drd skrev:Det är faktiskt enklare än man tror, jag har en liten odling av corydoras sterbai på g här hemma.
Har helt enkelt flyttat en massa ägg från lekkaret och satt på insidan av en genomskinlig plastburk och tog vatten från akvariet och satte det på täckglaset bara.
Nu har jag ett 40 tal minstingar som simmar och växer bra på micromask som är ett bra yngelfoder.
Har en syresten inkopplad i burken oxå som fixar cirkulation i karet.
Byte 75% vatten med föräldrakaret varje dag oxå.
Snart är dom största så stora att dom ska få flytta till större burk och käka levande nykläckt artemia istället.
Marisch skrev:Jag stod så sent som idag och "livräddade" mina corydoras aeneus ägg och gjorde så som drd beskriver. Mina corydoras leker med jämna mellanrum men jag har aldrig tagit reda på äggen förut. Ska bli spännande att se om de kläcks. :d
Lycka till med dina! :)
//Mari
viktor333 skrev:Ok:) men kan jag inte låta dom ligga i en sån där flytande burk med hål i:p? Maten måste man köpa i affär då eller? får la göra så snabbt som möjligt då med de tar la några dar innan dom kläcks?
tack för ett bra svar ska bli kul att ge de ett försök:)
solis skrev:Det beror på hur små hålen är för ynglen är pyttesmå.
Jag använde en gammal yngelkasse som hade 8 hål i botten i det stora karet men även fast dom hålen var jättesmå så åkte det ut yngel efterhand som dom simmade över hålet eller att någon buffade till yngelkassen.
Jag hade samma yngelkasse i mitt yngelkar sen med äggen i + syresten och där fungerade det bättre men några kom väll ut ändå.
Nu simmar det runt 20 st 1 cm ers pansarmalar i botten av yngelkaret ihop med en massa andra yngel.
Marisch skrev:Lånar tråden lite. Hur är det med mögel då? Behövs det nåt antimögelmedel?
//Mari
solis skrev:Mögel på äggen eller:confused:
Är det äggen som blir vita trådar på så att dom ser ut som en boll?
Dom plockade jag väck när jag var säker på att alla yngel hade kommit fram.;)
Marisch skrev:Ja på äggen. Har inte sett till nåt sånt än. Undrade bara i största allmänhet. :)
solis skrev:Är dom mögliga äggen en och en så kan du ta väck dom men ligger dom i klunga så hade jag låtigt dom vara kvar ifall att det är någon med yngel i.
Jag tror att dom som möglar är obefruktade ägg men jag är inte helt säker.
du behöver inget medel mot det.
viktor333 skrev:Bra läsning men behöver fortfarande veta hur länge det tar innan de kläcks och om jag måste köpa mat i butiken. Är det maten som nämdes ovan som gäller bara? inte nedsmulat flingfoder eller annan corydorasmat?
solis skrev:mina kläcktes efter 2 dygn alla tre ggr, men i boken stod det 5-7 dygn.
Artemia hittar jag i alla affärer men inte artemia - nauplier.
doppingen skrev:låg inte framme i min butik heller men då jag frågade efter foder till pansarmalsyngel hämtade de det i deras fryslager men det går kanske med artemia(utan nauplier) åxo, är bara på 1.a året ännu
solis skrev:Artemia ett senare stadie på djuren så dom är för stora för pansarmals ynglen artemia-nauplier är nykläckt artemia därför är det fodret jättelitet.
Jag gjorde presis samma misstag och köpte vanlig artemía och fattade inte hur ynglen skulle kunna äta dom stora.
Jag löste det genom att skrapa artemian fryst så att det blev småpartiklar av det och det fungerade, men när jag lyckades få tag på nauplier så såg jag verkligen skillnaden på fodret och kan tänka mig att det var det bästa för dom.
solis skrev:Ja nuplier är frysfoder, vet ej hur cyklops är aldrig haft det men jag undrar om inte dafnier(frysfoder) är lika smått som nauplier ialla fall.
solis skrev:Artemia ett senare stadie på djuren så dom är för stora för pansarmals ynglen artemia-nauplier är nykläckt artemia därför är det fodret jättelitet.
Jag gjorde presis samma misstag och köpte vanlig artemía och fattade inte hur ynglen skulle kunna äta dom stora.
Jag löste det genom att skrapa artemian fryst så att det blev småpartiklar av det och det fungerade, men när jag lyckades få tag på nauplier så såg jag verkligen skillnaden på fodret och kan tänka mig att det var det bästa för dom.
Jag tror inte att dom vet det i alla djuraffärer, för i alla djuraffärer jag frågat kom dom alltid med artemia.
viktor333 skrev:Ok, ja en svart prick i mitten:) borde ske idag eller imorgon känns de som... Jag kan inte de egentliga namnet men de e dom svarta, tror bara de finns en variant på dom?
drd skrev:Nu har jag precis flyttat mina sterbaiyngel till ett nytt hem som är på 2 liter och där får dom bo i en vecka eller så tills dom käkar större foder.
Planen är att köpa ett par småkar som jag nämnt tidigare och dra upp dom i.
I föräldrakaret så satt det ett 40 tal nya ägg igårkväll men planen på ynglens flytt idag omöjligjorde att ta hand om dom.
Lilla Damen skrev:Skit :(... jag har ju ett inflyttningsklart akvarium nu, men det är bara på 54 liter.
Marisch skrev:Jag har metallpansarmal och fläckig pansarmal. Det är metallpansarmalarna som lekt denna gång.
Jag har ynglen i en 8 liters plastback. Har fyllt den med ca 5 liter vatten och har en syresten kopplad till en luftpump i. Byter lite mer än hälften av vattnet varje dag. Det har funkat så här långt i alla fall. Däremot har jag inte fått tag på något bra foder än. Jag har varit runt och frågat efter artemia nauplier men inte fått tag på några. :(
viktor333 skrev:Ok:) Mina e fortfarande på samma stadie och detta var dygn 3 idag, kommer la snart hoppas jag men ska klura ut det där med syretabletterna.
solis skrev:Prova med dafnier om dom har annars får du köpa vanlig artemia och skrapa med sked när det är fryst så att det blir jättesmått och det behövs bara lite på skedspetsen.
viktor333 skrev:förresten marisch hur går det med dina silverhajar? har försökt nån gång men har inte funkat, hur många har du och blir dom alltid upp till 30 cm?
Marisch skrev:Menar du att dina inte har överlevt då eller?
Jag har fem st silverhajar, de var sex från början men en av dem dog ganska så omgående efter köpet. De som är kvar har jag haft nu i ca 3 mån bara, de ser ut att trivas bra. De gillar ju långa akvarium så de kan få upp farten ibland. De är även duktiga på att hoppa så det gäller att ha täckglas. De äter det mesta men sjunkfoder, algtabletter och gröna ärtor är poppis. Jag tror inte de blir så stora i akvarium, snarare mellan 20-25 cm. Jag tycker de är väldigt vackra. :)
Marisch skrev:Menar du att dina inte har överlevt då eller?
Jag har fem st silverhajar, de var sex från början men en av dem dog ganska så omgående efter köpet. De som är kvar har jag haft nu i ca 3 mån bara, de ser ut att trivas bra. De gillar ju långa akvarium så de kan få upp farten ibland. De är även duktiga på att hoppa så det gäller att ha täckglas. De äter det mesta men sjunkfoder, algtabletter och gröna ärtor är poppis. Jag tror inte de blir så stora i akvarium, snarare mellan 20-25 cm. Jag tycker de är väldigt vackra. :)
viktor333 skrev:Ja de klara sig inte så länge:( men funderade på att försöka igen men vet inte om ja vill ha så stora i ett 300L enligt arbetsbeskrivningen ska de ju funka och i affären säger dom ju såklart att de inte e några problem. Men blir la kanske lite för stora å de e ju synd för dom e ju fina och livliga:)
Dygn fem och ännu inga yngel, det har börjat bli lite ludd runt vissa av äggen, var det så för dig med?
Marisch skrev:Ja silverhajar är trevliga och vill ju gärna vara i en liten grupp. Ja 150cm och 250 liter anses ju som minsta kravet för silverhajar. Svårt val.
Många av mina ägg blev oxå luddiga. Jag lät de vara tills alla yngel kläckts. I grova drag har jag räknat ihop till minst 25 st yngel. Lite svårt att räkna för de är nästan aldrig stilla. Håller tummarna att det händer nåt snart hos dej. Läste nånstans att det kan ta ca 5-7 dygn. Kanske beror på vilken art man har och ev vattentemp. Mina tog bara 2 dygn i 26 gradigt vatten.
fiskenberit skrev:tar ni upp äggen med håv, lr hur gör ni ?
viktor333 skrev:Efter att ha läst lite mer om silverhajen blev jag väldigt sugen:) ska nämligen fylla ut akvariet lite, tänkte 2 olika dvärgciklidspar (fjäril kanske) och tre silverhajar kanske...
Ok, mitt vatten ligger på 28. Jag har bara så dåligt tålamod:P jag blir nöjd bara jag får ett enstaka yngel:D
fiskenberit skrev:tar ni upp äggen med håv, lr hur gör ni ?
drd skrev:Jag brukar vänta några timmar och plocka mina ägg för dom e jättekänsliga i början har jag märkt.
Mina kan ibland sitta ett par dagar sen tar jag upp dom ;)
Det gör att man bara får med såna som e befruktade oxå.
Marisch skrev:Hehe. Från början tyckte jag inte det såg ut som om det skulle bli så pass många, det blev mer än jag trodde. Hoppas nu bara att man klarar av att få de flesta att överleva. Får ju inte tag på nåt bra foder.
viktor333 skrev:Jag ska köra med vanlig artemia, hoppas de funkar att skrapa ner små bitar. När ska du börja mata?
viktor333 skrev:Ok:) matade mina andra fiskar med min artemia som jag köpt, vad e de för nått egentligen? såg ut som små djur och jag fattar inte hur små yngel skall kunna äta nått som e så mycket större:p
doppingen skrev:därför är artemia nauplier bra,det är så smått så det är svårt att se att man ens ger dom nått,men är ju inte lätt om du inte får tag på det[:o]
viktor333 skrev:Ja de verkar svårt att få tag i de:p men när jag matade mina andra fiskar verkade dom vara måttligt intresserade av de.. Är artemia inget för större fiskar?
Marisch skrev:Mina halvstora scalareyngel äter det iaf. De vuxna scalarerna oxå.
Jag skulle vilja veta hur ofta man ska mata corydorasynglen. Scalareynglen har jag matat ca 5 ggr/dag. Jag skrapade upp lite med en sked från en frusen kaka nu i kväll, svårt att avgöra om de åt nåt. Tänkte testa i morgon med lite cyclops. Det är ju väldigt smått, som dammkorn typ.
viktor333 skrev:Ok:p men nu tror jag att jag kanske har sett ett yngel:) e lite konfunderad bara.. den ser ut att vara lite för stor för att kunna ligga i ett sånt litet ägg men den är genomskinlig och har en svans, jag tycker mig kunna skymta små fenor som rör sig med?
viktor333 skrev:va ju så himla glad efter gårkvällens syn så jag gick och lyste med en ficklampa i morse och då var äggen fortfarande inte kläckta och jag såg inte det yngel jag sett igår...:( får väl se hur det sur ut när jag kommer hem, han kanske gömde sig under min lilla växt som ligger i burken:p håller tumarna
viktor333 skrev::( Nu när jag kollade idag var ynglet dött:( Och dom andra äggen e inte kläckta, jag börjar oroa mig för att de inte kommer kläckas. Det ser ut som att vissa börjar mögla bort och många e nästan helt kritvita:( exakt hur såg dina ut innan dom kläcktes?
viktor333 skrev:Ok, jag har väl några ljusbrungula kvar men det känns ganska uppgivet:p undrar varför de kläckta ynglet dog över en natt så... De e väl en vecka imon tror jag, jaja finns la en liten chans kvar. Annars får jag trösta mig med att jag ska köpa nya fiskar nästa vecka:)
viktor333 skrev:Bra då e vi två, kanske hjälper bättre:p Tänkte ju kanske tre siverhajar ett par fjärilsciklider och nått mer par av dvärgciklid:)
Marisch skrev:Så du tänker göra ett försök till med silverhajar. :) Hoppas du har bättre tur med dem den här gången. Fjärilsciklider har jag oxå funderat på till mitt 160 liters som jag håller på att göra om. Eller möjligen kakaduaciklid, de är oxå fina. :p
viktor333 skrev:Inte så bra, häller ut dom idag tror jag, funkar de fortfarande som mat:p
viktor333 skrev:Ok, men om jag får ägg igen kanske jag inte skall ha dom i en liten burk... fick ju ett yngel men den överlevde ju inte ens natten:S
Var synd att inga överlevde för jag har bara tre st corydoras, tänkte köpa fler nästa vecka. Tror du de funkar med några andra corydoras med de svarta? Fungerar de som ett "stim" ändå?
drd skrev:Coolt marisch ;)
Det är har ju nästan blitt en storodlartråd :D
Vilken sort hade du yngel på nu igen ?
solis skrev:Hur går det för era yngel.
Mina är ca 1½ cm och dom dör efter hand och jag kan inte förstå varför dom går i yngel karet 38 liter ihop med dom andra yngeln och jag sköter vattenbyten som jag ska, ingen nitrit eller något. :(
På sistone har det dött minst en om dagen har ca 8 st kvar dom var runt 30 st från början, ville bara se om ni har samma bekymmer eller om ni lyckas bättre än jag.
Det hoppas jag ivarjefall.
solis skrev:Mitt yngelkar är 38 liter så det borde väll räcka tycker man men där finns ju andra yngel med och där dör ju någon då och då med. Ancistusmalarna som är ca 4 cm nu visar inga tecken på att må dåligt.
Däremot kan mussepigg och guppyynglen nafsa på olika yngel om jag tänker efter så det måste väll vara dom som är bovarna i dramat, annars vet jag inte.
Vad kul att dom lagt ägg dom kläcks nog fort med sån värme som från doppvärmaren.
Lowa skrev:jo jag bytte vatten igår å då kom doppvärmaren ovanför vattenytan, då ja sen hällde i mer vatten så fräste det till så ja, den är VÄLDIGT varm, tror äggen skulle bli stekta där ^^'
solis skrev:Ibland tänker man konstigt, jag misstänkte att du gjorde det så det var därför jag skrev lowa.
Ett tips till lowa stäng av doppvärmaren när du byter vatten för det är större risk att det går sönder annars.
solis skrev:[ATTACH]17888[/ATTACH]
Här är vad det blev av mina ägg runt 70-80 st metall pansarmalar väldigt svårt att räkna, igår var det över 100 st men många har åkt ut genom hålen i botten som jag inte hade satt för:(.
Får se hur många som överlever denna gången.
Lycka till med dina:).
viktor333 skrev:hur gör jag för att ta hand om pansarmalsägg? måste jag flytta dom?
tummen skrev:Jag lägger äggen (just nu C.sterbai) i en tät håv som hänger uppe i ytan av akvariet (vit som inte släpper igenom ynglen men som gör att vattnet strömmar igenom) där i matar jag med micromask och artemianauplier(frysta från Åleds). Håven är så pass tät att artemianauplierna ligger kvar, men om man stöter till den åker de igenom, och mina endlers kan "noppa" ut mat från håven också. Romkorn och yngel har sällskap av flera små sniglar och en WP-räka (liten) som städar håven från gojs, inklusive gamla äggskal. De rör inte yngel.:D
Jag var på besök hos http://www.akvarietrivsel.se/ för flera år sedan och han använde den här metoden med stor framgång, fast utan sniglar och räka i håven förståss.:D Det rekommenderas varmt.
solis skrev:Ja nuplier är frysfoder, vet ej hur cyklops är aldrig haft det men jag undrar om inte dafnier(frysfoder) är lika smått som nauplier ialla fall.
Marisch skrev:När kan man börja ge lite större mat, som cyklops och bosmider? Nån som vet? Mina största ser ut som föräldrarna fast i miniatyr, ca 12-15 mm långa.
Lowa skrev:tja du kan ju tex ha i många många fler malar, fem st är lite för lite. har också hört att om man sänker temperaturen till sådär 18-20 så ska de börja leka
Lukasl skrev:De hade tyvärr bara fem kvar i affären... (Fast 72:-/st så det kanske inte hade blivit så många fler ändå...) men borde det inte räcka med fem? Sänka temperaturen ska jag göra, inga problem eftersom det står i en sval (kall) källare.
doppingen skrev:ja där var blåciklider,elfenbensciklider,tilapia mariae å ancistrus men det fanns massor av gömställen å tätt med växter samt de stora är snälla,de enda de tagit är nåra guppys å det är hannarna med sina fina långa stjärtar som gick åt, nu var inte cikliderna fullväxta heller typ 5-6 cm(tilapian kan ju bli 30cm) samt pansarynglen var väl ca 1 cm så märktes de knappt mot gruset som är samma mörka färg men om det går hos dig vet jag ju inte,är nog många faktorer om de klarar sig eller inte mot "rovdjur"
Lukasl skrev:Kul att så många får sina pansarmalar att leka, hoppas rätt mycket på mina C Sterbai. När på dygnet leker pansarmalarna? Lägger C. Sterbai rommen på rutan i en klump som typ metall pansarmalen gör eller hur bär de sig åt?
solis skrev:Nu vet jag varför det blir mindre malar i yngelkassen, igår när jag tittade så såg jag en av ancistusmalarna som hängde på kassen och försökte suga lite artemia ur den(dom fick precis mat) och i den vevan såg jag hur ett yngel slank med genom det lilla hållet rakt ner i munnen på ancistusen så då var den gåtan löst[:o] hålen är jätte små men tydligen inte tillräkligt.
Dom fyra större ynglen ser fina ut och lever fortfarande.:)
GöranE skrev:Har använt håvmetoden fast i större skala. Räkor är hur bra som helst tillsammans med yngel. Har använt metoden på två kullar yngel. Just nu i ett 190l fullt med eldbuk och ancistrussyngel och räkorna håller så rent och fint. Behöver inte göra rent botten alls. Har sett att räkorna trivs med för dom har ägg var och varannan vecka. Kan tänka att några räklingar blir föda men det är ju bara bra.. Metoden rekommnderas varmt.
solis skrev:Jag tror inte det är bra med nätgrejor i kar med malar som suger för jag har en nätkasse som man kan köpa, ganska stor sådan och hade dalmatinermolly yngel i den och under natten försvann 10 st av 15, den enda förklaringen jag har är att malarna sugit ut ynglen genom nättet och ätit upp dom. Och dom simmar ju ändå runt och ligger inte på botten.
Dom malarna i det karet var klart runt 29 cm men principen är det samma.
solis skrev:Även andra fiskar brukar picka eller vad man ska kalla det på nät för att se om det går och äta och kan nog komma åt en del men malarna suger så dom är lite värre, lycka till. Vet ej hur ditt ser ut men har du någon yngelkasse som du kan ha utanför som extra skydd.
solis skrev:Ja det skulle fungera bra, jag köpte min i akvarium affären.
men om du har nät yngelkassen kan du väll ha håven i den sålänge så är det du extra skydd.:)
Marisch skrev:Alltså rent praktiskt. Hur riggar du upp håven i akvariet? Dum fråga kanske.:p
GöranE skrev:Finns inga dumma frågor.:p
Jag var nog lite otydlig.. Menade att jag har haft räkor tillsammans med yngel (samma resultat fast i ett helt akvarium)under ganska lång tid och det fungerar suveränt. Svårt att inte övermata yngelkaret så det blir kläggigt på botten. Sen vill man ju inte få med sig yngel ut när man gör rent. Om du har räkor i samtidigt käkar dom upp all överblivet mat. Rent och snyggt och man behöver inte göra rent och riskera att spola ut yngel.
Det borde fungera att sätta fast håven med en band/strip klämma runt mittstaget?
Marisch skrev:Vilken bra idé.:d Det blir ju en hel del gegga som ynglen inte äter upp. Vad är det för sniglar du haft i då? Kunde kanske vara en bra idé till min lilla yngelbytta oxå.