som extra skydd.

Hmm. Näe tyvärr. Då får det bli plastbyttan igen isf. Vad finns det egentligen för alternativ när det gäller yngelkassar? Jag har bara sett de där med nät över ett stativ av plast.
#181 - 14 mars 2009 14:04
[attach]18234[/attach] Det finns i hårdplast men denna är inte bra till pansarmalar dom första veckorna för dom simmar ut genom springorna.

[attach]18235[/attach]Denna har jag till mina med små hål i(tyvärr var det en massa yngel som ville vara med på bild)

[attach]18236[/attach]Om du tittar på hålen ser du att dom inte är så stora. Kan du hitta dom ?
Dom är i botten.
#182 - 14 mars 2009 14:09
Okej. Om jag nu skulle få tag på en sån så skulle man ju kunna kläcka äggen i en håv innuti denna yngelkasse. Och sen när de växt på sig lite släppa ut dem i yngelkassen.
#183 - 14 mars 2009 14:16
Ja det skulle fungera bra, jag köpte min i akvarium affären.
men om du har nät yngelkassen kan du väll ha håven i den sålänge så är det du extra skydd.:)
#184 - 14 mars 2009 14:19
solis skrev:
Ja det skulle fungera bra, jag köpte min i akvarium affären.

men om du har nät yngelkassen kan du väll ha håven i den sålänge så är det du extra skydd.:)

:d Vad smart du är. Tänkte inte jag på. :d Det kan jag ju fixa på en gång. Hittade lite olika varianter på yngelkassar på Guldfisken.se. Så det löser sig nog. :D
#185 - 14 mars 2009 14:21
Tack för komplimangen, det behöver man ibland:D:D
#186 - 15 mars 2009 19:43
Marisch skrev:
Alltså rent praktiskt. Hur riggar du upp håven i akvariet? Dum fråga kanske.:p

Finns inga dumma frågor.:p
Jag var nog lite otydlig.. Menade att jag har haft räkor tillsammans med yngel (samma resultat fast i ett helt akvarium)under ganska lång tid och det fungerar suveränt. Svårt att inte övermata yngelkaret så det blir kläggigt på botten. Sen vill man ju inte få med sig yngel ut när man gör rent. Om du har räkor i samtidigt käkar dom upp all överblivet mat. Rent och snyggt och man behöver inte göra rent och riskera att spola ut yngel.

Det borde fungera att sätta fast håven med en band/strip klämma runt mittstaget?
#187 - 15 mars 2009 19:50
GöranE skrev:
Finns inga dumma frågor.:p

Jag var nog lite otydlig.. Menade att jag har haft räkor tillsammans med yngel (samma resultat fast i ett helt akvarium)under ganska lång tid och det fungerar suveränt. Svårt att inte övermata yngelkaret så det blir kläggigt på botten. Sen vill man ju inte få med sig yngel ut när man gör rent. Om du har räkor i samtidigt käkar dom upp all överblivet mat. Rent och snyggt och man behöver inte göra rent och riskera att spola ut yngel.

Det borde fungera att sätta fast håven med en band/strip klämma runt mittstaget?

Aaahh! Det var så du menade.:d Det låter som en bra lösning angående städningen i akvariet iaf.

Om jag hade haft ett mittstag hade det säkert funkat.;)

Tror jag ska försöka få tag på räkor jag.:d
#188 - 17 mars 2009 15:18
Man kan böja håven och hänga den över kanten.
#189 - 17 mars 2009 15:21
Marisch skrev:
Vilken bra idé.:d Det blir ju en hel del gegga som ynglen inte äter upp. Vad är det för sniglar du haft i då? Kunde kanske vara en bra idé till min lilla yngelbytta oxå.

Du kan ta de sniglar du har, det spelar ingen roll, jag har vanliga "skräpsniglar" som dykt upp av sig själva i akvariet.....:d
#190 - 17 mars 2009 17:40
Ja en och annan skräpsnigel kan jag nog fixa. Tackar för svar!:d
#191 - 17 mars 2009 20:04
[attach]18332[/attach]Här är mina små lite grynigt eftersom att det inte var så längesen jag gav dom mat, dom ser ju ut som popcorn när man ger dom mat.

[attach]18334[/attach]Detta är två ur förra kullen.

Skräpsniglar har man nytta av ibland mina yngelkassar har aldrig varit så rena, man behöver nästan aldrig rengöra dom för det blir inte mycket kvar att rengöra när dom är där.:D
#192 - 17 mars 2009 20:29
[ATTACH]18335[/ATTACH]
[ATTACH]18336[/ATTACH]
[ATTACH]18337[/ATTACH]

Här är tre av mina pansarmalsyngel. Tyvärr ville de inte vara med på samma bild. Ursäkta kvalitén.:p
#193 - 17 mars 2009 21:03
Så stora dom blivit.:)
#194 - 17 mars 2009 21:06
solis skrev:
Så stora dom blivit.:)

Ja de är ena riktiga knubbisar. :d

Annons