Bevara värmen bäst i ett akvarium. Ska åka bort på semester.

#1 - 6 oktober 2010 19:34
Hej.

Jag ska åka bort på semester i 6 månader.

Har foderautomat och en granne som byter vatten.

Bor i ett hus där vi tänkte hålla 10 grader vintertid när vi är borta.

Hur ska jag göra för att bevara värmen bäst i akvariumet? Kommer kosta en hel del el annars.

Akvariumet är på 540 liter och har heltäckande ramp. 4 Lysrör. Två doppvärmare.

Mvh
Magnus
#2 - 6 oktober 2010 19:41
6 månader, en sån semester vill jag också ha! :)
Du kan ju klä undersida och 3 sidor med frigolit eller liggunderlag typ.
#3 - 7 oktober 2010 06:39
Undersidan kanske är svår att få till om karet är igång idag, men frigolit runt om som kan tas bort vid vattenbytena är nog inte fel. Skulle det vara mitt kar hade jag nog hellre "lånat" ut fiskarna under dessa månader och stängt ner karet...
#4 - 7 oktober 2010 11:31
Klä in akvariumet med frigolit är ingen dum idé.

Kan man lägga uppe på den heltäckande rampen också? Eller blir det för varmt för lysrören då?

Någon som har provat?

Testar väll annars och åter kommer om hur det blev.. .

M
#5 - 7 oktober 2010 13:44
Ovanpå rampen ska du inte ha något, dels för luftutbytet och dels för värmens skull då rampen kan bli ganska varm.
#6 - 7 oktober 2010 15:09
Och att hetta upp armaturen ännu mer minskar bara radikalt livstiden på den :)
#7 - 7 oktober 2010 15:34
Dom jag känner, som åkt ifrån sina hus en längre tid, med så låg temp.
Dom har kommit hem till fina mögelhus, även utan 25graders akvarium som står och dunstar.
MVH.Jimmy.
#8 - 7 oktober 2010 16:07
borde väl annars funka att linda in hela karet i massa sovsäckar, täcken, filtar eller vad ni nu har.
Annars håller jag med ansjo, låna ut fiskarna eller sälj dom och starta på nytt efter ett halvår, ev skaffa en sån där enkubiks plasttank (kostar inte mer än ett par hundringar) och låt den stå med fiskarna hos grannen (+doppis och pumpar)
#9 - 7 oktober 2010 19:07
Ja det kanske blir att låna ut det till någon polare.

Men det är ju ett ganska stort jobb att flytta och att det blir ett stress moment för fiskarna.

Får fundera lite helt enkelt.
#10 - 8 oktober 2010 04:41
stora jobbet borde väl ligga i just att flytta karet, därför jag föreslog en farmartank så du inte behöver flytta karet flera gånger med alla risker det innebär.
Om det inte är väldigt stora fiskar kanske du kan sprida ut dom över flera mindre kar oxå.

Annons